Tråden startades av: Åke  2016-10-18 10:02:46
Bromma större flygplanstyper 
Vet någon om det finns några planer på att större flygplanstyper ska börja trafikera bromma? Nu finns ju ATR och Avro, men finns det några som kan planera att trafikera t.ex. A318 eller B737?

Svar på ovanstående inlägg (Senaste längst ner). Ändra sortering

Göte
2016-10-18 15:25:45
SV: Bromma större flygplanstyper
Jag har hört rykten on något plan som ska heta CS300 och att det ska landa på BMA men jag vet inte exakt hur och när
pf
2016-10-18 15:47:39
SV: Bromma större flygplanstyper
Hva med den nye Bombardier-jeten som Malmø Aviation skal ha, og vil Bromma klare Embraer-serien, og hva med CRJ ?

Politiske(buller), eller operative krav som hinder?
Op
2016-10-18 16:54:27
SV: Bromma större flygplanstyper
De får inte plats
Je
2016-10-18 19:54:42
SV: Bromma större flygplanstyper
Bombardier C Series (CS100 n CS300)..
Belgaren
2016-10-18 20:59:01
SV: Bromma större flygplanstyper
Brussels Airlines håller på att fasa ut sina Avro som flyger på Bromma. De vill inte flytta trafiken till Arlanda så det kan bli tal om t ex A319.
C-Series
2016-10-19 08:40:45
SV: Bromma större flygplanstyper
Hej Åke,

BRA kommer på sikt börja operera Bombardier C-Series (CS100 och CS300). A318 och B737 har bägge för stor spännvidd för flygplatsens 3C-klassning och kommer aldrig kunna gå i reguljär trafik här.

PM
2016-10-19 13:02:37
SV: Bromma större flygplanstyper
Brussels Airlines ska ju som sagt fasa ut sina ARJ100, men vad har dom för ersättare i rockärmen? A318/A319 har ju för stort vingspann för Brommas 3C-klassning.
David
2016-10-19 17:57:32
SV: Bromma större flygplanstyper
@CS300

CS100 och C300 har bredare vingspann än Airbus A319.
Kalle
2016-10-20 16:51:18
SV: Bromma större flygplanstyper
BRA kommer köra åt Brussels med sina Avros.
A320
2016-10-20 18:59:05
SV: Bromma större flygplanstyper
Exakt - iom att både CS100 & 300 har större wingspan än A318/319 så kan ju knappast det vara problemet?

Men allt är väl som vanligt "riggat" vilka typer och vilka bolag som flyger på Bromma, just saying...
Calle
2016-10-21 10:38:38
SV: Bromma större flygplanstyper
Vad är det för trams om att det skulle vara riggat? BRA har ju inte ens fått sina C-series och har det slagit dig att man kanske väljer denna typ för att den understiger Brommas bullerkrav och klarar prestandan för den korta banan? Så på det viset är det ju riggat, BRA väljer ett flygplan som klarar att operera på BMA.
Nadja
2016-10-21 14:33:02
SV: Bromma större flygplanstyper
BRA skall flyga CS100 på BMA. De har dock också beställt CS300. Med tanke på banlängd på BMA så måste BRA ha ganska stora viktrestriktioner på CS300. Kan det vara lönsamt?

Trevlig helg!
Terje
2016-10-22 18:35:54
SV: Bromma större flygplanstyper
Cseries 300 skall mest flyga charter från Malmö Göteborg och Arlanda medan den mindre flyger Bromma
SAS 737 Kapten
2016-10-23 12:50:57
SV: Bromma större flygplanstyper
Läser att Brommas bana är 1668 enl Wikipedia.
Jag har själv landat på torr bana i JSI-LGSK på deras 1570 m bana men då med en maxlastad B737-800 med 66200 kg. Max vikt var 66360 kg så det var nära GA.

Bromma skulle kunna klara större plan än idag iaf. Om man bara fick.
Örjan
2016-10-23 17:37:56
SV: Bromma större flygplanstyper
Nej, det har du inte.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev