Mindre buller. Mindre utsläpp. Mer dragkraft. De kraftpaket som ska driva den nya generationens överljudsplan har helt nya kriterier att möta. Aerion ligger längst fram med konstruktionen av ett överljudsplan som ska flyga London – Seattle på sex timmar.
Det var flygningen som alla väntat på, särskilt Qantas. Nu är den gjord och Kangaroo Route är taget i ett hopp. Perth – London går nu på cirka 17 timmar ombord 787-9.
Brittiska Monarch och tyska Air Berlin försvann under stor dramatik. Men ytterligare ett stort lågprisflygbolag försvann 2018, i all tysthet.
På motorsidan sker den stora utvecklingen. Inför starten av 797 har Boeing satt press på de fyra stora motortillverkarna att utveckla bränsleekonomin än mer.
ASC 890 är Sveriges flygande spaning vars uppdrag ökat i betydelse i och med att spänningarna i regionen växer. Flygrevyn var med ombord.
Förr hette den Södermanlands flygflottilj och här huserade spaningsflyget F11. Numera är det en av landets största flygplatser. Skavsta Airport kan nu tänka sig att bli ett alternativ till Arlanda när flyget fortsätter att växa.
F-35 är alldeles för dyr och dessutom måste Europa ha kompetens att utveckla egna stridsflygplan. Det svaret fick den tyska flygvapenchefen när han ville köpa in just F-35. Nu vill politikerna dra igång samarbetet om en ny Eurofighter.
Det är jordklotets mest otillgängliga område: ingen annanstans är det så långt till bebyggelse som här. Alltså den perfekta platsen för en rymdskrotskyrkogård. Men det gäller att pricka området långt nere i Stilla havet.
Flygrevyn har tagit en närmare titt på en av Europas mäktigaste warbirds, som går under namnet ”Charlie’s Heavy” efter sin ägare och maskinens imponerande tyngd.
Motorn till JAS 39 Gripen å ena sidan, samarbete med några av världens största motortillverkare å den andra. Sveriges flygmotorcentrum ligger fortsatt i Trollhättan. Och både Boeing och Airbus räknar med att det behövs 35 000 nya flygplan de kommande 20 åren.
Flygrevyns Stefan Löfgren gillar skrotupplag. Då är AMARG i Arizona den perfekta platsen för ett besök. Ingen annanstans i världen finns så många ”föredettingar” samlade. Men man återställer även en del maskiner till flygande skick.
De kallas hangarsvalor, alltså flygplan som tillbringar mer tid i hangaren än i luften. Det är inte nödvändigtvis ett ålderstecken. Helt nya F-35A tillbringar hälften av sin tid i hangaren, tillsammans med en tredjedel av hela US Air Force.
Dubbelvingat, träkonstruktion och segelduk. Det låter som första världskriget men Polikarpov I-15 tjänstgjorde även under andra världskriget och med stor framgång. Systerflygplanet I-16 var envingat och med ännu bättre prestanda.
Mer information: Flygrevyn.se
|