Innehåll nr 3 - 2014
Hur kan ett flygplan bara försvinna? Det är en fråga som en hel värld ställer sig just nu. Det fanns inget avvikande när Malaysian Airlines Boeing 777 lyfte den 8 mars för den dagliga turen till Peking med 239 människor ombord. Över sydkinesiska sjön önskar MH370 markkontrollen en god natt - transpondersystemet stängs av och några minuter senare försvinner MH370 symbolen från radarskärmarna.
I skrivande stund tror de australiska myndigheterna att de, via specialfartyget Ocean Shield, har lokaliserat pingsignaler i södra Indiska oceanen som är desamma som signaler från ett plans svarta låda. Om det är möjligt att bärga MH370:s svarta låda på den förmodade platsen återstår att se. Djupet är cirka 4 500 m och ligger på gränsen till den kapacitet robotubåten, Bluefin 21 har, som är tänkt att skickas ner om signalerna bekräftas. Vår reporter Christer Åhström har under en månad varit i den massmediala hetluften i ämnet och i detta numret berättar han alla turer hittills kring ett av modern flyghistorias mest mystiska försvinnande.
I detta numret kan du också läsa om brandstationen på flygfältet Hemet-Ryan i Kalifornien där man använder flygplan i stället för bilar. Eller den amerikanska budgetmanglingen som har resulterat i att även landets flygvapen måste dra sitt strå till stacken. Förslaget att hela flottan av A-10 ska slopas har dock väckt häftig debatt. Ekonomisk problematik kring luftförsvar är ju aktuellt även i vårt land. Till de positiva nyheterna vad gäller svensk flygindustri är att Saab nyligen undertecknade en avsiktsförklaring med den schweiziska flygtillverkaren Pilatus om att utveckla skolflygplanet PC-21. Nu närmar sig tidpunkten för ett politiskt avgörande vad gäller Gripenprojektet. Kanske har Saab hittat en ny väg när det gäller att blidka den schweiziska befolkningen inför folkomröstningen den 18 maj.
Vårvärmen sätter fart både på mig och naturen. Det är bråttom med att se till att alla holkar är rensade och sitter där de ska. Prioriterade är starholkarna som sitter i skogsbrynen. Knappt hinner man glädjas åt dessa fåglars ankomst förrän häckningen är avklarad. Det blir alltid lite tystare när skarorna av starungar drar vidare på sina födosök. Förra året då en ornitolog passade på att märka starungarna tyckte han sig höra Göktytan bortåt min björkhage. Det återstår väl att se om den skygga hackspetten finner sig tillrätta i min nyförvärvade specialholk. Om inte så finns det gott om naturliga bohålor. Men det är alltid lika spännande att försöka hjälpa naturen på traven.
Christina
4 ... NORD 1101 NORALPHA
Efter andra världskriget byggdes Nord 1101 Noralpha i cirka 200 exemplar till franska flottan och flygvapnet. De sista mönstrades ut ur rullorna på 1970-talet då många köptes av privatpersoner. Några flyger än, bland annat fågeln på Daniel Karlssons sköna bilder.
16 ... LEARJET 85 KOMPOSITRAKETEN
Med Learjet 85 bryter tillverkaren Bombardier i Wichita, Kansas, helt ny mark. Planet byggs till största delen i kolfiberkomposit. 85:ans kropp är nästan tre meter längre än toppmodellen Learjet 60XR. All tänkbar avionik och en minst sagt rymlig kabin gör flygplanet till något alldeles extra. Enda smolket i bägaren är ständiga förseningar. Tillverkarens försäkran att kärran ska komma i luften någon gång under hösten är få som tror på.
26 ... JAPANSKT TERRORVAPEN
Läs hela artikeln i PDF-format De var världens största ubåtar. Ett japanskt terrorvapen med tre attackflygplan ombord i en vattentät hangar. Ett vapen som kunde ta kriget ända hem till det amerikanska folkets bakgård.
34 ... LUFTTANKNING
För att kunna sälja sälja Gripen C/D till utländska kunder har Försvarets Materielverk köpt den tekniska funktionen för lufttankning. En förmåga som innebär att Gripen får en ökad operativ räckvidd och uthållighet vid internationella insatser.
38 ... HKP 14D I LUFTEN
Det har varit många turer sedan 2001 då kontrakt skrevs om anskaffning av 18 stycken NH90. I april 2011 överlämnades de första fyra NH90 ( A och B-modell) från FMV till Helikopterflottiljen. I slutet av 2013 var det dags för överlämnandet av den första D-modellen. Rickard Gillberg har tittat närmare på den toppmoderna HKP 14D.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se