Tråden startades av: Sven  2018-11-15 09:34:44
Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023 
Nu har upphandlingen startat.
Någon som vet om Mora är med denna gång?

Vilka seriösa bolag finns det som kan lägga in anbud?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Linkan
2019-04-08 10:15:10
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Avtalens längd läs på https://inkopsradet.se/expert/darfor-finns-luf-2/
Tim
2019-04-08 07:59:53
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Varför så korta avtal? I exempelvis kollektivtrafiken är avtal på minst 10 år
Sune
2019-04-08 01:20:44
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Undrar jag med. Utan att ha någon koll känns det extremt oseriöst från Trafikverkets sida. Förmodligen någon form av strul med något av de aktuella bolagen?
Någon?
2019-04-07 15:19:15
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Är det någon som hört något? Borde det inte släppts för längesen? Bolagen måste ju ha en chans att hinna fixa med allt inför starten i oktober.
Jonair
2018-12-18 12:25:07
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Mycket troligt att Jonair vinner upphandlingen på de små linjerna som Pajala, Torsby/Hagfors och Sveg.
Spännnade i Jon Air
2018-12-18 01:26:38
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Ryktet(trovärdigt) säger att en kund vill köpa en långdistansjet som ska opereras av bolaget från en flygplats i mellansverige.

Mycket verkar ha hänt i bolaget senaste åren.

Någon som vet vilka plan som kan vara av intresse eller vilken kund det kan vara?
Bra
2018-12-17 17:13:01
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Jonair tar allt. I den lokala tidningen hävdar dom att dom kan flyga till New York på 8h. Med en turboprop.

Det låter konkurrenskraftigt.
Saab340
2018-12-17 15:34:02
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
När får man reda på vilka flygbolag som vunnit?
pf
2018-11-21 22:02:21
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
LG, takk for ditt svar.

Det blir spennende å se hvordan denne saken går fremover.

Jeg har dog ikke viten om hva trådstarter Sven mener med seriøse bolag.
LG
2018-11-21 13:14:09
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
pf: Här är svaret på din fråga:

Först och främst ska jag påpeka att det är nya regler sedan 1 juni 2017 och dessa ger mycket större möjligheter att ställa arbetsrättsliga villkor på en leverantör. Dvs det finns nu ett mycket större skydd för arbetstagarna än vad som fanns innan.

Man kan vid upphandling kräva "kollektivavtalsenliga" löner och villkor. Så på den frågan är alltså svaret "i princip" Ja.
Men viktigt att påpeka är att detta gäller endast den del av varan eller tjänsten som upphandlingen avser. Därför kan man inte prata om "kollektivavtal" utan endast om "kollektivavtalsenligt".

Det betyder alltså att de arbetsrättsliga villkor som ställs gäller endast för den personal och verksamhet som utför den upphandlade tjänsten.

Huruvida nu Trafikverket kommer att nyttja denna möjlighet är en helt annan fråga. Exakt hur man skulle formels dessa arbetsrättsliga villkor i upphandlingsdokumentet är en ganska komplex fråga där man behöver göra en undersökning om exempelvis vilka kollektivavtal som är gängse gällande inom aktuell sektor osv. Det är dessa i så fall som kan användas som ramverk för det man kallar "kollektivavtalsenligt" och bilda en slags miniminivå.
pf
2018-11-20 10:08:48
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
LG, frågan er jo om den svenske staten i anbudet/utlysningen KAN ta med krav om det du skriver ?

Om så, kan da en eller flere interessenter ta saken til EU's myndigheter med å si, hei hvor står dette nevnt hen....

Svensk lag vil med stor sannsynlighet bli overkjørt av EU her, men det kan bli interessant å følge videre.

V.g. observer at jeg ikke tar stilling i saken.

And finally, there should be a difference between a Public Service Obligation Tender, and companies that flies for Scandinavian. Two qiute differnt regimes, I would say.
Globehunter
2018-11-17 01:55:26
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Any "bloody" Central or Eastern airlines can operate in any EU countries so please stop looking for any "Kollektivavtal" such agreement do not exist in those countries and our dearest SAS will accept Cityjet Ireland another third world country to operate intra scandinavian flights to operate under the SK colours with no shame...with VNO Vilnius Crew paid the lowest salary ever...
Bless the UK to leave the EU and this joke!
LG
2018-11-16 19:52:54
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Hej pf: Vilken paragraf avser du då?

Jag har letat igenom med objektiva ögon, men hittar inget i 1008/2008 som på något vis talar emot det jag säger.

pf
2018-11-16 15:28:10
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
sv pf og LG,

jeg har lest EU-forordning 1008/2008.

Er av den mening at et bolag kan gå til rette EU-myndigheter dersom de er uenig med svenske krav om kollektivavavtaler etc. Tror de kan få rett.
Arne Anka
2018-11-16 12:48:36
@JN
"Ansträng dig o försök att göra ett bra jobb så kommer ag ta hand om dig, till bättre villkor än ett kollektivavtal."

Aha, så kollektivavtal finns till för de som inte anstränger sig? Det omfattar ju då alltså den absoluta merparten av de svenska arbetstagarna... intressant.
LG
2018-11-16 11:59:52
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Jag har jobbat med offentlig upphandling inom statliga verk.
Det finns väldigt goda möjligheter inom upphandling att ställa de krav man som organisation anser är rimliga. Och det kan mycket väl vara krav som överstiger regelverket.
Typiskt sett brukar det vara krav som överrensstämmer med den policy man har i den egna organisationen. Man kan exempelvis ha specifika krav på vad leverantörer ska ha för miljöpolicy, jämställdhet, etik etc. Kollektivavtal kan mycket väl vara ett sådant krav.

Att man gör så är i allmänhet därför att man vill att ens produkt ska stämma överens med den profil man vill hålla som organisation. Om vi exempelvis marknadsför vår verksamhet med säg "hållbarhetstänk", så blir det ju väldigt konstigt om man inte har hållbarhetstänk hela verksamheten igenom. Alltså kräver man av underleverantörer att leva upp till den standard man själv vill hålla.
JN
2018-11-16 09:02:00
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Finns ingen lag på kollektivavtal, offentlig upphandling baseras inte på nåns tyckande. Ansträng dig o försök att göra ett bra jobb så kommer ag ta hand om dig, till bättre villkor än ett kollektivavtal. Sen finns det naturligtvis rötägg till ag också...
sv pf
2018-11-15 19:17:09
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Finns inget som hindrar, att man ställer krav på t.ex kollektivavtal i offentlig upphandling. De behöver inte vara svenska kollektivavtal, men rimliga sådana.
pf
2018-11-15 13:28:25
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
It, du vil nok snart da oppdage at Sverige er medlem av EU.

Jeg føler meg ikke helt sikker på at slike særkrav vil bli godtatt.
It
2018-11-15 11:13:29
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Det vore på sin plats att trafikverket i sin upphandling kräver Svenska kollektivavtal då detta skall finansieras med skattepengar.
pf
2018-11-15 10:57:13
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
Trådstarter burde legge ut link til anbudsteksten.

Det finnes nok ganske mange seriøse selskaper/bolag i Europa, fordi jeg regner med at de i EØS-området skal kunne by på innenriks i Sverige.

Likevel, fordi man ofte fokuserer på pris, er dette den faktoren som avgjør en konkurranse. Da får man ofte ikke bolag som allment oppfattes som "seriøse", men hjemmehørende i Øst-Europa.
Consult
2018-11-15 10:05:47
SV: Trafikverket upphandlar igen, 2019-2023
MXX är inte med, däremot är KRF ny i gänget.
Vet att Nordica och Ampola räknar, tror även Leap och Svea är intresserade.
Blir lite spännande.
Upphandlingen är lite omformad...till det bättre. Fasta flygplatspar, tydligare prisregler, regler för produktionsprogram, noggrannare uppföljning per månad isf kvartal.
På det hela en uppryckning, iallafall i detta skede. Blir lite roligt att följa.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev