Tråden startades av: Anders  2016-02-12 17:33:48
777 piloter? 
Var hos Malaysian airlines och flög deras 777-200 simulator tillsammans med programmerare och instruktör. Jag satt i kaptens stol och min instruktör i högerstolen, vi gjorde en flygning från wmkk till wsss och tillbakas. Under våran take off från wmkk hade jag kontroll allt fortskred så vanligt tills vi kom upp på 5000ft och började närma oss 240-250 kts då ställer min instruktör om våran speed till 290 kts planet ökar i fart tills vi når 290 kts och då har vi en altiude på 7000-8000 ft sedan ställer instruktören ner våran speed igen till 250 kts och då börjar vi närma oss 10000 ft. Gör man så här i verkligheten och varför? trodde man strikt måste hålla sig under 250 kts under 10000ft.
Tacksam för seriösa svar!

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Crit M
2016-02-12 23:22:31
SV: 777 piloter?
250kt är en speed requirement, begränsad av respektive state du flyger i. Denna fart kan överskridas i två lägen, dels när ATC klarerar dig "no speed restriction" men även med "high speed approved". Det sistnämnda ger dig tillåtelse att gå till 'clean speed/flaps up' men inte fortare, upp till 10000ft, medan den första ger dig tillåtelse till fri fart direkt.
Alla länder har inte någon speed restriction a la 250kt/10000ft.
Sedan skall det inte blandas ihop med 'speed control' som finns angivna på SID's, så när ATC klarerar dig 'no speed control' innebär det att du inte behöver följa farterna på SID-chart, men fortfarande speed restriction, som är state och oftast 250kt/10000ft.
Highspeed
2016-02-13 00:26:52
SV: 777 piloter?
Med all respekt. Är det en sann historia?
Det låter inte så tyvärr....
Anders
2016-02-13 10:24:09
SV: 777 piloter?
Okej tack för ett bra svar! I det här fallet verkade det vara en intränad procedur som dom gjorde jämt. Jag tänker mig om man träffar en fågel i 290-300 kts klarar vindrutorna en sån smäll?
@Anders
2016-02-13 14:39:18
SV: 777 piloter?
Det beror på vad det är för fågel och ifall fönstervärmarna är i funktion eller ej.
@Anders
2016-02-14 19:52:27
SV: 777 piloter?
Med "windshield heat inop" reduceras speed med10kts under 10000'.
Anders
2016-02-15 12:10:05
SV: 777 piloter?
Tycker ändå det hör är konstigt, varför låta planet gå tillbaka till 250 kts precis innan vi nått 10000ft för att sedan igen axlerera upp till fri fart?
Hej
2016-02-15 12:19:35
SV: 777 piloter?
Man kan få "high speed approved" innan man fått ner farten till 250kt eller nått 10.000 fot. Flygplanet kommer vilja accelerera när du sätter det i sjunk. Man trottlar inte på för att få upp farten i sjunk, det är ganska mycket massa på lite större jetmaskiner som kommer i rörelse den vill neråt.
Tore i Tierp
2016-02-16 08:37:00
SV: 777 piloter?
Varför frågade du inte Instruktören? Man skall ju alltid köra SOP även i simulator, är det inte så?
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev