CPH förblir en mindre lokal hub |
CPH Airport har ingen chans att bli en av de stora "hubbarna" i Europa. CPH ligger inte alls centralt inom Skandinavien/Norden vilket gör att flygplatesn knappast kan bli en "inrikes Norden"-hub. För att kunna bli en långlinjehub krävs minst 3-4 avgångar per dag till de stora långdistansresmålen (SIN, TYO, Beijing, Shanghai, Rio, NYC, CHI, ATL, SFO, LAX m.fl.. CPH har max 2 avgångar till en av de större destinationerna vilket gör att långlinjekunder riskerar att drabbas hårt vid förseningar i anslutningar elle inställda flyg och därför undviker flyg via denna lokala flygplats. Europatrafiken kräver definitivt inte en hub då en stor majoritet av kunderna vill ha direktlinjer. Liknande förutsättningar finns för fraktverksamhet.
Tyvärr kommer nya SAS att få kämpa i en helt förödande och omöjlig motvind enbart för att ett antal flygbolagsjobb och jobb inom relaterad service skall upprätthållas av en desperat dansk regering. SAS enda möjlighet är att ta efter nya Norwegian och skapa en effektiv Europa och Norden trafik och därmed ett lönsamt flygbolag. Allt tal om att AF/KLM vill använda CPH som "reservhub" är inget annat än vilda fantasier. Läste idag att LHR klarar mer än 1300 -1500 avgångar på en peak-dag med 2 landningsbanor och har även en omfattande fraktverksamhet. |
|
|
Andreas
2024-05-22 03:44:59
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Även om det är uppenbart från den här tråden att fakta är ointressant för LL som ändå drar sina heltokiga slutsatser: SAS flyger CPH-DUS fem gånger om dagen och CPH-HAM lika ofta.
|
Hasse
2024-05-21 12:45:24
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Då vill jag fråga varför du tror så många flyger med Swiss via ZRH och Austrian via VIE när de likagärna kunde flugit Lufthansa via FRA?
|
LL
2024-05-21 09:50:54
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@Hasse. KLM har både nu och historiskt ett omfattande nätverk till AMS från Norge(många flygplatser) - framförallt med affärsresenärer. Varför skulle de ta omvägen via CPH? Ta gärna reda på antalet tillgängliga potentiella avgångar/ankomster till/Från Tyskland. Och ta inte med FRA och MUC. Du blir förvånad hur få de är.
|
Hasse
2024-05-21 09:30:35
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Ännu en tyckare som tror sig veta allt.
CPH har fler (lång)destinationer än någonsin än någonsin och är den enda av de större flygplatser i Skandinavien som är på nivå med 2019 (pre-covid).
Det är ingen som har förväntat sig att CPH ska konkurrera med AMS, FRA, CDG, LHR som någon var inne på, utan snarare med VIE, ZHR, MXP. Är det inte realistiskt menar du? ZHR och VIE exempelvis är viktiga hubbar för Lufthansa gruppen och är ungefär det AF/KLM vill med CPH. Skulle du beskriva dem som mindre lokala hubbar?
Sen har SAS har betydande matartrafik till/från Tyskland, Polen, Norge (inte endast Oslo som du verkar tro). Så där har du också helt fel.
|
Klas
2024-05-20 22:28:35
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
LL/Sixten:
Dina argument är ihåliga och dåligt underbyggda med avstamp i en verklighet som inte existerar längre. Snart tystnar du när du ser vad som händer. Eller iallafall byter namn en gång till.
|
LL
2024-05-20 18:41:44
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@KK. Vad är det i mitt resonemang som är fel? Råkar mitt resonemang inte stämma med dina personliga önskemål? Eller med dina egna känslor? Eftersom du skriver att "ingenting stämmer" - vad är det mer exakt som du menar inte stämmer? Ben Smith har definitivt inte sagt att AF/KLM kommer att använda just specifikt CPH som en framtida långlinjehub. Och - AF/KLM kommer in i bästa fall in som majoritetsägare tidigast om två år. Fram till att AF/KLM bestämmer sig att bli majoritetsägare om cirka 2 år kan SAS inte fortsätta förlora 4-6 miljarder SEK per år genom att arbeta med "business as usual". För att tilltala F/KLM kommer nya SAS att i första hand behöva bli en effektivt feeder till CDG/AMS från hela Skandinavien.
|
KK
2024-05-20 15:47:54
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@ LL Nu är det ju inte vem som helst som har sagt att AF-KLM kommer att behöva ett tredje hub i Europa. Det var Ben Smith VD på AF-KLM. Han vet nog vad han pratar om. Ingenting tyder på att du har rätt om varken CPH eller SAS långlinjer från CPH Personligen är jag säker på att AF -KLM vet vad dom gör, och att detta flygbolaget blir majoritets ägare till SAS när dom kan, om ett par år.
|
LL
2024-05-20 07:30:01
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@Klas. I början av 2010-talet fanns betydligt fler möjliga anslutningar till SAS långlinjer i CPH från Polen, Tyskland och Baltikum. Lätt att kolla hur få det finns idag. Denna transfertrafk är just nu obefintlig till de numera betydligt glesare långlinjeavgångarna ut från CPH. Verkar som om du är en av flera som envisas med att tro på gamla sanningar och myter.
|
Klas
2024-05-19 19:57:12
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Sv LL: Ja, nu mörkas det inte längre att argumenten du kör med baseras på verkligheten för 10-15 år sedan då du rakt ut nu refererar till 2010 i din argumentation.
2024 - tiderna förändras.
|
LL
2024-05-19 18:28:12
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Sv @LL. Märklig kommentar då mitt inlägg inte alls handlar om Arlanda eller Oslo. Att bara försöka tysta ner andra personer som försöker analysera olika bra och mindre bra beslut liknar mer takter och åsikter tagna från ett känt svenskt missnöjesparti.
|
Johnny
2024-05-19 17:06:23
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@ LL Tack för at du åtminstone försöker dokumentera..Men för det första finns det mer än tex skandinaver som flygar med SAS på inter cont. tex folk från USA och Kanada. Dessutom är det inte bara ” önsketänkande att AF-KLM letar nån form av avlastnings hub för CDG och AMS. Det kunde ju faktiskt bli skandinaviens tystaste huvudstadsflygplats, ARN, om Swedavia vaknar
|
@ LL
2024-05-19 14:36:57
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Jasså, kan du dokumetera ditt ganska konstiga påstående, Du verkar vara en bitter 08: a som inte har förstått at Stockholm inte är universums centrum och att Arlanda bara är en matar flygplats till olika hubs runt om i Europa.
|
LL
2024-05-19 11:19:29
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@Johnny. Det gäller i allafall inte SAS upptagningsområde. Såg siffrorna i SAS årsredovisningar i början av 2010-talet och andelen transfer från dessa områden är försummbara. Polen använder till nästan till 100 % Frankfurt, CDG, AMS och MUC. Bara att kolla antalet anslutningar via CPH och till detta lägga risken att bli fast i CPH vid trafikstörningar. Att riskera bli fast i CPH med få alternativa avgångar är ingen höjdare. Estland har fler förbindelser med ARN och Tallin/Riga har Air Baltic. Att Vilnius skulle ha ett stort flöde till CPH är också försummbart. Finländare har Finnair och LHR via BA-samarbetet. CPH används möjligtvis vid strejker i Tyskland. Att bygga en omfattande långlinjehub i CPH är ingen lösning ur en sund företagsekonomisk synvinkel. Danska staten gör säkert rätt som försöker göra allt för att CPH Airport skall vara en lönsam investering och då är en stöttning av SAS kanske viktig. Börsvärdet för CPH Airport är högt och statens andel stor. Problemet är att även nya SAS riskerar dock bli en dagslända med ohanterbara förluster. EU:s regler hindrar danska staten att ta över en större andel.Titta på Norwegian, ta rygg och satsa på att bygga ett starkt nytt bolag med en hållbar affärsmodell och med SAS starka varumärke.
|
Johnny
2024-05-19 09:05:07
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@LL Det är ditt helt odokumenterade påstående. Jag har till stor del citerad fd VDn för CPH. Det var han som berättade för ett danskt bransch medie att CPH är en hub för bla. Norden, Baltikum, Norra Polen och Norra Tyskland.
|
LL
2024-05-18 20:21:19
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@Johnny. CPH är ett mininav för Stockholm, Malmö, Oslo och Göteborg men inte alls för norra Tyskland, Polen och Baltikum. Möjligtvis någon enstaka resenär som bokats den vägen pga fulla flyg eller inställda flyg - allt annat handlar om gamla myter om att CPH skulle vara en viktig hub. Att nya SAS skall/måste satsa på CPH beror enbart på att danska staten som framtida minoritetsägare vill skydda arbetsplatser.
|
@pierre holmgren
2024-05-18 17:09:40
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
SAS har ugf 32-33 % av trafiken på CPH..
|
Johnny
2024-05-18 17:06:28
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@ LL Vilket nonsens. För det första har CPH långt fler intercont avgångar än du påstår. För det andra har CPH ingen ambition om att konkurrera med LHR, FRA, CDG eller AMS. CPHs konkurrenter är Zurich, Milano, Wien, Bryssel och andra medelstora hubs. Verkar som att nån missunsam dryg 08 inte har fattat stt CPH är nav för norden, baltikum, Polen och norra Tyskland. ARN blir aldrig någonting annat än en matar flyg plats till olika hubs runt om i Europa
|
pf
2024-05-18 07:06:09
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Pierre Holmgren skriver;
"Sas har ca 42% af CPH's trafik"
Hva måler du det i ?
|
/jes
2024-05-15 21:08:46
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Det går en realityserie på tv om Kastrups dagliga liv. Boarding completed till Singapore: 101 pax och ett spädbarn förkunnade agenten glatt. Norsk kapten och svensk pilot, riktiga tungviktare i dubbel bemärkelse! :)
|
LL
2024-05-14 11:14:20
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
@Pierre Holmgren. Jag använder CPH då och då men inte som förr. Mitt inlägg handlar inte bara om de naturliga danska intressen som finns i ett starkt CPH Airport utan också om det nya SAS stora risker att fortsätta bränna pengar på en olönsam långlinjetrafik. SAS nuvarande långlinjetrafik ger säkert ett tillskott till ägarna av CPH Airport men är en uppenbar förlustaffär från ett blödande SAS. Tror att SAS behöver en helt ny affärsmodell för att bli en lönsam investering också för de nya ägarna inklusive Air France/KLM.
|
pierre holmgren
2024-05-14 09:07:53
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Virkelig gode argumenter for ikke at använde CPH "Det gör jeg ikke af princip, punkt" Det må virkelig väre trist at väre så gal på danskerne men det er ok. Sas har ca 42% af CPH's trafik.
|
LL
2024-05-14 08:21:15
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Uppptagningsområdet för CPH långlinjer är nästan uteslutande lokalt inkl södra Sverige och från ARN/OSL. Resande från Tyskland, Polen, Frankrike, Benelux skulle aldrig komma på att boka sig via CPH och bli fast flera dagar på en regional flygplats som CPH.
Vi kommer att få se ett fortsatt blödande SAS som möjligtvis klarar att fylla sina långlinjer under maj-juli. Övriga månader är det i stort sett en mycket olönsam trafik. För kunder från Norge och Sverige (norr om södra delarna) är AMS, LHR, FRA, MUC, HEL (Asien) och till och med CDG överlägsna hubbar. Den som lever får se......
|
Andreas
2024-05-13 19:03:04
|
SV: CPH förblir en mindre lokal hub
Är inte 3-4 dagliga avgångar orimliga kriterier för att något ska vara en långlinjehub? Låt mig ge några exempel från Frankfurt och Amsterdam:
---FRA--- 2 dagliga: ATL 1-2 dagliga: LAX 1 daglig: GIG
---AMS--- 1 daglig: TYO, GIG 2 dagliga: LAX, CHI, SFO, SIN Flygs inte alls: PVG
Men oavsett så tror jag att du tänker rätt i att CPH inte kommer att bli någon stor hub i linje med FRA eller AMS. Det har nog inte någon räknat med heller. Tänk snarare någon mellanstor hub i stil med ZRH. Swiss har betydligt fler långlinjemaskiner än SAS.
Du tänker däremot fel om att AF-KLMs ambitioner skulle vara vilda fantasier. Kolla Richard Quests intervju med Benjamin Smith från i höstas när affären tillkännagavs (finns på YouTube). Han säger att de vill ha en tredje global hub i gruppen, eventuellt en fjärde (rimligen menar han om de lyckas köpa TAP också).
|
Tillbaka