En efterträdare till Hercules, ett nytt skolflygplan, mer incidentberedskap. Flygvapnet står inför stora utmaningar och behöver samtidigt nytt och dyrt materiel. Mats Helgesson är sedan ett år chef för Flygvapnet och fylld av förtroende för hur Sverige ska kunna skyddas.
Är A380 på väg ut? Försäljningen av världens största passagerarflygplan går knackigt och Airbus funderar just nu på framtiden för prestigeprojektet. Minskad produktionstakt håller igång verksamheten och kanske kan en begynnande begagnatmarknad återuppväcka intresset.
Det är halsbrytande så det räcker. Mitt i storstaden Budapest flyger tävlingsmaskinerna en slalombana på tjugo meters höjd. Det är Red Bull Air Race som kommit till stan och en av piloterna är svensk.
Bakom det något krångliga namnet Finnish Air Force Hornet Display Team döljer sig det finska flygvapnets uppvisningsgrupp. De piloter som tas
ut till gruppen får inte bara ett ärofyllt uppdrag utan också möjligheten att pressa de stora F-18 till max.
Det pågår ett krig på savannen mellan tjuvskyttar och parkvakterna. Nu har en drönare från det svenska företaget Smartplanes blivit ett effektivt vapen i kampen mot tjuvjakten. Tack vare det har allt fler fått upp ögonen för vad drönarna kan uträtta.
Modellen flög första gången 1934 under beteckningen Boeing modell 75. Men den är mer känd som Stearman och var skolplanet i USA under andra världskriget. Ett av alla de drygt 10 000 (!) som tillverkades flyger i Sverige, vacker gul och blå.
Flygning på låg höjd är alltid en utmaning. Ska den dessutom vara en del i en geologisk mätning gäller det att ha mycket god kontroll över flygplanet. Och det är inte bara marken som ska mätas utan också berggrunden under.
Den påminner om en Airbus A380. Men faktum är att MD-12 skapades hos McDonnell Douglas långt före att den europeiska jättemaskinen såg dagens ljus. Det som skulle blivit störst i klassen blev istället slutet för den amerikanska flygplanstillverkaren.
Det är en avsevärd ålder, den att vara 90 år. Det måste naturligtvis också firas. Flygvapnets årliga flygdag förvandlades därför till en stor och högljudd fest på Malmen. Och alla ville vara med och fira. Närmare 130 000 besökare var på plats under de två dagarna.
Stearman, DC-3:an Daisy, Antonov, SK 61 Bulldog. Flygdagarna runt om i landet är de perfekta tillfällena att stifta närmare bekantskap med flygplan som annars mest syns på bild. Glädjande nog blir det allt fler mindre flygshower runt om i landet.
Det är i öknen det tar slut. Där lagras stora skaror flygplan som ska skrotas eller plockas på reservdelar. Men på AMARG i Arizona vill man inte använda ordet flygkyrkogård. En del flygplan får istället nytt liv efter en tid på basen och återvänder i tjänst.
Säg Avro Anson och tusentals äldre brittiska flygare minns det flygplan där de lärde sig flygandets konst. Nu finns ett exemplar av den hedrade maskinen varsamt bevarad in i minsta detalj av två flygentusiaster på Nya Zeeland.
"If it's not Boeing, I'm not going". Den klassiska devisen har nu funnits i etthundra år. Nåja, den kanske inte utropades första gången 1916 när det första flygplanet tillverkades.
En kort landning som fick kompisarna i segelflygsklubben att jubla. Men läraren var allt annat än nöjd. Det blev en åthutning som troligen räddade livet på den då unge segelflygaren.
Flygvärlden
Nyheter från hela världen, civilt, militärt, allmänflyg.
På finalen
Mer information: Flygrevyn.se
|