Mitt skrivbord ser inte ut som en arbetsplats utan mer som ett slagfält. Men ur detta kaos av tidningar och pappershögar växer tidningen mirakulöst sakta fram åtta gånger om året. Det papperslösa kontoret är en utopi som dessvärre inte existerar i min verklighet.
När jag började arbeta för Flygrevyn 1984 kunde jag inte ens i min vildaste fantasi tro att ämnet flyg var så brett och innehållsrikt. Nu vet jag bättre och det är snarare så att uppslagen för kommande artiklar är till synes oändligt.
I tidningen du håller i din hand så finns förutom de rubricerade artiklarna till höger att läsa om dramatiken kring Dreamlinern. Nya flygmodeller har som bekant sina barnsjukdomar, men B787-8 har haft ovanligt många. Boeing som gör allt som står i deras makt för att reda upp det hela har inte haft det så hett om öronen sedan utvecklingen av 747 i mitten av 1960-talet. Nu sätter de sitt hopp till den förlängda 787-9 som man siktar på att leverera i mitten av nästa år.
Inte bara Norwegian har råkat illa ut i samband med introduktionen av nya flygplan. Vem minns inte SAS landningshaverier med Dash8-Q400 för knappt tio år sedan. Då meddelade SAS dåvarande vd Mats Jansson att det var slutfluget med turboprop för SAS del. Men inget är hugget i sten. Nu satsar SAS återigen på turboprop. Sex ATR 72-600 sätts in på inrikeslinjer och SAS är tillbaka i turbopropvärlden.
Men definitivt slutfluget är det i alla fall för SAS MD-80. En flygplanstyp som av många piloter anses vara ett av de bästa som tillverkats och ett äkta "pilotflygplan". Läs om när SAS tog sina sista MD-82:or ur trafik. Vill du fördjupa dig ytterligare kan du gå tillbaka till Flygrevyn nr: 2 i år och läsa en genomlysande test av MD-80. Sista MD-80 kommer att "landa" på flygmuseet i Oslo.
Hur kommer då framtidens trafikflyg att se ut? Även detta tittar vi närmare på i en artikel. Det finns redan nu tydliga tendenser. Sålunda kommer planen att bli mer datoriserade, mindre beroende av flygtrafikledning, bussmodellen kommer att slopas utom i charter- och lågprissektorn och tillverkana kommer att satsa på biobränslen och motortekniska innovationer. Men du lär få vänta bortemot 2030 innan helt nya flygplan kommer ut på marknaden.
Eftersom naturen har tagit paus innan vintervilan så blir det i stället en liten rapport om gårdens katter.
Grannkatten Spiken har uppenbarligen bestämt sig för att avnjuta sin pensionärstillvaro i närheten av mig. Han är visserligen döv vid det här laget men synnerligen observant ändå. Genom ett primitivt teckenspråk håller jag och han kontakt om livsviktiga saker som mat. Dagarna tillbringas med fördel framför kaminen på redaktionen.
Siamesbröderna Movitz och Merlin har blivit inomhuskatter så här på senhöstkanten. Hänvisade till varandra så piggar de upp tillvaron genom att brottas med varandra. Tack och lov är det inte frågan om kattslagsmål. Det är däremot inget som gamla Spiken tvekar inför. Ingen annan katt sätter ostraffat sin tass på gårdsplanen. Att hävda sitt revir är viktigt antingen man är människa eller en gammal katt. Det sägs ju att lyckan lär komma när en katt flyttar in i ens hus. Och så får man en vaktkatt på köpet...