Nu har projektet RTS (fjärrstyrd flygledning) pågått i ett antal år och investeringarna hittills är uppe i svindlande 1 miljard i Sverige. I Norge är ett liknande projekt uppe i snart 1,5 miljarder norska. Sen ska vi lägga till att det finns ett antal till liknande projekt som pågår runtom i världen och dessa är minst lika kostsamma var för sig.
I Sverige så har projektet RTS hittills bekostats av organisationer som SESAR (EU), Trafikverket, Regeringen och inte minst från flygbolagen som flyger i svenskt luftrum. SAS, Norwegian, BRA, Lufthansa Group och andra flygbolag betalar åtskilliga 100 mkr årligen för pågående projekt och detta endast i Sverige.
Var ligger besparingen för en flygplats och flygbolag vid implementering av RTS?
Regelverket idag tillåter singel operation, dvs skillnaden är att flygledarna sitter i en central istället för traditionellt i tornet. Mycket osäkert om multiple drift kommer att kunna godkännas. Ingen besparing!
Utrustningen (RTS) på en flygplats blir billigare än att bygga ett traditionellt nytt torn. Men över tid är det inte billigare då fjärrstyrda anläggningar behöver ett helt annat underhåll och ersättas var 5-10 år. Ett torn står minst i 50–70 år. Dyrare med RTS!
Operativt blir det något färre flygledare i en central (RTC) när systemet fungerar enligt de högt uppsatta förväntningar som utvecklarna har på RTS. De flygledare man sparar kommer att ersättas av tekniker, ingenjörer och dyrare flygledare. Tekniker och ingenjörer kommer att behövas både på centralerna och ute på flygplatserna. Kostnadsneutralt eller dyrare!
Produktionskostnaden för en flygledare är inom EU i snitt ca 4 500,- /tim. Då är inte bara flygledarens kostnader inräknade utom även support och overhead från flygtrafiktjänstföretaget som levererar tjänsterna. Endast 30% av de 4 500.-/tim, dvs ca 1350,-/tim är kostnaderna för en flygledare (lön, sociala, pension, andra förmåner, utbildning mm). Resterande 3 000,- /tim är kostnader för flygtrafiktjänstföretagets, organisation, löner för icke flygledare, management, support, projekt, mm.
RTS sparar, ifall vi ska tro på de som utvecklar systemet, endast på de 30% kostnaderna av en flygledartimme. Ifall det blir färre flygledare i produktion för att bedriva flygledartjänster mot en flygplats. Stor risk att kostnader för support och övrig overhead (70%) ökar.
Konkurrens av flygtrafiktjänster i England, Norge, Spanien, Sverige och USA har visat sig leda till stora besparingar av de 70% kostnaderna för en producerad flygledartimme. Flygledare i antal lika i operation men stora besparingar i form av effektiva organisationer. De stora besparingspotentialerna ligger i effektivitet, slimmade organisationer och fokus på operativ flygledning.
RTS kommer garanterat inte att bli mer kostnadseffektivt än en fri och öppen marknad för flygtrafiktjänster. Se vad som hänt på flygbolagssidan sen marknaden släpptes fri 1995. Modernare flygmaskiner, säkrare, flygplatser utvecklas, kostnadseffektivare organisationer, billigare för konsumenten mm.
Tvärtom kommer flygledning bli dyrare för både flygplatser och flygbolag när tjänster byggs upp, implementeras och centraliseras på ett sätt som stoppar framtida konkurrens. Vem vill ha nya monopol? – inte de betalande kunderna ifall de får bestämma.
Varför ska flygbolag, flygresenärer och skattebetalare betala löpande för dyra projekt som sen utvecklas till att bli dyrare och mer riskfyllt för flygbranschen än vad som gäller idag?
När ska sanningen träda fram! |