Tråden startades av: Christian  2018-06-19 11:06:07
Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för branschen 
Nu har projektet RTS (fjärrstyrd flygledning) pågått i ett antal år och investeringarna hittills är uppe i svindlande 1 miljard i Sverige. I Norge är ett liknande projekt uppe i snart 1,5 miljarder norska. Sen ska vi lägga till att det finns ett antal till liknande projekt som pågår runtom i världen och dessa är minst lika kostsamma var för sig.

I Sverige så har projektet RTS hittills bekostats av organisationer som SESAR (EU), Trafikverket, Regeringen och inte minst från flygbolagen som flyger i svenskt luftrum. SAS, Norwegian, BRA, Lufthansa Group och andra flygbolag betalar åtskilliga 100 mkr årligen för pågående projekt och detta endast i Sverige.

Var ligger besparingen för en flygplats och flygbolag vid implementering av RTS?

Regelverket idag tillåter singel operation, dvs skillnaden är att flygledarna sitter i en central istället för traditionellt i tornet. Mycket osäkert om multiple drift kommer att kunna godkännas. Ingen besparing!

Utrustningen (RTS) på en flygplats blir billigare än att bygga ett traditionellt nytt torn. Men över tid är det inte billigare då fjärrstyrda anläggningar behöver ett helt annat underhåll och ersättas var 5-10 år. Ett torn står minst i 50–70 år. Dyrare med RTS!

Operativt blir det något färre flygledare i en central (RTC) när systemet fungerar enligt de högt uppsatta förväntningar som utvecklarna har på RTS. De flygledare man sparar kommer att ersättas av tekniker, ingenjörer och dyrare flygledare. Tekniker och ingenjörer kommer att behövas både på centralerna och ute på flygplatserna. Kostnadsneutralt eller dyrare!

Produktionskostnaden för en flygledare är inom EU i snitt ca 4 500,- /tim. Då är inte bara flygledarens kostnader inräknade utom även support och overhead från flygtrafiktjänstföretaget som levererar tjänsterna. Endast 30% av de 4 500.-/tim, dvs ca 1350,-/tim är kostnaderna för en flygledare (lön, sociala, pension, andra förmåner, utbildning mm). Resterande 3 000,- /tim är kostnader för flygtrafiktjänstföretagets, organisation, löner för icke flygledare, management, support, projekt, mm.

RTS sparar, ifall vi ska tro på de som utvecklar systemet, endast på de 30% kostnaderna av en flygledartimme. Ifall det blir färre flygledare i produktion för att bedriva flygledartjänster mot en flygplats. Stor risk att kostnader för support och övrig overhead (70%) ökar.

Konkurrens av flygtrafiktjänster i England, Norge, Spanien, Sverige och USA har visat sig leda till stora besparingar av de 70% kostnaderna för en producerad flygledartimme. Flygledare i antal lika i operation men stora besparingar i form av effektiva organisationer. De stora besparingspotentialerna ligger i effektivitet, slimmade organisationer och fokus på operativ flygledning.

RTS kommer garanterat inte att bli mer kostnadseffektivt än en fri och öppen marknad för flygtrafiktjänster. Se vad som hänt på flygbolagssidan sen marknaden släpptes fri 1995. Modernare flygmaskiner, säkrare, flygplatser utvecklas, kostnadseffektivare organisationer, billigare för konsumenten mm.

Tvärtom kommer flygledning bli dyrare för både flygplatser och flygbolag när tjänster byggs upp, implementeras och centraliseras på ett sätt som stoppar framtida konkurrens. Vem vill ha nya monopol? – inte de betalande kunderna ifall de får bestämma.

Varför ska flygbolag, flygresenärer och skattebetalare betala löpande för dyra projekt som sen utvecklas till att bli dyrare och mer riskfyllt för flygbranschen än vad som gäller idag?

När ska sanningen träda fram!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

CGH
2018-07-02 12:08:17
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
LFV har ännu inte gått ut och skrytit med hur ekonomiskt och bra det blivit med RTC Sundsvall och de anslutna flygplatserna. Kan det möjligen vara så att det har blivit en ekonomisk och operativ katastrof och nu måste man upprätthålla skenet genom ytterligare tystnad och mörkanden? Vissa på forumet kallar detta för framtiden utan vettiga argument. Den skada som ledningen utsätter branschen och samhället för är fullständigt oförsvarbar.
Bertil
2018-06-28 19:22:57
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
@Linkan,
Det är helt rätt. På en AFIS flygplats kan man nyttja AFIS tjänstemannen till flera andra jobb på fältet mm. Finns inte en möjlighet att räkna hem en satsning på fjärrstyrd flygplats på en mindre flygplats. Visserligen har duktiga försäljare på SAAB övertygat mindre vetande om att satsa på systemet. En normalbegåvad flygplatschef skulle dock aldrig gå på detta.
Linkan
2018-06-28 08:55:28
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
På mindre flygplatser som har AFIS öppen endast i samband med ankomst och avgång skulle fjärrstyrt bli betydligt dyrare.

Detta enligt flygplatschefer på mindre kommunala flygplatser.
Bobby
2018-06-27 19:53:44
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
De provokativa inlägg om hur bra fjärrstyrning är/kommer att vara, är endast spekulativa inlägg som helt saknar substans och bör för kvaliténs skull inte besvaras. Faktum kvarstår, det finns inte en enda officiell analys som bekräftar förträffligheten hos fjärrstyrning. Jag upprepar mig fr tidigare inlägg, den icke helt officiella ekonomiska kalkylen bygger på multipel drift med upp till tre st samtidiga cabbar/flygplatser från en och samma position. Det finns inget Halleluja att glädja sig över ännu, varken för operatörer, SDATS, LFV, eller flygbolag. Tyvärr!
FL RTC
2018-06-27 10:16:43
SV: petter
Jag önskar man kunde få en förklaring till hur du tänker dig att RTS påverkar inflygningar. För dig som har sådana stora förhoppningar och hyser sådant enormt agg mott en yrkesgrupp måste jag tyvärr meddela att själva arbetet inte innebär några större förändringar och framförallt inflygningarna kan du inte förändra med RTS.

Jag vet inte vad du egentligen vill åstadkomma men måste som lekman upplysa dig om att inget av det du antyder uppfylls med RTS, sorry.

Sen låter jag all ekonomi som tråden handlar om vara osagt, där har jag ingen kunskap. Jag har inte valt min position jag blev placerad där. Men ingen debatt mår bra av troll som petter som predikerar rena lögner och felaktigheter.

Tyvärr ser vi framträdande personer på ledande befattningar göra samma sak allt oftare nuförtiden. Varför man väljer den vägen tänker jag inte spekulera i.
Fiffi, data programerare
2018-06-26 23:54:57
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Absolut möjligt att genomföra och sänka kostnader.
Effektiviteten borde öka med minst 40%.
Enkel programvara och några backup system
Så räcker det med ett enda center för hela Sverige.
Petter
2018-06-26 18:38:05
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Härligt med ny teknik och röra om lite i grytan.
Blir sänkta avgifter för flygbolagen, effektivare inflygningar, massjukskrivningar" lättare att ersätta, lägre bemanningskostnader, bättre överblick för gröna inflygningar, effektivare schemaläggning.

Detta är framtiden
Richard
2018-06-26 15:05:00
LFV bör snarast bekänna färg
LFV kan inte få fortsätta sätta sprätt på statens kassakista. När ska någon våga ta ansvar. Det blir bara värre och värre. Det märks även internt i bolaget. Pinsamt att ingen på ägarsidan eller från högsta ledningen går ut officiellt och bekräftar hur illa det är ställt med affärsverket. En tickande bomb som för länge sedan borde setts över. Vakna!
Bo
2018-06-26 12:38:17
Måste lämna stor oro för många.....
när pressade politiker är tysta och inte vill erkänna sina misslyckade beslut eller styrning av affärsverket LFV. Ska bli intressant att se vem som ligger bakom beslutet att godkänna statens bolagsbildning med försvarsindustriföretaget SAAB. Vem av våra ledande politiker och dess tjänstemän tycker att det är klokt att staten gör affärer med vinstdrivande företag tillika ett företag som tillverkar vapen för att eliminera fienden. Det rimmar inte med S-ledda regeringen med stöd av MP och V när de inte för övrigt vill stödja annan vinstdrivande verksamhet.

Frågan är bara när sanningen kommer fram. Kanske i Almedalen eller efter valet. Någon som vet?

Under tiden kostar LFV staten stora pengar och resurser. LFV 2018 och framöver står inte längre på egna ben..... Affärsverkets affärer och organisation kostar för mycket och intäkterna sjunker. Tur att man tvingades lämna affärerna i Abu Dhabi.
Lars
2018-06-21 09:43:23
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Christian har rätt i mångt och mycket. Problemet ligger dock inte längre i RTS (fjärrstyrt). LFV blöder kraftigt och pengarna i affärsverket tar snart slut. Dyra projekt som RTS är en av flera anledningar till att LFV blöder. LFV kostar mer än vad intäkterna ger och detta även om LFV har en marknadsandel på ca 80% och det mesta av sin affär utan konkurrens. LFV tar inte tillräckligt betalt för sina tjänster eller så är problemet att affärsverket overhead kostnader, kontor på Water Front, dyrt management mm sätter sprätt på pengarna. Om LFV inte ändrar sin affärsstrategi omgående så får staten öppna anmäla skattekistan. Ska inte ske i ett affärsverk. Det är under all kritik.

Riksrevisionen bör omgående få ett uppdrag att granska LFVs ekonomi och verksamhet.
@Bertil
2018-06-20 08:05:55
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Håller med om det du skriver. Förneka är LFV duktiga på, men kan själva inte redogöra exakt för hur mycket som lagts ner. Anar ugglor i mossen på flera mils avstånd...

Dessutom är det inget nytt att folk på FT inte är ekonomer. Flygledare verkar inte heller vara ekonomiskt insatta eller kunniga överhuvudtaget, tyvärr.
Bobby
2018-06-19 23:21:36
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Som tidigare deltagare i projektet kan jag beklagligt nog intyga att Christian har rätt! En research kan avslöja pinsamma beslut. Ekonomin bygger på framtida godkänd multiple drift med upp till tre stycken godkända enheter samtidigt.
Jonas
2018-06-19 23:16:16
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Kan någon förklara fördelarna med RTS jämfört med traditionell drift. Blir totalen billigare? Vad händer med LFV när de inser att de sålt ut den lokala flygtrafiktjänstoperationen till SAAB? Eller är detta en nyhet för de flesta inom LFV. Grattis i såfall!
Bertil
2018-06-19 22:15:21
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Det är väl inte så lätt att referera till några offentliga dokument om kostnader när så gott som allt är sekretessbelagt när det gäller kostnader. Om det nu finns bättre siffror på kostnaderna så borde LFV redovisa dessa istället för att bara förneka alla påstående. Så blir det tyvärr när man mörkar och inte kör med öppna kort.
Flygledare ESSA
2018-06-19 21:31:14
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Christian verkar ha långt ifrån hela bilden klart för sig. Har han kanske inte intagit all information som skickats ut i ärendet sedan start?
Sv Christian
2018-06-19 20:03:54
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Du har inte en enda källa till det du skriver. Flygplatser i både Sverige och Europa köper tekniken och ser framtiden och de ser nog ekonomin i det, varför skulle de annars göra investeringen.

Du låter som en av de högavlönade flygledarna som inte vill flytta. Enda negativa verkar vara de hemkära flygledarna, annars är alla positiva.

Välkomna framtiden, kämpa inte emot den!
Strutsen
2018-06-19 19:03:57
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Det är ju framtiden och Swedavia vill ha det(?).
Pontus
2018-06-19 15:02:18
SV: Fjärrstyrd flygledning blir dyrare för bra ...
Är detta sant? Stämmer hälften av vad Christian skriver så måste RTS skrotas per omgående. Vem i h-e vill plocka upp miljarder i investeringar för något som blir sämre för flygbranschen och konsumenten. Christian nämnde inget om de tuffaste motargumenten och det är risken för cyberattacker och andra radiosignalsproblem. Örnsköldsvik stängt ner trafiken mer än 5 gånger sedan man obemannat tornet. Senast fredag eftermiddag för ca 10 dagar sen. Hur roligt är det för flygbolaget SAS och dess passagerare. :-((

Vem ska betala tillbaka de miljarder som RTS projektet hittills snott från flygbolagen? Vi talar stora summor som aldrig kommer att återbetalas genom effektivare flygledning. Tvärtom!!!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev