Innehåll nr 2 - 2011
Att flygrädsla inte är något Flygrevyns läsare lider av fick vi på tidningen lära oss den hårda vägen för flera år sedan. Någon kom på den snillrika idén att vi skulle producera en film med titeln "Att våga flyga". En film för egenbehandling av flygrädsla som blev vår största lagersuccé. Att känna starkt obehag inför sin flygresa är enligt statistiken inget litet problem - ungefär 25 procent av folket i västvärlden uppger att de är flygrädda. Män är lika flygrädda som kvinnor men döljer det mer, till exempel genom att ta ett järn, vilket vi kvinnor säkert också gör. Flygrädsla kan ha många orsaker som kontrollbehov, klaustrofobi, teknikrädsla eller att ha upplevt något som kan kopplas till flyg som man blivit skrämd av. Många flygrädda lyssnar på musik eller läser intensivt för att glömma att de är ombord på ett flygplan. Det är dessvärre ett säkert sätt att behålla sin flygrädsla. Enligt experter ska man i stället vara aktiv och ha koll på vad som händer under flygningen, att helt enkelt försöka ligga steget före.
Vintern håller fortfarande naturen i ett järngrepp. Den hårt packade snön lär inte vårsolen smälta undan i första taget. Dock finns det några tecken som antyder att våren trots allt är i antågande. Intill redaktionstorpet har snödropparna lite hukande stuckit upp ur snön och två Ringduvor flög över de frusna betesmarkerna bort mot skogshagen. Redaktionskatten Spiken ligger på stora trappan och lapar sol vilket gör siamesbröderna Movitz och Merlin om möjligt ännu mer vårligt rastlösa då de ser honom genom köksfönstret. Trots att gården jag bor på ligger relativt stadsnära så gör sig vildmarkslivet påmint emellanåt. Dock inte alltid på ett önskvärt sätt. Häromdan när jag skulle koka morgonkaffet gick strömmen vilket den gör allt som oftast. Orsaken är emellanåt av det något ovanligare slaget. En bäver har olyckligtvis sitt matföråd ståendes inom ledningsavstånd. Nu har i alla fall elbolaget lovat att gallra bland de träd som kan bli framtida strömbrytare och därmed blir bävern förhoppningsvis mer populär bland de boende i området. Även en bäver som går mot strömmen har rätt till livsutrymme. tycker Christina
Christina
4 ... Lufthavets lyxkryssare
Läs hela artikeln i PDF-format Gulfstreams nya jet, G650, kommer enligt tillverkaren att bli världens snabbaste affärsflygplan, en titel som hittills innehafts av Cessna Citation X. Gulfstream siktar på leverans redan nästa år. Kanske är det dags för svenska regeringen att byta upp sig?
16 ... Harrier har landat
Att den brittiska regeringen har beslutat sig för att satsa på mer kapabla vapensystem som Tornado och Eurofighter blev sista dödsstöten för Harrier. Försvarsministern Liam Fox medger att nedläggningsbeslutet ingalunda var lätt, men att osentimentala åtgärder emellanåt är nödvändiga.
20 ... Helikopterpilot - ett yrke för dig?
Just nu återhämtar sig flygbranschen från tuffa tider och framtiden ser ljus ut. Om du funderar på att satsa på att bli helikopterpilot så är det rätt tid att starta din utbildning nu! Vi har listat alla utbildningsvägar åt dig.
24 ... WT-9 Dynamic - Plastic Fantastic
Vår testpilot Stefan Löfgren har tittat närmare på den slovakiska LSA-klassade glasfiberkärran WT-9 Dynamic. Han konstaterar att utmaningen inte ligger i att flyga maskinen utan att till fullo bemästra dataskärmarna. Men med fokus mer på flygning slår Stefan fast att Dynamic är som en dröm att flyga.
28 ... U-2 Dragon Lady
Under kalla kriget svävade det amerikanska spionflygplanet U-2 på 21 000 meters höjd utom räckhåll för ryssarnas jaktflyg eller luftvärnsrobotar. Flygplanets enda beväpning bestod av en kamera med ett extremt kraftfullt objektiv. 1962 bilddokumenterade U-2:an avskjutningsramper för kärnvapenrobotar och plötsligt stod världen på randen inför ett atomvapenkrig.
30 ... Sea King - Räddare i nöden
Vi följer med en norsk besättning på ett dramatiskt räddningsuppdrag med en Sea King helikopter. Ett uppdrag som först går enligt ritningarna men som ändar upp i skarpt läge.
50 ... nEUROn - Ett obemmannat försvar
Nyligen levererade Saab en prototyp av det förarlösa stealthflygplanet nEUROn till samarbetspartnern franska Dassault. Tanken är att den ska vidareutvecklas för att så småningom serietillverkas. Efter slutmontering hos Dassault ska den provflygas under 2012. Därefter lär nEUROn bli föremål igen för vilda politiska diskussioner om Sveriges framtida luftförsvar.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se