Feel Air kom aldrig upp i luften. Norwegian höll ut ett antal år men avvecklade sedan långlinjerna. Nu gör Norse Atlantic ett försök med intercont till lågpris. Mitt i flygbranschens värsta kris.
Airbus specialversion av A350XWB ska ta upp kampen mot Boeing 777. Samtidigt läggs produktionen av "Queen of the Sky" ner och de sista maskinerna levereras nästa år.
Det kallas KSA – det nya svenska ambulansflyget som nu äntligen är på väg upp i luften. Ryggraden i verksamheten är Pilatus PC-24 som nu landat på basen i Umeå.
A320-familjen är en framgångssaga utan like för Airbus. Nu vill flygplanstillverkaren göra storebror A321 ännu större. Arbetsnamnet är PlusPlus och nu måste vingarna fällas in.
Boeing och Airbus regerar bland flygplanstillverkarna. Men nu är förhoppningen att nya, ryska MC-21 ska tvinga ut Airbus och Boeing från den ryska inrikesmarknaden.
Flyg och miljö funkar inte. I alla fall om vi ska tro en del. Flygrevyn möter Fly Green Funds vd David Hild som har tagit sig an jobbet att räta upp debatten och tala för det hållbara flyget.
Det har kallats Miraklet på Hudsonfloden, nödlandningen som räddade alla ombord. Men det är långt ifrån alla piloter som hade klarat stressen att göra det visar nu ny forskning.
Man kan knappast beskylla Thomas Boyner för att ha legat på latsidan. Det är inte ovanligt att det tar runt sex år att få ett hembygge i luften. Thomas gjorde det på två och ett halvt. Flygrevyn har testat hans fina Van's RV-9A.
Boeing myglade till sig det förra kontraktet med KC-46. Nu ska ännu en upphandling genomföras och Airbus laddar tillsammans med Lockheed för en ny rond i tankerkriget.
Flygbolag ska drivas av proffs. Inte av klåpare eller skurkar och riktig illa blir det när politikerna lägger sig i. Flygrevyn har gläntat på dörren till några riktigt misskötta flygbolag.
Det blev bara en större flygshow i Norden i somras – Kaivopuisto Airshow i Finland. Men så lockade den också tiotusentals besökare. Flygrevyn var självklart där.
Efter ytterligare en säsong med få möjligheter att träffas var det många som sett fram emot att komma till den årliga EAA-flygträffen i Falköping.
Stora flygplan är inte alltid framgångsrika. Det vet konstruktörerna bakom bland annat Brabazon och A380. Samma sak med bjässen Junker G.38 som bara flög i ett fåtal exemplar.
Mer information: Flygrevyn.se
|