Tråden startades av: NotBromma  2014-11-26 16:59:46
Bromma i dimma 
Bromma Flygplats, som nedläggningshotas, stängde idag pga av dimma. 40 flighter drabbades enl Dagens Nyheter. Även Arlanda hade problem.

Det bekräftar att man inte kan lita på Bromma som ett fullgott alternativ för affärsresenärer. Inställda flyg och förseningar kostar företagen miljoner. Pga av dimma. Hur modern är egentligen denna gamla flygplats?????

Intressant är däremot att Skavsta höll öppet hela dagen utan förseningar, trots tät dimma.


Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Idiot
2014-11-26 17:47:01
SV: Bromma i dimma
Du saknar kunskap!
Eskil
2014-11-26 17:58:04
SV: Bromma i dimma
Förra året så stängde Heathrow under en lång period för att det kom 5 cm snö. Detta innebär att det är lika bra att lägga ner Heathrow också.
In i dimman
2014-11-26 18:18:55
SV: Bromma i dimma
Haha, vilket underbart inlägg. Total okunskap! Tack för ett gott skratt.
Det verkar mest vara dimma inuti din skalle.
Resenär
2014-11-26 18:36:41
SV: Bromma i dimma
Märkligt att man måste skämmas för sin okunskap för att flyget ställer in.
Trodde i min enfald att tekniken år 2014 var bättre än så på Bromma Flygplats.
Någon nämnde Heathrow. Där har jag landat många gånger i dimma.
Betyder bara att Bromma flygplats är en skitprick utan resurser.
Svagt för att ligga i en huvudstad som Stockholm.
ARN
2014-11-26 18:40:36
SV: Bromma i dimma
Att jämföra med Skavsta blev lite fel, det är dock ett problem att Bromma inte har CAT II och sannolikheten att det investeras i dagsläget är nog minimal. Där ligger ARN steget före.
sv Not Bromma
2014-11-26 18:49:14
SV: Bromma i dimma
Jösses, hur dum får man vara? Tycker du att man skall landa under väder minima?
DC-10
2014-11-26 18:53:46
SV: Bromma i dimma
Tråden går inte att kommentera. Total okunskap!
trött
2014-11-26 19:30:39
SV: Bromma i dimma

Vad trådskaparen vill belysa är att CAT l minima gör Bromma sårbart. Nota bene att Alliansens planer var att göra BMA till en inrikeshub. Med så storslagna planer är CAT l rena skämtet.
Någon CAT ll än mindre CAT lll, kommer inte att installeras eftersom banlängden inte räcker till.
Korkskallar på Swedavia/Alliansen att med en dåres envishet försöka genomföra det omöjliga.
sv trött
2014-11-26 19:36:14
SV: Bromma i dimma
Tror inte trådskaparen känner till begreppen CAT I, II och III.
West
2014-11-26 19:53:19
SV: Bromma i dimma
Det finns idag bara 2 flygplatser i Sverige som har mer än CAT I, det är Landvetter och Arlanda.
Arlanda har CAT III, Landvetter har CAT II men får CAT III under våren 2015.
Hade det varit samma RVR på Skavsta så hade ingen kunnat landa där heller.
?
2014-11-26 20:21:16
SV: Bromma i dimma

@ West - När flög du på MMX senast ?
SJ
2014-11-26 20:46:57
SV: Bromma i dimma
Till alla som gnäller på att Bromma eller någon annan flygplats inte kan landa flygplan med bansynvidder under 550 meter...
ÅK TÅG DÅ ! !
Det är riktiga grejer det som det går att lita på ??????????????????????????
Sixten
2014-11-26 21:24:14
SV: Bromma i dimma
Tycker man kunde installerat några kraftiga fläktar med värme som vispar runt luften så man får upp sikten ett hundratal meter.
Seriöst måste det ju år 2014 finnas nån hållbar metod för att hålla sikten uppe.
Vad säger ni?
Calle
2014-11-26 22:07:54
SV: Bromma i dimma
Typ som när en jet gör go around på minima? :) Det funkar, men väldigt lokalt och mycket kort tid.

Angående BMA:s CAT I så är det faktiskt ytterst sällsynt med siktvärden som gör flygplatsen obrukbar, mestadels för att den ligger i tättbebyggt område och dimman blir inte lika tät där som ute på åkern i Sigtuna. Så statistiken är ganska god för BMA:s tillgänglighet trots endast CAT I.

F ö har Östersund OTS CAT II och jag har för mig att Luleå har eller ska få CAT II. Rätta mig om jag har fel (det är jag helt övertygad om att folk gör dock, med olika trevlighetsgrad).
Bertil
2014-11-26 22:57:40
SV: Bromma i dimma
Sixten, din ide är helt användningsbar. I Paris hade man på Orly flygplatsen 8 caravellemotorer nergrävda bredvid ena banänden, 4 på varje sida. Dessa startade man vid låga siktvärden och kunde därmed förbättra sikten några hundra meter. Jag kan lova det var ett himla oväsen när man körde dom. Skulle aldrig klara dagens miljökrav. Jag tror dessa jetmotorer togs ur drift någon gång på 80- talet.
Nu är det ju sällsynt med dimma som ligger kvar så länge som idag.
Sargade Sixten
2014-11-27 05:01:23
SV: Bromma i dimma
På BMA förr vid dimma snabbtaxade man ibland med t.ex Caraveller förr att få bort delar av dimman innan T/O!. Lite ala Orly förr då :)

Som anställd på ARN i många år kan jag säga att BMA sett till årsbasis måste ha färre tillfällen då flygplatsen är stängd pga dimma jämfört med ARN.
Det var oftare plan som fick diverta från ARN, allt medans BMA ännu hade öppet.

Sorgetbarnet är väl här i Norden annars nya Gardermoen!
Flygplatsen är tydligen byggd på en av Oslo regionens största sötvattentäkter.
Så miljöknuttarna ville helt inte ens ha flygplatsen där med dess risker att
grundvattnet skulle ta skada av fotogen och nedvisningsvätskor etc.
Som bonus fick då även dom ständiga problemen med dimmor pga allt
vatten under jorden i området.....
Gunvor
2014-11-27 08:23:42
SV: Bromma i dimma
Varför lägger man inte värmeslingor under landningsbanor o. taxibanor på flygplatser? Kanske för dyrt, men bygger man ett kärnkraftverk i närheten tex. skulle man kunna använda kylvattnet.
Lipton
2014-11-27 09:07:14
SV: Bromma i dimma
Ja det var en kanonidé!
Vi bygger ett litet kärnkraftverk på Bromma så vi kan använda kylvattnet i värmeslingor i banan.
Då blir Åsa Romson glad.
God jul
Hansa Jet
2014-11-27 09:27:53
SV: Bromma i dimma
Ja ett litet kärnkraftverk vid Ulsundasjön vore ju suvve!
Alla biprodukter från detta verk skeppar vi i smyg ner till mellanöstern sedan som tack för att dom ständigt skinnar oss i Väst på oljepriserna....
Tim
2014-11-27 09:46:48
SV: Bromma i dimma
Airzooka 159kr på teknikmagasinet, köp ett stort gäng
Sten fotogen
2014-11-27 13:11:27
SV: Bromma i dimma
Skit I värmeslingorna. Räffla spår i banan och bygg in munstycken som kan pumpa ut Jet A1 vid behov. Vid stark dimma: flöda räfflorna med soppa och fjutta på.
Lasse
2014-11-27 18:02:49
SV: Bromma i dimma
kan man inte förbjuda dimma?
Dimma?
2014-11-27 18:26:16
SV: Bromma i dimma
Fenomenet är svårt att förbjuda men jag flög med en pilot som aldrig hört talas om dimma och då var det aldrig några problem. No problem sa han alltid.
Dimma?
2014-11-27 18:27:54
SV: Bromma i dimma
Glömde säga att det var de enda orden han kunde på engelska, resten var ryska och teckenspråk.
Lång-Johan
2014-11-27 21:51:27
SV: Bromma i dimma
Är ni genuint flyghistoriskt intresserade och vill ha koll på hur man gjorde i England under andra världskriget när bombarmadorna återvände från Tyskland till igendimmade baser. Googla på Fog Investigation and Dispersal Off. Fem baser med extra lång bana och oljebrännare på var sida om banan. Miljörörelsen var inte uppfunnen.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev