Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
 Tråden startades av: Lena  2018-10-01 21:26:22
Sjukt värre! LFV söker bidrag!!! 
https://www.altinget.se/eu/navnenyt/tre-svenska-projekt-foreslaas-faa-medfinansiering-av-eu-fond

Hur kan svenska staten och EU bidra med finansiering för att hindra öppen konkurrens? Att vi mer och mer blir ett land med kommunistiska ideologier är skrämmande. Uppmärksamma EU om att sund konkurrens är betydligt bättre för marknaden och flygbranschen än att staten (LFV) via bidrag återtar monopolet för flygledning. Det kommer kosta samhället och bidra till stora ekonomiska belastningar generellt.

Vem skriver till kommissionen och väcker den björn som sover?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Bertil
2018-10-19 11:02:33
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
@Leif,
Att LFV gör allt för att mörka kostnaderna genom att skylla på kommersiell sekretess är inte förvånande. Det som är förvånande är att ägaren, staten (vi skattebetalare) tillåter detta. Var finns den fina öppenheten för medborgarna? Ännu värre blir det när man LFV tillåts att dribbla bort kostnaderna ännu mer genom att skapa ett gemensamt bolag med industrin (SAAB), vilket helt omöjliggör insyn. Detta är mygel på högsta nivå. Man har helt satt konkurrensen ur spel. Här struntar man totalt i EU regelverk, om en kommun vill upphandla sina grönsaker från en lokal bonde är detta omöjligt med tanke på EU regelverket.
@Svante
2018-10-18 13:10:14
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Om det nu är så bra så kan du väl berätta varför. Att det blir dyrare vet vi redan plus att det är sjukt korkat att styra en massa flygplatser från samma lokal ur ett sårbarhetsperspektiv. Berätta mer om varför det är så mycket bättre med både dyrare och mer sårbar flygtrafikledning?

Jo, ett fåtal flygplatser runt om i världen är på väg att bli fjärrstyrda. Alla dessa utanför Sverige kan sammanfattas med ett ord: testverksamhet. Sen har vi också de länder som testat och kommit fram till att det kostar mer än vad det smakar. Ledsen men den kommersiella succén du tycks skönja lyser med sin frånvaro. Bidrag finansierar fjärrstyrningens framväxt.
Leif
2018-10-18 09:51:21
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Det finns inget i LFV som är öppen handling när det gäller RTC-projektet. Allt sekretessbeläggs eller mörkas på annat sätt. Mycket märkligt men tydligen tillåts LFV mörka affären trots att man är en statlig myndighet/affärsverk.
Bertil
2018-10-17 22:50:36
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
LFV budget är väl öppen handling och likaså deras upphandlingar. Det är bara att begära ut protokoll från samtliga ingående upphandlingar när det gäller Swedavias fyra flygplatser som skall fjärrstyras. Glöm inte alla kostnader för ny byggnad och utrustning på Arlanda. Sedan alla kringkostnader såsom driftgodkännande, utbildning av operatörer och tekniker, driftkostnader, modifieringar, programvaruunderhåll, mm, mm.

Inte blir det billigt. Även EU bidrag är skattepengar.
Svante
2018-10-17 22:39:15
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Märkligt att nya flygplatser runt om i världen investerar i RTC om tekniken är så dålig. Argumenten emot är få och ni har lite att komma med, men de som utvärderar och fattar beslut runt om i världen verkar ju veta vad de gör iallafall. Tror nog LFV och Saab snarare ska gasa nu så inte utlandet kör om oss,
Johan
2018-10-17 15:12:04
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Läste att Colorado Airport har investerat i ett fjärrstyrt system. Leverantör är Searidge Technologies från Kanada. Colorado Airport har betalt 8,8 miljoner USD för systemet. Dvs 78 500 000 kr enligt dagens kurs. Avskrivningar för teknisk och IT-utrustning är ca 3-5 år.

Ett lämpligt torn inklusive inredning och all teknisk utrustning för mellanstora/mindre flygplatser kostar max 20 miljoner kronor.

Hur kan Avinor, LFV m fl hävda att fjärrstyrd flygledning blir billigare? En fråga som bör besvaras av myndigheter och leverantörer av flygledning. Detta istället för att hävda affärssekretess när frågorna ställs. De ekonomiska faktorerna är avgörande på sikt och kommer med stor sannolikhet att stjälpa projekten. Dyrt är det och blir det!
Jan Span
2018-10-14 09:41:13
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
LFV är extremt desperata nu och gör allt för att fortsätta nonschalera de allt fler negativa invändningar mot tex RTC som visar sig när det visar sig att RTC blir ineffektivt och dyrt samt värst av allt farligt sårbart. Ledningen är troligen högst medveten om att man har begått ett stort misstag när man forcerat RTC-projektet. Man bygger en central som kommer att eka tomt, har tagit på sig och lovat för mycket, tex att kunna öppna Sälen om ett år mm. Vänta och se, en efter en i ledningen kommer att sluta för att försöka undkomma att ta ansvar.
@ARN TWR
2018-10-13 23:24:36
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Att bara anställa folk som inte vågar tänka själva är ett säkert sätt att gräva sin egen grav. Dra nytta av dem som tycker annorlunda istället för att stärka hela företaget. JA-sägare är första tecknet på att undergången är nära.

2018-10-13 11:25:11
SV: ARN TWR
Done!
ARN TWR
2018-10-12 19:38:52
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Jag tycker man skall anställa endast flygledare som är positiva till RTS från och med nu.
Paragon of Fierce Defiance
2018-10-12 19:13:06
SV: Digi
Ha! Ja vad är digitalt med fjärrstyrning? Bildskärmar mot fönsterrutor! Allt annat är bara att trycka in i ett vanligt torn (du kan väl trycka in bildskärmar också om du vill det). Så fruktansvärt patetiskt att försöka dra växlar på det. Fjärrstyrning är 2010-talets största rip off. Hittills finns det inte ett endaste argument på att det blir billigare som inte blottar avsändarens ofullkomliga kunskaper inom området. Ofullständiga förhopningar byggar allt på och desperation inför en konkurrent som erbjuder en billigare tjänst.
Digi
2018-10-12 16:50:35
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Återigen, vad är det som är det DIGITALA...? Vad ?!
Paragon of Fierce Defiance
2018-10-12 13:26:37
SV: Olle
Framtiden är digital men det betyder inte att vi måste ta onödiga risker och kostnader med centraliserad flygledning. Det är också dumt att låsa in sig på fjärrstyrning som den enda digitala lösningen. Tycker snarare det är patetiskt att se LFV och Swedavia lägga fram fjärrsyrning som en lösning på problem vi kan lösa betydligt säkrare och billigare redan idag. På något sätt försöker man spela på motpartens okunskapet och sälja in någonting dyrt och korkat när problemen kan lösas både smart och billigt. Fjärrstyrning är flygledningens svar på vägsaltet i Kil.
@Olle
2018-10-12 12:11:42
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Snälla du, flytta-argumentet masakerades redan 2015 så försök inte spela ut det igen. Eller kan det vara så att ni förespråkare inte har något nytt att komma med? Att fortfarande ingen kan tala om exakt hur det blir billigare? För att man kan stänga flygplatser med fjärrstyrning? Precis som att alla vanliga torn håller öppet H24, suck. Snarare har vi sett att fjärrstyrda torn stänger betydligt oftare än vanliga. Varför då? För att allt går samma väg, all teknik ligger i samma korg. Fjärrstyrning är inte bara dyrare det är också en utomordentligt korkad och osäker lösning. Det enda som driver på eländet är en närmast fundamentalistisk övertygelse att "det blir coolare såhär", snälla ta ansvar nån endaste gång!
Dan
2018-10-12 11:06:18
SV: Olle
Men varför ska vi välkomna en dyrare och mindre säker framtid? Att flytta är väl skit samma.
Olle
2018-10-11 21:36:21
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Återigen verkar det enda som ligger bakom kritiken mot fjärrstyrning vara flygledare som inte vill flytta. Motarbeta inte framtiden, välkomna den, jag lovar livet blir roligare då!
JE
2018-10-11 21:26:51
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Rts hit o dit, ESSL är fortfarande inte i ren drift från Sundsvall. Bidrag till LFV behövs så det kan sätta någon i arbete att uppfylla tidigare utfästelser.
C
2018-10-11 19:30:16
SV: Krister
Finns inga erfarenheter som tyder på att det blir billigare. LFV har inte redovisat några lägre kostnader för Ö-vik eller Sundsvall. LFVs förhoppningar om lägre priser bygger i bästa fall på naiva kalkyler och drömmar.

Alla förbättringar som LFV och Swedavia la fram under seminariet kan genomföras redan idag, utan fjärrstyrning.

Enda skillnaden är centralisering. Varför är centralisering så viktigt för socialdemokraterna i just detta fall när allt annat ska decentraliseras? För att kunna tala om för kineser hur man "digitaliserar"? Utan att riktigt kunna redogöra för vad som är den digitala skillnaden idag mot imorgon, digital centralisering?

Finns inget som hindrar en decentraliserad "digitalisering" om vi vill öka kostnaderna lite mindre än med en centraliserad "digitalisering". Det har landshövdingen i Jämtland förstått. Samtidigt tar det bort de värsta riskerna. Men det är nog inte lika roligt eller hur LFV? För det reducerar kraftigt ert enda mått på framgång; studiebesök. Eller?
Krister
2018-10-11 14:46:53
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
http://www.lfv.se/nyheter/nyheter-2018/med-fokus-pa-flygtrafikledning-pa-distans

Igår bjöd Transportstyrelsen in IATA, Svenska Flygbranschen och SAS till en övning så att LFV, SDATS och Swedavia fick möjlighet att berätta hur bra, säkert och ekonomiskt fjärrstyrd flygledning är för flygbolag, flygplatser och biljettinnehavare.

Vad är Transportstyrelsens roll kan man fråga sig. Ska tillsynsmyndigheten verkligen medverka till att fjärrstyrd flygledning blir en ekonomisk succé genom att detta "världsledande" system mestadels finansieras via bidrag och forskningspengar.

Är det någon som kan berätta hur många flygledare och övriga kostnader man sparar på att centralisera fjärrstyrd flygledning till Stockholm?

Swedavia säger att fjärrstyrd flygledning är lika bra eller bättre? Erfarenheter? Jämför även med ny tornteknik och nya torn. Har Swedavia något torn som måste bytas ut de kommande 20 åren? Ökad trafik är inget problem på de fyra omnämnda flygplatserna, Malmö, Kiruna, Umeå och Östersund.

Staten Sverige har verkligen bestämt sig för att de egenägda bolagen LFV och Swedavia ska hållas borta från konkurrens. Vänsterpolitik när de är som bäst....
BBE
2018-10-08 11:15:34
SV: PM
Nej, även om tråden länkar till ett fall som inte är "sjukt värre" så är de bidrag LFV får för RTS just "sjukt värre". De bör därför nämnas i sammanhanget just som dåliga exempel på bidragsslöseri och ansvarslöshet i kopplingen mellan LFV och EU. Allt är inte frid och fröjd.

LFV ska inte få en krona mer i bidrag för RTS än första utbyggnaden av Sundsvall. Att så sker ändå tyder på mycket allvarliga systemfel både inom EU och LFV. Men det tror jag nog du håller med om, jag vill bara förtydliga det absurda här när ingen annan inom EU beviljas bidrag för att undergräva sina konkurrenters positioner.
PM
2018-10-08 09:55:35
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
@BBE:

Du missförstår mig. Jag är för EU och att vi får bidrag till vår infrastruktur är endast något gott. Det är också okej att vi är nettobidragsgivare. Det är liksom tanken med utjämningen inom unionen så vi minskar klyftorna mellan länderna.

Men varför ta upp RTS när tråden inte handlar om det utan om EU-bidrag till ATC-system i Stockholm ATCC?? Eller är du emot EU-bidrag generellt? Kan det vara så att din organisation inte fick några bidrag den här gången?
BBE
2018-10-07 09:28:27
SV: PM
Problemet med EU-finansieringen blir tydlig när vi pekar på andra fall, främst alla RTS-bidrag som LFV fått. Jag kan acceptera bidragen till Sundsvallscentralen, för testverksamhetens skull. Men Arlandacentralen är nog bland det vidrigaste vi kan hänvisa till i EUs historia. LFV söker bidrag för fem flygplatser som inte är tillgängliga för konkurrens. LFV får sedan bara styra fyra flygplatser men talar inte om det. Sen bygger LFV en central för 20 flygplatser med dessa pengar! Då blir det uppenbart att man använder EU-bidrag för att skaffa sig konkurrensfördelar vilket inte är tillåtet. Om någon vill driva just det fallet är det en garanterad seger.

Sedan kan man diskutera varför dessa pengar delas ut? För att EU tycker det är kul? För att LFV inte får ihop sin ekonomi? Nej för att infrastrukturen ska effektiviseras, bli bättre och billigare. Har vi sett att RTS åstadkommer detta? Inte på långa vägar. På ett rent hypotetiskt, inte bekräftat och väldigt dåligt underbyggt plan än så länge. Återigen Sundvall för utvärdering, bidrag ok. Ge mer bidrag till 20 andra flygplatser innan effekter från de första kunnat fastställas, inte ok (och nej antalet studiebesök är inte ett godkänt sätt att mäta fördelar). Tittar vi djupare på fallen ser vi också att all "fakta" som presenteras till bevis för systemets förträfflighet bygger helt och hållet på LFVs egna åsikter och högst naiva, ofullständiga, kontrollerade "forskning" som skulle ha underkänts i alla professionella miljöer. Återigen, en enkel seger för den som vill driva fallet.

Du hänvisar också till att andra företag försöker snedvrida konkurrens till sin egen fördel som ett argument för att LFV ska återupprätta sitt monopol. Jag ser det snarare som ett argument för att vi ska undvika monopol till varje pris och varför EU-finansiering av RTS-utbyggnaden inte är legitim. Däremot som du säger kan bidrag vara ok i helt andra fall. Men högre krav måste ställas på vem som får pengar och varför. Idag delas det ut till höger och vänster. RTS är ett lysande exempel där bidragen snarare får kontraproduktiv effekt för EUs övergripande mål. Subventioner av ett system som varken gynnar konkurrens, långsiktiga effektiviseringar eller kan finansieras försvarbart utan dessa subventioner är snarare ett tecken på att systemet ska förpassas till papperskorgen oavsett vad detta kostar i stolthet. Frågan är bara hur mycket det ska kosta innan detta sker.

Slutligen får du nog bara acceptera att Sverige betalar in mer pengar än vi får ut av EU. Vill du få ändring på det får du se till att Sverige blir ett av de fattigare länderna i unionen. Fast när gigantiska ineffektiva myndigheter tillåts att förstöra fungerande marknader är vi kanske på god väg, se på Venezuela. Det finns i alla fall andra områden även här i Sverige som förtjänar EU-bidrag mer än LFVs oseriösa lekstuga.
Peter
2018-10-06 21:44:56
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Både Avinor/Kongsberg i Norge och LFV/SAAB i Sverige hävdar att RTS blir mer kostnadseffektivt än dagens flygledning. Hur?

Hittills har projekten i både Norge och Sverige kostat närmare 1 miljard vardera. Hur ska detta betalas tillbaka? Eller är det sponsrat av staterna och flygbolag utan deras vetskap? Vilken flygplats vill eller kommer få råd att investera 3-4 gånger mer för ett fjärrstyrt system än moderna traditionella tornlösningar?

Enda sättet att fjärrstyrd flygledning (RTS) kommer bli ett alternativ för kunderna är om 70-80% av investeringar och underhåll finansieras av staten eller andra bidragsgivare.

Rent kommersiellt är RTS ett enormt kostsamt system och operationen blir betydligt dyrare på sikt än vad flygledning idag kostar i tuff konkurrens.
PM
2018-10-06 21:34:57
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
@trådskaparen:

Vad är det som är så sjukt med att EU medfinansierar utbyggnad av infrastruktur? Exakt vad är det som är "kommunistiska ideologier" i dina ögon? Vi är med i unionen sedan 1995 och är nettobidragsgivare. Är väl inte så dumt då att få något tillbaka från de andra staterna, eller hur?

Öppen konkurrens i all ära, men flygledningsorganen vet inte vad det är. Sätt dig på marknadsavdelningen på valfritt flygbolag så ska du få se vad äkta öppen konkurrens är för något, ha ha! Tänk på att alla flygplatser har ett lokalt monopol. Vill någon landa i Stockholm t.ex. så måste man välja Arlanda eller Bromma = Swedavia = monopol. Knappast möjligt att ens komma i närheten av konkurrens lokalt, endast möjligt regionalt eller nationellt.

I det refererade fallet så handlar det om en fond (CEF) för EU-medlemmarna att söka pengar ur för transportinfrastruktur. Dit hör t ex flygledning. Den aktuella inbjudan för flyget gäller endast för Stockholm-Arlanda och tillhörande luftrum och flygledningssystem då ARN är en av de 25 största europeiska flygplatserna som listas i en EU-reglering (716/2014, även kallad SESAR Pilot Common Project).

Enligt denna reglering (=lag) skall de 25 flygplatserna ha implementerat vissa utökade funktioner före 2024. ARN hanteras av LFV, så det är alltså helt i sin ordning. EU vill sponsra respektive aktörer för att snabba på implementation för att modernisera och rationalisera flygtrafiken. Inget att anmärka på!

Det här är ett exempel på det goda EU. Var inte så anti!!
@Niklas
2018-10-05 21:16:04
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Hej Niklas, vilka kostnader är dolda och om det är dem du redovisat hur fick du fram dem?
Mvh
NRK
Niklas
2018-10-05 19:05:52
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Nu har vi en prisindikation på vad ett RTS kostar på en flygplats utan bidrag och korssubventioneringar. På Colorado Airport i USA har man nyligen installerat ett fjärrstyrt system. 3 master utplacerade på flygplatsen, kameror, kablage och ett operation rum. 8,8 miljoner USD. Dvs ca 80 miljoner SEK. Inte inräknat kostnader för flygledning. Tornet i Skellefteå kostade ca 15 miljoner inkl all utrustning. Hur ska politiker och Transportstyrelsen försvara alla dolda kostnader som flygbolag och andra tagare får plocka upp. Vakna!!!
Janne
2018-10-05 14:56:24
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Att LFV lärt sig att ljuga sig till bidrag som kommer att öka kostnaderna när man återmonopoliserat borde få fler än ACR att protestera. Flygbolagen tex med SAS i spetsen. LFV:s fjärrstyrningskompisar på Swedavia kommer nog också att protestera när man inser att man inte får vad man blivit lovad.
FL
2018-10-02 22:32:51
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
LFV har lärt sig hur man söker EU-pengar. Det är bara att gratulera. Visst, helt sjukt ur ett konkurrensperspektiv men det är upp till ACR att protestera. De lyckades lobba bort monopolet, inte lika proaktiva nu längre?
En som undrar
2018-10-02 21:45:14
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Flygledare klagar diverse forum under pseudonym men ingen vågar göra något officiellt, det är något lurt här, är man framstegsfientliga?
Gösta
2018-10-02 19:56:51
SV: Sjukt värre! LFV söker bidrag!!!
Lika oseriöst som att fd regeringen givit LFV två utredningar att utreda sig själva. Jepp, stämmer även om det låter helt orimligt. Välkomna till Sverige!!!
 

Tillbaka

Air BP
Fyrstadsflyget
Pilotshop
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev