Tråden startades av: Lunner  2018-03-23 10:59:42
O’Leary rätt om SAS? 
Kommer O’Leary att få rätt, SAS har inte pengar til A350’arna?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sv Daniel
2018-04-09 14:19:25
SV: O’Leary rätt om SAS?
Det du skriver om Norwegian, är bara ditt önsketänkande.
Vill du hellre ha EZY-Jet, Ryanair och att andra mindre seriösa bolag ska ta över deras trafik. Undrar varför du som du är?
Daniel A
2018-04-08 23:12:06
SV: O’Leary rätt om SAS?
Just ja, troligt att piloter söker sig till ett bolag där flesta analytiker är eniga att de snart får lägga ner.

Men tror vi kan släppa frågan om rekryteringsproblemen till SAIL då detta problem inte existerar. Eller jo, avundsjuk norrmän vill gärna se problemet.
Tom
2018-04-08 18:01:03
SV: O’Leary rätt om SAS?
"Pilotflykt" Ett påhitt från Daniel eftersom han avskyr Norwegian, och att skriva negativa saker om Norwegian på flygtorget känns som hans livsanda.
Det är ett gäng holländare som gått till KLM eftersom de gått via KLM flight academy och ett gäng britter som gått till BA och Virgin. Eftersom det är ett stort bolag är det klart att folk slutar ibland. Dock är det i princip inga som gör det på de skandinaviska baserna. Nu är det senaste är piloter från SAS i Oslo gått till NAS då de tjänar betydligt bättre i NAS.
Andreas
2018-04-07 23:26:05
SV: O’Leary rätt om SAS?
SAIL blev inte försenat p.g.a. brist på piloter. Det är flygplansleverenserna som fortfarande försenas p.g.a. motortillverkaren.
Daniel A
2018-04-07 22:08:35
SV: O’Leary rätt om SAS?
Inte var det rekryteringen som försenade iallafall. Pilotflykten från din arbetsgivare är vida känd. Nu då Norwegian är riktigt illa ute lär pilotflyktem från dem öka och leda till många inställda flighter framöver. Början på slutet, är egentligen bara uppsägningstiden som håller dem flygande nu.
@Daniel A
2018-04-07 18:44:11
SV: O’Leary rätt om SAS?
Daniel A det är alltid lika roligt att läsa dina påståenden, varför skulle man vilja gå från Easyjet eller Norwegian till SAIL när det innebär ett lönetspp på 30%?
Jag jobbar på Norwegian själv och har inte hört någon som ens funderat på SAIL. Känner flera på Easyjet och de säger samma sak...
Varför blev SAIL försenat om det var så lätt att hitta personal?
Neo
2018-04-07 10:25:58
SV: O’Leary rätt om SAS?
Jag är inte pilot själv, men tycker att synen på vilka jobb piloter ska söka eller inte blir bisarr. Om man tex inte söker till SAIL, ska man gå runt och tro att man snart kommer att få ett jobb på LH eller BA och hundra lax i månaden?

Tror någon att den som flyger linjer typ LHR-ARN eller AGP-MMX kan betala flight deck löner på 70-90 tkr i månaden? Jag tror det inte. Antingen gör man det och går snart i KK eller så hittar man ett kostnadsläge där man kan driva en business med biljettpriser som folk kan tänk sig och betala och kan fungera på marknaden.

Varför tror ni att det går åt fler piloter på totalen och att det har blivit betydligt lättare att få jobb jämfört med för 15 år sedan? Jo därför att en ny marknad har skapats där fler kan resa.

Man kan se det som två alternativ; antingen höga priser, höga löner med med ett begränsat antal resenärer och följaktligen uppstår färre pilottjänster. Eller lägre priser som gör att fler väljer att flyga och som leder till ökad sysselsättning i branschen men med sämre möjlighet till höga löner.
Anders
2018-04-06 19:16:37
SV: O’Leary rätt om SAS?
Massvis med piloter....
Dåså, SAS vore kommer inte behöva täcka dess linjer i sommar? ;)
Daniel A
2018-04-06 07:48:51
SV: O’Leary rätt om SAS?
Förstår inte vart ryktet kommer ifrån att SAIL har svårt att få sökande piloter. Samtliga tjänster är fyllda av kvalificerade piloter, samt massor sökande för framtida rekrytering. Som tidigare skribent skrev så är SAIL en mycket lockande arbetsgivare dels från piloter på Easyjet, Ryanair och Norwegian men även för hemvändare från Mellanöstern.
Anders
2018-04-05 23:32:46
SV: O’Leary rätt om SAS?
Jo visst flyger SAIL, men återstår att se hur många av dessa som går till Easy Jet i vår. ;) Mer än bara jag som ät smått oroad då rekryteringen går knackigt. Självklart finns det piloter men kanske inte just de som SAIL vill ha...
Ted
2018-04-05 19:35:48
SV: O’Leary rätt om SAS?
@Anders
Som du kanske märkt som flyger SAIL sedan länge. Det finns piloter, faktiskt oändligt många. Även om lönen är lägre än i mellanöstern så vet jag så många som vill hem. Visst är det nice med hög lön, men det deppigt att sitta därnere på obestämd framtid och längta hem. Snackade med en kille som nu går och väntar på svar och han tyckte definitivt det var värt att gå ner i lön för att få komma hem till London. Tydligen hade tillkomsten av SAIL blivit en snackis och lockat en del men så klart även några andra att det var för dåligt betalt.
Anders
2018-04-03 12:45:14
SV: O’Leary rätt om SAS?
Vet inte vad MOL sagt men hur ska SAS få tag i piloter till AGP och SAIL? De få det har som kom från monarch har alla fått jobb på EZY. Lite kepper i hjulen kan man säga om SAS billiga lösning.
Cph4Ever
2018-04-03 08:21:15
SV: O’Leary rätt om SAS?
Vår första 350 kommer i slutet av 2019 och efter det så kommer dom i jämn takt med 3-4 mån mellanrum tills alla 8 är levererade.
Thomas
2018-04-02 22:21:12
SV: O’Leary rätt om SAS?
Dom kommer, om 2-3 år,tror jag.
@Olle
2018-04-02 21:13:08
SV: O’Leary rätt om SAS?
Läs magasinet igen och läs ALL text!
Olle
2018-04-02 15:45:36
SV: O’Leary rätt om SAS?
Vaför har SAS A350 varit i SAS magasinet i lång tid, när dom inte har någon?
Lennart
2018-03-30 01:51:52
SV: O’Leary rätt om SAS?
I SAS’ magasin, under, meet the fleet. Är A350 listad. Men dom har dom någon?
Jasså..
2018-03-24 18:53:48
SV: O’Leary rätt om SAS?
Vad Foliehatten O' Leary tycker om andra bolag är väl ganska ointressant. Han verkar ha ganska stora problem inom sitt eget företag
sv Pilot
2018-03-24 15:56:23
SV: O’Leary rätt om SAS?
@ Till sv pilot Jag menar ingenting, mer än att är man utan pengar kan man inte leasa flygplan generellt sett. Märk väl - jag nämner varken SAS eller Norwegian, vilket du gör i din kommentar. Som vanligt är läsförståelsen en bristvara här på FT.
Till sv pilot
2018-03-24 11:52:56
SV: O’Leary rätt om SAS?
Så du menar att Norwegian tjänar mer pengar än SAS då? SAS tar emot nya plan varje månad OCH tjänar pengar....till skillnad från en del andra bolag.
sv Pilot
2018-03-24 09:54:10
SV: O’Leary rätt om SAS?
Är det så att man inte har pengar, då kan man inte heller leasa. Enkelt!
Pilot
2018-03-23 21:32:40
SV: O’Leary rätt om SAS?
De leasas så vet inte vad du snackar om! Lås tråd!
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev