Innehåll nr 8 - 2009
Apropå artikeln om Starfighter som finns att läsa i detta nummer så ger det mig en anledning att åter skriva några rader om flygaresset Chuck Yeager - mannen som förändrade vår verklighetsuppfattning då han sprängde ljudvallen i slutet av 1940-talet. När han besökte Sverige 1986 fick jag en möjlighet att intervjua honom. Yeager var då 63 år och fortfarande aktiv pilot med 183 olika militära flygplan i sin loggbok, civila räknade han inte.
Utvecklingen ställer stora krav på tillverkarna menar Airbus. Större maskiner krävs för att komma tillrätta med de allt besvärligare trafikstockningarna runt växande megastäder. Och motorerna måste bli renare och bränslesnålare.
Vid den tiden jobbade han för Northrop med framtida stridsteknik och flög F-20 ett par gånger i veckan. Stealthflygplan var hetast just då, men Chuck forskade redan vidare in i den framtida teknikutvecklingen. Han spådde att stridsflygplan skulle komma att ses som plattformar från vilka missiler gjorde jobbet. Vis av egen erfarenhet tyckte han att man skulle skona piloten från omänskliga g-krafter. Även små förarlösa flygplan ingick i hans framtidsvision. Däremot hade han ingen insikt i den kommande miljökrisen. Hans vision om kommersiellt överljudsflyg som enligt honom skulle prestera mellan Mach 4 och 5 lär vi knappast få se inom en snar framtid.
Redaktionskatten Spiken har utav för mig okänd anledning trampat snett. Grannfamiljen, med vilken jag har delad vårdnad, meddelade häromdan att han intagit viloläge i bekvämaste soffan och endast haltar ut för att ta en daglig nypa luft. Jag får ställa hans grädde på kylning tills tassen bär igen.
Siamesbröderna Movitz och Merlin lever däremot en mer skyddad tillvaro. I deras värld är det mer omgivningen som far illa. Förmodligen har de rasat ut julen innan jag hinner blinka och vem är jag att säga att granen inte är ett klätterträd.
God Jul önskas Alla Läsare!
Christina
4 ... SK 16 på frammarsch
För några år sedan började antalet Sk 16 växa i Sverige. Numera finns ett halvdussin maskiner i flygbart skick och minst lika många är i olika stadier av renovering. Daniel Karlsson berättar både i ord och bild om en veteran med en ljus framtid i vårt land.
18 ... Lågprisflyget satsar på långlinjer
Läs hela artikeln i PDF-format Lågprisbolagen expanderar kraftigt på den europeiska marknaden. I Sverige är kampen mot de traditionella flyget stenhård. Tidigare har lågprisbolagen hållit sig borta från att flyga på de längre sträckorna, men nu ger de sig även in i striden om långlinjepassagerarna.
20 ... Sea King – ängel i nöden
För 50 år sedan lyfte Westland Sea King helikopter för första gången. Därefter följde årtionde efter årtionde med räddningsinsatser världen över. Än i dag flyger ett flertal på livräddande uppdrag i grannlandet Norge.
22 ... Starfighter – en vass legend
Det är inte många stridsflygplan som kan mäta sig med amerikanska F-104 Starfighter. Ett extremt flygplan vars flygegenskaper är tveksamma, en haveristatistik som förskräcker, men som trots detta har tjänstgjort i 50 år.
30 ... Dubai Airshow 2009
Trots att den finansiella krisen även har drabbat Gulfregionen avhölls Dubai Airshow med deltagare från 47 länder. Men i år stod inte flygbolagsdirektörerna i kö för att köpa flygplan, snarare fanns de på plats för att skjuta på leveranserna.
44 ... Varieze – en udda fågel
Den genialiske konstruktören Burt Rutan som på senare tid gjort sig känd för SpaceShipOne och -Two samt rymdfarkostbäraren White Knight, har alltid haft sinne för det spektakulära. För snart 35 år sedan presenterade han ett hembygge utöver det vanliga byggt i glasfiberarmerad plast. Vår testpilot Bob har dock en hel del synpunkter på den canardvingade futuristiska skapelsen.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se