Innehåll nr 6 - 2014
I somras drabbades vårt land av den största branden i modern tid. Branden spred sig snabbt och på några få dagar tvingades samhällen att evakuera och stora skogsområden ödelades.
Om en flygberedskap hade funnits när branden i Sala utbröt så hade den enligt många släckts på några timmar. Katastrofen var så omfattande och tragedierna så många att politikerna kände sig manade att på plats visa sitt "seriösa" engagemang inför TV-kamerorna. Men nu när branden är släckt och media inte är på plats finns det då kvar något intresse från politiskt håll att upprätta en beredskapsplan för bränder? Eller ska vi, som vid Salabranden, även i fortsättningen förlita oss på att andra länder ska komma till vår undsättning? Forskare är tämligen överens om att på grund av klimatförändringar kommer bränder att bli allt vanligare i framtiden. Nästa gång kanske de länder som klokt nog har satsat på vattenbombare har fullt upp på hemmaplan.
Så snart jag hör det ängsliga pipandet från en rovfågel så kan jag inte motstå ingivelsen att släppa allt jag har för händerna för att gå ut och spana uppemot himlen. Att se den mäktiga siluetten av en rovfågel som sakta svävar på uppåtvindarna inger en slags inre frihetskänsla. I år har jag ofta kunnat ägna mig åt rovfågelsspaning då två Ormvråkar tycks ha lagt sitt jaktrevir inom mina betesmarker. Allt som oftast har jag kunnat närstudera dem då de sitter på stolparna och spanar efter byten.
Samma inverkan på mig har det lite sorgsna trumpetandet från gäss och svanar som sträcker mot söder nu när sommaren börjar gå mot höst.
Att titta på hur de omorganiserar sina positioner för att uppnå bästa flygeffektivitet i plogen är alltid lika fascinerande.
Fåglarnas läten väcker olika slags känslor och längtan till våren och Koltrastens sång den tror jag vi alla bär inom oss.
Men först ska en höst och vinter passera. Två årstider med andra sinnesförnimmelser och upplevelser.
Christina
4 ... FRANSKT FLAGGSKEPP
Läs hela artikeln i PDF-format Knappt har den franska tillverkaren Dassault offentliggjort nyheten Falcon 5X förrän de nu i våras presenterade sitt nya flaggskepp Falcon 8X. Det nya affärsflygplanet är tänkt att konkurrera med värstingarna Gulfstream G650 och Bombardier Global. 8X är den största bizjet som Dassault hittills byggt.
20 ... DEN STORA BRANDEN
I slutet av juli kom ett larmsamtal om en mindre brand cirka två mil väster om Sala. Branden spred sig snabbt och inom några dagar hotade den flera intilliggande samhällen. Branden kom att bli den största i Sveriges moderna historia. Vår testpilot Rickard Gillberg var på plats dag två och bekämpade lågorna med en högpresterande SA.315 Lama.
29 ... FINSK HURRICANE
I början av 1942 kraschlandade en sovjetisk Hurricane i Finland. Finnarna tog planet som krigsbyte. Planet som kallades HC-465 användes som målbogserare för att sedan skrotas 1944. Nu har HC-465 återuppstått i forrm av en annan Hurricane som målats i samma märkning. 2011 köpte engelsmannen Philip Lawton planet och efter en lång tids renovering, sammanlagt 12 år, flög det igen på ett flertal flygdagar i Finland. En sväng över till Sverige och Kristianstads flygdag fanns också på programmet.
34 ... PC-21 - AVANCERAT SKOLFLYGPLAN
Vår testpilot Stefan Löfgren har varit i Schweiz för att titta närmare på Pilatus PC-21. Han konstaterar att jämfört med en "front line fighter" kommer PC-21 visserligen till korta vad gäller fart- och höjdprestanda. Men i förmågan att likna en modern jet av multi-role typ når kärran väldigt långt med sin presentation och sin simuleringsförmåga. PC-21 lär vara en av kandidaterna som flygvapnet tittar närmare på när det gäller att ersätta den ålderstigna SK60.
52 ... JAPAN OCH ANDRA VÄRLDSKRIGET
En av de mest dramatiska händelserna under andra världskriget var utan tvekan japanernas angrep på den amerikanska flottbasen Pearl Harbor den 7 december 1941. Redan inför anfallet varnade chefen för den japanska flottan, amiral Isoroku Yamamoto, för följderna. Och hämnden kom.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se