Tråden startades av: John Pohlman  2024-05-06 22:04:00
Flyga i blåsigt väder  
SAAB 340, ATP, CRJ900 eller ATR, vilken maskin är bäst i hårt väder?
Hur är det som pilot och hur är det som passagerare?
Man har ju undrat ofta inrikes.
Själv flög jag en gång som passagerare till Ronneby när det
var 29 m/s vid landningen och det var skrämmande.
Men ner kom vi.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Piloten
2024-05-08 18:30:43
SV: Flyga i blåsigt väder
Helt klart Fokker 50 och ATR. (Även om jag av andra anledningar ogillar den senare).

Fokker 50 har inte lika stort utslag som ATRen. ATRen har klart störst vingprofil.

SAAB340 är också helt ok.

Tom CRJ är inget att rekommendera som någon skrev.
Torne
2024-05-08 13:07:58
SV: Flyga i blåsigt väder
Jag har jobbat när fokker 50 landat på kort bana med 25knop i ryggen, gick fint det! Tycker fokkern känns väldigt stabil i dåligt väder.
Kungen
2024-05-07 23:25:57
SV: Flyga i blåsigt väder
Helt klart S340. mycket stabil och lättkörd maskin.
Anders
2024-05-07 20:32:47
SV: Flyga i blåsigt väder
Prova att landa en nästan tom CRJ900 i Trondheim bana 09 med vind 160/40 kl 23:00 i November efter ett 12 timmars pass. Detta är definitionen av ångest.
Björn
2024-05-07 10:04:38
SV: Flyga i blåsigt väder
Ja och det var en riktig läxa, hade aldrig varit med om det tidigare, så jag planterade i stort sätt kärran i asfalten, modell större jet. Jag skojar inte om jag säger att hydrauldämparna måste ha slagit i botten.

Kom in på en medvind, bra väder, blå himmel, långt bort såg man en Cumulus som hade byggt på sig ganska bra, men det var långt bort och vi var inte i närheten när vi svängde bas.

Kort final, kanske 20 meter över marken så var det någon som drog undan golvet och sen gick det neråt. Landade rätt på huvudstället och ingen galopp, men jisses säger jag bara.

Efter det har jag varit med om liknande fenomen några fåtal gånger och som min mästare då lärde mig fungerar väldigt bra.
Throttlarna fullt fram och direkt tillbaka ger så pass mycket skjuts att man lyckas förhindra plantering.
Motorerna hinner knappt spola upp, men det känns som motståndet försvinner med en snabb throttle manöver.
Blåsigt
2024-05-07 09:09:30
SV: Flyga i blåsigt väder
29 per sek låter vidrigt. Tror att det diffar lite mellan prop och jet-plan i hårt väder.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev