Innehåll nr 7 - 2011
Nyheten att piloter somnar under pågående flygning gav stort eko i massmedia nyligen. Enligt en undersökning av Svensk Pilotförening uppgav mer än hälften av de 625 svarande att de somnat ofrivilligt i cockpit. Nuvarande regler innebär att en dagstjänstgörning kan vara upp till 13 timmar med en möjlighet till förlängning med två timmar. 80 procent av de tillfrågade ansåg att nuvarande regler utgör en säkerhetsrisk. Samtidigt finns förslag på att förlänga maximala arbetstiden till 16 timmar. Enhetschefen, Sven Christiansson på Transportstyrelsen tycker däremot att man lyssnat på föreningarna innan de gjort remissförslag kring hur arbetsschemat bör struktureras. SPF kontrar med att nuvarande regelverk är baserat på rena gissningar om när en pilot blir trött, medan myndigheten påpekar att man stödjer sig på vetenskapliga rapporter och att det finns en rapporteringsskyldighet vid incidenter. Hur det än är med saken så är det högst oroväckande att piloter tar sig en tupplur på sin arbetsplats kan man tycka. Det finns yrkesgrupper där säkerheten är helt avhängig av att de anställda håller sig vakna under arbetstid och pilotyrket är definitivt ett sådant.
I år fick jag mer äpplen än jag behövde. Mina fem äppelträd dignade av frukt och efter ett tag låg de i drivor på gräsmattan. Efter att ha trugat på grannskapets hästägare en del var det nästan lika mycket kvar. En natt fick jag som det heter i reklamen, oväntat besök. En älgko med kalv dök upp och efter några nätter var mitt bekymmer ur världen. Älgarna fick sig ett rejält skrovmål inför den stundande vintern. Det verkar som om kylan dröjer även i år. En del växter går till och med i blom igen. Och att hänga upp fågelautomater när det är vårljummet i luften känns som att man gör det mer för sitt eget höga nöjes skull än för fåglarna. Men trots allt är man slav under almanackan. Efter en sväng till Tungelstaboden för att inhandla höstens första fodersäck åkte två fågelautomater upp. En utanför redaktionstorpets fönster och en utanför köksfönstret i boningshuset. När jag inte stirrar på dataskärmen kan jag koppla av och kolla på fågeltrafiken. Och i köket fördriver siamesbröderna Movitz och Merlin tiden med ornitologiska studier varvat med sovstunder i hängmattan på elementet. På redaktionen har grannkatten Spiken ockuperat besöksstolen. När han inte dyker upp på morgonen utanför torpet vet jag att vintern är på gång.
Christina
4 ... Veteranflyg till Hässlö
Sveriges historiskt intresserade flygentusiater har haft det väl förspänt med veteranflygplan inom landet. Nu utökas den förnämliga skaran av gamla klenoder med två nytillskott, en P-51D Mustang och en A-26 Invader. Drivkraften bakom anskaffningarna är Jan Andersson.
18 ... Nytt på helikopterfronten
Läs hela artikeln i PDF-format Helitec som är den största europeiska helikoptermässan firade sitt 25 årsjubileum i år. Över 200 utställare hade ställt kosan till Duxford i England. Det var många spännande nyheter som presenterades och för den kräsne fanns en lyxutrustad VIP helikopter från Sikorsky att vila ögonen på.
26 ... Luftskepp i ny skepnad
Civila luftskepp lär förmodligen aldrig bli någon större kommersiell framgång. De är för långsamma och väderkänsliga för längre transporter. Däremot kan luftskeppet mycket väl få en militär renässans. Den amerikanska militären arbetar med ett flertal projekt avsedda för uppdrag i Afghanistan.
30 ... Utmanaren 350XWB
Den ursprungliga A350 presenterades redan 2004. Men kritiken från de presumtiva kunderna var massiv. De ville inte ha något som hade sina rötter i sent 1980-tal utan något helt nytt. Airbus tog till sig kritiken och nu presenterar de 350XWB-familjen som utmanar både Boeings 787 och 777.
36 ... Sidney Camm - Legendarisk konstruktör
Vissa människor har otvetydigt större inflytande på historiens gång än andra. Sidney Camm är en av dem. Som chefskonstruktör på Hawker lämnade skapelser som Hawker Hart, Hawker Hurricane, Hawker Tornado och Hawker Hunter hans ritbord. Tillsammans skulle Spitfire och Hurricane avgöra slaget om Storbritannien till britternas fördel.
44 ... Martin Mars - Vattenbombaren
Utanför Kanadas västkust har företaget Coulson Flying Tankers sin bas för världens största vattenbombare. Trots imponerande kapacitet är höga underhålls- och driftskostnader och osäkra intäkter faktorer som gör att framtiden är oviss för Marsplanen.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se