Tråden startades av: TE  2018-02-20 10:13:58
Skellefteå  
Nu har det snart gått 1 år sedan Norwegian tog upp konkurrensen med Sas på linjen Skellefteå- Stockholm/Arlanda. Någon som vet hur det går? Känns när jag rest så här det inte varit så välfyllda maskiner. Någon som vet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Linkan
2018-03-13 14:41:35
SV: Skellefteå
Enligt flygplatsen:
Norwegians flygningar DY4097/13 mars, DY4098/13 mars, DY4099/13 mars och DY4100/14 mars är inställda p.g.a. tekniska orsaker. Frågor omkring detta vänligen ring 0770-45 77 00.

När man har tekniska problem med något flygplan ställer man ofta in flighter som har lägsta beläggningen. Detta för att så få passagerare som möjligt skall drabbas. Detta är normalt för de flesta flygbolag. Tydligen var bokningsläget för de inställda flighterna låg.
Bertil
2018-03-13 12:53:41
SV: Skellefteå
Vad händer med Norwegian på Skellefteå? De flesta avgångar är inställda både idag och imorgon. Är beläggningen så låg att det räcker med att boka om alla till ettflygplan?
Ante
2018-02-28 16:25:34
SV: Skellefteå
Man ska inte låta sig ”luras” av antalet pax i cabinen när det gäller hur lönsamt det är.
Det beror helt på hur många pax det är budgeterat för det är detta man går efter.
Linkan
2018-02-27 22:40:13
SV: Skellefteå
@sv Linkan aka Mr. Münchhausen

Mitt svar var på "sv Linkan" inlägget.

"Ditt önsketänkande, stämmer inte med SAS uppfattning"

Nu visade det sig att jag hade samma uppfattning som RG på SAS.

Läs gärna https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/SAS-handlas-med-en-foer-kraftig-rabatt-Pareto-1017315492


sv Linkan aka Mr. Münchhausen
2018-02-27 20:36:41
SV: Skellefteå
@Linkan Inte särskilt snopet. RG's jobb är att aktiekursen skall vara positiv. När resultatet är negativt. Ja, då får man snacka upp kursen. Precis som somliga försöker att snacka upp sin trovärdighet.
Linkan
2018-02-27 16:16:53
SV: Skellefteå
sv Linkan.

RG säger samma sak som jag. "fokusera på lönsamhet i stället för att "jaga den sista passageraren""

STOCKHOLM (Direkt) SAS tror fortsatt att kabinfaktorn fortsätter ned under vintern i takt med att mycket kapacitet kommer in på marknaden och bolaget därför tappar marknadsandelar, men att kabinfaktorn jämnas ut framemot sommaren.

Det sade SAS vd Rickard Gustafson på bolagets rapportkonferens på tisdagen, och uttryckte samtidigt vikten av att fortsätta fokusera på lönsamhet i stället för att "jaga den sista passageraren" som bara är ute efter låga priser.

Snopet va!
sv Sv (sv Linkan)
2018-02-24 16:59:03
SV: Skellefteå
Följer man med i media, har man en viss uppfattning om SAS uppfattning.
Pröva det. Förövrigt en fånig kommentar.
Sv (sv Linkan)
2018-02-24 12:35:24
SV: Skellefteå
Och vem är du som har SAS´s innersta tankar?

När talade du förtroligt med RG senast?
sv Linkan
2018-02-23 19:57:54
SV: Skellefteå
Ditt önsketänkande, stämmer inte med SAS uppfattning.
Linkan
2018-02-23 18:28:08
SAS är mindre känslig för lägre kabinfaktor
SAS är mindre känslig för lägre kabinfaktor än Norwegian. SAS har fler passagerare som är beredda att betala ett högre pris.

Det gör stor skillnad. Den förlust som Norwegian gjort 2017 gör inte saken bättre. SAS har större andel affärsresenärer och är därigenom mindre känsliga.
Linkan
2018-02-23 16:24:07
SV: Skellefteå
På en flygplats med gratis parkering finnes ett större utrymme för flygbolagen att ta ut ett högre pris. De kan anpassa priset så att det total blir billigare att flyga från Skellefteå än från Umeå eller Luleå.

Sedan har Skellefteå ett incentive program för nya destinationer.
sv Linkan
2018-02-23 14:18:21
SV: Skellefteå
Så med låg beläggning fortsätter SAS. Undra på att de har problem.
ROR
2018-02-23 09:53:31
SV: Skellefteå
Det handlar ju mer än om att SAS har valt SFT. Det beror ju på vad flygbolaget får för ekonomiska fördelar av att välja den flygplatsen före någon annan.
Smart
2018-02-23 01:27:33
SV: Skellefteå
Skellefteå flygplats tänker helt klart rätt... de har gratis parkering. Det spelar mer roll än att köra 50 eller 55 mil. Flygplatsen byggde ut gratisparkeringen flera gånger i somras på grund av efterfrågan. Snart startar även SAS Skelefteå-Malaga två gånger i veckan. Kul att de valt Skellefteå före Umeå och Luleå.
Lucky Larsson
2018-02-21 19:32:41
SV: Skellefteå
Snart kommer ju Northvolt!
Linkan
2018-02-20 11:52:40
SV: Skellefteå
Antalet passagerare har ökat med minst 50% på Skellefteå flygplats sedan Norwegian började flyga.
En stor del av ökningen beror nog på att du numera kan parkera gratis på Skellefteå flygplats. Ett mycket smart drag av flygplatsen.

Många som tidigare körde till Luleå eller Umeå väljer nu Skellefteå eftersom parkeringen är gratis. Det motsvarar ca 800:- för en vecka.
Detta har gjort det möjligt för två flygbolag att flyga på Skellefteå.

Norwegian gjorde en stor förlust förra året vilket kan vara en risk för att trafiken på Skellefteå minskar/läggs ner om beläggningen är för låg.

 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev