Tråden startades av: Knut  2018-12-06 18:39:17
Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på börsen 
Norwegian NAS -15,36% presenterade på torsdagen passagerarstatistik för november. Enligt denna kämpar bolaget med att fylla sina plan, kabinfaktorn minskade med 4,9 procentenheter till 78,8 procent. Det var mindre än förväntningar som enligt Reuters hade väntat sig 82,7 procent.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Inge F Vidare
2018-12-09 16:14:11
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Kära vänner, det finns ingen anlednig att tro att Norwegian fifflar med siffrorna, Norwegian har stora finansiella problem, ja. Men det går att lösa trist att så många okunniga här på ft fortsätter spå om Norwegians kommande konkurs. Tro mig det kommer inte att hända dessutom sulle det varaen stor olycka för en massa flygande kollegor. Vad vill ni dårar ha istället för Norwegian,skitbolag som Ryanair? En sak vet jag , och det är att ingen på SAS önsker att Norwegian konkar.?
Knut
2018-12-09 14:52:28
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
DNB: Norwegian kommer bryta mot lånevillkoren

Enligt Danskes analytiker Martin Stenshall kan egenkapitalet i slutet av mars hamna på minus 265 miljoner norska kronor.

https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/dnb-norwegian-kommer-bryta-mot-lanevillkoren-6941838
sv thomas
2018-12-09 14:23:43
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Att dra slutsatser efter 5 flygningar är ju koko. Okej, du skriver att det inte är några vetenskapliga studier. Men hallå, hur många flygningar gör DY på en månad!?
thomas
2018-12-09 13:09:04
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
jag har under Ca en månad rest 5 ggr med DY, ingen flight hade över 50% beläggning. Ok inga vetenskapliga studier, men fakta man får ljuga vara dispositiv i årsredovisningar det medger lagen, det är heller inte reglerat att man måste vara sanningsenlig med pax siffror. Vad är konsekvensen av att redovisa lägre beläggning? ytterligare ras på börsen och i förtroendet, flera miljarder borta för aktieägare, så man har anledning. Alla flygbolag som går i KK har enorma skulder som kommer fram först efter konkursen, aldrig före.
LEDNINGEN GICK JU ÄVEN UT MED UPPKÖPSRYKTEN SOM VAR HELT OGRUNDADE.

Jag hoppas bolaget inte konkar, de går ju bra ex. ut från London.
Skulle de försvinna så bara räkna med en
40-50 % overall högre priser här i Skandinavien.
faktaresistens
2018-12-09 11:57:45
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Det finns alltid de som har sin egen uppfattning och tror inte på vad som sägs för det är inte "så de känner". Thomas, du förstår väll att det skulle vara väldigt allvarligt om Norwegian ljög om som sina passagerarsiffror?
@B
2018-12-09 11:37:34
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Nu är det knappast så att biljetterna är gratis men det är fortfarande en hård marknad med mycket prispress.

B- på vilket sätt tycker du att det var katastrofala siffror? Baserar du det på loadfactorn en enskild månad? Kapacitetshöjningen (ASK) var 34% jämfört med samma månad föregående år. Att man efter en kanonsommar vädermässigt på många ställen i Europa lyckas fylla planen såpass mycket som man gjort och samtidigt höjt kapaciteten med 34% så är det helt ok.

Du har rätt i att Norwegian gick ned dryga 15 procent på börsen men Oslobörsen generellt gick ned 3,75% samma dag och det bidrog mycket. De övriga börserna i världen var också blodröda den dagen. Du glömmer även nämna att Norwegian hämtade tillbaka nästan hälften av det näst värsta tappet bolagets historia dagen därpå med en rekyl på över 6 %.
@MID
2018-12-09 10:02:16
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Inga problem att få 100% men då gör man antagligen ingen vinst.
B
2018-12-09 08:41:02
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Helt ok? Siffrorna var katastrofala och ledde till sämsta börsdagen på nästan två decennier.
MID
2018-12-09 02:28:48
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
"kabinfaktorn minskade med 4,9 procentenheter till 78,8 procent"

Fortfarande 86,4% för året.. Ned 1,2% sedan förra året, imponerande siffror dock med tanke på ökningen av antal stolar/kapacitet.

Yield upp 2%, helt okej rapport för november.
sv thomas
2018-12-08 20:01:46
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Vad du tror på eller inte, är totalt ointressant.
Norbit
2018-12-08 18:57:39
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Jo, vad jag förstått så är IAG bara intresserad av långlinjerna, eftersom Norwegian har blivit ett stort hot mot IAG över Atlanten.

Björn Kjos sa i början av året att de kunde sälja av en del av de flygplanen de beställt till andra bolag, om ekonomin skulle bli kärv. Men i dagsläget har de bara lyckats sälja 13 av 140 stycken.

Men oavsett om det blir en försäljning av långlinjedelen eller nyemission, så överlever nog Norwegian här i Skandinavien.
Fråga
2018-12-08 17:27:19
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Norbit - IAG har väl endast varit intresserade av långlinjedelen?
thomas
2018-12-08 14:21:51
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
tyvärr tror jag inte ett dugg på redovisad kabinfaktor, den är mkt lägre,
att trixa med bokslutet är helt legalt då det i lagens mening är dispositiv kvartal och års redovisning som gäller här i Skandinavien och EU.
Förlusten kommer visa sig vara betydligt större, och kapitalbehovet akut redan nu i Dec. absolut senast Jan 2019 måste miljarder in i bolaget.

SAS aktien har gått bra denna vecka trots en overall svag och fallande börs.
skrivet 2018-12-08 14.20 den är billig nu en mkt säker investering.
Sv Hasse
2018-12-08 13:02:22
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
För ett fullprisbolag med Business/Affärsklass är 78% bra.

Fullprisbolag klarar sig med lägre beläggning än så kallade lågprisbolag. Detta då man har ett antal passagerare som betalar betydligt mer än billigaste ekonomi passageraren.

Ett fullprisbolag har säkert mer totalintäkt på en flygning med 70% beläggning än vad Norwegian har på motsvarande flygning med 95% beläggning.

Lågprisbolagen kräver betydligt högre beläggning för att inte gå back -.

Norwegian har ingen Business.

Det är inte antalet passagerare ombord som avgör utan hur mycket de tillsammans betalar för flygningen.

Hasse
2018-12-08 10:32:15
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
En cabin faktor på 78% är ju fortfarande bra!
Inte många stora bolag kan ju uppvisa sådana siffror!

Men konceptet att ständigt expandera är du ett ekonomiskt koncept som
är dömt att misslyckas!
Ägarna dvs deras banker gissar jag har ett väldigt vakande öga
på Norwegians betalnings förmåga..
Vi på FT har ju egentligen noll insyn i detta
, om inte dvs ngn härinne arb på deras ekonomi avd?. Tystnadsplikt gäller ju för dessa anställda, tror dvs knappast ngn gömmer sig h7äeinne bakom ngt svävande anonymt namn.

Hur som helst är bolagets ständiga utökande av flotta och linjer en stor ballong!
Konceptet kommer rasa samman. Då kommer många bolag och människor följa med i svasen av den konkursen.. Kommer bli en nasty story....
Norbit
2018-12-07 18:54:41
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Enligt Dagens Industri, 07 december 2018.
Norwegians svaga ställning innebär att British Airways-ägaren IAG kan göra nya försök att köpa det norska bolaget, tror DNB Markets.

"I ett 'worst case-scenario' tror vi fortfarande att IAG är intresserat av att bjuda på bolaget", skriver DNB Markets på fredagen enligt Dagens Næringsliv.
sas
2018-12-07 17:57:41
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Under samma period tappade SAS aktier 17%.
Mums
2018-12-07 14:25:17
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Bara för att ett bolag expanderar betyder det inte att det går i konkurs, det kan även vara ett sätt att överleva. Äta eller ätas.
sv Anton
2018-12-07 14:13:47
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Vilka banker då?
Peter
2018-12-07 12:04:58
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Kk, pyramid mm. Har vi hört den förut? Aktien verkar repa sig idag.
thomas
2018-12-07 11:26:15
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
ett bolag som hela tiden expanderar i en vansinnig takt
(gäller alla branscher, även IT) kan inte vara nåt annat än ett kedjebrev, det gäller att hela tiden öka volymerna med förtidsinbetalningarna för att beta av lite på räkningshögen och hålla inkasso borta.

När marknaden är mättad rasar korthuset, precis som alla andra kedjebrev.
Marknaden har nu insett fakta och tar höjd eller rättare sagt dal för att detta är början till slutet. Skulle tro att kanske en 20-30% av trafiken kommer att köpas ut av andra bolag, det andra är förlustlinjer.


Även Spotify kommer att konka.
KK
2018-12-07 04:17:36
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Det här är tyvärr ännu ett bevis på att Norwegians affärsmodell inte fungerar. Om bolaget ska överleva behöver man ta tag i detta.
ABC
2018-12-06 22:30:59
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Vad är basen i Norwegian, har man t.ex. några lojala kunder eller springer alla till den konkurrent som säljer sig fem spänn billigare?
Anton
2018-12-06 21:55:42
SV: Norwegians tappade 1,5 miljarder kronor på ...
Kommer bli blodigt, nu måste ägarna in med pengar för att rädda bolaget då bankerna satt stopp. Har Kjoos de miljarder som behövs?!?!?
 

Tillbaka

Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev