Det eldrivna flyget gör stora framsteg. Inom ett par år räknar flera tillverkare ha regionala maskiner i trafik.
Finlands val kan avgöra en del av Saabs inriktning under 20-talet och få betydelse för nordisk försvars- och säkerhetspolitik
Det var flygmässan där Airbus glänste och Boeing fick hålla sig i bakgrunden. Paris Air Show bjöd också på flera framtidsspaningar om bland annat eldrift.
Början blev skakig. Den första modellen A300B rosade inte marknaden. Men tolv flygplanstyper senare kan Airbus se tillbaka på ett halvt decennium av framgång.
Gripensystemet har trettio år på nacken. Och ska ha trettio år till. Det menar Lisa Åbom, CTO på Saab med uppdrag att göra Gripen till en ständig överraskning för motståndarna.
Det belgiska flygvapnet flyger en F-16 Falcon i uppvisningar världen runt. Nu har flygplanen fått en ny, vässad, mörkare design.
Airbus har startat projekt Albatross – ett flygplan som kan röra på vingspetsarna. Det kan komma att revolutionera sättet att bygga flygplan.
Produktionen av flygplanstypen riskerar att läggas ner om flygförbudet för Boeing 737 MAX 8 inte hävs före årsskiftet.
Den har räddat människor i fara, jagat ubåtar i skärgården och över huvud taget varit en symbol för Flygvapnet. Nu har Boeing Vertol 107 kommit tillbaka som flygande veteran.
De är diskret vita och dyker upp nu och då. Den vita färgen är ett säkert tecken på att de är en ACMI inhyrd för att täcka upp när något av de stora flygbolagen har kapacitetsbrist.
I Åbo, Bodö och Falköping köade de flygintresserade. Flygrevyn var självklart på plats.
Den skulle bli ett propagandanummer, en bjässe till flygmaskin som bevis för kommunismens storhet. Det gick tvärtom. ANT-20 kom egentligen aldrig upp i luften.
Mer information: Flygrevyn.se
|