Tråden startades av: Solitär  2018-02-25 15:09:11
Boing 737-800 och andrepilot? 
.
Enligt Ny Teknik 22 feb 2018 Nr 8
så är det mest diskuterade på
WEBBEN nu:

"1. Boeing överväger att skippa
andrepiloten.." (på B. 737-800)

Kanske något att ventilera här bland
flygintresserade ?!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Solitär
2018-02-28 18:31:47
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Kan du lära dig att stava till BOEING, och inte som det står i rubriken till din "tråd"??
Solitär
2018-02-28 13:45:48
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
.
Detaljer kan man alltid diskutera:

Ex i hur många fall har tekniken
undvikit en olycka genom att på
olika sätt påpeka att människa gjort
ett fel, otillåten manöver m.m.?

Finstrukturen i statistiken är detaljer
som inte rubbar teknikens fördel relativt
människan.

( liknande slutsatser gäller även för
trafiksäkerhet, medicinska diagnoser
m.m)
sv Solitär
2018-02-28 11:57:54
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Kan du ange källa till det du påstår:
"De fall där människan undvikit olyckor är inte av den storleken att det påverkar "statistiken" till människans fördel".

Tar det mer som att du försöker, att stärka dina påståenden utan något fakta underlag.
Solitär
2018-02-28 09:36:54
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
.
De fall där människan
undvikit olyckor är inte
av den storleken att det
påverkar "statistiken" till
människans fördel.

Lägg därtill att tekniken
blir bättre med tiden snabb takt,
medan människans utveckling gå
mycket långsamt.

Vi står på tröskeln till
en tid där tekniken, AI,
kan utföra arbetsuppgifter
som vi trodde endast männskan
kunde utföra.
Ko
2018-02-28 09:22:23
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Jag tror vi kan konstatera att autonoma flygplan kommer och ett steg på vägen blir antagligen single pilot operations. Frågan är bara när?
Autonoma bilar kommer vara vanligt om tio år vilket kommer att innebära att folk mycket lättare kan acceptera förarlösa flygplan. Jag gissar därför att vi kanske börjar se enpilotsystem om ca 15 år. Sen är det kanske rimligt att lägga på 10 år till innan de förarlösa flygplanen börjar rullas ut. När det sker kommer behovet av nya piloter falla kraftigt men det tar nog i varje fall 10 år innan alla konventionella flygplan och piloter fasas ut.
Med andra ord blir vi piloter nog utrotningshotade om en sisådär 30-40 år +/- 10 år. Är man 30 år gammal idag så kan man hoppas på att få flyga till pensionen. 20åringarna som kommer ut från flygskolorna idag kan nog inte räkna med det.
Lars
2018-02-28 08:03:35
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Statistiken visar inte alla de gånger människan räddat situationen när tekniken fallerar.
Duett
2018-02-28 07:14:33
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Så, nu när du konstaterat relationen mellan människa-teknik vid flygolyckor...

•Hur många olyckor har undvikits pga mänskligt ingripande?

•När människan tas bort (så småningom i framtiden), hur många % av olyckorna kommer då bero på mänsklig faktor?


Ja... När man pratar statistik måste man förstå att det finns ett sammanhang och att det ställs i relation till något. Och att det dessutom inte i det här faller finns någor att jämföra med...
Solitär
2018-02-27 20:38:13
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
.
Anser att man som i USA
kan diskutera detta ämne
seriöst utan allt för många
hårda ord eller tabu.

Detta med AI är aktuellt nu och troligtvis
så länge det finns nänniskor och datorer
på vår Jord.

Man kan spetsa till det hela och påstå
att det är en fråga om mänskliga jobb
och mänskligt liv.

Ty ytterst är det en fråga om säkerhet.

I dag anser man att människan står
för 60% av flygolyckorna och tekniken
för 40 %.

Det är många aspekter man måste
ta hänsy till. Vi kommer inte undan
dessa prikära frågor, tvärt om, de blir
bara aktuellare och fler som tiden går.
Pragmatikern
2018-02-27 19:08:26
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
AI i all ära - visst är det spännande med ny teknik!

Som jag ser det kommer det fortfarande krävas en operatör på marken som sköter själva beslutshanteringen för varje flygning - t ex var man ska diverta om en passagerare blir sjuk under resan, techproblem, dåligt väder etc.

Att en operatör skulle sköta flera flighter samtidigt ligger nog ganska långt in i framtiden.

Således skulle man kunna rationalisera bort en pilotlön plus kanske halvera lönen för operatören i bergrummet. Men man skulle förmodligen behöva ha betydligt fler tekniker/dataingenjörer anställda.

Kommersiellt flyg är ett väldigt komplext system med snabba ändringar och otroligt högt kapacitetsutnyttjande på de flesta större flygplatser (även luftrum) och att automatisera systemet med bibehållen kapacitet tror jag ligger långt fram i tiden. Jag syftar framförallt på approach segmentet med separering från 20 miles in till touchdown - här krävs ofta en del finlir med speed control som jag tror skulle vara väldigt komplext att koda AI-autopiloten att utföra, p g a detta skulle förmodligen minimum separation mellan flygplan behöva ökas 100-200%.

Det är som med remote tower; ny spännande teknik men än så länge högst oklart om den eventuella kostnadsbesparingen verkligen kommer göra någon skillnad. Den kommer definitivt inte märkas hos slutkunden; passageraren.
Frågande
2018-02-27 18:49:08
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Verkar som om somliga redan har AI här på FT.
sv Solitär
2018-02-27 17:53:57
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Hur bra gick premiärturen med självkörande buss, i Hammarby sjöstad?
Dessutom är det en viss skillnad, på att sitta i ett flygplan kontra en buss i Lyon.

Hur går det nu med 1-pilot systemet i B737-800, som skriver i rubriken till din tråd?
Frågande
2018-02-27 15:37:22
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Om nu passagerarna inte låter sig övertygas, om att en (1) pilot är ok.
Då faller konceptet. Eller ska man tvinga in paxen?
Utöver det så vore passande, om Solitär kunde erkänna att man inte nämner B737-800 i artikeln. Ej korrekt citerat! Nu i det senaste inlägget så påstår du, inte citerar.
Konsekvens obefintlig.
Solitär
2018-02-27 15:00:37
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
.
Kan avrunda med:

AI ( Artificiellt Intelligens) och dess
tillämpning möter motstånd på många
områden, dvs låg acceptans eftersom
den tar över människans arbete.

Ex: i Lyon finns självkörande bussar.

Dessa utsätts "provoceras" regelbundet
av människor som inte gillar dess, på olika sätt.
Bussen klarar av alla dessa provokation
elegant.

Det är således inte tekniken och AI som är problemet, utan konservativa människor.
John Connor
2018-02-27 13:47:07
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Flertalet jobb kommer inom en relativt snar framtid att ersättas av AI, de jobb som finns kvar är tex dem som är billigare att utföras av en människa.
Dock så kommer flyget vara en av de branscher som klarar sig längst även om piloter givetvis även kommer att ersättas längre fram.

Se hur det gått för alla UAV, det trillar ner en hel del.
https://www.washingtonpost.com/graphics/national/drone-crashes/database/
Solitär
2018-02-27 12:47:40
SV: Boing 737-800 och andrepilot?

När man går till källan så
inser man att detta diskuteras
ingående och seriöst i USA.

Det handlar ytterst om AI
och dess allt srörre aktualitet.

Man menar att en pilot kommer
införas först i fraktflyg.
Med tiden också i passagerarflyg.

Detta sedan självkörande bilar
med mera blir allt vanligare och
därmed lättar att acceptera.
Man menar att detta ligger
något årtionde framåt.

Det påpekas att tågen också
hade två tågförare för inte
länge sedan. Flyget tre piloter
på 70 talet och att på vissa mycket
långa flygningar finns 5 piloter
I dag.

Att inte ta AI på ALLVAR och inse
att den kommer att påverka allas
vardag mer eller mindre är att
leva i en UTOPI.
sv Solitär
2018-02-26 19:04:53
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Lägg ner!!
Solitär
2018-02-26 18:19:21
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
.
Jag syftar på den fysiska tidskriften
Ny teknik.

Enklast är att gå till närmaste bibliotek
och kolla nr 8 dvs 22 feb 2018.

Under bilden som visar två piloter i ett plan,
står det ..: två piloter än så länge.

DC-10
2018-02-26 16:28:29
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
@Solitär Du anger B737-800. Finns inte ett om det. Vare sig i Ny Teknik's artikel eller länken till The Guardian. I den senares artikel nämner man att man prövat i simulator med en pilot. Man fann "workloaden" oacceptabel. Även under normala förhållanden. "Målet med att läsa, är att förstå". Det du citerar är alltså inte helt korrekt.
Solitär
2018-02-26 14:49:01
SV: Boing 737-800 och andrepilot?

Texten i Ny Teknik är till 100,0%
återgiven korrekt.

Om något är inkorrekt kontakta
Ny Teknik.

Jag påstår inget utan bara citerar...
Rubrik
2018-02-25 20:31:12
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Boeing överväger att skippa andrepiloten i fraktflyg
Bertil
2018-02-25 20:05:57
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Går ju utmärkt redan idag, problemet är att det inverkar negativt på säkerheten.
767
2018-02-25 18:47:53
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Att överhuvudtaget komma på en sån befängd idé att flyga med Bara 1 pilot är skrämmande ! Man kan rada upp hur många anledningar som helst mot sådana idéer. En sån idé kan aldrig komma från någon med flygoperativa erfarenheter eller kunnande.
DC-10
2018-02-25 16:05:35
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
@Solitär Föreslår att du läser artikeln en gång till. Det nämns inget om B737-800.
Man talar om framtidens fraktflyg. Det finns inte på bordet, när det gäller passagerarflygningar.
Boeing
2018-02-25 15:56:59
SV: Boing 737-800 och andrepilot?
Nu är det ju så, att Boeing kan inte bestämma det. Det är upp till luftfartsmyndigheterna, när det gäller Boeing är det främst FAA.
Ingen luftfartsmyndighet skulle gå med på det, när gäller passagerarflygningar.
Dessutom har inte B737-800 sådana system som skulle kunna ersätta en 2p.
Föreslår att du läser andra media.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev