Tråden startades av: Crew  2018-05-21 21:25:07
Hälsonackdelar med att jobba på flyg 
Hej!

Jag undrar över vilka hälsonackdelar man utsätts för som flygande personal (CC, FD) och hur flygbolagen arbetar för att motverka dessa på bästa sätt. Någon med erfarenhet?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Ture Sventon
2018-07-04 11:31:12
@X
Såklart att det är så.

Syftet är ju inte att försöka "vinna" en diskussion med troll. (faller ju på sin orimlighet)
Det är mer en fråga om att påvisa hur såväl troll som självutnämnda experter håller på, att de kategoriskt och tvärsäkert uttalar sig om det mesta.

Det är bara att titta runt i trådarna. Mycket saknar verklighetsförankring och är i mångt och mycket en fråga om att framhäva sin egen förträfflighet.
X
2018-06-29 18:31:16
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Ture Sventon:

Ingen idé att försöka mer, övriga läsare på forumet förstår naturligtvis att det inte går att "välja" människor som inte tar skada av kosmisk strålning eller som kan mätas vara mer motståndskraftiga mot fatigue orsakat av TZD eller för den delen långa arbetspass.

Det här forumet kan ibland sammanfattas så här:

"Arguing over the internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win you're still a retard."
Ture Sventon
2018-06-28 22:57:08
@Skattebetalare
"En del är mera känsliga för strålning, en del mindre...
...anställningskraven måste förbättras så att överkänsliga personer...
...inte får jobb som flygande personal."

Vi vet ju att du sällan utvecklar dina resonemang i trådarna efter det att du har publicerat något av alla dina osakliga och okunniga uttalanden...

...men ändå.
Du kan väl ansluta dig till forskarna på Harvard och hjälpa dem lite med det där om hur man ska kunna selektera lämpliga kandidater att jobba i lufthavet. Alltså, som är lite mindre känsliga för strålning?


https://qz.com/1315053/flight-attendants-are-more-likely-to-get-cancer-than-most-according-to-a-new-harvard-study/
Ture Sventon
2018-06-12 14:11:22
@Skattebetalare
Nej, du har inte svarat på hur man kan avgöra om individen klarar av tidsskillnader.

Faktum är att du i princip aldrig svarar på något över huvud taget, du bara svingar vilt med dina banala och okunniga uttalanden.


"Betr. fackföreningar, så ska medlemskapet vara frivilligt."
Det är klart att medlemskap är frivilligt... vad trodde du?
@Skattebetalare
2018-06-10 19:27:05
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Självklart så skall olämpliga inte anställas, men pressar man lämpliga arbetare med en schedulering som i längden inte är hållbar så kommer även den mest lämpliga och lojala arbetaren att förr eller senare bli fatigue, hur mycket du än vill tro någonting annat. Gällande regler och lagar är för klena och flygbolagen utnyttjar personalen till MAX. Ända in i kaklet och det syns tydligt på att flygande har en generellt högre sjukskrivningsgrad än andra branscher. Men du kanske har en annan förklaring till det
Skattebetalare
2018-06-10 13:58:07
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
@Ture Sventon: De som är olämpliga ska inte jobba som flygande personal. Fattar du inte det? Jag har svarat dig tidigare hur man kan avgöra om individen klarar av tidsskillnader och kommer inte att upprepa det.

Betr. fackföreningar, så ska medlemskapet vara frivilligt. De som inte vill ska inte tvingas till det. Det vore barbariskt.
Ture Sventon
2018-06-03 23:21:54
@Skattebetalare
Som vanligt glider du i formuleringarna. Det var inte regelverken som diskuterades, det var hur individen påverkas.
Med nuvarande regelverk kan du för övrigt köra vilken individ som helst i botten, inklusive dig själv.

Man upphör aldrig att fascineras av den grupp människor, som även du verkar tillhöra, som föredrar att sätta sig i en metalltub som framförs av människor som pga. otillräcklig vila har reducerad kapacitet.
Alternativet, som en del av oss andra tycker är bättre, innebär att metalltuben framförs av utvilade människor.

Jag frågar återigen (du glömde att svara tidigare) om du har du idéer kring hur man ska bedöma motståndskraft mot fatigue på individbasis i en anställningsprocess?
Alla påverkas ju... frågan är hur du tycker man ska bedöma i vilken grad hos resp. individ och framförallt, hur definierar man kraven?





"Så länge man följer dessa regler och ser till att flygande personal möter regelkraven kompromissas inte flygsäkerheten."
Haha...du är rolig du.
Som tidigare har sagts - naivt och avsaknad av insikt.
John
2018-06-03 23:21:05
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Skattebetalare. Du utgår från att systemet är perfekt och det bara finns dåliga individer som inte uppfyller kraven när saker går fel. Skolexempel på en företrädare för “the bad apple theory”.

Gammaldags och trångsynt tänkt enligt min mening. Gammal vet inte alltid bäst, är mest ofta svåra att lära om när saker gått snett. Du vet väl om, som tidigare påpekat, att nuvarande regelverk är ifrågasatt från forskarhåll? Du är diskvalificerad för vidare diskussion i ämnet.
Skattebetalare
2018-06-03 16:15:51
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Både FAA och EASA har klara och detaljerade bestämmelser och krav på flygtider, standbytime, vilo perioder, kvalifikationer, etc, etc. De nuvarande reglerna mellan FAA och EASA överenstämmer i det stora hela. Så länge man följer dessa regler och ser till att flygande personal möter regelkraven kompromissas inte flygsäkerheten. De som inte kan eller vill möta regelkraven ska inte arbeta som flyganade personal.
Ture Sventon
2018-06-02 22:18:41
@Skattebetalare
Nej, jag tror inte att alla är lika. Det är det som är hela poängen, att systemet måste vara anpassat för samtliga som ingår i det.

Som vanligt glider du i dina formuleringar.
Vad har det med saken att göra huruvida man väljer att inte vila på sina viloperioder? Det är ju i så fall ett attitydsproblem som är gemensamt med t.ex. en tunnelbaneförare eller en kirurg som väljer att inte sköta sin sömn innan arbete. Det är alltså inte det som diskuteras i den här tråden.


Jag frågar återigen (du glömde att svara tidigare) om du har du idéer kring hur man ska bedöma motståndskraft mot fatigue på individbasis i en anställningsprocess?
Alla påverkas ju... frågan är hur du tycker man ska bedöma i vilken grad hos resp. individ och framförallt, hur definierar man kraven?


För övrigt:
"Det gäller att anställa personal som klarar av jobbet under gällande förhållanden och villkor."
Du är väl medveten om att villkoren stadigt försämrats? Hur ska man hantera det i din modell där man anställer personal som klarar jobbet under GÄLLANDE förhållanden?
Skattebetalare
2018-06-02 13:36:58
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
@Ture Sventon: Du tror att alla är lika, men så är inte fallet. En del är mera känsliga för tids zoner, en del mindre, en del behöver sova mer än andra, en del vilar på sina viloperioder, andra inte, en del vill jobba så lite som möjligt, andra inte. Det gäller att anställa personal som klarar av jobbet under gällande förhållanden och villkor. De som inte kan eller vill ska inte anställas, och de som tycker att jobbet inte längre "passar" ska ta eget ansvar och byta jobb. Konstigare är det inte. Jag har nog erfarenhet av stora tidsskillnader. Själv har jag inga problem och jag vet många som inte har det heller. Men jag har också sett dem som inte är lämpliga för intercontinental flights och dem som inte använder viloperioderna till vad de är avsedda för.
CFIT
2018-06-02 02:18:53
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Största hälsobelastning är överlägset: Arg partner för att du inte tar din del av vardagspusslet.
Ture Sventon
2018-06-01 13:27:37
@Skattebetalare
"Jag har 30+ år inom flygbranschen..."
Det är mycket möjligt att du har, där finns ju allehanda verksamheter.

"...och vet vad jag snackar om."
Det gör du säkert, dock inte inom det ämne som diskuteras i den här tråden. Du har helt enkelt inte en susning.

Du fortsätter att tjata om att man ska hitta personal som "inte är känsliga för tidsskillnader" när det inte det som är problemet.

Problemet är för korta viloperioder.
Skattebetalare
2018-05-31 16:49:17
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Jag har 30+ år inom flygbranschen och vet vad jag snackar om.
Sv. Skattebetalare
2018-05-29 23:46:00
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Du trollar, sluta med det i en seriös tråd.

Att folk somsagt inte påverkas av för lite söm och dålig schedulering som i det långa loppet leder till fatigue är bullshit och du som verkar påstå att det finns folk som inte drabbas av detta har ingen aning om hur det fungerar i praktiken. Folk har ett liv utanför jobbet och är inga robotar som kan vända dygnet utan problem tre gånger i veckan.
Skattebetalare
2018-05-28 15:26:07
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
@John (trollet): Oseriösa åsikter som dina kompromissar flygsäkerheten och kan inte tas på allvar. Jag tror inte ens du vill ha olämplig personal på ditt flygplan. Och givetvis är det allas, inkl flygbolagets, ansvar att se till att personal som kan kompromissa flygsäkerheten inte sätter sin fot på ett flygplan.

John
2018-05-28 10:36:43
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Sv: Troll....Eum Skattebetalare...

”Ditt resonemang är ogiltigt”... Du verkar inte riktigt var rätt person att avgöra det... Bara på skoj kan du gärna berätta vad som är ”ogiltigt”? Jag räknar med ett till icke-svar på denna fråga...

Tolkar jag också ditt inlägg rätt som att bolagens ansvar tar slut efter rekrytering?
Skattebetalare
2018-05-28 02:14:13
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
John: Ditt resonemang är ogiltigt. Alla är inte lika, och det är flygbolagets ansvar att gallra ut dom som är olämpliga för jobbet. De som inte ser bra, inte hör bra, klarar inte av check rides i simulator, är mentalt ostabila, är omogna, inte tål tidskillnader, etc, ska inte ha flygtjänst. Det är flygsäkerhet vi snackar om. Individens ansvar är att erkänna egna brister och inte sätta sig i en situation där han/hon riskerar andra människors liv.
SV: IXX
2018-05-27 21:49:25
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
IXX

Man undrar ju var du har kopierat all denna nonsense. Du kan börja med att läsa en bok som heter "The invisible passenger" för att få lite relevant fakta.
John
2018-05-27 20:34:04
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Alla blir trötta av tidsskillnader och att inte sova när kroppen är van vid att sova. Ingen är immun mot sömn. Idiotiskt resonemang. Flygbolaget ansvarar för att upprätthålla en schedulering som faktisk är möjlig att genomföra utan att individen blir för trött för att vara en säker arbetare. Det är lätt att falla in och likt ”skattebetalare” försök skyffla över hela ansvaret på individen. Men en individ som över tid blir pressad in i ett jobbmönster som över tid bygger upp ett underskott på sömn kan själv ha svårt att identifiera detta förrän det är för sent. Och detta i kombination med många av de tveksamma arbetsupplägg där individen hela tiden är orolig för sitt jobb och sin försörjning hjälper inte i detta läge heller. Att dagens regelverk för hur flygande personal kan jobba är lite för generös mot arbetsgivarna är ingen hemlighet längre. Det har kommit ett flertal olika rapporter som kan kopplas till detta, bla ett par från KI som påvisar farliga sambandet mellan säkerhet, arbetstider och knepiga anställningsförhållanden. Och nu senast en från Försäkringskassan som faktiskt påvisar att flygande personal ofta blir långtidsjukskrivna... Du för ett farligt resonemang ”Skattebetalare” och bagatelliserar vart ansvaret egentligen ligger. En pilot eller kabinpersonal bestämmer inte sina destinationer och lägger inga slingor för flygplanen, de lägger inte heller sina egna scheman. Men vägrar de flyga när det är tveksamt så riskerar många att bli utan betalning, och kanske även att förlora jobbet. Så visst, fortsätt låta som en okunning ekonom, eller bolagens nyttiga idiot och fortsätt hävda att ansvaret ligger på individen. För det har rätt i: lagar är skrivna för att skydda företagen och inte individen, så det slutliga ansvaret att säga nej ligger hos individen precis som du säger. Men att insinuera att problemet ligger hos individen som du gör är så fel...
Skattebetalare
2018-05-27 14:22:04
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
@Ture Sventon:

Det är inget du kan göra åt tidsskillnader. Enda lösningen är krav att flygande personal inte är känsliga för tidsskillnader, precis som krav på syn, hörsel, hälsotillstånd, etc. Du ska inte kompromissa flygsäkerhet!!!!!
Ture Sventon
2018-05-26 20:02:05
@Skattebetalare
Nåå, hur var det? Hade du några idéer kring hur man ska hantera det här med fatigue och hur skulle din önskan om förbättrade anställningskrav uppfyllas?

Du glider som vanligt i dina formuleringar men alla de med någon form av kunskap och insikt inom detta mycket intressanta område vet ju att kombinationen arbete över många tidszoner och kort vila är synnerligen problematisk.
Formuleringen "inte tål tidsskillnader..." är givetvis avsiktligt provokativ men den tillför ju knappast något till diskussionen, eller?
I princip alla människor tål ju tidsskillnader, det måste du väl ändå veta?

Vem ansvarar förresten för att skapa förutsättningar för en god flygsäkerhet...är det företaget som har ett AOC eller är det individen?
John
2018-05-26 07:53:25
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
En ny rapport från försäkringskassan visar att flygande personal ligger högt i riskzonen för långtidssjukskrivning. 2a resp. 3e plats för båda yrkesgrupperna ombord på ett flygplan. Och detta gäller både män och kvinnor.
Skattebetalare
2018-05-25 18:11:15
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
@X: Din lista är inte unik på något sätt och inte begränsad till flygbranschen. De som inte tål tidsskillnader, blir lätt stressade, etc, ska inte ha sådana jobb, och absolut inte som flygande personal. Det är oansvarigt och äventyrar flygsäkerheten.

IXX
2018-05-25 14:30:35
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
,
För att få en märkbar ökning
av UV strålning på planets
YTA bör man nå en höjd av
40 000 m höjd ca 120 000 f.

För att få en ökning av den
strålning ( jonserande strålning,
gammastrålning) som mänskliga celler
påverkas av, om de skulle passerar genom planets kropp, får man flyga på 150 000 m
höjd dvs cas 450 000 f. Dvs jonosfären.

Dagens trafikplan flyger på ca
10 000 m ö h. Ca 30 000 f.

Det är således en bra bit upp
I, (ovan) "atmosfären" för den som
oroar sig för kosmisk strålning.

Obs "atmosfären" skyddar ej mot "någon
strålning" till skillnad från ozonskiktet
på ca 40 000 m.ö.h.

* atmosfär är inte specifikt def.

X
2018-05-25 13:45:31
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Det finns en hel fel studier, inte minst i Sverige, sön undersökt hur viss arbetsmiljö påverkan hälsan och risk för sjukdomar eller andra besvär. Flygande personal utsätts för nästintill alla de största riskfaktorerna som forskningen i konsensus varnar för:

Nattarbete
Oregelbunden arbetstid
Oregelbunden sömn
Dygnsomställning flera gånger per vecka
Tidszonsförflyttning
Oregelbunden kost
Stillasittande arbete
Arbetsverktyg utan ergonomisk anpassning
Monotona rörelser
Buller
Skadlig luftkvalitet
Kosmisk joniserad strålning
Mycket långa arbetspass
Stress under arbetsdagen
Ingen möjlighet att påverka sitt arbete
Osäkerhet kring anställningen

Listan kan som visat göras lång och det finns naturligtvis inte människor man kan "välja" som är immuna mot de effekter som den urusla arbetsmiljön på många håll orsakar. Det Skattebetalare menar är att man måste se till att hålla en hög omsättning på sin personal och att de som blir sjukskrivna snabbt måste kunna avslutas och ersättas av någon annan.

Att säga att de flesta flygbolag har ett eftersatt arbetsmiljöarbete är som bäst en kraftig underdrift.

Effekterna av den skadliga arbetsmiljön som idag präglar flygbranschen märks redan i höga sjukskrivningstal och kommer inom 10-15 år att visa sig ännu tydligare, främst bland piloter, när de som inledde sin karriär under de senaste 10 åren kommer sammantaget att ha en kraftig överrepresentation vad gäller depressioner, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och andra problem relaterade till den undermåliga arbetsmiljön.

En positiv aspekt i det hela är väl då att de piloter som inte tjänat in vare sig statlig pension eller tjänstepension inte behöver oroa sig alltför mycket. Det blir inte många år, om ens några, efter 65 som man kommer behöva någon pension.

För de få i kabinen som orkar jobba mer än några år i branschen lär samma problem uppstå.
Ture Sventon
2018-05-25 12:23:30
@Skattebetalare
"En del är mera känsliga för strålning, en del mindre."

Hur har du tänkt att man ska kunna utröna en individs benägenhet av att påverkas negativt av kosmisk stålning?
Vi talar ju här om en förhöjd risk för olika typer av cancer sett över en längre tidshorisont.



"... de som stressas av tidsskillnader..."

Det primära problemet med att hoppa mellan tidszoner i kombination med korta viloperioder är att det pga. sömnrubbningar leder till fatigue, inte att man "stressas av tidsskillnader". Denna påverkan drabbar alla människor, dock i varierande grad.
Fatigue sänker, som du säkert vet, människans förmåga att prestera.

Har du idéer kring hur man ska bedöma detta på individbasis i en anställningsprocess?
Det kanske tom. är så att du själv har erfarenhet och kunskap inom dessa områden genom ditt eget yrke?




PS. Jag inser mycket väl att du skriver medvetet ignorant och alltså trollar men jag svarar trots det då det kan vara belysande för andra.
Skattebetalare
2018-05-24 23:59:49
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
En del är mera känsliga för strålning, en del mindre. En del klarar tidskillnader utan problem, andra inte. Anställningskraven måste förbättras så att överkänsliga personer och de som stressas av tidsskillnader inte får jobb som flygande personal.
DW
2018-05-24 23:57:08
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Jo, när man flyger utsätts man för kosmisk strålning på grund utav att luften är tunnare på högre höjder och innehåller färre molekyler. Desto högre höjd, desto högre strålning.

Läsvärt:

http://theconversation.com/air-travel-exposes-you-to-radiation-how-much-health-risk-comes-with-it-78790
IXX
2018-05-24 21:44:48
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg

Det där med "strålning" och att
bena ut detta kräver kunskaper
i radiofysk.

Klart är att mycket av vad som
sägs i nedansående långa
text är en förväxling av flera
saker och ett "hop kok" av
strålning.

Visst finns det radioaktiv strålning
(gamnastrålning) vid genomlysning
av bagaget, men detta berör inte
personalen, passagerare i flygplanet.


Dr Mabuse
2018-05-24 21:21:18
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/pilotfacket-om-sjukskrivningarna-helt-i-linje-med-marknaden
IXX
2018-05-24 14:40:26
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg

Medsols förflyttning har aldrig
varit något besvär för mig.

Motsols förflyttning kräver
lite profylaktiskt agerande.

Med lite övning och kunskap
är detta hanterbart och på
inget sätt "obotlig åkomma"

SV:IXX
2018-05-24 14:38:31
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
IXX:

IXX...

UV strålningen är inte problemet. Det finns annan strålning också. Vet inte namnet men den går definitivt rakt igenom kabinen, orkar inte googla. Arbetet som flygpersonal är enda arbetet i världen där man jobbar med förhöjd strålningsrisk utan att vara klassad som sådan enligt regelverket. Mycket underligt. Tom security personal vid flygplatserna är klassade som "radiation workers" likt folk som jobbar vid kärnkraftverk. De måste bära en form av dosa/bricka som mäter den radioaktiva dosen man får. Vid en viss nivå får man inte jobbar mer. Den rekommenderade max nivån av Msv per år som flygpersonal är 6 Msv (EU).

Strålningen i luften är en funktion av latitud (pga jordens magnetfält) och flyghöjd. Dvs vid samma flyghöjd får du lägre stråldos vid ekvatorn än i Sverige. Strålningen dubblas varje 6500 ft som höjden ökas. Jokern är s k solstorm som kan göra att man överstiger den rekommenderade stråldosen. Tror det är FAA som utfärdar varningar och rekommendationer om max säker flyghöjd vid förhöjd strålning som tex vid Solstormar. Dock verkar få om något bolag följa detta och läste att runt 2008/2009 var det en solstorm som var så stark av max rekommenderad flyghöjd var FL250 i USA. Bara ett flygbolag följde FAAs rekommendation...

Ett annat problem är att forskningen gjordes på 70 och 80 talet när man flög hälften mot idag och på lägre höjder. Idag utsätt flygbesättningen för dubbel strålning mot tidigare utan att man gjort några nya undersökningar av effekten. Concorden hade en strålmätare ombord med en tregradig skala som varnade vid förhöjd strålning. Vid förhöjd strålning så sjönk man ner mot lägre höjd för att minska exponeringen. Eftersom effekten av strålning, precis som rökning, först infinner långt efter man fått sin exponering så kommer aldrig någon få reda på om cancer osv beror på att man flugit mycket eller inte. Dessutom finns det diskussioner om eventuellt läckage av strålning från väderradar...som ev. kan förklara förhöjd risk av prostata cancer bland piloter, men det är en annan diskussion.

Att flyga är inte riskfritt och strålningen är bara ett av alla problem. Trist att ingen tar det på allvar.
DW
2018-05-23 23:31:40
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Stress? Vad för stress syftar ni på?

Jag arbetade i drygt nio år på BA och jag kan då aldrig påstå att jag upplevde någon form av stress. Det var stundvis jäktigt på kortare flygningar men inget som inte kunde hanteras.

Det jobbiga, däremot, var på långflygningar där man passerade flera tidszoner åt olika håll. Slingorna ned till PER, BNE, MEL och SYD var inte att leka med.
Jack Daniels
2018-05-23 18:06:28
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Största hälsorisken är väl promillehalten......
IXX
2018-05-23 15:44:32
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg

" Stress " är ett samlingsnamn för
många olika faktorer som
påverkar vårt psyke - ibland psykosmatiskt.
Då dessa samverkar brukar man kalla
det för ett syndrom.
@IXX
2018-05-23 08:10:46
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Om det enda hälsoproblemet med flyg för dig är "stress" så är du fel ute.

Ständigt flängande mellan tidszoner med långa pass är inte bra för hälsan och det finns statistik som visar på att livslängden förkortas efter många år av just detta.
IXX
2018-05-22 15:45:14
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg

. Extra röda blodkroppar är knappast
troligt - långvarig kontinuerlig exponering
krävs.

. UV strålning passerar inte genom fönster eller
flygplanskroppen

Det enda plausibla blir då negativ stress.

Obs positiv stress är oftast bra.
CC
2018-05-22 00:47:16
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Sömnsvårigheter är rätt vanligt, pga oregelbundna och långa arbetstider. Har arbetat som CC hos olika svenska flygbolag dom senaste 15 åren och hälsoproblematiken har låg prioritet bland bolagen. Stressen och arbetstiderna har istället ökat kraftigt. Hur flygbolagen motverkar dessa på bästa sätt ? Inte alls, tom friskvårdsbidraget har försvunnit på mitt nuvarande bolag.
Jim
2018-05-21 22:19:13
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Att inte ha ett regelbundet liv, i form av sömn, mat och träning skulle jag säga är den största påfrestningen jag har i mitt jobb som CC. Man jobbar dygnet runt, äter och sover när det eventuellt finns tid. Ingen regelbunden dygnsrytm alltså. Vad det företaget jag jobbar för gör åt detta? Ingenting.
ABC
2018-05-21 21:44:19
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Hälsofördelen är att du kanske har fler röda blidkroppar än andra men det är nog det enda. Oregelbunden sömn, strålning och usel kost är inte direkt någon livsförlängare. Jag har under åren sett ett skrämmande mönster om hur snabbt folk går bort efter pension. Finns det någon forskning på detta?
SSI
2018-05-21 21:30:19
SV: Hälsonackdelar med att jobba på flyg
Det finns en del forskning som menar att strålningen på hög höjd är ett problem.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev