Tråden startades av: RG  2015-03-03 11:38:31
TriStar, il-62, TU154 
Finns någon av dessa flygplanstyper fortfarande i bruk?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Nadja
2015-03-03 12:50:15
SV: TriStar, il-62, TU154
Det finns ett fåtal aktiva TU-154M i någorlunda aktiv service, de flesta i Ryssland, Nordkorea och forna Sovjetstater:

Air Kyoro
Alrosa
Kosmos
Rossiya
Belavia


Sedan RAF pensionerade L-1011 (tankers) 2013, så finns det nu bara ett enda aktivt plan som flyger någorlunda reguljärt, dock inga passagerarplan:

http://www.orbitalatk.com/products-services/pegasus



IL-62M (mitt favoritplan) flygs fortfarande men i mycket begränsad utsträckning. 15st enligt Airfleets.

Ukraine Air Enterprise
Air Kyoro
Rossiya
Nadja
2015-03-03 12:52:04
SV: TriStar, il-62, TU154
Air Koryo heter de så klart, sorry
pf
2015-03-03 13:01:52
SV: TriStar, il-62, TU154
TriStar(L-1011), en kjapp søkning på Wiki sier at tre plan er Airworthy i USA

Il-62, leste et eller annet sted her om dagen at Kim i Nord-korea har fått bygget om en IL-62 til Presidetplan. Tror også Air Koryo har en eller to andre i reserve. Gambia har en IL-62 som presidentplan. Den var her i Oslo for noen år siden, men er den fortfarande i bruk ? Sannsynligvis finnes det en eller flere på Cuba. Ukraina skal ha to til offisielt bruk.

TU-154, satt på bakken i Russland og Iran pga sikkerhetsfråger/noise i kommersiell trafikk

Kan inngå i enkelte lands Government Flights. Igjen med søkning på Wiki, ser jeg at land som Hviterussland, Russland, Slovakia og Kazakhstan har TU-154
Bing Bong
2015-03-03 13:08:51
SV: TriStar, il-62, TU154
http://fs2004fsxscreenshots.blogspot.se/2014/03/scanair-l1011-tristar-my-fake-paint.html

DC10
2015-03-03 16:41:20
SV: TriStar, il-62, TU154
Air Åland kör IL62M till Murmansk Fre, retur Söndagar sommartid.
Igor
2015-03-03 19:15:48
SV: TriStar, il-62, TU154
Den "nyare" TU-154M får visst flyga i Ryssland pf. TU154 och TU-134 är där emot bannlysta.
@DC10
2015-03-03 19:32:18
SV: TriStar, il-62, TU154
NextJet flyger ju för "Air Åland". Uppgraderar de från SAAB 340 till IL-62 på sommaren?

Trodde inte landningsbanan i Mariehamn var tillräckligt lång.

Mvh/Petteri
Tuppen
2015-03-03 19:55:02
SV: TriStar, il-62, TU154
Skiftar de aldrig till TU134 någon gång?
Tycker deras cockpit ser lika modern ut som dagens Airbus.
http://www.airlinereporter.com/wp-content/uploads/2013/06/image-3.jpeg
DC-10 (den riktige)
2015-03-03 20:11:46
SV: TriStar, il-62, TU154
Återigen är det den fantasilöse fake DC-10 som försöker att göra sig rolig.
Jag trodde inte att så ointelligenta personer fick gå lösa.
DC-10
2015-03-03 20:47:10
SV: TriStar, il-62, TU154
Folk runt Aralnda och Bromma har det alldeles för tyst nattetid numera kring sina mögelskadade villor!
Why not starta nattfrakt med IL62M och TU154M?
Väljer ngn att bo kring en flygplats så måste ju dom få uppleva flyg på nära håll tycker jag?!
Tristar inrikes sedan på dom större linjerna från ARN.
Dy läggs ju ner snart nu. SAS har inte kapacitet att ta över DY´s NAN linjer.
Nej 7-8st L-1011 är nog det bästa receptet på att flytta dessa människor smidigt.
På långlinjen Kiruna-Malmö kan vi ha 2st L-1011-500.
EyeintheSky
2015-03-03 21:09:16
SV: TriStar, il-62, TU154
Passerade en TU154 över Stockholm senast igår fm på väg från ett open-skies uppdrag.
CL65
2015-03-04 08:31:01
SV: TriStar, il-62, TU154
Finns fortfarande en del flygande TU154M i ryssland.
Dock kommer de inom en snart framtid endast att flygas av militären / operatörer som flyger för militären. Likaså i Kazakstan.

TU134 såg jag senast göra touch and go i Yekaterinburg i början av januari :)
Så de flyger fortf!
pf
2015-03-04 11:09:33
SV: TriStar, il-62, TU154
Igor, strengt tatt skrev jeg TU-154, nevnte ikke -M.

Så langt jeg forstår var det en rekommendasjon fra russiske myndigheter at sivile versjon -M skulle settes på bakken. Jeg antar andre regler finnes for government og militære flyginger.

Har selv ikke reist med 154, var dog ombord i en på Svalbard for mer enn 20 år siden. Husker godt avgangen. Stod sammen med Aeroflots rep på Tarmac på ENSB, det logiske ville være å velge runway inn mot terrenget pga vinden. Kapteinen gjorde "klokt" i å ta av i kraftig medvind, for fy at den kjerra kom seg i lufta. Den var lastet til maks. Aeroflots mann gjorde korsets tegn når den var nesten på "brettet" til runway ved take-off.

Dessverre skjedde Norges verste flyulykke ved en annen TU-154M under innflyging til LYR/ENSB, ref http://en.wikipedia.org/wiki/Vnukovo_Airlines_Flight_2801
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev