Tråden startades av: emil.  2018-01-17 19:10:16
SAS köper 40-50 nya A320/21 
Boeing ute.
Ordervärde ca 30mdr
Verkar tyvärr inte bli några ytterligare A350
E24

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Hm
2018-02-12 09:07:33
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Samma typ av problem som med RR trent 1000 J2
@Airbus
2018-02-11 16:25:56
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Enligt uppgift har även SAS blivit tvungna att byta ett antal Leap1A motorer.
Kanske någon vet mer om saken.
Boeing
2018-02-11 14:00:41
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Som många sagt om 787's motor problem : "Det är Boeing som är ytterst ansvarig, då man köpt planen av just Boeing".
Samma sak gäller ÄVEN Airbus. Frågor på det?
Re':Airbus
2018-02-11 13:51:02
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Nidsträngen om Dreamlinern när den kom med batteriproblemen som inte var Boeings egna är en droppe i havet i jämförelse med motorer som inte fungerar schysst i jämförelse även om det inte är Airbus som bygger motorerna som sitter på Airbus flpl.
@Bertil
2018-02-11 09:43:51
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Den flyger ju så hur jobbigt läge menar du?
Bertil
2018-02-10 23:47:22
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Det är PW motorn som Norwegian beställt för att leasa ut, jobbigt läge.
SAS har Leap-1A motorer som inte har samma problem.
Diavel
2018-02-10 22:04:52
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
@problemas. Jasså, det låter intressant.... Vilka problem ?
Airbus
2018-02-10 21:45:26
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Ja det törs du. Dessa probem är inte Airbus problem i sig utan helt kopplat till motortillverkaren Pratt & Whitney. Dessa motorer har tagit ett tekniksteg som kanske inte helt är fördigutvecklat. Det lär dock inte vara några probem med de plan som flyger. SAS kör CFM Leap motorer på sina Airbus A320 neo och dessa presterar enligt plan.
UFO
2018-02-10 20:20:19
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
A321neo visar sig nu vara så ekonomiska överlägsna att flyga med att t o m United Airlines överväger ett storbeställning av typen. Boeing borde bytt motorer på 757 och finslipat på typen för det fanns potential men man smälte verktygen istället. Nu ska Boeing ta fram en plastvariant av 757(797) och den blir säkert ett extremt bra flygplan men det är många år dit samtidigt flyger succés A321neo vidare..
Problemas
2018-02-10 19:25:45
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Airbus har massa problem med sina Airbus, törs man åka med dom, känner mig orolig.
https://www.di.se/nyheter/airbus-varnar-for-nya-motorfel/
sv Linkan
2018-01-28 18:14:52
LOPA
"Som passagerare i ekonomi föredrager jag A330 och A340".
Som du skriver så antyder du att det har med flygplanstypen att göra.
Du verkar att vara en novis när det gäller flyg i allmänhet,
Linkan
2018-01-28 15:40:36
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
@Boeing, Har aldrig påstått att LOPA har med flygplanstyp att göra.
Har enbart redovisat vilken konfiguration som de flygplan jag flugit med haft.

Men du kan säkert ange hur många procent av A330, A340 som har en annan konfiguration än 2+4+2 i ekonomi och hur många procent av B777, B787 som har en annan konfiguration än 3+3+3 i ekonomi.

Linkan
2018-01-28 14:59:53
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
@sv Linkan med PPL,

Har flugit med AA men aldrig med deras B777-200 version 1.
Tyvärr har du även i detta fall fel då huvudsaklig konfiguration i ekonom är 2-5-2. Det med fem säten i rad är vidrigt.

PS! Även jag har från tid till annan fel. Är ej ofelbar. Det är en mycket god självinsikt.
Boeing
2018-01-28 11:57:19
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
@Linkan Ändå, trots dina enorma erfarenheter, så har inte LOPA med flygplanstyp att göra.
sv Linkan med PPL
2018-01-28 11:55:08
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Då har du inte fluget AA's 777-200 som har seating 2-4-2.
Men du som är världsmästare, har väl naturligtvis rätt.
Jag behöver inte framhålla mina reseerfarenheter, tack vare ett gott självförtroende.
Linkan
2018-01-27 20:42:26
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
@Sv Linkan, Layout of Passenger Accommodation.

Ingen A300, A330, A340 som jag åkt med har haft annat än 2+4+2 konfiguration i ekonomi.

Alla B777, B787 mflr. som jag åkt med har haft 3+3+3 i ekonomi. Förutom någon plats i närheten av toaletterna där de funnits 2 platser för sig.

Att vissa bolag frångått standard kan tänkas men de har jag inte flugit med. B767 var också bra hade två platser vid fönstret.

Med mer än 150 långflygningar med upp till 15 olika bolag har jag aldrig i sett någon annan konfiguration än ovan angivna.
sv Pilot
2018-01-27 18:34:30
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Vad är det som är konstigt med min upplevelse? Upplevelser är inte "faktamässiga".
Generellt sett gillar jag inte Airbus, på grunda märkliga tekniska lösningar. Sidestick är inte allt.
sv Linkan
2018-01-27 17:07:29
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
LOPA (om du nu vet vad det är) har inget med flygplans typ att göra.
Diavel
2018-01-26 18:27:34
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Så absolut bättre med 2-4-2 än 3-3-3 , minns en DC10 med 2-5-2 , där jag var stuck in the middle..
Linkan
2018-01-26 14:48:20
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Som passagerare i ekonomi föredrager jag A330 och A340 framför A350, B787, B777 mflr. De två första har konfigurationen 2 + 4 + 2 vilket gör att du aldrig behöver bli störd av mer än en passagerare. Föredrager alltid gångplats.
pf
2018-01-26 12:51:50
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Mulig jeg har stilt denne fråge/spørsmål i en annen diskusjon....containiseres i dag baggasje og frakt i A-319/320/321-familien til SAS, og er det tenkt gjort i fremtiden med de nye A-320/321's.

Er svaret ja, kan det gå ut over hvor lang tid man bruker på å snu en maskin, regularitet.
Jan
2018-01-25 21:37:05
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Som passagerare tycker jag 737 se mer stabil ut men A320 är mer lättviktig.
Men jag kan ha fel och så vet jag inte hur dessa två reagerar i turbulence.
För mig som är känslig så är det viktigt. Egentligen är det kanske som Volvo
eller SAAB. Man gillade ena märket bättre utan att veta varför. Får tacka för
möjligheten till proffsiga svar. Personligen var MD80 en favorit på sin tid.
Satt man längre fram så var det tysssst och oftast stabil flygning.
Pilot
2018-01-25 19:04:05
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Vad konstigt att du upplevde det så. Dels för att A320NEO är betydligt tystare rent faktamässigt, enligt Lufthansas sida 50% tystare än föregående modell.
Sen har jag själv åkt som passagerare och har reagerat på hur väldigt mycket tystare den är jämfört med 737NG och A320CEO.
sv Pilot
2018-01-25 15:38:22
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
När jag nyligen flög med SAS NEO från AGP till ARN så upplevde jag otroligt högt fläktljud i T/O och Climb. Först när man satte cruise pwr. blev ljudet uthärdligt. Det var betydligt högre än på B737NG. Jag satt framför vingen på plats 9A.
Pilot
2018-01-25 14:40:56
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Ur ett pilotperspektiv är A320s cockpit lite större och framförallt tystare. Du har även ett bord som är användbart både för måltider och för pappersarbete.
Datorn i 737 är lite modernare och mer användarvänlig.

Ur ett passagerarperspektiv är A320s rör lite större, så antingen får du ett bredare säte eller en bredare mittgång beroende på vad bolaget har valt.
Troligen är A320neo tystare än 737max där också. Den har mer bypass ratio och större motorer. Även om det i grund och botten är samma motor så var 737 lite för låg så tillverkaren fick kompromissa och göra en lite mindre och ineffektivare version av den.
Jan
2018-01-24 20:07:07
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Ur pilotperspektiv:
Vad är +/- med A320NEO och B737-800/MAX?
Och ur pax synpunkt? Inredningen är väl samma
oavsett tillverkare mer eller mindre då stolarna kan
placeras med den bekvämlighet man önskar erbjuda.

Expert på att gissa
2018-01-24 18:58:36
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
35st A320neo( inklusive dom 11 optioner) och 15 A321neoLR . Pappa vet bäst....
Nötskal
2018-01-23 13:42:47
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Airbus saknar helt fantasi, skulle Boeing bygga ett flygplan med snabel i nosen skulle Airbus göra en liknande modell med snabel både i nosen och i aktern!
sv SAS A340
2018-01-23 12:24:28
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Enligt Airbus själva, består deras plan till minst 40% av amerikanska komponenter.
The world first!
sv SAS A340
2018-01-23 12:23:16
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Enligt Airbus själva, består deras plan till minst 40% av amerikanska komponenter.
The world first!
pf
2018-01-23 09:28:35
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
KalleSus, takk for info og link.
SAS A340
2018-01-22 16:52:18
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Naturligtvis kommer Boeing om ett antal år vara fullständigt borta från SAS..... Europe first!
KalleSus
2018-01-22 10:40:29
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
@pf:
Kolla den här länken
https://scandinaviantraveler.com/se/sasnewexperience#neo/6
Erik
2018-01-21 16:24:54
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Bertil, SAS har inga CRJ vad jag vet..? Det är wetlease
pf
2018-01-21 14:18:27
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Bertil, har du noe dokumentasjon om de angivelige 30 som du beskriver ?

Kan ikke finne de noe steder.....
Norgehistoria
2018-01-20 17:20:57
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Nå?
pf
2018-01-19 22:50:01
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Norgehistoria, må jeg kommentere ditt utspill ytterligere ?
@norgehistoria
2018-01-19 00:26:33
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Han poängterar att det inte är en expansion att tala om.
Uno
2018-01-18 19:34:49
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Jag undrar hur förhandlingar/inköp går till.
Norgehistoria
2018-01-18 19:33:19
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Pf tror du att man byter ut hela flottan direkt? ??
Bertil
2018-01-18 18:50:32
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
30 A320 Neo som levereras just nu plus 40-50 blir 70-80 st.
Ersätter ganska precis de 70 737 SAS har just nu. Flera 737 är också borta redan men det har tillkommit ca 15 CRJ900 också.
A320 neo har fler säten än 600,700 så totalt sett blir det fler säten till en betydligt mindre kostnad.
pf
2018-01-18 17:13:12
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Svar PF, jeg bruker "planespotters" som kilde, der ligger SAIL's fly inne som EI-SIA til-D med -E of -F "on order"

ref. https://www.planespotters.net/airline/SAS

Så jeg får fremdeles en stor differanse i antall for å opprettholde dagens produksjon dersom B-737 utfases, uten tiltak fra SAS.
@sad
2018-01-18 16:24:34
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
owned! =)
@@sad
2018-01-18 15:49:02
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Jag jobbar med ljud och har flyg som intresse. Brukar faktiskt mäta db när jag flyger ingen nämnvärd skillnad mellan A320 och B737. Val av sittplats ger betdlig större skillnad. Vet inte vad tillverkarna själv hävdar.
Svar PF
2018-01-18 14:29:57
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Du får inte glömma de återstående NEO som ska till SAS, förutom de 9 som ska till SAIL.
@Sad
2018-01-18 14:18:09
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
@Sad

Skojar du?

Airbus är ju mycket skönare att åka i som passagerare. Fönsterna är på lämplig höjd och den är MYCKET tystare. Blir på riktigt besviken när jag förväntar mig att få flyga Airbus som PAX med SAS från Arlanda, men slutar i en gammal högljudd jävla 737a. Jag har ingen aning om vilket flygplan som är bäst att flyga ur en pilots perspektiv, men ur en passagerares perspektiv är 320-familjen mycket bättre!

Bra beslut SAS! Ser ut som att jag kommer flyga med er även i framtiden! ;-)
pf
2018-01-18 14:16:05
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Holdes 29 stk CR9 utenfor, så har SAS i dag 4 A-319, 28 A-320 med ytterligere 2 i bestilling samt 8 A-321. Antar disse viderefører.

SAS har 71 stk B-737's.

40-50 nye Airbusser kan ikke uten videre erstatte 71 737's. Mao det må enten komme enda en bestilling hos, eller en ganske stor innsats av innleide maskiner, skal dagens produksjon opprettholdes.

Noen "manger/fattas" i kalkulasjonen her......?
Sad
2018-01-18 13:50:46
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Tråkigt sämre prestanda, låter mer och sämre miljömässigt!
@pf
2018-01-18 12:35:55
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Du är nog inne på rätt spår. Mycket inhyrt som producerar inrikes och tittar man på SAILs ruttnät så skulle man kunna tro att baserna är ARN, CPH och OSL och detta nu första implementeringen!! Hur kommer nästa fas att se ut? RG har lovat likt kjos att de i te ska sno rutter från core men kom igen!!
SAS goda framtidsutsikter baseras på SAIL där löner dumpad. Problemet är att de inte får tag i folk. Kommer RGs kalkyl att gå ihop? Det börjar verkligen att bli brist på erfarna piloter, konkurrenter betalar betydligt bättre.
Bertil
2018-01-18 11:01:15
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Skulle tro att det blir lite färre avgångar på vissa rutter. Kanske 10 istället för 12 dagliga avgångar mellan Bergen och Oslo?
Oavsett så är en A320neo mer effektiv än 737-600 även med 120 passagerare ombord.
pf
2018-01-18 09:58:51
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Flott at SAS fornyer flyparken, og ikke minst har økonomi til å gjennomføre det.

Jeg stiller igjen spørsmål med bruk av A-320 på norsk innenriks vinterstid. Selv har jeg ikke preferanser mellom 737- og 320-familiene, de er begge flotte fly å reise med.

Så er det det kapasitetsmessige, SAS bruker idag mange innleide CR9. Disse har 86/88-seter. Ved å fase ut B-737-600/700 blir neste i størrelse hos SAS A-320 med 160-186 seter, i mellom der ligger det mange ruter, blandt annet på norsk innenriks som neppe klarer å fylle 160+ seter. Jeg vil tro at også en del internasjonale direkteruter fra OSL, ARN og regionplasser burde ha fly i med kapasitet i mellom her....?

Så, hva betyr dette, færre avganger ? Tilbake til feeding CPH på enkelte destinasjoner, eller at SAS, som flere her på forumet har spekulert i, vi kjøpe inn/eller leie inn 100-120 setere fra Bombardier eller Embraer....

Kan det tenke seg på sikt at det blir satt opp et eget flyselskap, som bare produserer flyginger med slike for SAS senere ?
B
2018-01-18 09:50:55
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Vad bra. Större och tystare än 737.
emil.
2018-01-18 09:07:40
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
@Diavel
Det har du såklart rätt i. Jag avsåg att inom de 40-50 ingår ingen A350. Självklart står det SAS fritt att beställa ytterligare flygplan. Vi får hålla tummarna. Öppnar de Arlanda-Vancouver sponsrar jag dem =)
Pilot
2018-01-18 08:19:37
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Får se om de hittar folk till SAIL. Utan piloter flyger inte dessa.
PAX
2018-01-18 07:12:12
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Bra att det inte blir några 737MAX!
En mix av båda modellerna hade inte varit någon god idé!
Diavel
2018-01-18 02:54:26
SV: SAS köper 40-50 nya A320/21
Verkligen en glädjande nyhet! Viktigt att SAS faser ut B737 och blir ett Airbus bolag, även om det dröjer ett tag.
Däremot forstå jag inte varför du skriver att det inte verkar bli ytterligare A350. Det står ingenstans i artikeln. Det kan ju också bli några A 330 - 900 neo senare.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev