Tråden startades av: Morten  2024-04-05 01:03:53
Slutet för SAS 
Det blev rekonstruktion ändå.Nu får vi se hur den går.Det va ju inte otippad direkt.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

sixten
2024-04-29 15:30:02
SV: Slutet för SAS
@Klas. Du bygger dina scenarier på antagandet att CDG och AMS har kapacitetsproblem på sina huvudflygplatser. Detta antagandet är lite av ett desperat strå av hopp från danska intressen för att försöka motivera CPH som en lånngdistanshub inom den nya gruppen. Varken AMS eller CDG ger f.n. restriktioner för AF/KLM. Dessa två flygplatser tillsammans med LHR, FRA och lite MUC har stora fördelar som långdistanshubbar då de har flera dagliga avgångar till de viktigaste flygplatserna i USA, Kanada och Asien. CPH och Arlanda har kanske en flygplats (EWR eller JFK) där de har flera avgångar per dag. AF/KLM kommer aldrig att etablera långlinjer från CPH eller ARN/OSL och de kommer inte att investera i SAS för att utveckla långlinjetrafiken. De och nya SAS kan aldrig få lönsamhet i denna trafik. Danska staten kommer naturligtvis att kämpa för att utveckla långlinjer men så länge om EU sätter stopp för större statligt ägande i nya SAS kommer det aldrig att ske. Jag tror att SAS kommer att behöva en nyttig konsolidering a la Norwegian för att - om detta lyckas - i ett senare skede kanske återuppta långlinjer. Kanske jag är för pessimistisk men att CPH skall kunna konkurrera eller komplettera AMS/CDH och konkurerra med FRA/MUC/LHR är bara ett önsketänkanViktigast på kort sikt. Viktigaste målet på kort sikt för SAS är att överleva - inte expandera utan kapital. Det finns ingen investerare som går in med 10-20 nya miljarder utöver de 5 miljarder som "kommittats" av de nya investrearna i SAS.
Klas
2024-04-29 13:17:06
SV: Slutet för SAS

Sv sixten.

Här kommer den intressanta biten, vad vill AF/KLM med SAS? Varför har de köpt in sig och sett till att de har en option att få majoritetsägande inom 1,5 år?

Det skulle kunna handla om att de vill komma åt SAS föyhmaskiner. Men jag tror inte det, det mesta är leasat i nuläget. Vad skulle det annars kunna vara?

Du nämnde att du tror de vill feeda in trafik till AMS/CDG. Jag tror du kan beröra en del av deras plan nu, men jag tror mer på teorin som framförts någonstans (Jakob Pedersen? Kommer inte ihåg) att både AMS och CDG börjar få hårda restriktoner och begränsade slottar, detta gör att det kan bli svårt att växa mycket mer via dessa flygplatser. AF/KLM har genom SAS skapat sig en möjlighet att använda CPH som ytterligare en hub i närhet av både AMS / CDG där det nu finns möjlighet för gruppen att växa. Här kan SAS användas både för att feeda till AF/KLMs nuvarande linjer i Amsterdam och Paris, där man kan och fortsätta bygga ut gruppens långlinjeverksamhet under SAS paraply. AF/KLM har många A350 beställda, och det är inte omöjligt att gruppen i brist på plats i AMS/CDG nu ser SAS som ett verktyg att använda i sina expansionsplaner. SAS har en långlinjeprodukt som står sig i konkurrensen med de övriga stora i Europa, och jag tror inte AF/KLM skulle skämmas över att använda förvärvet SAS för detta ändamål. Nu är det möjligt att ovan resonemang inte enbart bör begränsas till långlinjeverksamhet, CPH skulle, tack vara sin närhet till AMS/CDG, kanske även kunna ses som en hubmöjlighet för intraeuropeisk trafik för att avlasta AMS/CDG.

Hursomhelst vet vi inte helt hur de nya ägarna avser att gå fram, det är återigen att avvakta till hela C11 processen (inkl svenska rekonstruktion) är avslutad. Jag tror inte AF/KLM köpte in sig i SAS för att slakta bolaget, utan för att fylla en funktion i gruppen. Vad den funktionen är kanske vi får se inom några månader.
KickiPippiTitti
2024-04-28 11:17:52
SV: Slutet för SAS
Mmm, flygande personal är ju en del, hur är det med teknisk personal? Det är ju fortfarande personalflykt, i alla fall på Arlanda, det slutar fortfarande tekniker där, dom går till andra bolag som betalar bättre, Norwegian bl.a, men även andra bolag och MROer utomlands. SASm tech.ops går på knäna kan man säga.
sixten
2024-04-27 19:34:10
SV: Slutet för SAS
@Klas. Bra att du vill försöka sia om framtiden i en seriös diskussion.
Jag sa tidigare att ett av SAS dilemma just nu är att det kapital som de nya investerarna kommer att lägga in inte räcker på långa vägar för att göra en offensiv satsning. Inga nya flygplansbeställningar kommer att ske de närmaste 2-3 åren vilket innebär att alternativet att expandera sig ur krisen inte finns.

Den danska statens kontrollpost i nya SAS kommer att bli förödande för möjligheten att komma ur krisen. För att skapa ett lönsamt SAS behövs ett point-to-point nätverk plus feeder till AMS/CDG. Detta kommer danska staten aldrig att gå med på. Att få lönsamhet i en minihub i CPH är fantasier och ett desperat försök att slippa avskeda personal i CPH.

Vi får hoppas på att AF/LM inte tröttnar och ger upp. Utan dem är SAS konkursmässigt.
@con
2024-04-27 17:12:06
SV: Slutet för SAS
SAS Connect har ju nästan inga flygningar alls från LHR, så du menar att den basen måste finnas för att ha kvar sitt AOC?
con
2024-04-27 13:52:59
SV: Slutet för SAS
Om SAS lägger ner Connects London bas finns det väl ingen mening att ha ett AoC och kontor på Irland.
Detta "prestige" projekt för ledningen har kostat SAS mycket pengar och extra komplexitet. Men det talar man helst inte högt om.
Assar
2024-04-27 11:30:15
SV: Slutet för SAS
Nån som vet om Connect kommer att behålla LHR basen?? Verkar inte särskilt kostnadseffektivt att slinga LHR crew till CPH ARN, hört dom har ruskigt bra ersättning när dom ligger ute på slinga!
Klas
2024-04-27 10:52:58
SV: Slutet för SAS
Sv Sixten.

Ok. Spela spelet.

Vi utgår från att du har rätt, och jag håller med dig i detta scenariot.

Ja, SAS måste omstöpas rejält, avtalen måste ses över på alla fronter. SAS behöver faktiskt se över sitt linjenät och skära bort de delar som inte ger lönsamhet och det ger sannolikt en downsizing med uppsägningar som följd. Man behöver också se över den administrativa biten rejält och effektivera samt se till att få den flygoperativa delen lönsam (vilket iofs går in i punkterna ovan med downsizing, se över avtal etc. Men man kan kanske se över den totala bolagsstrukturen med hur man flyger sina passagerare.)

Jag håller med dig om allt ovan, och jag är inte alls ironisk med detta!

Men här kommer min poäng:

Nu spolar vi fram tiden från när allt ovan jag skrivit verkligen var på tapeten (ca 2015-2020), och nu är vi i 2024. Vad har hänt?

2020 såg initialt ut att bli ett rekordår, siffrorna pekade åt rätt håll, man hade påbörjat resan med att omstrukturera bolaget med fler flygbolag som opererar olika typer och operationer, det såg positivt ut! Men krisen i Hongkong var en mörk fläck som kunde förstöra allt. …sen kom pandemin. Nattsvart. Här började den rejäla omstöpningen. Flyglinjer plockades (helt naturlig bort) Stor del av personalen sades upp. Downsizing var ett faktum.

Avtal började förhandlas och skrevs om, med kniven mot strupen mot alla parter där långsiktig överlevnad gällde både för SAS och även för diverse motparter. Detta fortsattes med att man gick in i C11 där insatserna skruvades upp…

Så:
* Downsizing har redan skett - SAS är nu i fasen av återuppbyggnad.
* Strukturförändingen har intensifierats, nu opererar en större del på andra AOCer än tidigare - under SAS ägandeskap.
* personalen har redan blivit uppsagda, så till den graden att SAS enligt eget uttalande (ref information/frågestund med Eurobonusmedlemmar 2023) sa att man hade skurit för hårt bland personalen och inte hann återanställa i tid vilket fick till följd att man var tvungen att hyra in bolag till extrema kostnader under 2023 för att klara trafiken.
*Avtal för flygplanshyror etc är omförhandla - men resultatet får inte redovisas förrän efter C11 är avslutad enligt frågestund i samband med årsredovisning 2023.
*avtal med personal är omförhandlade så att den operativa personalen jobbar mer enligt säsongsvariationer, samt långsiktiga avtal som nu ser ut att vara mycket gynnsamma för SAS.

Tyvärr har den enorma downsizing som skedde 2020 också lett till extrema ineffektiveseffekter senaste året då väldigt mycket personal är i träning och inte i produktion vilket bör ha tyngt resultatet hittills... men nu börjar man ta sig ur det - och dessa kostnader bör minskas rejält i kvartalen framöver då personalen äntligen börjar vara på plats, som bonus behöver man förhoppningsvis inte hyra in lika mycket dyr extern produktion nu framöver.

Så jag återvänder till mina tidigare kommentarer - du är för sent ute med dina ”nulägesanalyser”, och dina lösningar för dem. Men jag ger dig att du har rätt i vad som behövs, jag påstår att det redan är på gång, och resultaten i siffrorna börjar vi se nu i sommar, men mest 2025/2026.
Andreas
2024-04-27 08:38:04
SV: Slutet för SAS
Sixten/sixten, det borde vara uppenbart vad Klas menar att du skulle läsa på SAS hemsida. Vad sägs om det här från den senaste kvartalsrapporten?

"Många av kostnadseffektiviseringarna i SAS FORWARD-planen trappas upp över tid, och några har implementerats men får inte tas upp i vårt finansiella resultat förrän efter slutförandet av chapter 11-processen, däribland kostnadsbesparingarna från rekonstruktionen av flygplansflottan."
Andreas
2024-04-27 08:25:29
SV: Slutet för SAS
Charter ger väl alltid ett positivt bidrag? Det är ju garanterade intäkter för flygbolaget eftersom researrangören tar risken.
Kr
2024-04-27 01:14:10
SV: Slutet för SAS
1 miljard förlust med 2miljoner passagerare i Mars.
Man förlorar alltså 500kr per biljett/genomförd resa. Hållbart!
Alex
2024-04-26 21:45:21
SV: Slutet för SAS
Charter till Gambia är på tapeten. Ger de verkligen ett positivt bidrag?
DK
2024-04-26 16:51:17
SV: Slutet för SAS
SAS har nyligen släppt siffror för Mars. Blev en förlust på ca 1miljard SEK. (-640mil DKK) enligt Dansk media. Hur går det till?
Första prioritet måste vara att stoppa blödningen.
sixten
2024-04-26 09:22:24
SV: Slutet för SAS
@Klas. "Förändringsprocessen" du talar om och som enligt dig påbörjats visar inga stora framgångar. Minusresultatet för mars (en månad!) var 1 miljard och dom fem första månaderna visar drygt 3,2 miljarder minus. Och du tror att de nya ägarna kommer att nöja sig med denna takt och bara lägga in nya pengar i nästa år när första investeringen är förbrukad? Jag upprepar att jag tror på en rejäl downsizing och en ganska stor nedskärning i nätverket/destinationer samtidigt som vi kommer att se en tydlig ökning i anslutningsflyg från olika orter inkl ARN/OSL/CPH till AMS och CDG. Norwegian verkar ha hittat en passande kostym och SAS måste bli lönsamt.
Ju-Anita
2024-04-26 00:53:27
SV: Slutet för SAS
AF/KL är intresserade av SAS för att ta över en del flygmaskiner eftersom det kommer vara leveranssvårigheter på sådana under lång tid framöver. Det är väl ändå inte så svårt att förstå, se det här spelet ur en annan vinkel än vad ni har tänkt er från början.
Sixten
2024-04-25 14:51:58
SV: Slutet för SAS
Nu har jag läst på sasgroups hemsida och vet inte riktigt vart du vill komma med din poäng?
Klas
2024-04-25 11:38:27
SV: Slutet för SAS
Sv sixten:

Det är dina premisser för diskussionen jag vänder mig emot. SAS fortsätter inte ”i gamla hjulspår”, de är redan i en förändringsprocess, och har redan gjort stora förändringar senaste åren. Den bilden du målar upp som baseras i situationen för 5-10 år sedan är inte aktuell, och är därför ointressant att diskutera som du försöker göra.
Resultaten är släpande, förändringsprocessen är kostsam. Därav ser du inte resultatet i kvartalsrapporterna ännu.

Läs mer om processen på sasgroup.net


Sixten
2024-04-24 23:55:28
SV: Slutet för SAS
@Klas. Jag upprepar - Hur tror eller anser du att SAS skall vända sina förluster till vinst? Vi behöver inte bara få de svepande, hurtfriska och nedvärderande svar du ger. Jag tror det är många med mig som verkligen oroar oss om hur SAS skall lyckas att komma upp ur sitt djupa förlustträsk. Jag har talat om hur jag tycker de skall lösa problemet. Är det ingen annan som vågar som har synpunkter? Är det bara alternativet att fortsätta som vanligt i gamla hjulspår som gäller? Vi vet att SAS nya ägare inte garanterat några stora summor i nytt kapital och som absolut inte räcker till för att SAS skall kunna expandera sig ur förlustträsket.
Daniel
2024-04-24 21:33:53
SV: Slutet för SAS
@ Sixten - jeg forholder mig til fakta, du forholder dig til ønsketænkning.

SAS ansætter på livet løs og modtager nye fly hver måned, og der ligger en klar plan for hvordan man vil udvikle selskabet. Det er også den plan der gør at AF/KL har investeret i SAS

Jeg må desværre skuffe dig og meddele der bliver fyret nogen piloter foreløbigt
Klas
2024-04-24 18:31:32
SV: Slutet för SAS
Och jag påstår att frågan / scenariot som du ställer den är ungefär lika relevant som om du nu idag skulle måla upp scenariot för norwegian, baserat på hur de hade det det 2:a kvartalet 2020 och därefter ställa frågan/berätta hur norwegian ska ta se ur sin prekära (men ej aktuella) situation.


Du har fel utgångspunkt då SAS redan har kommit mycket längre i sin omstöpning än vad du tror/målar bilden av. Att du forsätter att prata om de förluster SAS gör visar även det att du inte förstår processen.

Ge nu tidslinjen för dina påståenden och kom och pudla här när vi är där.
sixten
2024-04-24 17:12:06
SV: Slutet för SAS
@Klas. Jag ställde en fråga till Daniel hur SAS skall förändra verksamheten i bolaget för att bli lönsamma givet att man behåller samma antal flygplan och samma antal anställd flygpersonal och övrig personal - och idag förlorar 4-6 miljarder på årsbasis? Att man förhandlat om några leasingavtal kanske ger en resultatförbättring på 0,5 miljarder. Hur skall resten vändas till vinst? Inget som hittills kommunicerats från företaget visar någon väg framåt. Bara en massa skribenter (flygpersonal ?) här i forumet som tror att allt inom SAS kommer att bli som förr.
Klas
2024-04-24 14:52:55
SV: Slutet för SAS
Sv sixten.

Vill återigen tillägga att allt du tänker ”behöver ske”, är redan något SAS hanterar och har i görningen, effekterna av dessa kommer vi börja se ”inom kort” när SAS avslutar formalian med den svenska rekonstruktionen (då de stora förändringarna skett inom ramen för C11). 2025/2026 är då effekterna bör ses fullt ut. Därmed inte sagt att SAS slutar jobba för bättre lönsamhet, då detta givetvis är en kontinuerlig process.
Du gillar att ”äga” tråden, det märks, men det är lite som en struts med huvudet i sanden…
Klas
2024-04-24 14:43:21
SV: Slutet för SAS
Sv Sixten.

Kan du ge oss en tidshorisont på dina prognoser, och lovar du att komma hit och pudla när det visar sig att du har fel?
sixten
2024-04-23 10:19:49
SV: Slutet för SAS
@Daniel. Vi kommer inte att få se ett expanderande SAS de närmaste två åren. "Downsizing" blir nyckelordet för att skapa en grund för lönsamhet. SAS kommer inte att ha kapital för att expandera. Om SAS skall bygga upp medel för expansion går vägen via en omstöpning av bolaget och detta kan temporärt (upp till 2 år) innebära kraftiga nedskärningar av flygpersonal och annan personal. Hur menar du att SAS skall göra? Expandera och förlora fler miljarder eller konsolidera och bli lönsamt?
Daniel
2024-04-23 09:05:42
SV: Slutet för SAS
@ Ritsch - nej, ingen nyansatte styrmænd skal opsiges. Tværtimod.
Ritsc
2024-04-22 21:03:09
SV: Slutet för SAS
Många rykten florerar om att nyanställda styrmän på SAS snart kommer att entledigas.
T.
2024-04-22 20:56:42
SV: Slutet för SAS
@ thomas

Dina gapiga inlägg är en av anledningarna till att insatta personer undviker flygtorgets forum.

Både Emirates och Ethiad gör bra saker. De utnyttjar fördelar som kapital, låga omkostnader och geografiska läge. Bägge bolagen har dock gemensamt att de är uppbyggda med kunskap som inte kommer från ”noll”;De har lockat till sig kunnigt folk från hela världen för att bli vad de är idag. För en sansad diskussion, vore det klädsamt om du istället frågade efter sådan kunskap och insikt istället för att kasta ur dig rena dumheter.

Förutsättningarna för att driva flygbolag i ett emirat skiljer sig markant från de premisser som råder i Skandinavien.

SAS bör ha som mål att vara ett lönsamt bolag, men det är knappast genom att kopiera Ethiad eller Emirates även om det finns saker att lära sig av bägge, men detsamma gäller även omvänt. Oavsett vad du tror eller tror dig veta, finns det saker med SAS som trots det ekonomiska läget lockar investerare.

thomas
2024-04-22 08:14:36
SV: Slutet för SAS
"Putte" Emirates gjorde nyligen en kvartals rekordvinst.
Oljepengarna bygger de upp sitt land med.
Emirates Etihad får inga statliga subventioner, de står på egna ben.
Har byggt upp en imponerande världstrafik från 0.
Åk ner och lär ER alla amatörer här som tror att ni kan driva flygbolag.
Jervejint
2024-04-22 07:52:57
SV: Slutet för SAS
@K2 810. DMT testet i dess ursprungliga form som jag genomförde 1979 på gamla F5 Ljungbyhed, är borta sedan länge. Gick i kånkan vettu.
Putte
2024-04-21 18:28:51
SV: Slutet för SAS
UAE-bolagen ligger i oljeproducerande länder.
De har en stabil kassa och har råd att konkurrera och dessutom blöda slantar ett bra tag.
Kan inte jämföras med europeiska bolag.
sixten
2024-04-21 18:00:22
SV: Slutet för SAS
@thomas. Etihad är mer än 20 år gammalt.
Det är inte ledningen som är huvudansvarig för att ett bolag gör miljardförluster. Ledningen har tillsatts av styrelsen som också godkänt och haft möjligheter att ändra ledningens planer. SAS styrelse tillsätts av ägarna. Med ägare som danska staten handlar det om dansk sysselsättningspolitik och att skydda CPH Airport (som anska staten har stor aktiepost i). Med sådana ägare och sådan styrelse skulle alla bolag ha gjort konkurs eller årliga miljardförluster.
thomas
2024-04-21 10:02:30
SV: Slutet för SAS
Eller qatar 2.7 milj invånare
Studera deras linjenät cargo!!!!
thomas
2024-04-21 09:52:06
SV: Slutet för SAS
Frågan är om inte det är ledningens fel att SAS gör miljardförluster hela tiden.
Titta på UAE bolagen Emirates och Etihad, de båda ligger i en öken, nu senast drabbad av stora översvämningar. De här bolagen är unga Etihad bara en drygt 10 år. Båda flyger A380 på många dest.
UAE har en befolkning på en tio millioner här Sverige Danmark Norge
dubbelt så stor.
De två UAE bolagen har linjer över hela världen två parallella bolag som båda har omfattande trafik på ex. USA här har vi ett bolag som har trafik till några få städer i USA.
Båda har även omfattande cargo trafik trots ingen egen industri produktion.

Åk ner och lär ER hur man ska göra.
kenneth
2024-04-17 10:24:21
SV: Slutet för SAS
Kan BRA kan SAS..

rekonstruktion verkar vara på modet just nu. Men SAS kommer oavsett att alltid finnas kvar i någon form. Självklart behövs det en ordentlig översyn av bolaget på alla plan. rekonstruktion är bara att skjuta problmemen framför sig.
Frist
2024-04-16 21:09:59
SV: Slutet för SAS
SAS har relativt nyligen tillsatt styrmän på chefsposter.
Det är ett tecken på att det snart kommer sparkas piloter.
Med dessa färskingar som är måna om att vara duktiga och är lydiga inför VD blir det en enkel process.
sixten
2024-04-16 06:49:49
SV: Slutet för SAS
@Klas. Att SAS skulle göra vinst i Q2 24 är kanske något du hoppas på. Q2-24 omfattar februari,mars och april 2024 och vi vet att februari gick 800 miljoner minus. De siffror SAS redovisat (passagerartal,enhetsintäkt och kapacitet) visar ingen förbättring i mars. Men du får gärna hoppas.....

SAS konkurrerar bl.a. med Norwegian, Ryanair, LH,IAG AF/KLM så de kan inte höja priser som om de vore verksamma i en monopolmarknad. Samtidgt har inrikesflyget gått tillbaka i både Sverige och Norge senste månaderna (se bl.a. artiklar under Flygnyheter). Nya SAS behöver bli effektivt och lönsamt och har knappast några medel att offensivt expandera sig ur sin kris. Dollar och bränslekostnader har ökat senaste månaderna. Jag hoppas naturligtvis på att nya SAS blir lönsamt men det jag försöker säga är att det som hittills presenterats från företaget inte räcker på långa vägar
Klas
2024-04-15 15:22:04
SV: Slutet för SAS
Sv Sixten.

Nu tar du i så det osar.

Nej, jag tror däremot att ett hårt arbete redan pågår, och inte som du antyder att ingenting görs. Ja, jag förväntar mig miljardvinst 2025 och 2026, men 2024 blir nog runt nollan eller något minus. Vi kommer iallafall se vinster på kvartalsrapporterna andra halvan 2024, (förhoppningsvis + redan Q2 2024.)

Jag anser därmed diskussionen är avslutad.
sixten
2024-04-15 07:41:53
SV: Slutet för SAS
@Andreas och Klas. Visst - ni lever på hoppet och tror tydligen att SAS - utan att förändras radikalt - skall omvandlas till lönsamhet med ett osynlgt trollspö så snart bolaget är ute ur rekonstruktionen. Att de nya flygleasingavtalen skulle vända en förlust på 2,3 miljarder på fyra månader är helt orealistiskt. Totala advokat/rådgivarkostnaderna på drygt ett år under CH-11 är ungefär 1 miljard kr. SAS behöver vända sin fjolårets förlust på 5-6 miljarder till ett överskott på minst 1 miljard inom ett år. Hur skall det göras tror ni? Några nya flygplan för expansion (förutom ett par beställda) kommer det inte finans pengar till. Jag tror vi får se ett helt nytt SAS med en helt ny kostym om de skall ha chans att ta sig ur rekonstruktionen.
Andreas
2024-04-14 08:48:23
SV: Slutet för SAS
sixten: Du har inte läst Klas inlägg ordentligt och dessutom inte förstått Chapter 11-processen. SAS har inte genomfört förändringar utan håller på att genomföra förändringar. SAS måste först träda ut ur Chapter 11 och rekonstruktion - och den dagen är bara några månader bort. Fram till dess fortsätter man att rapportera brakförlust p.g.a. höga flygplansleasingpriser, ockerräntor, jurist- och konsultarvoden m.m.
Bertil
2024-04-14 08:10:16
SV: Slutet för SAS
SAS kommer nog expandera efter rekonstruktionen. Modern flotta med betydligt mindre lån och leasingkostnader. Håll i hatten!
Klas
2024-04-14 00:27:15
SV: Slutet för SAS
Sv Sixten.

Nej. Det menar jag inte, och har inte heller skrivit det. Du är lite skön som försöker bygga upp en argumentation baserat på något du hittar på att jag skrivit, och sedan citerar dig själv för att förstärka dina argument.

Ja. Du är kvar i slutet av 2010-talet ser jag, bilden förstärks av senaste inlägget. Nej, jag menar inte att allt är genomfört. Har inte heller skrivit det, men processer pågår. Första kvartalet 2024 är absolut inte bra, men då var även SAS kvar i C11 och speglar därmed inte verkligheten som man jobbar mot efter avslutad C11. En del effektiviseringar och besparingar är redan genomförda men man ser inte besparingarna av dessa då de inte får redovisas i rapporterna förrän efter avslutad C11 helt enkelt, dessutom är det en pågående process som även inkluderas 2025 och 2026. Efter sommaren anar jag att man kommer börja se i rapporterna hur man lyckats med hela C11 och den svenska rekonstruktionen. (Men vintrarna kommer nog dessvärre alltid att vara ett sorgsen tid för flygbolag i Norden att operera i. Blir spännande att se om SAS någonsin kommer lyckas göra vinst i Q1.)

Vet du. Du gör dig själv en tjänst om du läser på lite, kanske följer en och annan presskonferens och kanske läser in dig på vad som kommuniceras av SAS. Något som är helt klar är iallafall att SAS INTE står kvar och stampar i pre-pandemi tider som du insinuerar och argumenterar utifrån.
sixten
2024-04-13 14:06:53
SV: Slutet för SAS
@Klas. Intressanta synpunkter men menar du att SAS redan genomfört omvälvande förändringar och trots detta förlorar 2,3 miljarder kronor på 4 månader nov 2023 - februari 2024? Måste konstatera att dessa "omvälvande förändringar" inte varit speciellt lyckosamma. Det jag försöker säga är att SAS kommer att behöva omstöpas radikalt dför att vända till lönsamhet. Det verkar som om många här i tråden tror att SAS kan fortsätta som vanligt efter ch-11 och reskonstruktionen. Det är precis detta som inte kommer att hända.
Klas
2024-04-12 22:18:37
SV: Slutet för SAS
Sv Sixten.

“Den affärsmodell som SAS försökt med under de senaste 12 åren (sedan senaste konkurshotet 2012) fungerar inte”, “Med en fortsättning med nuvarande yviga struktur finns inte en chans att bolaget överlever inom 2-3 år.”

Men då har jag en liten nyhet för dig. SAS har de senaste två åren varit genom en process i USA som kallas Chapter 11, i grunden är den för att ta SAS ur den krisen och olönsamheten SAS hade framförallt under pandemin fram till nu. (SAS gick dock med vinst 8 år av 10 åren innan pandemin, lönsamheten var dock för låg.) Dessutom har SAS nu gått i en liknande svensk process som kallas rekonstruktion, och där kommer de redan påbörjade processerna accelereras och i vissa fall implementeras. SAS genomgår förändringar och står inte still.

Så de påståenden du la fram är inte ens ett alternativ, dags att släppa det som är gammalt och inte ens aktuellt eller verklighet längre. SAS är i en process där löpande förändringar sker, och det du kallar ”nuvarande” är egentligen något som redan är gammalt och inaktuellt. Jag får känslan att det du försöker förmedla i dina inlägg är saker vi andra pratade om för flera år sedan, och sedan sett hur även SAS tagit tag i och hanterar löpande. Men du är kvar i slutet av 2010 talet och försöker förklara dålägesbilden för alla och vilka förändringar som behövs utifrån det…
sixten
2024-04-12 16:05:43
SV: Slutet för SAS
@Johnny P. Det är precis det du tar upp som jag försöker förklara. Att för SAS expandera från en mer eller mindre "rutten" basverksamhet är ej ekonomiskt försvarbart och kan aldrig bli en bra investering för de nya ägarna. Den affärsmodell som SAS försökt med under de senaste 12 åren (sedan senaste konkurshotet 2012) fungerar inte. SAS kan inte vara allt på samma gång. Exemplet Norwegian är glasklart där de "downsizat" ordentligt och där de nu sakta växer från en ny "frisk" basverksamhet och lönsamhet.

SAS har många olönsamma linjer och verksamheter i sin nuvarande portfölj. Kostsamma och olönsamma långlinjer behöver pausas eller helt läggas ner. Fraktverksamheten i SAS Cargo är på tok för liten för att kunna ge lönsamhet och deras egn ground handling (SGH) är personalintensiv verksamhet som blöder friskt. Norwegian har inget av detta (förutom det nya ägarskapet i Widerö Ground Handling som troligtvis kommer att avyttras). Den danska statens delägarskap är mycket problematisk då den i första hand finns till för att skydda danska statens delägande i CPH Airport. Med en fortsättning med nuvarande yviga struktur finns inte en chans att bolaget överlever inom 2-3 år.
Johnny P
2024-04-12 13:36:58
SV: Slutet för SAS
Tråkigt at flera debattörer, t.ex. Sixten vägrar att se att ett nytt slimmat och effektivt SAS är en attraktiv investering för AF/ KLM, som om det går som det är tänkt kommer att vara majoritets ägare. om ett par år.
En förutsättning är att SAS göras om till ett modernt flygbolag, inte en unken ineffektiv relik, från monopoltiden.
Det finns stora möjligheter att utveckla nya SAS för nya ägarna.

Gamla SAS DNS har aldrig någonsin varit ett konkurrenskraftigt bolag. Man hade i många tyvärr tre skandinaviska staterna som storägare, detta har genom tiderna förstört mycket för bolaget. Tre länder som inte var överens om mycket.

Olika skandinaviska var aldrig vidare intresserade av att SAS skulle gå med vinst, viktigare var det att se till sina egna nationella intressen.

Äntligen slut med den ständiga landskampen.

nya SAS har alla möjligheter att bli ett framgångsrikt flygbolag, också i Sverige.
K2 810
2024-04-12 11:45:18
SV: Slutet för SAS
Till Kalle.

DMT-testet skall ju sålla bort med för stark försvarsmekanism.
Sten
2024-04-12 11:14:48
SV: Slutet för SAS
Sv Sixten.

Det som är självklart för ”experternas” hemma i vardagsrummen stämmer inte alltid överens med verkligheten. SAS mål är att växa och bli lönsamma (och där kommer givetvis olönsamma bitar att fortsätta att hanteras), inte att krympa och tyna bort.

Du är helt fri att ha fel i dina åsikter. Men vore ju kul att veta vilken tidshorisont du har på dina prognoser om kommande uppsägningar. Så vi kan återvända hit när vi är där tidsmässigt och fråga hur du egentligen tänkte.
Kalle
2024-04-12 02:46:50
SV: Slutet för SAS
SAS kommunicerar officiellt att de om 5 år kommer vara större än idag. De öppnar upp nya linjer och tar emot flygplan löpande. Ja, man har förlorat mycket pengar genom åren men beroende på hur utgången av CH11, den svenska rekonstruktionen, alliansbytet, AF/KLMs eventuellt ökade ägarandel, CDG och AMS begränsningar och mycket mer, kan det mycket väl komma ut ett lönsamt flygbolag på andra sidan allt det här. Många parametrar som ska stämma dock så det är långtifrån solklart att så kommer ske. Men det finns ett ljus i mörkret.
sixten
2024-04-11 17:08:06
SV: Slutet för SAS
@Sten. Att så få förstår eller vägrar förståatt SAS kommer att behöva struktureras om dvs ta bort all olönsam verksamhet dit kanske minst 50 % av linjenätet räknas är märkligt. Det är klart att detta kommer att medföra uppsägningar av flygpersonal. Vi får snart alla ta del av SAS planer för tiden efter sommarsäsongen. Det kommer att bli svettigt för danska staten som en del av de nya ägarkollektivet att beöva förklara detta för personalen framförallt i Danmark.
Sten
2024-04-11 15:48:13
SV: Slutet för SAS
Sv: K2 810

Kul skämt. ??

Nej, piloter saknas fortfarande i långa loppet, rekrytering pågår. För vissa baser lyckas man inte ens rekrytera i den takten som behövs. Just nu är det snarast så att sommarens trafik är i fara för att man saknar piloter / inte kan träna tillräckligt snabbt. Någon uppsägning finns inte på kartan.

Utgår från att du hör till den lilla skaran troll som brukar skicka in diverse märkliga och osanna rykten om SAS.
K2 810
2024-04-11 11:00:00
SV: Slutet för SAS
Jag har hört att SAS snart skall informera om pilotuppsägningar.
ST Comp
2024-04-08 17:49:04
SV: Slutet för SAS
Flygtorget verkar vara rädd för att stöta sig med SAS.

Visa lite karaktär!
thomas
2024-04-08 10:54:35
SV: Slutet för SAS
Den stora frågan nu är när snart kapitalet +11 miljarder är förbrukat från Danska staten investeringsbolaget och klm/af
Var ska man vända sig denna gång för att få in en ytterligare 10 miljarder för att hanka sig fram nåt år till. Kanske holländaren kommer med nån ny fantastisk affärsplan "nya forward"
Hur många sådana fantastiska namn har levererats utan att nåt alls hänt förlusterna bara gortsätter år från år.
Ser inte att det är rekonstruktionen som i sig räddar nåt, inte den Amerikanska heller, bara en helt onödig miljardkostnad.
Ben M
2024-04-08 07:13:29
SV: Slutet för SAS
Det är ju knappast SAS det går sämst för just nu.

Ingen kan väl ha missat att BRA som flyger från Bromma bara för en tid sedan fick betala kontant för sitt bränsle?! Sedan rekonstruktion på det vilket inte är bra.

Puckelbro
2024-04-07 20:00:47
SV: Slutet för SAS
Chapter 11 processen har gett SAS skydd en viss tid. Nu är denna tid förbrukad och SAS förlorar fortfarande pengar i rask takt. Rekonstruktionsförfarandet i Sverige kommer att ge SAS ytterligare något års skydd. Planen är gissningsvis att man antingen ska få sin skuldbörda utbytt mot mer eller mindre värdelösa aktier i det rekonstruerade bolaget, eller att domstolen helt enkelt ska trolla bort den.

Sen kan man ju fråga sig om SAS överhuvudtaget är berättigat till denna typ av skydd. Ett företag som är helt oförmöget att leverera ett positivt resultat över en konjunkturcykel kan knappast kallas för livskraftigt. Om det finns en livskraftig kärna i SAS återstår att se. Jag har svårt att se att SAS klarar av att göra sig av med det veritabla berg av människor som befolkar allehanda administrativa och "ledande" tjänster. Jag gissar att släkt och vänskapsrelationer utgör ett oöverstigligt hinder.

I slutet på dagen kommer SAS förmodligen att leva vidare. Inte pga någon egentlig förmåga att driva verksamheten effektivt utan snarare pga att man kommer att skruva upp överföringen av offentliga medel till dem t.ex genom att olika offentliga aktörer köper fler och dyrare biljetter av dem.
thomas
2024-04-07 13:03:04
SV: Slutet för SAS
Du som vet förklara det då!!!!
Jag ser ingen som helst funktion, och en helt onödig miljardkostnad
exakt samma kan åstadkommas med Svensk rekonstruktion.
Urban
2024-04-07 09:29:41
SV: Slutet för SAS
Det har visat sig att "Slutet för SAS" bara blir början på nåt helt nytt som
sen ifrågasätts ganska omgående och så fortsättrer det om och om igen. Ingen tycks ha hittat STOPP knappen eller var kontakten skall dras ut finns.
sv thomas
2024-04-06 19:02:14
SV: Slutet för SAS
Jämför man BRA's rekonstruktion med SAS Ch.11, med påföljande rekonstruktion
I Sverige. Ja, då har man missförstått hela upplägget. Det finns ju möjligheter att läsa upp sig på vad som gäller. Rekommenderar det!
thomas
2024-04-06 17:56:54
SV: Slutet för SAS
Ursäkta min okunskap om chapter 11
Men vad har den medfört utom en kostnad på ettusen femhundra millioner, varför inte bara en svensk rekonstruktion? Det fungerade för BRA.
Undra hur många % SAS vd har på advokatarvodena?
sixten
2024-04-06 11:58:55
SV: Slutet för SAS
@Karl. Varför denna omväg och inte adressera Morten direkt och säga att du håller med honom?
Karl
2024-04-05 22:35:18
SV: Slutet för SAS
Sv Sixten

Du kan vrida och vända på det hur du vill. Detta har varit planerat sedan man initierade C11. Men nej givetvis är det inte en del av den amerikanska C11, men det är en del av den processen som SAS har planerat och kommunicerat. Att du väljer att lite asspit påpeka att den svenska rekonstruktionen inte är en del av den amerikanska C11 blir lite löjligt då det är en självklarhet. Givetvis är det i normalfallet inte givet att en rekonstruktion blir godkänd, men genom att SAS har planerat på det sättet de har gjort och varit genom den amerikanska C11 processen har man lagt upp det för att den garanterat ska bli godkänd när/om C11 blev avklarad. Så, jo, det var ”100%” denna gång att rekonstruktionen skulle inledas eftersom upplägget var som det var. Jag säger inte med detta att resultatet av rekonstruktionen är fastställd, detta handlar endast om att det inte är någon överraskande negativ nyhet att den inletts.

Och därför förbehåller jag mig rätten att säga att den svenska rekonstruktion är en del av C11 processen, just eftersom SAS lagt upp det så. Även om det tekniskt sätt är 2 separata bitar som du påpekar. Normalbegåvade förstår det, precis som du.
sixten
2024-04-05 15:59:55
SV: Slutet för SAS
@Karl. Morten hade helt rätt i sitt konstaterande. Tingsrätten godkände rekonstruktionen. Det var inte 100 % givet. Rekonstruktionen av SAS AB är ingen del av en "Ch-11" process. Det är däremot en del av SAS nya ägares process att skapa ett nytt flygbolag. Läs på.
Karl
2024-04-05 11:52:54
SV: Slutet för SAS
Men snälla Morten.

Detta är en del av chapter 11 processens, och har varit planerat att ta vid när C11 slutar sedan 1-2 år tillbaka. Inget nytt eller konstigt med detta…
Arild
2024-04-05 11:04:14
SV: Slutet för SAS
Var och är en del av hela processen och ett juridiskt krav.
Inget konstigt, nytt eller märkligt alls. Denna tråd har därför inget nytt att tillföra.
Re:Morten
2024-04-05 10:07:24
SV: Slutet för SAS
Nej Morten, det var inte otippat eftersom det var planerat hela tiden.
Läser inte folk nyheter/tidningar längre?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev