Tråden startades av: MrBrown  2018-11-01 12:23:25
Flyga elektriskt 
Ser att Esayjet ska börja flyga London-Amsterdam elekrifierat, VD:n säger att det är framtiden. Vad tror ni? SKulle ni vilja sitta på en kärra fulla av Li-ion batterier som vi vet i dag är en väldigt stor brandrisk. JAg föredrar nog hederliga JET-A1 maskiner.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

CFIT
2019-01-01 03:17:17
SV: Flyga elektriskt
Jag menar det verkligen när jag säger att där finns mer kompetens i den här tråden än i hela Sveriges riksdag! Gott nytt på er! : )
@KK
2018-12-27 20:29:22
SV: Flyga elektriskt
Helt riktigt som du sager. Dessutom okar totala behovet for el-energi och man ska fraga sig varifran all denna energi kommer och hur det paverkar kWh priset. Att kora 10000 km med en liten batteribil (som Nissan Leaf) forbrukar omkring 2125 kWh, beroende pa hur mycket varme/luftkonditionering man anvander och andra faktorer. Storre och tyngre batteribilar forbrukar mera....Det sista man behover ar ekstra elproduktion fran brunkolseldade kraftverk pga CO, SOx, NOx och partiklar som forpestar luften.

Salangesom batterier inte har samma eller battre energiinnehall per volyms 0ch viktsenhet som Jet-A eller 100 oktanigt kommer batteriflygplan inte att ha nagon framtid.

/Skattebetalare
KK
2018-12-27 18:41:23
SV: Flyga elektriskt
Det är så att man mår illa över alla ”experter” som påstår att el bilar och el flyg är framtiden. Vart tror dessa dårar att elen kommer ifrån, långt huvudparten av el produceras med fossila bränslen. Därutöver kommer det inte att funka med batterier för annat än väldigt små flygplan, pga vikt och väldigt begränsad batterikapacitet. Det vore bra om alla frälsta el bils och el flygplans forespråkare tänkte till, bara lite. el drift från batterier är inte på något sätt en bra lösning.
12 volt
2018-12-27 12:20:33
SV: Flyga elektriskt
Batteriflygplan kommer aldrig att hända. Betr miljöpåverkan så är trafikflyget nödvändigt. Det är vårt viktigaste transportmedel. Utan det stannar all verksamhet och vi hamnar i stenåldern. Om man nu tror att koldioxid verkligen påverkar klimatet så ska man se åt annat håll och inte på flygplan. En människa produrerar 1+ kg koldioxid i utandningsluften per dygn. Detta under vila eller lugn verksamhet som att titta på TV, jobba på kontoret, osv. Vid fysisk ansträngning kan en människas koldioxidproduktion öka 7-8 gånger. När man nu anstränger sig med alla medel att avveckla och/eller straffbeskatta onödig koldioxidproduktion så ska aktiviteter som Vasaloppet, ishockey, fotboll, maratonlopp, Olympiaden och liknande förbjudas och alla gym beskattas med koldioxidskatt. Vidare ska cykel, skid och skridskotillverkare betala koldioxidskatt eftersom användning av dessa produkter producerar extra koldioxid. Att hacka på flyget och samtidigt tillåta dessa helt onödiga aktiviteter/produkter producera koldioxid är ett enormt hyckleri utan like.
Isak
2018-12-24 17:49:08
SV: Flyga elektriskt
Det lär ta lång tid innan elektricitet blir regel i flygbranschen.
@Edvard
2018-11-19 01:08:34
SV: Flyga elektriskt
Hydropower ar rent i alla lander men ar nastan fullt utvecklad. Om Sverige behover mera kilowatt sa importeras det. Mycket kommer fran lander med brunkolselektricitet. Elbilar hojer konsumptionen mer an du tror.
Inge F. Vidare
2018-11-19 00:40:24
SV: Flyga elektriskt
Edward, när det gäller el som är producerat i Sverige har du rätt. Men Våra odugliga politiker har inte på något sätt klarat av att säkra framtidig elförsörjning i Sverige, tvärtom vill flertalet lägga ner mer och mer kärnkraft, vilket leder till mer och mer import av el,en stor del producerat på fossila bränslen.
Så v.g. sluta det där prat om attSverige är bäst i Europa, nonsens ingenting annat
Edward
2018-11-18 09:18:33
SV: Flyga elektriskt
Information av svensk el och utsläpp från el- och värmetillverkning, samt utsläpp från transporter.

Vill först börja med att säga att svensk eltillverkning är bland den renaste i världen, eftersom vi inte använder fossila bränslen vid framställning av vår el.

Om man letar i ungefär 10 sekunder, så kan man hitta statistik på att el och värmeindustrin står för ca 5000 ton co2 utsläpp/år och den svenska transporten för över 15000 ton co2/år, där då över 90% står för trafik på våra vägar.

I min mening, skulle nog co2-utsläppen minska marginellt om flyget blir elektrificerade... men skulle alla bilar gå på el, skulle det minska rejält... dock skulle vi behöva ett större behov av elektricitet i vårt elnät, som då måste vara ren. Sverige tillverkar sin el med ca 1,1% av fossila bränslen, som då är bäst i EU.

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-inrikes-transporter/

https://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Vaxthusgaser-utslapp-fran-el-och-fjarrvarme/

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-internationellt/Elproduktion-med-fossila-branslen/

Ozon
2018-11-17 21:58:55
SV: Flyga elektriskt
Utvecklar inte elmotorer ozon???
Inge F. Vidare
2018-11-17 20:46:34
SV: Flyga elektriskt
El är på inget sätt renare energi än Jet A1, bensin eller diesel.
Bara ointelligenta och naiva svenska politiker tror att om bara allt blir batteridrivet då löser man alla klimat frågor, men vartifrån kommer elen? Batteri drivna flygplan kommer aldrig at bli verklighet som annat än små flygplan för max 8-10 pax, därför att batterier är opraktiska och tunga.
CFIT
2018-11-17 01:02:39
SV: Flyga elektriskt
@A330: Du har helt rätt. Problemet är bara att vi inte är där än. (Googla hur man framställer vätgas).

Och ska man konspiratoriskt försöka beskylla den s.k. "oljelobbyn" för att ligga bakom att teknikutvecklingen inte kommit längre, så är jag helt säker på att även illuminati har ett finger med i spelet.
A330
2018-11-13 00:03:46
SV: Flyga elektriskt
Eldrivna flygplan betyder inte att dom drivs på batterier, vätgas/bränslecells drivna flygplan (som producerar el och driver en elmotor) är framtiden för flyg, det är lättare och kan tankas som vilket bränsle som helst för långa räckvidder. Tekniken finns, nu måste man bara utveckla det. Svårt när man har oljelobbyn och korrupta politiker vid makten. Så Easyjets mål är inte alls orealistiska, dock tvivlar jag på att det blir Li-ion batterier utan elektroner från vätgas :-)
thomas
2018-11-12 20:50:02
SV: Flyga elektriskt

Elen produceras till 90% av kolväten och kärnkraft.

Kärnkraftens restprodukter är de värsta, tusentals generationer får ta hand om avfallet för den el vi producerar nu, snacka om att nuvarande generationer kommer att hatas och spys över.
OCH DET FINNS, KOMMER ALDRIG FINNAS NÅGON SÄKER SLUTFÖRVARING.
@CFIT
2018-11-11 13:20:55
SV: Flyga elektriskt
Haller med dig helt. Elkraft ar INTE "ren" energi.
CFIT
2018-11-11 00:52:48
SV: Flyga elektriskt
@Energi: Ja, som sagt 50% fossila bränslen och resterande 45% ren kärnkraft. Så jag ska nu försöka förklara vart de sista 5% (sol, vind och vatten) går förlorade utan att debunka vare sig dig eller hela den politiska debatten. DET GÅR ÅT TILL ATT DRIVA DE DIESELDRIVNA DUMPRARNA I SYDAMERIKAS LITIUMGRUVOR!!!!!!

Så att eldrivna fordon skulle vara ett miljövänligt alternativ är inget annat än
REN OCH SKÄR LÖGN!

Att avkräva föräldrar att förklara detta för sina barn är kanske för mycket begärt.
Men av både media och politiker borde vi kunna kräva något av mer.
@Energi
2018-11-04 16:47:13
SV: Flyga elektriskt
Omkring 50% av planetens elkraft kommer fran kol och oljeeldade kraftverk.
Skattebetalare
2018-11-04 02:33:05
SV: Flyga elektriskt
Med denna fantastiska fokusering att allt ska drivas elektriskt sa skulle jag garna vilja veta hur mycket elkonsumptionen kommer att oka, var elkraften kommer ifran och vad kWh priset kommer att bli.
Energi
2018-11-03 18:18:30
@CFIT
Okej, så elenergi baseras alltså på fossil energi?
Jan
2018-11-03 16:35:41
SV: Flyga elektriskt
Flyget är redan uppfunnet, det är batterierna som måste bli bättre. Det är ganska intressant att varje bransch är så självfokuserat i frågan. Om hela världen går ihop och löser energiproblemet så kan det nog gå väldigt fort. Tror hur som helst att det är viktigt att vi köper de senaste produkterna så att marknaden känner ett stöd att utvecklas snabbare och bli bättre.
OK
2018-11-03 16:21:57
SV: Flyga elektriskt
När kommer el-flyget? 5 år? 10 år?
CFIT
2018-11-03 01:40:03
SV: Flyga elektriskt
 @Energi: Du, Överdrivet har kopplat rätt på samtliga punkter! Nämligen den enda punkten som verkligen betyder nått.

Att hur du än vrider och vänder på dig så kommer du alltid att ha rumpan bak!

Förklara annars för mig hur det är mer miljö- och energieffektivt att förbränna fossila bränslen i en förbränningskammare för att koka vatten till ånga som sedan driver en ångturbin kopplad till en generator som omvandlar rörelseenergin till elektrisk energi som i sin tur via en transformeringsstation distrubuerar elenergin anpassad för elnätet för att sedan transformera om strömmen igen så att det går att ladda ett batteri innehållande flertalet grundämnen framgrävda i storskaliga gruvinustrier för att tillsist förse en elmotor med energi att framdriva ett flygplan. ......

när du kan tanka flygplanet med det fossila bränslet JET-A1 direkt?



Energi
2018-11-02 11:59:01
@Överdrivet
Ett mycket märkligt resonemang.
Hur lyckas du göra de där besynnerliga kopplingarna??
Skattebetalare
2018-11-02 11:19:47
SV: Flyga elektriskt
Nej tack. Jag vill inte ha elkraft fran brunkol i flygplan, bilar eller kaffekokare.
Edward
2018-11-02 08:46:10
SV: Flyga elektriskt
Inte för att vara den... men vad jag vet är JET A1 och andra flygplansbrännslen väldigt brandfarliga :) Dock brinner det ju hela tiden på ett flygplan med förbränningsmotor. Och det är en av de största brandriskerna :)
Överdrivet
2018-11-01 18:28:14
SV: Flyga elektriskt
Allt med el är så överdrivet. Att skapa el energi av brunkol finner jag inget nöje med, renare med A1. Så vill samhället få oss att tro att allt med el är bara rent och gratis. Vänta bara ett tag till kommer bakslaget!
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev