Tråden startades av: M  2017-09-22 16:49:02
Brommopolet! 
Att BRA mer eller mindre har ockuperat Bromma och att ingen linje är konkurrensutsatt (eller?) kan ju inte vara bra för oss konsumenter. Att inga nya linjer tillkommer är inte heller bra. Man börjar nästan tro att Swedavia är nöjda med det upplägget och att de inte jagar nya flygbolag eller aktivt arbetar för att utveckla linjenätet.

Norra och Brussels dyker ju upp ett par gånger om dagen, men hur kommer det sig att inte fler bolag vill flyga på Bromma? Motarbetas de kanske?

Några givna för mig:
KLM till AMS med E190
BA till LCY (passkontroll krävs) med E170
SAS till CPH och OSL med ATR72
Wideroe till OSL med Dash8
LH till FRA med E190

Vad tror ni kan hända de sista ~20 åren innan flygplatsen avvecklas?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

History lesson
2017-09-25 13:15:13
SV: Brommopolet!
SAS har ju flugit från BMA under en period, med Q400 senast.

Flera andra operatörer har kikat på det men som ex. AY själva upptäckt så "skapas" det inte fler passagerare ut/till Stockholm i speciellt stor utsträckning. Det man gör är att man flyttar lite av passagerarna från ARN till BMA, dvs man har konstant passagerarantal men sänkt kabinfaktor på linjerna från både ARN och BMA. Man kanibaliserar på sin egen linje...

Så nope, tror inte fler bolag kommer överväga linjer ut ifrån BMA.

Vad det gäller LCY så har väl flera bolag försökt från Stockholm, BA, SK & TF. Men vi är en liten ankdamm och ingen av försöken har burit sig, får dåligt med C-klass pax från Snål-/Jante-Sverige.
PM
2017-09-22 22:22:07
SV: Brommopolet!
Riktigt bra och intressant! SAS övervägde så sent som 2014 att etablera linjer på Bromma, jag vet för jag var där. Ytterst handlar det ju om lönsamhet på nya linjer för operatörerna, men också om tilldelningen av slottar på BMA. Vet inte hur slotkonferenserna går till i dagsläget. Kan ju bero på Swedavia, som får inkomster inte bara av flygbolagsavgifter utan även av passagerarna (parkering, försäljning osv), och främst ser på hur många stolar som kan fyllas på nya linjer.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev