Tråden startades av: DXB  2017-10-16 09:45:31
EK pilot "smet" från flygningen 
Förra veckan valde en Emirates pilot att smita från bolaget under en övernattning i AMS.
När styrmannen inte dök upp vid pickup och inte svarade i telefon så valde man att öppna hotellrummet. Där återfanns bara uniform och EK ID-kort lämnat.

Enligt uppgift hade ett bråk uppstått mellan Kapten och styrman gällande några pengar som försvunnit. Gissningsvis litade inte styrmannen på vad som kunde vänta efter ankomst i Dubai så han valde att lämna bolaget under stoppet i Amsterdam. Om dessa detaljer kring varför han valde att avvika är helt korrekta är dock inte konfirmerat. Mer detaljer kommer efterhand på pprune i "middle east". Se topic: "EK FO bails"
Piloten i fråga ankom som augmenting crew på en EK Freigther flight.

Det är inte första gången det händer på EK, men vanligtvis handlar det om kabinpersonal som sticker, men på senare tid även piloter.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

DW
2017-10-17 23:01:02
SV: EK pilot "smet" från flygningen
Jag känner en tjej från Australien som arbetade som CSD på QR under väldigt många år men "försvann" på ett stopp - just på grund av hon blev väldigt dålig behandlad i samband med en incidens, och hon hade då inga problem med att hitta ett nytt jobb igenom inom flyget och då en ganska högt uppsatt tjänst.
ABC
2017-10-17 11:50:35
SV: EK pilot "smet" från flygningen
Vi som rekryterar är fullständigt medvetna om de vidriga förhållanden som föreligger i dessa länder. Har du en vettig förklaring till varför du hoppat av är det fullt godtagbart. I en del länder är det dessutom så illa att de enda gånger du själv har tillgång till ditt pass är under utlandsstopp.
DW
2017-10-16 22:58:06
SV: EK pilot "smet" från flygningen
Knappast någonting ovanligt - det kallas för "jump ship" och förekommer hela tiden både bland piloter och kabinpersonal. Kanske dock inte så smart om man önskar referens och dylikt från flygbolaget i fråga men annars ett enklare sätt än att genomgå en fullständig uppsägningsprocess i respektive land.
@DXB
2017-10-16 16:29:20
SV: låter dyrt
Dyrt? ja men för att kunna flyga längre flygningar så är alternativet att någonstans på vägen gå ner för att byta crew och det är ännu dyrare.

traktamenten, landningsavgifter,hotellkostnader osv osv
DXB
2017-10-16 15:53:02
SV: EK pilot "smet" från flygningen
Sv. ABC:
Du har 100% korrekt!
Det är precis så det fungerar i UAE och det har allt fler fått lära sig den hårda vägen...

ABC
2017-10-16 13:56:39
SV: EK pilot "smet" från flygningen
Självklart gjorde den här piloten helt rätt om kaptenen var från UAE. Som utlänning har du inga som helst rättigheter om du hamnar i de minsta trubbel. Just nu sitter mängder av utlänningar i fängelse eller har fått sina pass konfiskerade i detta primitivt styrda land. Men väljer man att åka dit kan det tyckas att man får skylla sig själv.
@DXB
2017-10-16 12:19:22
SV: EK pilot "smet" från flygningen
Låter dyrt, man förstår att det inte går så bra för Emiratet längre.
DXB
2017-10-16 10:59:22
SV: EK pilot "smet" från flygningen
Augmenting crew är den del av besättningen som tar över när ordinarie besättning vilar, på längre flygningar.
Tex. På DXB-PVG (Shanghai) har vi en extra FO som augmenting, vilket innebär att både CDR och FO kan få 3 timmars vila under cruise.
På DXB-SYD har vi en hel augmenting crew (dvs CDR+FO) som flyger ca 6 hrs under cruise så att ordinarie kan vila/sova 6 hrs.
På svenska betyder augmenting "utökad".
:)
Leif
2017-10-16 10:15:26
SV: EK pilot "smet" från flygningen
Vad är augmentic crew, har det med det mentala att göra?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev