Flygnyheter
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Innehåll nr 6 - 2008
Beställ detta nummer
,
Prenumerera
,
Tidigare nummer
,
Om Flygrevyn
Alltsedan år 2000 har svenska privatflygcertifikat minskat från 6 000 till årets drygt 4 000. En dramatisk och oroväckande minskning konstaterar Bo Söder på Luftfartsstyrelsen. Att alla nya regler och avgifter slutligen tagit knäcken även på de största entusiasternas flygintresse är tydligt. Och många som redan har certifikat väljer att inte förnya det. Men det finns ljuspunkter även i ett byråkratiskt mörker. Inom några år ska det vara möjligt att för en billigare slant ta ett cert som gäller för upp till fyrsitsiga privatplan. I stället för de 45 timmar som krävs för ett PPL-cert ska det räcka med runt 30 timmar för att bli LSA-cert innehavare. Det gör stor skillnad i plånboken. Men redan nu väljer många att ta UL-cert och de 25 timmar som krävs halverar i princip de mellan 80-100 000 kronor som det kostar att ta ett PPL-cert. Dessutom får du som elev tillgång till UL-flygplan som numera ligger i framkant både vad gäller design och prestanda. Häromnatten fick jag bevittna en akrobatisk luftfärd i den högre skolan. Prestationen stod min siameskatt Movitz för när han var ute på upptäcktsfärd. Plötsligt var han försvunnen! Efter flera timmars eftersök hör jag ett djungelvrål nerifrån ån som rinner nedanför gårdens betesmarker. Jag hittar honom slutligen högst upp i en av de allra högsta alarna hängandes i krokig tass längst ute på en rank gren. Tyngdkraften gjorde slutligen sitt och med en baklängesvolt störtdyker han rakt ner i vattnet och far iväg som en raket över ängen. Min andra katt Merlin är liksom jag svampentusiast. Eftersom han har ägnat sig åt att äta nejlikbroskskivling har jag tyckt att det har varit en nyttig hobby. Det förrädiska är att även giftiga svampar kan smaka gott vilket Merlin fick erfara. Det blev intensivvård och tur i oturen hade gjort att han valt ett mindre giftigt exemplar. Tills vidare har kattbröderna husarrest.
Christina
4 ... TUNNAN 60 ÅR
J 29 byggdes i 661 exemplar och var på sin tid synonymt med flygvapnets storhetstid. Under denna perioden hade Sverige världens fjärde största flygvapen räknat i antalet flygplan.
22 ... RYMDTURISM
Nyligen rullades WhiteKnightTwo ur hangaren vid Mojave Air and Spaceport i Kalifornien. WK2 är moderskeppet som ska lyfta rymdfarkosten SpaceShipTwo till de högre höjderna. SS2 ska förutom vetenskapsmän även ta med betalande turistastronauter. Kiruna är påtänkt som en av tre möjliga rymdbaser!
30 ... SUPERHELIKOPTERN X2
I slutet av augusti provflög Sikorsky sin nya X2 Technology Demonstrator. En helikopter som enligt tillverkaren kommer att kunna flygas i marschhastigheter runt 460 km/tim. Dagens fartrekord innehas fortfarande av Westland Lynx ZB500 som 1986 flög strax över 400 km/tim.
34 ... BOOMERANG - EN VINNARE
Efter en provtur med det australiska skolflygplanet Boomerang konstaterar vår testpilot Bob att han troligen har flugit efterföljaren till Tomahawken. Boomerang är dessutom tuffare, större och starkare.
44 ... FLYGSÄKERHET I FOKUS
Rolf Björkman tittar närmare på Spanairolyckan i Madrid. Ett haveri som enligt senaste uppgifter kan ha sitt upphov i elektroniken och dess faror. Och piloter som glömmer att "flyga flygplanet" - även trafikflyget kan ha det problemet.
50 ... HERCULES I NY VERSION
Hercules har varit i oavbruten produktion sedan 1954. Grundkonstruktionen har stått sig genom åren. Därför höjdes ett och annat ögonbryn i flygvärlden när Lockheed Martin förklarade att man planerar en genomgripande förändring av flygkroppen.
56 ... SOMMARENS FLYGDAGAR
Att flygdagar ståt högt på önskelistan när familjen ska planera in sina semesteraktiviteter fick arrangörerna av Göteborg Aero Show till sin glädje erfara. Inte mindre än 45 000 människor njöt av både sensommarvädret och ett digert flygprogram.
... PLUS MYCKET, MYCKET MERA ...
Mer information:
Flygrevyn.se
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap