Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: DXB  2017-12-09 21:19:58
EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen! 
Så var det dags igen för en allvarlig incident med Emirates!

EK207 den 4DEC inflygning på JFK, VOR 13L Canarsie approach.
Återigen hade man helt lämnat den vertikala profilen och var man nere på kusligt låga höjder och slickade hustaken innan ATC reagerat och ropat till dem.

Fler detaljer om denna (senaste) EK-incident inkl länkar till FR24 och ATC inspelningar finns på pprune:

https://www.pprune.org/middle-east/602933-ek207-jfk.html

Fler huvuden rullar nu hos EK, som vanligt.
Läs gärna mer på pprune om de exceptionella förhållandena som råder inom EK nu.
Finns hur många aktiva trådar som helst på (pprune/worldwide/middleeast).
En minst sagt skrämmande utveckling.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Daniel A
2018-01-23 18:40:50
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Vilket skämt. Ett hån mot resten av alla flygbolag.
Daniel A
2018-01-23 18:17:24
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Härligt se det bekräftat att Emirates är världens säkraste flygbolag!
@viking
2018-01-23 14:31:12
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Statistik är till för att köpas. Lika så skytrax....
viking
2018-01-22 21:33:59
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/norwegian-i-topp-pa-flygsakerhet/

Kanske kan man tysta någon tvivlare. Men som jag sa tidigare, det finns helt klart brister i kulturen på Emirates, men var gör det inte det? Det är i alla fall svårt att mäta och alla amatöranalyser hamnar lite på skam om man kollar på statistiken.
Trött
2018-01-06 14:44:14
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
@Daniel A
https://www.airlineratings.com/news/passenger-news/worlds-safest-airlines-for-2017/
sv Daniel A
2017-12-30 12:33:55
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Det är som när fa'n läser bibeln. EK är inte ett osäkert bolag, men de faller i ranking.
Se mina tidigare länkar. Va inte så enögd. Du hade ju "lika rätt" när påstod att AF's A380 i goose bay var en "quick fix". Den är ännu inte i trafik, på grund av omfattande reparations arbeten.
DXB
2017-12-30 12:33:53
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Bäste DanielA,

Nej, vi kan verkligen inte släppa det, av så många skäl.

- Det stämmer inte. Statistik baseras på utredda händelser, och de senaste mycket allvarliga incidenterna är långt från utredda.

- Den kraschade B777:an i DXB i Augusti förra året utreds av lokala GCAA, dvs i princip av EK själv (Tror inte det behöver kommenteras närmare) och det gäller tyvärr även den allvarliga incidenten i Moskva. Dessutom så har inte chocken från den senaste "close call" incidenten med EK207 på JFK i December lagt sig än.

- Jag har ingen aning om var du arbetar DanielA men säljv är jag ex EK-pilot och har flera nära vänner kvar i bolaget. Jag vet vilka problem som finns och har själv brottats med dem i många år. Det blir värre hela tiden. Gå in på Pprune och läs själv, om du inte har någon kontakt på insidan.

Det finns en anledning att piloter flyr detta bolaget, och att de har ständigt pågående massiva rekryteringskampanjer trots att de skär ner i produktionen. Just nu idag står 11 B777 i malpåse på DWC (öknen) och det blir 13 från slutet av januari. B777orna roteras med 3-månadersintervaller mellan produktion och malpåse.

Få upp ögonen för vad som händer. Pilotkollegorna på EK har ingen som hjälper om något skulle hända eller om du skulle råka befinna dig på fel ställe. Inte bara fackföreningar är förbjudet utan ALL typ av organisering. Bolaget läser dina flöden på FB, Twitter och Instagram. Du är alldrig mer än en ögonblinkning från sparken.

Lyssna på sanningen och få upp ögonen. Har man inte själv varit bör man inte vara så tvärsäker i sina uttalande.
Nej
2017-12-30 10:46:27
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Nej det kan vi inte, det är ett hån mot alla andra bolag.
Daniel A
2017-12-29 16:16:19
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Kommentarer kring Vikings inlägg med länk som bekräftar mitt inlägg att Emirates är väldens 7e säkraste flygbolag 2017? Kan vi släppa denna diskussion att EK är ett osäkert flygbolag, ligger ju ingen sanning i det.
Pilot
2017-12-28 20:46:25
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Visst anställer EK kontinuerligt, men finns det någon vettig människa som vill dit?
Pilot
2017-12-28 20:44:14
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Norwegian anställer kontinuerligt många från EK oavsett nationalitet.
Emirates rekryterar piloter
2017-12-28 19:06:19
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Emirates ska anställa hur mycket piloter som helst, det har redan börjat och fortsätter under våren.
Euro skipper
2017-12-28 18:21:22
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Även om bara hälften stämmer så låter det onekligen oroväckande.

Det är ändå ett relativt stort steg att byta bolag och land. Så siffrorna talar ändå sitt tydliga språk att något inte står rätt till. Till vilka bolag flyr EK piloterna?
EK
2017-12-28 17:04:47
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
TEM ”Managment” varje brief från och med nu.
viking
2017-12-28 15:29:57
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
@DesertDog

Tycker du inte att du överdriver lite nu när du skriver att vi ska sitta med EFB'n i hand och briefa hela vägen ner, en mini brief mellan 10000 och 5000 fot tolkar jag som att ta upp eventuella Threats muntligt en gång till för att ha det färskt i minnet inför inflygningen.

Jag är absolut ingen anhängare av det här och kommer förmodligen bara säga att det inte är några Threats förutom kanske på banor på hög höjd eller andra ställen där det verkligen finns Threats som lätt kan pekas ut och ställa till det om man inte är försiktig.


viking
2017-12-28 15:21:01
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
@Sv.viking

Vad roligt att du tycker fakta är fakta, precis min åsikt och om du läser min post igen så ser du nog det. Du skriver att fakta är det enda som betyder något men vill inte bidra med sådana.

Här är en länk som du kan kolla på:
http://www.jacdec.de/airline-safety-ranking-2017/

Vad folk tycker och känner för att olika saker har synts mer eller mindre i nyhetsflöden är helt oväsentligt, då det finns myndigheter och organisationer som har detta som uppdrag är det väl rimligare att ta in den informationen och bilda sig en uppfattning därifrån.

Jag tycker som sagt att det är väldigt beklagligt att säkerhetsarbetet verkar gå i fel riktning på många håll och Emirates verkar vara ett av dem men innan detta visas i aktuell statistik är det inte mycket vi kan säga om just vilket bolag som är säkert eller ej.

Det jag vill få fram är att bara för att man jobbat i aktuellt bolag eller bara är pilot och "vet att det man säger är sant" så är man inte expert, varför är tilliten till ordentlig fakta så låg nuförtiden och så många tycker sig veta så mycket bättre bara för att de hört något som de tycker verkar rimligt. Gäller så mycket mer än bara flygbranschen. I många fall lönar det sig att vara lite mer återhållsam med tyckande innan man verkligen kan visa med just fakta vad som gäller.
exEK
2017-12-28 14:33:51
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Att lägga in en extra briefing i SOP mellan FL100 och 5000ft är ren idioti.
Det vet alla som någon gång varit på inflygning till tex JFK, LAX, CDG, HKG, PVG (listan kan göras hur lång som helst. OM man behöver göra en recap på threats så gör man det när tillfälle ges. Det behövs ingen SOP-kontorsporodukt som ska påpeka detta. Det kallas airmanship! Behöver vi fastställd SOP för hur man ställer in stolen eller går på toaletten (i vilken ordning livrem resp gylf skall öppnas och åter förslutas)

Det är detta som är grundproblemet i EK-haveriet: De (management) litar inte på sina piloter. Minsta lilla detalj skall in i SOP. Man ska inte flyga manuellt, för guds skull titta inte ut under en visuell manöver med sväng, nej då hittar EK på en egen SOP procedur där man ska byta färdplan i FMS i svängen på låg höjd istället för att titta ut och flyga (jo, detta är sant) givetvis med katastrofala följder.
OM något sedan händer (och det gör det ju självklart, eftersom man målat in sig i ett hörn med omöjliga SOP procedurer och har piloter som inte klarar att flyga själv och göra en vanlig visuell inflygning, eller provar på och göra en go-around på tomgång eftersom SOP säger att pådraget ska ske med autothrottle efter knapptryckning på TOGA, men vad SOP glömde var att detta inte funkar om man redan studsat med hjulen, och måste manuellt föra fram throttlarna (airmanship) men då detta inte är SOP så skedde det inte)
...då sparkar man inte bara de aktiva piloterna utan även alla andra i "närheten" (dvs augmenting crew) bara för att de råkat vara ombord, även om de inte är i aktiv tjänst.
Detta låter som ett tokigt påhitt, eller hur? MEN det är sant! Detta är precis vad som händer hela tiden inom EK!

När det gäller EK207 fick flygande besättning (kapten och styrman) sparken omgående,

Nu idag fick jag konfirmerat vad som hänt med augementing crew på EK207:
Kapten har fått sparken!
Styrman fick direkt "Final written warning letter" vilket innebär att han aldrig kommer att bli kapten på EK och dessutom kommer att få sparken direkt om han så mycket som glömmer sin mössa eller kommer någon minut sent.
Dessa piloter flög inte flygplanet, de var inte i tjänst. De råkade bara sitta på jumpseat vid fel tillfälle!

Citat:
"Operating crew and augmenting captain have been fired. Augmenting FO - final written warning,"

Källor: kollegor och vänner i EK samt ett flertal vittnesbörd på pprune.

Om du är pilot på EK, och Om något händer dig under en flygning, ELLER om något händer på den flygning du råkar befinna dig på som augmenting crew men ej i tjänst. Räkna med sparken eller (i bästa fall) ruinerad pilotkarriär utan chans till uppgradering till kapten.
...med detta i minne så förstår man varför EK ständigt har pilotbrist. De är fortfarande desperata, och då vet vi alla att EK sedan en längre tid INTE expanderar, tvärt om. 13 st B777 står i malpåse ute i öknen.

Men det värsta är, att vi inte sett slutet på denna soppa än...
Hm
2017-12-28 10:21:15
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Drar ni då ”managment” som TEM? Vore intressant vid en CVR granskning efter kort landning i ex JFK...
@DesertDog
2017-12-27 23:02:26
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Nu är det väl inte riktigt tänkt att man ska briefa hela vägen ner i backen utan bara verbalt uttrycka threats i samband med approachen igen?
sv Daniel A
2017-12-27 16:22:13
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
När du nu inte kan ange källa, så gör jag det.
Läs och begrunda. EK inte ens bland de 20 bästa. Sanningen är smärtsam!

http://nordic.businessinsider.com/these-are-the-20-safest-airlines-in-the-world-2017-1/

https://www.forbes.com/pictures/587287404bbe6f1f20ea76fd/the-20-safest-airlines-in/#1e1ed2c66c1c
DesertDog
2017-12-27 13:16:24
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Just det DanielA, det är alldeles riktigt.
Själv så jobbar jag här sedan flera år!
Själv då?

sv Daniel A
2017-12-27 12:36:13
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Kan man inte ange källa till dylika påståenden, då är de att bortse ifrån.
DesertDog
2017-12-27 10:34:55
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Ja, det stämmer precis. EK är i "fritt fall" just nu och på EGHQ springer de runt i panik som nackade höns. Det kom just en ny pålaga från överheten att man ska göra en lång approach briefing för TOD och sen ska man göra en briefing till (på samma approach) mellan FL100 och 5,000ft så att man är "riktigt säker" på att inte landa på annat ställe än den tilltänkta landningsbanan.
Jo, det är sant, jag ljuger inte. Man ska alltså sitta med EFB:n i hand och "briefa" hela vägen ner till FAF. Annars får man självklart sp@rken.

Och på tal om det så har aktiv crew på EK207 (senaste incidenten på JFK) gått samma öde tillmötes som den besättning som höll på att göra en plantering i Moskvas utkanter. Augmenting crew på EK207 har enligt flera uppgifter blivit degraderade i blotta förskräckelsen eftersom de befann sig ombord, dock ej flygande...

För er flygande kolleger som (trots alla varningsflaggor) tänkt söka sig till sandlådan, tänk igen.
Sv.Viking
2017-12-27 02:26:59
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
..."rankas fortfarande som ett av världens säkraste bolag",
Visa mig den rankingen, och då bör den vara aktuell så att den inkluderar både deras B777 krasch i DXB och de senaste "sekunder från totalhaveri" CFIT incidenterna som inträffat.
Den gemensamma nämnaren i samtliga fall har varit "fullt fungerande flygplan i CAVOK väder.
Vad som hänt samtliga EK piloter som varit involverade vet vi ju och går att läsa om på pprune om någon skulle undra.
Så snälla visa den aktuella säkerhets-rankingen, det vore mycket intressant att se.
Fakta är fakta. Man kan inte bara kasta ut sig saker som man tror, hoppas eller gissar!
Emirates HAR VARIT ett bra bolag, men det var flera år sedan. Att blända med lite gratis champage och flashig service har INGENTING med varken säkerhet eller god företagskultur att göra!
Och jo, jag kommer själv från "samdlådan"
Pilot
2017-12-26 23:02:08
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
När EK har folk på "andra sidan" så ska man ta statistik med en nypa salt. Bara att kika lite hur de hanterade haveriet med 777an senast. Ansiktet utåt är det allra viktigaste likt Löfven regering. Där visar EK sitt sanna jag.
Daniel A
2017-12-26 22:42:23
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Ranking talar ju sitt tydliga språk. Rimligt att diskutera en incident som i detta fall, men inte seriöst att försöka påskina att Emirates är ett osäkert bolag.
viking
2017-12-26 20:34:15
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Pojkar och flickor, ni måste väl ändå skilja på hur ett bolag rankas och hur säkert man upplever att det är. Bara för att man jobbat i Emirates och "vet att det man säger är sant" så betyder det inte att det väger lika tungt som officiell statistik och ranking. Ja, Emirates rankas fortfarande som ett av världens säkraste bolag.
Det är djupt beklagligt att det förekommer en sk fear culture i Emirates men sanningen är tyvärr att den alltid funnits där, och dessvärre långt ifrån det enda bolaget som har den heller.
Så länge det inte dyker upp ny statistik och ranking som visar något annat så får ni nog ta och svälja stoltheten och fortsätta ranka Emirates som säkert.
sv Daniel A
2017-12-26 18:34:50
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Ja, sanningen är smärtsam. Varför ger du dig in i diskussioner, utan att veta sanningen?
exEK
2017-12-26 14:55:01
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
DanielA, jag har kommit fram till slutsatsen att du måste vara ett troll, men måste ändå förundras vad man vinner på att kasta sig in i ett debatt med utan att ha varken erfarenhet eller reell kunskap i ämnet. Är det disskussionen i sig som lockar?

Har själv flugit i EK i flera år och vet därför att det jag säger stämmer. EK har varit ett bra och "säkert" bolag. Det är det INTE längre. En negativ kultur inom både management och training dept har tyvärr sänkt bolaget fullständigt, och just nu kan man säga att de befinner sig i fritt fall enligt de kollegor och vänner som fortfarande är kvar. De senaste årens allvarliga haverier och incidenter talar sitt tydliga språk.
DC-10 (den riktige)
2017-12-26 11:00:38
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
@Svar DC-10 Jag har inte kommenterat Emirates. Utan det är en liten nicktjuv som försöker att få tyngd genom att använda mitt nick.
Diavel
2017-12-26 02:44:09
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Undrar om någon annan än Daniel A hävdar att Emirates ärett av världens säkraste flygbolag.
Om man orkar forska lite på nätet hittar man ganska många incidents med detta och andra sandlåda bolag. Ännu en bra anledning att inte nyttja dessa bolag
Daniel A
2017-12-26 01:10:02
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Sanningen är smärtsam, med fakta är att Emirates är ett av världens säkraste flygbolag. Alla som haft med dem att göra vet hur högt deras säkerhetstänk är. Bortse gärna från mig men sanningen finns på svart och vitt i ranking.

Mellanösternbolagen är riktigt duktiga inom säkerhetsarbetet och vi i Europa har mycket att lära av dem.

Svar DC-10
2017-12-25 19:16:12
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Du som har över 11000 flygtimmar har väl något bättre system för att mäta det.
Pilot
2017-12-25 18:57:09
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Nä man måste nog ta med faktorer som "vänner" hos myndigheterna. Titta på EK och hur deras haverier och incidenter utreds av lokala "myndigheter". (Läs EK själva) Förata uppdraget är att tysta ner och skylla på andra.
DC-10
2017-12-25 17:44:44
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Hur kan man mäta säkerhet baserat på hur många krascher man haft?
Boeing
2017-12-25 16:42:58
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Att Emirates har tappat i säkerhet är utom allt tvivel.
Är god vän med FC på Emirates som flyger A380. Han menar att bolaget inte har den kontroll som behövs. Med en sådan kraftig expansion, så får man räkna med att det slinker in några "kerosine cowboys". Deras försäkringspremier är "sky rocketing".
Daniel A's påståenden kan vi som vanligt bortse ifrån.
Säkert?
2017-12-25 15:17:51
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Hur kan du säga att emiratea är aäkrare än Norwegian? Norwegian har inte haft några haverier och mig veterligen bara två allvarliga tillbud. Emiratea har de senaste året hunnit med att crasha en 777 samt 2 allvarliga tillbud.
B
2017-12-25 13:49:46
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Emirates åkte ur alla flygsäkerhetsrankingar i år efter att ha kraschat en 777 och även Flydubais 737. Dessutom har vi senaste året haft två A380 som nästan kraschat.
Daniel A
2017-12-25 09:04:47
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Emirates betraktas som ett av världens säkraste bolag, Top 7 för att vara exakt. De är betydligt säkrare än både SAS och Norwegian enligt statistiken och rating. Enskilda pilotmisstag sker självfallet hos Enirates och även andra flygbolag.
viking
2017-12-22 19:40:55
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
@PPL

Jag tror egentligen du vet det men du kanske bara uttryckte dig fel men den här incidenten har nog ingenting med höjdhållning att göra utan snarare management av automationen samt att följa en erkänt komplicerad procedur in till JFK.

Jag vet inga detaljer men jag tror att den här proceduren kräver ett level segment men att då 380:n inte är tillåten att flyga helt managed så måsta man använda LNAV med basic modes för höjd, besättningen flög förmodligen en CDA (constant descent approach) och blev nog helt enkelt förvirrade.

Klart att det kan vara tufft att hålla sig pigg och fräsch efter en 14-timmars flygning även efter en rast i bunken. Det är den besättning som landar som i allmänhet har den sista vilan innan landning. Lite sömndrucken kan man förstås vara.
777
2017-12-22 15:58:44
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Pröva att gå upp 02.00 ett par dagar i rad och ut och flyg din cessna. Du kommer oundvikligen bli seg i skallen och även göra misstag. Man kan bara hoppas att du inte drar mixture istället för gasreglsget till "tomgång". Trötthet och utmattning är vardag för många piloter inte bara i Mellanöstern men runtom i världen. Trist för detta Crew att dom begick misstaget in till JFK som inte är så förlåtande...
Jag försvarar inte det som hände, men jag förstår fatigue och vad det gör med dig.
Flyg säkert!
PPL
2017-12-22 14:29:24
Skräp är skräp
Att två erfarna yrkespiloter inte klarar av enkel höjdhållning är skräp.
Allt annat är bortförklaringar;
Det var VMC,inga anmärkningsvärda vindar.
Att arbetsförhållanden för piloter skulle blivit så mycket sämre nu jämfört med
förr verkar inte trovärdigt.
Jag är dock bara en PPL pilot men med över 30 års flygerfarenhet. Så det är
är helt ok att kritisera mig för att jag inte är ATPL pilot.
Men om en PPL pilot är 200 fot från CFI tror jag det blir extra träning ;-)
Skräp är skräp...
God Jul...
Långhaul chaffis
2017-12-17 03:47:14
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Det stämmer! Canarsie approach till JFK (KJFK) är förlegad i tiden.Jag fattar inte att de fortfarande använder den approachen.Helt sjukt egentligen.Till JFK kommer långflyg från hela världen med alla "nationaliteter" vissa med riktig dålig engelska från China,dock har de alla level 6.Att avsluta flighten men en kurvig visual approach till 13L med dålig belysning i marginellt väder med sidvind,är inte det smartaste...Jänkarna är jävliga på att klarera "clear visual,,," vilket jag kategorisk inte accepterar,
Så om man pratar safety så har JFK lite att arbeta på.Betr Emirates och deras incidenter kända och icke kända på A380 så är det givetvis mycket oroande trend.Fatigue är defenitivt en bidragande orsak.
Tyvärr.
EK
2017-12-17 01:54:31
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Ytterligare huvuden rullar nu, enligt rykten. "Removed from Roster" är inget bra tecken. Följs vanligen av packade väskor och en anondan om att besöka "end of service" kontoret med sina persedlar.

Ledningen är ursinnig och kan inte förstå varför bolaget fortsätter att "ha otur". En febril jakt på "underpresterande piloter" har som bekant inletts.

EK-piloterna bör numera alltid ha sin väska packad, just-in-case flygningen inte går helt som planerat, eller om man får en oförberedd line-check, vilket numera är allt vanligare.

På alla airlinepiloters flagship-forum (pprune.org) hörs skriken från sandlådan. (Se "middle east" section)
DesertDog
2017-12-14 15:52:31
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Märkligt att inte fler reagerar på att detta stora och välkända bolag ännu en gång är sekunder ifrån en katastrof. På mindre än en månad har två av deras stora flygplan avvikit från höjdhållningen under inflygningen på ett anmärkningsvärt och svårförklarat sätt. Förra året totalhavererade en av deras B777 under en go-around pga av piloterna glömde bort "gaspådraget" och hela manövern utfördes i flight idle. Totalhaveri så klart. Piloter sparkas till höger och vänster och på internationella flygforum brinner det fullständigt i disskussionerna kring bolaget.

Men inte här på flygtorget. Här frodas infantila pajkastningar om vilket bolag som "går sämst", SK eller DY, och andra viktiga och läsbara inlägg...
J.B.
2017-12-11 16:23:14
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Trenden att flyga fullt flygdugliga flygplan ner i backen har okat de senaste 10-15 aren.

"Tjuvstarten" med pilotlosa flygplan har uppenbart visat sig allt annat an lyckosam. Man undrar stilla nar flygbolagen skall borja anstalla piloter som faktiskt kan flyga (med spak och pedaler alltsa) igen?

Bra av JFK ATS att uppmarksamma det som holl pa att handa och papeka till besattningen ombord de faktiskt borde ta befalet over ekipaget!
Emir
2017-12-10 17:24:26
SV: EK207/4DEC DXB-JFK: Emirates nära krasch igen!
Det är inte undra på att EK's försäkringspremier är skenande.
 

Tillbaka

Flygrevyn
BAM
Saab
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev