Tråden startades av: Observer  2018-07-27 10:05:34
SDATS (LFV/SAAB) 2017 
Det svenska miraklet och det världsledande företaget inom fjärrstyrd flygledning SDATS gör 20 miljoner i förluster under 2017. Därutöver ska tilläggas att personalkostnader per anställd är ca 25 % högre än konkurrenterna i branschen. Under 2017 var de 8 personer i företaget och det lär öka på nu när de ska växla upp och påbörja implementeringen av Swedavias 4 enheter, Scandinavian Mountain Airport i Sälen och kanske tillslut få igång operationen på Linköping. Sistnämnda med snart 3 år försening.

När ska kunderna att vakna?

SDATS har att förlita sig på att LFV finansierar inköpt infrastruktur i en route systemet och att Swedavia betalar LFV som ATS-MET leverantör med SDATS som underleverantör utan upphandling. Vad gör Swedavia och övriga kunder när fakturorna börjar droppa in. För Swedavia allt alltmer väl dolt i costbase Arlanda och en route.

Flygbolag alltid och till viss del landets flygplatser som får plocka upp notan. Big losers - wake up! ??

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Flaps
2018-09-21 20:28:47
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Liksom positiva saker om Remote, äntligen börjar man prata om Visby igen iaf, ska bli kul att få styra den flygplatsen remote.
Flaps
2018-09-20 16:14:10
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Nu blir t o m inlägg om LFV Remote censurerade, märkligt......
NJ
2018-09-15 22:08:56
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Konsekvensbeskrivningen som LFV skall lämna in i december kommer att bli ett skämt. LFV har börjat skicka ut inbjudan till samråd till de berörda regionerna. Där beskrivs som vanligt hur bra allt kommer att bli med fjärrstyrning och centralisering till de intet ont anande politikerna. Man får också komma med förslag på ytterligare fördelar som man ser med att den lokala flygplatsen blir fjärrstyrd från Arlanda. Kan ett regeringsskifte måhända styra om detta uppdrag så att inte LFV ensamt får diktera utförandet och innehållet i denna för landet minst sagt katastrofala utveckling som nu pågår? Det finns bara förlorare i detta, bortsett från ett fåtal drivande konsulter som berikar sig på andras bekostnad.
Bertil
2018-09-11 22:35:17
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
När man läser LFV årsredovisning för 2017 genomsyras hela årsberättelsen av fjärrstyrd flygledning. Det verkar vara det ända LFV verkligen storsatsar på förutom ersättning av ett antal radarstationer. Det betyder att betydande kostnader har gått till detta system och dotterbolag och industri i olika konstellationer.
Valbar
2018-09-10 00:45:53
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
I LFV Årsredovisning 2017 står det om SDATS att ”Bolagets uppdrag är att marknadsföra, sälja, utveckla och driva digital fjärrstyrd flygtrafikledning.” Samt om ett arbete med att få ett av Transportstyrelsen godkänd ANSP. Intressant läsning.
Röntgen
2018-09-02 11:08:44
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
@Tom, kan du ge mera exakta hänvisningar till det du skriver om, SAAB, försäljning av "sin andel"; luftfartslagen, vem som får utföra flygtrafikledningstjänst för vem?
JE
2018-09-01 19:13:05
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Flygledare är nog inte mer konservativa än andra men förmodligen mindre benägna att hoppa på projekt som dom inte tycker uppfyller flygsäkerhetskraven eller som höjer flygsäkerheten mer än vad dom upplever att det går att upprätthålla nu. Sen förstår jag inte varför en ovilja att flytta alltid ska buntas ihop med att man är teknikfientlig eller bakåtsträvande etc. Sen borde vi kunna lägga just den diskussionen bakom oss och fastslå att alla pekar finger åt alla och vi kommer inte framåt därifrån.
Bofinken
2018-09-01 17:34:14
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Jag har hört att man kan sälja det mesta på Blocket! Även saker som inte betingar något värde. Lycka till!
Framtiden
2018-09-01 10:56:19
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Varför är flygledare så konservativa?
Tom
2018-09-01 09:58:38
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Varför vill SAAB sälja sin andel i SDATS? Bolaget har per idag inte fått igenom sin certifiering av Transportstyrelsen? SDATS får enligt nya lagändringen i luftfartslagen 2014 inte leverera flygtrafiktjänster till Statens flygplatser, Swedavia och Försvarsmakten. Krävs en lagändring för detta. Kommer ta tid......
SESAM
2018-08-28 00:24:43
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Ytterst handlar det inte om att "sätta krokben" för ngn men att avslöja en nedmontering av ett väl fungerande flygledningssystem som inte har några okända okontrollerade framtida kostnader och ett försök av LFV att spela affärsdrivande på en internationell marknad i ett med en privat aktör SAAB, tvivelaktigt nystartat bolag, SDATS. Fjärrstyrning är icke på något sätt en ersättning av de fysiska tornen. Personal kommer att behövas i ännu icke känd utsträckning när systemet eventuellt tillåts driftsättas. Det är illa att fjärrstyrning tillåts fortsätta utan opartiska genomgripande analyser, där kostnaden redan nu långt överstiger den ursprungliga kalkylen och där strategier under tiden ändrats för att motivera fjärrstyrning. Proffesionellt nog insåg FM detta i tid.

I detta avseende behövs det nog inte så mkt mer än ett tips för att få bollen i rullning. Här i forumet
kommer det inte att ske, tyvärr! Sen är det ju bara tråkigt att det ska behöva vara ngn i media som måste kicka bollen vidare.

Att LFV fått i uppdrag av ägaren att konsekvensbeskriva sin egen fjärrstyrning är så nära ett aprilskämt det går att komma.

Sen kan jag hålla med dig UG, när saker väl börjar nystas upp så kommer det att behövas stöd. Av forumets tidigare inlägg att döma så finns det mycket sakkunskap som säkert kommer att vara tillgänglig.

Kameror kommer aldrig att kunna ersätta det mänskliga ögats fullkomlighet, aldrig!!!
U G
2018-08-27 19:52:44
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
För er som någon gång jobbat med media så vet ni att det inte räcker att "ringa UG" för att få ett reportage gjort. Det kräver många timmars arbete och oftast en eller flera personer på insidan som uttalar sig.

Om jag jobbade på någon av LVFs konkurrenter, så skulle jag nog kunna tänka mig att lägga ner så mycket arbete för att sätta krokben för min konkurrent.

Messerschmidt
2018-08-27 17:50:21
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Alltså, för att få den nödvändiga vändningen i ämnet och lite mer drag under galoscherna, oavsett rädsla el ej, varför lyfter ingen av Er luren och kontaktar U G m ett enkelt samtal och tipsar dem. Förmodligen större framgång där än att hoppas att ngn av dem läser i forumet. De är vakna redan men behöver att ngn av Er hör av sig på enklaste vis. Det har skrivits och debatterats nyanserat och onyanserat under två års tid. Har ngt hänt.......? Nä....!
Bente
2018-08-26 12:21:37
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Vad har lagrådet,ed detta att göra???? ??
NK
2018-08-25 23:06:11
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
LFV satsar allt på fel teknik trots varningar och protester från flera insatta, bl a pilotförening, politiker, egen personal m fl. Billigare och säkrare teknik finns i form av Funktionella torn som dessutom inte innebär några omplaceringar av flygledare till en sårbar central. LFV:s ledning vet mycket väl att det hela gått mycket snett, men är för fega för att dra i bromsen och begränsa skadorna. Till nackdel för hela landet i både fred och ofred. Att det dessutom finansieras av skattemedel och bidrag som snedvrider konkurrensen är något som granskande media och Riksrevisionen kommer att finna bevis för om de bara tog tag i eländet någon gång.
Pilot
2018-08-22 08:50:53
LFV 2018
Varför har LFV de senaste åren satt sig i ohållbara situationer och vem/vilka har tillät bildandet av SDATS? Vem beslutar om miljardinvesteringar i fjärrstyrd flygledning? Vem tillät affärer i Mellanöstern? Frågor för utskotten att titta på. Innan riksrevisionen eller grävande journalister tar vid.

Från 2005 och framåt har LFV verkligen styrt sitt tunga skepp åt fel håll. Går på grund flera gånger varje år och ledningen kan inte navigera. Det måste till ett mirakel om LFV inte ska sjunka helt.

HUR?????
Politiker
2018-08-19 12:31:37
LFV
Vad säger lagrådet om att LFV inte längre ska driva flygtrafiktjänster på staten flygplatser? Granskning tack! Frågan måste bli en känslig fråga för sittande regering och inte minst för S som drev igenom en återeglering så sent som 2014.

Vad säger konkurrenten ACR om den uppkomna situationen? Nu ska ett annat AB (SAAB ägt) få ansvaret. Är detta juridiskt möjligt? Om inte en återreglering drivits igenom av S, MP och V så hade ACR nog haft samtliga Swedavia flygplatser idag. Hade nog varit bäst för alla inblandade och inte minst för LFV. En sådan utveckling hade hjälpt LFV:s ekonomiskt. Nu istället katastrof enligt media och Riksrevisionen. LFV investerar miljardbelopp för att hindra ACR och andra konkurrenter från att driva statens tornverksamhet.
Fredrik
2018-08-18 11:00:59
Vad blir av LFV och fri konkurrens?
LFV ger bort all torntjänst till SDATS (SAAB) och blir kvar som nationell leverantör av en route tjänster. Var detta tanken från början eller har vissa i ledande positioner inom LFV trollat bort LFVs framtid? Mycket intressant utveckling må jag säga. Vad säger alliansen att S med stödpartier nu ger bort ansvaret för lokal flygtrafiktjänst till ett privat företag. För fyra år sedan återreglerade man staten och Försvarsmaktens flygplatser. Politiker är inte att lita på.

Jag kan inte se det på ett annat sätt än att riksdagen måste häva återregleringen från 2014. Eller vad säger ni som är pålästa?
Jan VEk
2018-08-17 19:19:03
SV: Jan
Allvarligt talat, vem kan förvänta sig något annat av en grupp människor som alienerat sig från omvärlden och tävlar om vem som kan hålla med varandra mest. Resultatet av förra GDs utrensningar, oliktänkande ställer till besvär, nickedockor höjs till skyarna. Då blir det så här, trist men sant. Finns det överhuvudtaget någon kvar i LFVs övre skikt som faktiskt vågar tänka själv? Jag har i alla fall svårt att se annat än väldresserade gycklare. Mycket fjäsk och lite värdighet drar LFV i fördärvet.
Radarn
2018-08-17 18:29:46
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Blir intressant att följa SDATS och hur Transportstyrelsen kommer att agera när Försvarsmakten vill sätta stopp för fjärrstyrd flygledning. Inte bara på Visby enligt rykten i korridorerna. Kommer Transportstyrelsen motarbeta Försvarsmakten och fortsätta springa ärenden åt LFV. Hittills agerar myndigheterna LFV och Transportstyrelsen som om de vore samma myndighet. LFV och nu det gemensamtägda bolaget med SAAB, SDATS får stort stöd från Transportstyrelsen. En oberoende luftfartsmyndighet hade aldrig gett ett godkännande på antingen Sundsvall eller Örnsköldsvik.

Seriösa politiker bör ifrågasätta LFVs ekonomi och hur fjärrstyrd flygledning ska återbetalas.

Jan
2018-08-17 16:40:04
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Försvarsmaktens nej till fjärrstyrning av Visby samt att de kräver fysisk närvaro för met-uppföljning i Linköping när det blir fjärrstyrt säger mycket om systemets allvarliga brister. Den dagen när sanningen om ekonomin i det hela dessutom kommer fram kan det bli svettigt för LFV styrelse som inte lyssnade på varningarna.
Bobby
2018-07-31 08:26:06
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Det mest frapperande är att LFV betalade all utvecklingskostnad till SAAB för RTC i Sundsvall. När SAAB sedan sålt produkten till LFV bildas bolaget SDATS där SAAB tillåts använda utrustningen de tidigare sålt till LFV. Är inte Sverige fantastiskt så säg..........
Christer
2018-07-31 07:51:45
LFV ger upp!
LFV har kört i diket och kommer inte upp igen. Ägarna har inte förstått verksamheten och högsta ledningen på LFV har de sista tio åren tagit helt egna beslut som nu sätter hela LFV på spel. Först så klarade man inte av konkurrens, nya förutsättningar och nu skickar man iväg stor del av marknaden till SAAB. Utlandssatsningar har kostat väldigt mycket pengar och dålig PR.

Hur ska LFV komma på fötter igen. Jag hade aldrig vågat ta anställning på ett affärsverk med de förutsättningar som idag finns, ekonomiska utmaningar och en ny framtid till mötes som LFV står inför.
Sven
2018-07-30 17:18:46
SV: SDATS (LFV/SAAB) 2017
Ska LFV framöver bara ägna sig åt den överflygande trafiken, flygmätning och utredningar åt regeringen? All torntjänst kommer ju enligt utsago och planer att läggas på SAAB. Eller har jag missförstått allt.

LFV monterar ner dig självt!
Charlotte
2018-07-28 16:58:21
RTS blir dyrt
Lyssnade på LFV/SAAB bolagets vd i Almedalen. En mer oseriös och pinsam presentation får man leta efter. Osanningar om nuvarande drift i Sundsvall och Örnsköldsvik, alla problem man stött på hittills åtgärdas genom att följa gällande regelverk. Hänsyn eller förståelse för de drabbade, dvs kunderna finns inte. VDn kunde inte svara på flera frågor från publiken utan hänvisade till LFV som var på plats men ville inte delta i diskussionerna.

Systemet kan bli för dyrt för mindre flygplatser men det får kunderna avgöra.

VDn sa också att han själv tycker det vore säkrare för landets flygledare att operera från en central. Tornen på flygplatserna är så utsatta ifall fienden kommer!!! Vad menar han? Är det något som är utsatt i framtida krigsföring så blir det centraliserade operationer.

Vem är fjärrstyrt bra för? Någon som kan förklara då Vdn på LFV/SAAB inte på trovärdigt sätt kunde sälja in fördelarna operationellt eller ekonomiskt. Jösses!!!
Kalle
2018-07-28 10:40:50
LFV/SAAB 2017
Ja, det är en följetong och pinsam historia från dag ett. Att myndigheter/politiker tillåts stödja detta projekt är t o m mer skandaktigt. Fjärrstyrd flygledning kommer att gå i graven som många andra LFV projekt genom åren. Det är alltid lättare att sätta sprätt på andras pengar. I detta fall flygbolag, passagerare och skattebetalares. Enligt rykten menar nya GD på LFV att fjärrstyrning är LFVs överlevnad. Hur räknar GD när LFV ekonomiska prognos visar ett underskott på 1,3 miljarder kronor under kommande femårsperiod. Eget kapital slut redan 2021 från idags överskott på 750 mkr.

Vem i regeringen och på departementen godkände bildandet av ett gemensamt företag med SAAB? Det lär bli en pinsam historia när det blir officiellt.



C
2018-07-27 23:51:22
SV: Observer
Kan inte annat än att nicka instämmande. Vad är det egentligen som sker i den här branschen? Hur kan man låta allt detta ske? Särskilt när varenda liten kostnad ska vridas och vändas på till förbannelse i alla andra fall. Här baserar man en affärsidé på rena fantasier utan realistiska beräkningar och alla betalar helt plötsligt gladeligen, wtf!
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev