Sammanfoga två flygplanskroppar och häng på två nya, energisnåla motorer längst bak. NASA:s Aurora D8 är ett flygplan för framtiden. Betydligt bränslesnålare än dagens maskiner bland annat tack vare just den breda flygkroppen som kompletterar vingarnas lyftkraft
Den kinesiska flygindustrin har ambitioner att ta upp kampen mot de stora flygplanstillverkarna, bland andra Airbus och Boeing. Det första försöket heter ARJ-21 och nu är också Comac 919 uppe i luften. Den är en direkt utmanare till A320 och B737.
Varje flygplan ger upphov till virvlande luftströmmar. Ju större flygplan desto kraftigare turbulens. Det vet flygledarna som håller allt längre avstånd mellan flygplan, på marken och i luften. Nu har även Airbus tagit sig an problemen som uppstår bakom bjässen A380.
50 år efter att den klassiska SK 60 togs i tjänst i Flygvapnet och efter att gruppen 2009, på grund av bland annat tids- och resursbrist, fick lägga hjälmarna på hyllan, ska nu det länge saknade Team 60 åter visa upp sina färdigheter för den svenska flygdagspubliken.
Callsign: Mediflight 5980
Att vara ambulanshelikopterpilot är på ytan ett actionfyllt jobb med riskfyllda uppdrag och dramatiska landningar. Men bakom ytan döljer sig en vardag där piloten befinner sig mitt i en situation där varje beslut kan vara skillnaden mellan liv eller död.
Belgiska Sonaca kan bygga flygplan. Både F-16 och Airbus har passerat genom fabriken, men att bygga ett skolflygplan till Europas allmänflygare var ett nytt projekt. Ett lyckat sådant, menar Flygrevyns testpilot Stefan Löfgren.
Hur många stolar ska det vara i kabinen, var placerar vi toaletterna. Ljuset, hur ska det utformas? Det är bara några av de många frågor som varje flygbolag måste besvara innan ett nytt flygplan sätts i trafik. Hos Airbus i Hamburg finns nästan alla svar om kabininredning att få.
Det började som ett ryskt-italienskt projekt mellan Yak och Alenia. Men det knakade i fogarna och de två gick skilda vägar. Tur för italienska Alenia som med Aermacchi har ett skolflygplan i världsklass och en vass konkurrent till Boeing/Saab T-X.
Faktum är att B737-600 har varit omstridd, för att inte säga kritiserad. SAS var i princip det enda flygbolag som köpte den och har haft problem att få den lönsam. Är det kanske dags för en omvärdering?
Indien är en jättelik marknad för flygbranschen, både civilt och militärt. Inte konstigt då att landet har sin egen flygmässa, Aero India, som utvecklats till ett av världens största flygevenemang. Flygrevyn var på plats tillsammans med bland annat Saab Gripen.
Framtidens civila bansystem är – runda. Det menar ett gäng forskare i Holland som konstruerat en cirkelrund landningsbana. Den har samma kapacitet som tre–fyra vanliga, raka landningsbanor, något som kommer att lösa platsbristen på världens stora flygplatser.
Namnet säger allt: Messerschmitt Me 163 Komet. När den dök upp i luften ovanför Europa 1944 mötte bombflygarna för första gången något de aldrig sett tidigare. Inget annat flygplan drevs av en raketmotor. Inget var snabbare. Och inget var lika farligt – även för de egna piloterna.
Mer information: Flygrevyn.se
|