Tråden startades av: MrG  2012-10-16 20:31:35
Vill bli pilot, en bra ide och hur? 
Hej

Jag är en kille på 20 år och pluggar just nu på läkarprogrammet. Trots att jag tycker att medicin är intressant har jag haft tankar på bli pilot. Men nu undrar jag om det verkligen är en bra ide att utbilda sig till pilot. Hur kommer arbetsmarknaden att se ut om ungefär 3-5år? Vad är det bästa tillvägagångsättet? Några bra skolor (SAA?), kostnader och liknande.

Jag är tacksam för all form av vägledning.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Undrande
2012-10-17 22:57:54
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
@Johan

Är intresserad av att veta hur du kom över glappet mellan att ha den färdiga modulutbildningen till att få jobb? Skaffade du timmar emellan eller lyckades du få ett jobb direkt efter utbildningen? Är intresserad av huruvida möjligt det är att komma som nyutbildad och få flyga i andra delar av världen.

Det är kanske lite OT men jag sitter också, liksom trådstartaren och funderar på samma saker.
Pilot
2012-10-17 20:24:29
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
Jag är 48 år, flugit i 25 och anser mig ha ett mycket bra jobb i ett skandinaviskt bolag. Hur länge till? Jag har 7 pilothattar i garderoben och jag vill INTE ha ytterligare en! Jag har pendlat eller släpat familjen världen runt och kämpat mig hem till Sverige igen. Det är alltså inga problem att ge sig ut i världen och jobba (kanske till o med spännande när man är 23 och singel), det svåra är att ta sig hem igen och få en någorlunda bra o stabil tillvaro för dig själv och din familj när du blir lite äldre. (Tro mig, de flesta vill hem igen. Jag har kollegor som varit kaptener på sådana där flyg med många 7:or eller Airbus motsvarighet som gladeligen är styrmän på regionaljettar bara man hamnar i ett sjysst bolag här hemma) En kontorist i stan som blir arbetslös finner troligen hjälp o råd och nytt jobb inom samma stad, men är du pilot så har det nästan blivit självklart att närmsta jobb ska sökas i Kina eller Långtbortistan. Eller så ska du ha anställningsform som bärplockare och kanske vara välkommen nästa säsong när snö o frost har släppt. Idag skulle jag inte rekommendera någon att söka till detta yrke. Undantaget är om DU blir utvald av alla sökande och får betald utbildning, därefter är du en av dem som blir kallad till intervju på ett respektabelt flygbolag som anställer dig för DINA kvalifikationer och personliga egenskaper (inte för att du har 737 el 320 rating) och sedan utbildar dig på de typer som behövs. (Om dessa bolag finns kvar) DÅ kan jag rekommendera detta jobb!
För min egen del...Är det för sent att börja på läkarlinjen vid min ålder om man kvalar in??
Johan
2012-10-17 20:10:33
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
Jag trivs faktiskt jättebra med mitt jobb. Gick inte en lika dyr väg som beskrivs tidigare i tråden. Tog det modulvis och sparade en hel del pengar. Gör du rätt så klarar du dig undan med 400 000 istället för miljonsiffrorna som någon tidigare i tråden svamlar om.

Dagarna beror mycket på om det är ett roligt crew man flyger med, då är det riktigt roligt.
För mig är det lagom varierande, tekniskt avancerat men mer på en praktisk nivå och inte så teoretiskt när man väl sitter på linjen. Det passar mig bra.

Det negativa med jobbet är att jag inte bor i Sverige. Tyvärr är det väldigt svårt att få något av de bra jobben i Sverige om man inte känner någon.

M
2012-10-17 15:43:12
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
Jag skulle vilja säga att det enda man får tillbaka är insikt om andra kulturer och med det krävs att man jobbar utomlands. Om man tröskar i Sverige så vet jag inte vad man får tillbaka.
Styrman
2012-10-17 14:14:29
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
@Dan
Ja, det är ju högst personligt. För min egen del så har jag arbetat i flera olika länder, och har med mig många fina upplevelser därifrån. Ibland kan det räcka med något så lite som en vacker inflygning för att känna det är värt det.
Dan
2012-10-17 12:02:02
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
@styrman

"Du kommer att få offra mycket av ett stabilt "Svensson liv", men du får även mycket tillbaka."

Helt enig att man offrar mycket av sitt privatliv men vad får man tillbaka?
X
2012-10-17 11:09:43
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
Ekonomiskt är det en groteskt risk att ta i dagsläget.

Man kan lite snabbt räkna på det.

En stor svensk flygskola tar idag 699.000 kronor för en komplett utbildningen. Utbildningen tar ca 18 månader varav en stor del är förlagd till utlandet. Utöver ovan kostnad tillkommer kostnad för leverna under perioden vilket minst lär uppgå till 150.000 kronor samt kostnader för visum, myndighetsavgifter etc på drygt 71.000 kronor.

Efter avslutad utbildning står du sannolikt med ungefär 920.000 kronor i lån (om du inte har såpass mycket pengar på annat sätt förstås).

För att överhuvudtaget ha en chans att få jobb i dagsläget krävs nästintill alltid att du själv finansierar en utbildning på flygplanstyp. I runda tal brukar denna uppgå till ungefär 250.000 kronor (varierar dock från typ till typ).

Totalt handlar det alltså om ca 1,17 miljoner kronor i skuld.

Av dessa har du möjlighet att låna ca 300,000 kronor av CSN och alltså återstår ca 870.000 kronor att ta som vanligt banklån.

Med en amorteringsplan på 20 år för detta lån kommer du att behöva betala ungefär 5,740 kronor per månad i ränta (exemplet 5% beroende på förutsättningar för lånesäkerhet osv.) och amorteringar (ingen hänsyn till ränteavdrag). Totalt sett innebär det att räntan uppgår till 508.000 kronor under dessa 20 år.

CSN kommer också att kräva sin del av kakan och sannolikt handlar det väl om runt 2000 kronor per månad under samma tidsperiod.

När du väl har betalt tillbaka alla dina skulder lär du ha betalt:

1.857.000 kronor.

Är det sannolikt att du kommer att ha en såpass hög lön och i övriga bra förmåner för att motivera att betala en så hög summa för att utbilda dig till ett yrke?

Kommer villkoren för piloter i framtiden att vara så bra att man motiverar den extremt höga kostnaden för utbildning?

En kapten i regionalflyget i Sverige tjänar idag någonstans runt 45,000 kronor. Denna siffra lär inte öka markant de närmsta åren och med skatteeffekten är nettolönen inte överdrivet mycket högre än för övriga tjänstemän i privat sektor i Sverige idag, där snittlönen ligger på 38,000 kronor. Lägg där till obekväma arbetstider, perioder av arbetslöshet och osäkerhet, riskerna att behöva betala ytterligare 200.000 kronor för att få fortsätta flyga etc. etc.

Visst, på charterbolag och SAS kan du nog i dagsläget räkna hem investeringen, men det är få förunnat att nå dessa jobb och sparprogrammen duggar tätt även här. I framtiden kommer vi inte att se några 100.000 kronor i månaden för någon pilot här i Sverige. För de som påbörjade sin karriär under de senaste åren har de allra flesta insett att man får vara nöjd med det man har för tillfället.

Övriga bolag i Europa har liknande utveckling. En kapten på Norwegian som idag går in på kontrakt har i handen inte mycket mer än en regionalflygkapten efter att man betalt sociala avgifter, skatter, försäkringar m.m. Vad en styrman har ska vi inte ens tala om... Samma sak på Ryanair.

Så... Är det värt det?
styrman
2012-10-17 00:40:05
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
Bra sammanfattat av Flygarn.

Svårt att säga hur framtiden kommer att se ut då branschen är i stor förändring.
Men en sak är säker. Om du beslutar dig för att bli pilot så var väl medveten om att detta val kommer att påverka ditt liv betydligt mer än någon annat yrke. Flyget är rörligt och det måste även du vara om du vill vara kvar. Flyget kommer även att gå före många av dina egna, din familjs, och dina vänner prioriteringar. Du kommer att få offra mycket av ett stabilt "Svensson liv", men du får även mycket tillbaka.

Gustav
2012-10-16 22:24:01
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
Läs medicin först, sen kan du flyga när du är klar... Du skriver att du är intresserad av medicin... bra, fortsätt med det du gör. Jag har jobbat inom flyget i 15 år, vilket inte är lång tid jämfört med vissa gamla rävar... men sen jag började har inget blivit bättre. Tvärt om, för varje år som går så är det någon form av sak som förändras till det sämre tyvärr. När jag började så var det bara de mest oseriösa företag som krävde att man betalade sin TR... idag är det standard överallt, även när du ska byta jobb och har 10 000 flygtimmar. Idag är jag glad för det jobb jag har inom flyget för tror aldrig det sett så mörkt ut inom EU just nu på jobbfronten. Däremot är det inga massuppsägningar som skett än vilket är bra (förutom Netjets då som ska säga upp 128 piloter).
Aviator NO
2012-10-16 22:02:18
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
Uten at jeg vet hvordan legeyrket er i Sverige, så kan jeg ikke forstå at noen som er kommet inn på medisinstudie skulle ville risikere hele legekarrieren på å utdanne seg til pilot i dagens marked. Det er hva jeg vil kalle risikabelt i beste fall. Du vil nesten garantert ende opp med lavere livslønn, samt et hel***** banklån som ikke er bundet opp andre verdier enn hodet ditt. Skummelt! For ikke å snakke om familielivet.

Vil ikke skremme eller fraråde. Bare få deg til å tenke litt...

Kostnader og skoler får andre komme med forslag til, siden jeg ikke er oppdatert på dette.
Något vet jag
2012-10-16 21:33:56
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
Det är alltid en bra idé att utbilda sig till det man helst vill göra, om det nu var en vägledning. Livet e kort men kan vara långtråkigt om man gör fel saker
Flygarn
2012-10-16 21:17:43
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?
Som svar på frågan om det är en bra idé att utbilda sig till pilot så kan jag säga att jag tyvärr har slutat att rekommendera yrket till folk som är intresserade och istället påtalar jag alla sjukdomstillstånd i branschen, såsom t ex horribla kontraktsanställningar med mera.

Om du frågar en flygskola om hur branschen ser ut om 3-5 år så får du garanterat höra om stora pensionsavgångar, kommande högkonjunkturer och pilotbrist. Det är samma som de sa för 3-5 år sedan och det är faktiskt det som de sagt ända sedan 80-talet, vad jag vet. De lever ju på din och andra unga människors drömmar så vad annars skulle de säga.
Du kommer nog också att få höra att om du bara har den rätta viljan, kämpar hårt och aldrig ger upp, så kommer du till slut att få jobb. Vad man då måste tänka på är att de samtidigt säger att alla som inte får jobb, de har inte rätt vilja, kämpar inte hårt och ger upp för lätt. Själv har jag svårt att se att den som tagit lån på 800 000 kr för en utbildning, inte skulle ha rätt motivation för att skaffa sig ett jobb.

Det jag istället rekommenderar är att man skaffar sig ett privatflygarcertifikat eller ett UL-certifikat, för då får man det mesta av glädjen som det innebär att vara pilot, samtidigt som man slipper nackdelarna. Jag brukar också tillägga att jag själv fortfarande har det ganska bra men att jag har samma lön som för 10 år sedan och att försämringarna fortsätter i en allt snabbare takt.
JP
2012-10-16 21:02:58
SV: Vill bli pilot, en bra ide och hur?


Finns massor med bra trådar i ämnet och ska man sammanfatta dessa, så är svaret - nej bli inte pilot.
Bli istället en duktig läkare, tjäna högar med deg och flyg på fritiden.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev