Tråden startades av: Frans  2015-04-21 15:25:43
Air India 
Det ryktas att Air India överväger Arlanda. Vore en fjäder i hatten! När jag flög med dem Paris-Delhi-Mumbai för drygt 10 år sedan blev vi rejält försenade pga. service före start och vid mellanlandning. Tur ändå att man kunde njuta av liggplats som ensam passagerare om fyra stolar. Hoppas de fått ordning på sina plan när det är dags för Arlanda.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Delhi
2015-04-21 16:06:34
SV: Air India
http://www.svd.se/naringsliv/norwegian-startar-nya-langlinjer_4503330.svd

Jag vet att artikeln handlar om Norwegian och dess långlinjer, men längre ner i artikeln intervjuas en från Swedavia som pratar just om att de försöker få dit Air India.
Frans
2015-04-24 12:31:03
SV: Air India
Flygbolaget har en vana att tillämpa flera stopp. En möjlighet är Arn-Delhi-Mumbai.
pf
2015-04-24 15:32:34
SV: Air India
Har ikke Air India nok problemer om de ikke skal på Arlanda også
Leif Boström
2015-04-24 19:26:28
SV: Air India
Air India, nej tack.

Såg fram emot att flyga 744 LHR-DEL 2009. Jösses vilken besvikelse. Jag flyger hellre Norwegian Long-haul, och jag hatar verkligen Norwegian. Jag fattar inte hur Star Alliance tänkt när de släppt in detta skitbolag.

Avoid at all cost!

Trevlig helg!

Mvh/Leffe
Frans
2015-04-29 14:15:15
SV: Air India
Air India har bestämt sig, det blir Skandinavien och det verkar stå mellan ARN och CPH. Besked kan komma före sommaren.

+ ARN
fler internationella företag med huvudkontor
fler resenärer med slutdestination
kan konkurrera med Finnair

+ CPH
större feedernätverk
pf
2015-04-29 18:48:36
SV: Air India
Leif Bostrøm skriver "Jag flyger hellre Norwegian Long-haul, och jag hatar verkligen Norwegian. Jag fattar inte hur Star Alliance tänkt när de släppt in detta skitbolag."

Skitbolag og skitbolag, men fra når av er Norwegian i Star Alliance ?
Fritz Klyka
2015-04-29 21:45:57
Till pf
Han syftar givetvis på att Air India släpptes in i Star Alliance.

2015-05-01 18:58:24
SV: Air India
Ett fruktansvärt dåligt flygbolag ur alla perspektiv. Det är inget att stå efter och få till Arlanda och en skam att dom ingår i *A.
*alliance
2015-05-01 19:01:56
SV: Air India
Air India passar bra i *alliance.
svpf
2015-05-01 19:16:21
SV: Air India
Ett är klart, pf förstår inte Svenska.
Leif Boström
2015-05-01 19:22:20
SV: Air India
pf,

Du behöver inte skriva i varje tråd. Pröva, det är inte så svårt.

Leffe
Frans
2015-06-01 09:21:48
SV: Air India
Statsbesök från Indien i Stockholm. Det luktar lansering av flyglinje.
Frans
2015-11-03 11:28:37
Oslo
Nu ser Oslo ut att bli första skandinaviska destination för ett indiskt flygbolag. Jet Airways planerar trafik. Luktar mer politik än marknadsmässig strategi.
pf
2015-11-03 15:14:50
SV: Air India
Frans, mer enn det.

Jet Airways KAN lage en minihub i OSL. PÅ vei mellom India på den ene side og Kanada/USA på den andre side. Jet gjør dette i Brussels, og det kan være muligheter for flytting av BRU til OSL hva gjelder Jet.

Når et dansk nettsted omtaler planene, så antar jeg at det luftfartspolitiske er i orden. I så fall ytterligere konkurranse til SAS og Norwegian

Arn
2016-01-11 20:15:11
SV: Air India
Nu har det blivit väldigt tyst kring detta ämne. Både gällande CPH eller ARN.

Något som vet något om det blir någon lansering av linje? Eller har planerna lagts på is?
framochtillbaka
2016-06-10 23:57:59
SV: Air India
Om man läser de olika artiklar som existerar så verkar det inte helt bestämt än hur det blir.

Majoriteten av artiklarna påstår att AI vill flyga BÅDE till CPH och ARN, näst efter det så omnämns endast ARN och sen de sista resterande artiklarna skriver att de väljer mellan flygplatserna.

Den senaste i raden så säger en talesperson detta:

The airline is also deciding on launching flights to Copenhagen in Denmark or Stockholm in Sweden “sometime in 2017,” he said.

Så nu har vi iaf ett preliminärt datum, den som väntar får se.

Länk till hela artikeln: http://gulfnews.com/business/aviation/air-india-can-be-profitable-with-oil-at-60-official-1.1839914
Frans
2016-07-23 08:38:57
SV: Air India
Blir intressant nu att se hur Air India gör sitt val av skandinavisk destination med trafikstart 2017. ARN för ett större inhemskt underlag, eller CPH för ett större nätverk.
Not again
2016-08-21 00:24:26
SV: Air India
Det ser tyvärr ut som att det blir CPH.

"We plan to induct 100 planes in the next four years. We will expand globally, adding new destinations like Washington, Madrid, Nairobi, Copenhagen and cities in South Africa in the coming months."


http://www.thehindubusinessline.com/specials/ashwani-lohani-interview/article8991348.ece
Frans
2016-09-06 09:13:13
SV: Air India
Klassiskt förhandlingsknep att prata om vad som är "klart" i media.
Erik
2016-09-23 15:56:26
SV: Air India
"Air India is yet to induct six Boeing 787s of a 27 aircraft order. It had, earlier this week, decided to take delivery of three Boeing 777-300ERs, which it originally ordered in 2005 but deferred the induction. Air India is also said to be exploring flights between Ahmedabad-London and from Delhi to Copenhagen and Stockholm. “We are looking at new routes and improving aircraft utilsation,” chairperson Ashwani Lohani stated".

Ahmedabad-London startas nu, så det dröjer inte länge till. Det verkar som att de ska flyga till både stockholm och köpenhamn men troligtvis med samma plan. Antingen via eller som sas nu gör med Miami rutten. 3 avgångar från ena flygplatsen och 4 till andra. Det borde vara mer frekvens till stockholm, pga mer indiska turister dit. Totalt 124 000 indiska hotellnätter i Stockholm förra året.
Vikram Wishiwashi
2016-09-24 17:01:42
SV: Air India
Menzies har långt gångna förhandlingar med AI. Hoppas inte dock.
nn
2016-09-24 17:12:27
SV: Air India
De starter opp på MAD 1ste Desember, ref http://www.routesonline.com/news/38/airlineroute/269030/air-india-schedules-madrid-launch-in-dec-2016/
Mattias
2016-09-24 22:31:09
SV: Air India
Blir det Spirit, Cargo Center eller WFS som kommer hantera frakten?
Lågprisprofilen
2016-09-25 00:29:35
SV: Air India
Är det Delhi-Arlanda som skulle vara på tapeten isåfall?
Det finns en jättestor potential i relationer mellan Sverige och Indien, det finns ett enormt ekonomiskt utbytesom inte alls avspelgarl sig i flygutbudet, eller det kanske det gör.
Väldigt många som flyger Indien-Sverige eller omvänt har inget som helst intresse av Delhi. De vill åka från Bangalore till Linköping, Pune-Göteborg, eller Hyderabad-Stockholm. Och då är hubbasrna i gulfen en väldigt naturlig bytespunkt.
Älskar Indien både professionellt och privat. Men en linje med Air India till Delhi från Arlanda är inte intressant. Emirates och Qatar erbjuder bättre relationer.
xfgb
2016-09-25 11:01:56
SV: Air India

"And in between that, we are planning to start another sector which could either be Copenhagen or Stockholm - to cater to traffic to Scandinavian countries. This operation may work out by January to February 2017," Lohani said.


http://www.dailymail.co.uk/indiahome/indianews/article-3797181/MY-BIZ-Air-India-expand-foreign-operations-increasing-flights-Europe-Australia-Gulf.html
Frans
2016-12-21 15:20:56
SV: Air India
Ytterligare rykte om denna linje.

http://jewishbusinessnews.com/2016/10/27/air-india-to-launch-new-flights-to-tel-aviv-washington-stockholm-and-africa/
Krister
2016-12-21 15:53:16
SV: Air India
Emirates flyger till 10 städer i Indien.

Då betyder en enda linje ARN-? ingenting.
emil.
2016-12-21 16:32:17
SV: Air India
Gissningsvis behöver Air India inte starta/landa mitt i natten som i princip alla utländska carriers måste ut och in ur Inden.

Därtill är en direktlinje alltid en direktlinje.
TM
2017-01-16 15:46:56
SV: Air India
Det verkar som att CPH vann kampren om Air India. Startar i maj enligt deras Twitterflöde.
Råger
2017-01-16 18:05:16
SV: Air India
Jag ser inte det som någon större förlust. Business resenärerna skulle dom aldrig
kunna attrahera. Kriga om lågpris turister - kanske.
Tror inte ens någon av indiens respekterade bolag skulle kunna få lönsamhet
på skandinavien som tex Jetairways.
Om jag blev tvungen att välja en resa med AI eller SU så skulle jag kasta tärning.
Så illa är det.
Ture
2017-01-17 20:57:13
SV: Air India
Jag tror inte en linje till Delhi håller från Skandinavien vare sig från ARN eller CPH. Däremot skulle en linje till Mumbai eller Bangalore vara mer intressant.
pf
2017-01-22 19:02:33
SV: Air India
Råger, jeg har aldri reist med AI.

MEN, jeg har akkurat reist med SU OSL-SVO-TLV t/r. Det var klart billigste/beste tidsmessige alternativ jeg fant for strekningen. Tar vi den forutsetning at TLV er en europeisk flight, så er SU på økonomiklasse langt over, ja milevis over de fleste europeiske carrier. Også et med blå hale som innsendere har ofte forherliger.

Varm mat på tre av fire strekninger, individuelle entertainment systems på 330/773 på SVO-TLV t/r samt crew som viste høy service. Noen av de eldre crewmedlemmer kan bli bedre i engelsk, men det gjelder generelt neppe SU alene. 10 abreast på 773 var akkurat OK for en strekning som TLV-SVO, her er 330 bedre.

Sukhoien var spesiell.

Ja, Råger er AI så bra, da må jeg si til å prøve de i fremtiden.
------------------
En negativ sak er at det ikke blir noe USA-reise denne januar, pga nær familiemedlem på lasarett med alvorlig skade. Hadde gledet meg til å prøve Swiss transatlantisk....
GVR
2017-01-24 16:47:45
SV: Air India
Nu är tydligen Stockholm med i AI:s bokningssystem iaf. Borde nog klarna snart.
@pf
2017-01-24 21:59:57
SV: Air India
Vad gjorde du i TLV?
Johan
2017-02-27 13:29:51
SV: Air India
Vad händer med Air India till CPH. Ser inte ut att vara bokningsbart, istället ligger ARN uppe i systemet. Från Kastrup är det tyst. Någon som vet något mer?
Frans
2017-05-10 09:47:54
SV: Air India
Grattis! Kanske.
ABC
2017-05-11 21:05:00
SV: Air India
Bolaget är ingen höjdare men ska jag från mellersta eller norra Sverige till Delhi (och inget annat) låter en nonstop flygning på 7 1/2 timme som något jag skulle stå ut med på vilket bolag som helst. Givetvis kan de även locka alla lågprisjägare om de lyckas vara billigast till någon annan plats.Att locka businesstrafik utan extrema rabatter förbi Delhi tror jag dock de kan glömma. Om jag inte minns fel måste man också åka taxi ganska långt från utrikes till inrikes om man byter i Delhi (?).
emil.
2017-05-12 12:32:15
SV: Air India
B787-8

Blir kul med ny logga på Arlanda.
Frans
2017-05-31 10:50:26
SV: Air India
Även CPH får sin linje.
smurfarna
2017-07-13 18:45:37
SV: Air India
Avtal med SGH är klart. Gäller från 16:e augusti.
pf
2017-07-15 13:38:58
SV: Air India
Vi kan jo bare håpe at AI kommer, det virker jo ikke alt for bra med dem, skal vi tolke

http://e24.no/naeringsliv/luftfart/flyselskap-til-salgs-kjoeper-faar-66-milliarder-i-gjeld-med-paa-kjoepet/24094862

smurfarna
2017-07-15 21:21:37
SV: Air India
Det blir 3 avgångar per vecka. Ons, fre, sön.
Frans
2017-08-14 11:07:22
SV: Air India
Den 16/8 kl. 18.40 ankommer Air Indias första flight till Arlanda.
Vänder tillbaka samma dag två timmar senare.
Frans
2018-01-31 08:55:28
SV: Air India
Tydligen mer PAX från Arlanda än från Kastrup på Air Indias respektive Delhi-linje.
Någon med mer info?
Kalle
2018-01-31 19:00:53
SV: Air India
@Frans, har du kollat per månad eller totalt under 2017? Linjen till ARN började ju tidigare på året.

2018-01-31 22:49:42
SV: Air India
2017 pax:

ARN: 21 456, per flyg 179 (70%)
CPH: 14 351, per flyg 156 (61%)

Air India har 256 stolar i deras 788.
ABC
2018-02-01 19:56:05
SV: Air India
Varför inte en daglig "fyrkantslinje"? DEL-BOM-CPH-ARN-DEL i en slags evig slinga? Med 75 minuters markstopp på varje plats går det in på dygnets timmar.

2018-02-01 21:44:12
SV: Air India
Jag hade fel siffror. Det här är de rätta:

Air India 2017:

ARN: 21 456 pax, per flyg 179 (70%)
CPH: 17 556 pax, per flyg 191 (75%)
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev