Tråden startades av: ARNflyer  2018-08-14 08:46:28
Cityjet & Flybe slingor 
hej på er!
Jag har fått positiva besked från både Cityjet & Flybe med ARN bas.
velar lite om vem man ska välja, jag gillar ju verkligen Cityjets CRJ:s som man kommer få knega i, men det är ju inte alls det viktigaste.
Hur ser det ut med slingor på det olika bolagen, på Cityjet vet jag att man är ute på mycket slingor i Norge & på Flybe har man mycket stopp i Finland, Så till min fråga, vad ska jag välja??
Tacksam för seriösa & ärliga svar!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

L
2018-08-18 21:52:58
SV: Cityjet & Flybe slingor
Skulle definitivt välja Flybe.
Hjkkk
2018-08-18 16:33:38
SV: Cityjet & Flybe slingor
Okej faktan ser ut så här , både på Flybe och på cityjet verkar det vara mycket slingor då man är borta en hel del på båda bolagen .lönen verkar åtminstone vara hyfsat lika. Min bild är att generellt arbetar du inte lika många timmar och flygningar på Flybe än på cityjet då schemat på Flybe är rätt så lugnt speciellt om man bortser från vissa sommarmånader då alla arbetar mycket oavsett bolag . Generellt på Flybe i kabinen har de inte så många som har slutat på grund av att många trivs och det är en väldigt bra känsla . CRJ verkar vara en väldigt fin maskin men i det dagliga livet så tror jag att det är en mindre vikt då man räknar på allt som är viktigt . Att flyga propellerplan är speciellt åt det bra hållet , att man kan göra en mera personlig service till passagerarna . Flybe basen är som en familj där alla känner alla och om något så är det speciellt i flygbranschen .




2018-08-14 20:25:21
SV: Cityjet & Flybe slingor
@Hjkk: De rutter som flygs med ATR är så korta så att maskinen är långsammare påverkar inte speciellt mycket. Att ge bra service kan man göra även hos CityJet. En skillnad på några minuter hit eller dit påverkar inte. Även de på SAS kan ge bra service, trots fler pax per crew på vissa maskiner.

@ARNflyer: Jag hade personligen valt CityJet eftersom det är flera typer av rutter med lite fler olika serviceupplägg. Det gör att varje dag inte känns helt likadan, tro mig! Personligen gillar jag också slingor, är hellre borta mycket på lite olika ställen och är helt ledig när jag är hemma.
X
2018-08-14 19:24:30
SV: Cityjet & Flybe slingor
Mitt svar var baserat på att det handlade om pilottjänst. Jag har inte tillräckligt bra koll på villkor mm för kabin på de två bolagen för att uttala mig om det men som andra redan påpekat är de olika typerna beträffande erfarenhet betydligt mindre viktigt när det är kabinpersonal. Båda bolagen ger bra erfarenhet av att arbeta i kabinen.

Jag tror inte är villkoren skiljer sig nämnvärt men titta på Unionens hemsida så tror jag avtalen går att hitta.
ARNflyer
2018-08-14 19:19:47
SV: Cityjet & Flybe slingor
Oj vad svårt det blev nu.
Har också hört att sammanhållningen är bra på Flybe
hur är det med Cityjet?, att vara ute på långa slingor har jag inget emot, tvärtom. Det som lockar mest med Cityjet är att de flyger lite roligare linjer än Flybe, men i längden spelar ju inte det någon roll.
Om ni fick välja, vad skulle ni ta??
Hjkk
2018-08-14 18:03:17
SV: Cityjet & Flybe slingor
Arbetsmässigt så har ATR 70 pax mot CRJ 90 pax så mindre antal pax du ska servera på varje flight på Flybe . Ja ATR är inte snabbaste plan men det har även sina fördelar i och med längre flygtider och mera tid på dig att göra en bra service än på CRJ .
Hej!
2018-08-14 16:43:23
SV: Cityjet & Flybe slingor
Jag tror inte att du som kabinanställd påverkas mycket av om du får skolning på ATR eller CRJ. Det är främst om man är pilot. En conversion för en ny flygplanstyp är inte speciellt lång. Kabinanställda kommer det alltid att finnas ett behov av.

En ATR-72 har 70 stolar, vilket gör att det krävs två kabinmedlemmar. En går som senior och en som junior, precis samma som på CRJn. Jag tror att CityJet kommer att fortsätta som underleverantör till SAS så länge de kan visa att de åtgärdar de problem som uppstått. CRJn passar ganska bra för SAS tunnare linjer som är lite längre. SAS har inget eget flygplan för att kunna hantera den trafiken på ett bra sätt.

Välj det bolag som känns bäst för dig. Jag tror att CityJets produktion är roligare eftersom den är mer varierande - både inrikes och lite europaturer. FlyBe har ju i princip bara de kortaste intra-scand.
ARNflyer
2018-08-14 15:23:11
SV: Cityjet & Flybe slingor
Tack för trevliga svar!
Jag ska börja i kabinen och ska börja som junior.
har inte flygit förr, Arbetar nu på backen på ARN.
Flybe känns ju säkrare som ni säger i.o.m ATR:n och tunnare linjer
som måste flygas för SAS, hur tror ni att det är med ATR:n går man
som singlecrew där som på Amapola & fokkern?? vad tror ni om Cityjets framtid som underleverantör till SAS???
Pilot
2018-08-14 11:36:36
SV: Cityjet & Flybe slingor
Ska du jobba i kabinen eller på fd?
Ann
2018-08-14 11:29:32
SV: Cityjet & Flybe slingor
Ifall du är pilot city jet för att det är JET.

Ifall du undrar om kabinen skulle jag säga Flybe, känner folk som jobbar på båda och stämningen och bolaget verkar mycket trevligare på Flybe, folk verkar väldigt nöjda där.
X
2018-08-14 10:27:52
SV: Cityjet & Flybe slingor
Cityjet (om det är ARN/CPH/HEL)

Fler lediga dagar. Bättre betalt. Jeterfarenhet (som många bolag fortfarande räknar som mer värt än TP).

Nackdelarna med Cityjet är väl som du redan skriver en del långa slingor. Och det finns inte många CRJ-operatörer i Nordeuropa som man kan byta till om något går snett. Det finns också fler andra flygplanstyper i det segmentet som kan ersätta CRJ när SAS ska upphandla trafiken igen. Cityjet försöker också få ner villkoren genom baser i TLL och VNO men har tvingats upphöra med det för tillfället pga pilotbrist.

Flybe med ATR ge en god försäkring till långsiktigt jobb i Skandinavien. Flera andra operatörer och när SAS ska upphandla trafiken igen om några år finns inte många andra flygplan att välja på i det segmentet. ATR lär flyga många år på regionala rutter i Skandinavien.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev