KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Bromma växer som nav

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2012-04-23
Antalet resenärer som byter flygplan på Bromma ökar. Under första kvartalet 2012 ökade genomgångstrafiken i Malmö Aviations- och Sverigeflygs gemensamma linjenät med 63 procent jämfört med samma period i fjol.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Brommavän  2012-04-29 10:06:35
KopplingBromma växer som nav 
Ny lagstiftning behövs!
Rubriken "Bromma växer som nav" säger egentligen allt. Bromma är begränsat av miljökvoter för att kunna hålla balans mellan miljö och transportpolitik. Hela tanken med Bromma är att svenskarna ska ha möjlighet att flyga direkt till Stockholm city. Att byta flyg på Bromma är att belasta miljökvoten på ett fundamentalt felaktigt sätt. Ska man byta flyg gör man det på Arlanda. Flyg till och från Bromma ska självklart vara förbehållet dom passagerare som ska till Stockholm city.

Det finns en uppenbar risk att Brommas framtid blir ifrågasatt om kvoterna för trafiken missbrukas på detta påtagliga sätt. Miljövänner kommer att ifrågasätta flygplatsens framtid om inte transittrafiken stoppas. Se till att Bromma används på det sätt den är avsedd för - regionalflygplats till och från Stockholm city.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Scott Travis
2012-05-13 10:33:50
SV: Bromma växer som nav
Mr Smith, spelar lixom ingen roll om Stockholm har mest bostäder i hela värden. Här är det i allafall för lite bostäder i förhållande till folkmängd. Ungdomar har ingen chans att få en bostad, studenter har det nästan ännu värre. Har inte sagt att det är på Bromma det skall byggas men jag förstår de som vill bygga där. Bygga på höjden, menar du då att det skall byggas fler våningar på redan befintliga hus?
Jan E
2012-05-13 10:23:52
SV: Bromma växer som nav
Mr Smith, jo det hade varit en vacker syn att göra om Bromma till en grön oas likt Pildammsparken i Malmö, men byggherrar och politiker vill bygga på varje kvadratcentimeter.
Ska man seriöst lägga en framtidsplan för Stockholm så finns det ett befintligt och mycket väl fungerande järnvägsnät i mälarregionen, och där kan man anlägga nya förorter istället för att alla ska bo mitt i stan med skyhöga byggpriser.
Bromma som flygplats är mer en lekstuga för politiker och näringsliv, som om Stockholm skulle dö ut utan den.
Uppvuxen i bromma
2012-05-13 09:58:30
SV: Bromma växer som nav
Hoppas verkligen bromma får fortsätta att växa igen, det bästa skulle vara om flygklubben fick sin bana öppen igen. Det var så trevligt att åka på flygdagarna när jag var barn jag önskar att mina barn också hade fått vara med och kolla på alla små flygplan och klämma på dom lite.

Varför skall alla politer tycka så illa om flygplan.

Mr smith
2012-05-12 18:47:46
SV: Bromma växer som nav
Förstår inte erat resonemang, Stockholm behöver flera bostäder därför skall bromma flygplats bort?

Det finns ingen stad i Sverige som har så många bostäder som Stockholm!!! Så tvärs om om det skall byggas mer i stockholm bygg på höjden och låt de sista grönområderna vara kvar OCH bromma flygplats.

Jan E
2012-05-02 20:26:58
SV: Bromma växer som nav
Har ventilerats tidigare varför olika miljökrav ska gälla för Bromma och Arlanda som det bara är knappa 48 km mellan. Å ena sidan kan en villaägargrupp i princip helt strypa tredje banan när den behövs som mest på peaktimmarna, medan Bromma som ligger mitt i stan kan förlängas till 2038 utan några problem.
Det ligger många hundar gravade i dessa beslut och ska man kunna ta miljömålen på allvar som politikerna pratar sig varma för, så är just Bromma lite av gör som jag säger och inte som jag gör "
Bromma behövs INTE. Låt RyanAir och näringslivet bekosta järnväg från befintliga nätet ut till Skavsta så kan man åka in till Tcentralen under 35 minuter.
Kurt
2012-05-02 09:06:19
SV: Bromma växer som nav
Helt vansinne att Bromma skall växa som en navflygplats. Dels i miljösynpunkt men även att det riskerar ta död på regionalflyget i Sverige.
X-Y
2012-05-01 16:27:03
SV: Bromma växer som nav
eller så blir vi helt enkelt kvar till 2038, o bygger bostäder lite utanför stockholm helt enkelt :-)! Bromma behövs, inte bara för de som flyger in till stockholm. o du lär ju få kämpa på, om du nu ska lägga ner Bromma, som du nu verkar kunna göra hehe
Stockholmare
2012-04-30 23:35:09
SV: Bromma växer som nav
Stockholm behöver inte Bromma, det är landsbygden som behöver Bromma. Så var försiktiga med vad ni gör, annars lägger vi ner skiten å bygger bostäder som vi behöver här i storstan.
Fritz Klyka
2012-04-29 22:05:10
Till Brommavän.
Ja. Det låter vettigt det du säger. Låta Arlanda ta all inrikes transfer. Men har Bromma kapacitet att klara all pax och flyg som ska till Stockholm? Hur många resenärer som enbart ska till Stockholm reser via respektive flygplats? Är tyvärr dåligt insatt i statistiken. Någon som vet?
Janne
2012-04-29 21:36:18
SV: Bromma växer som nav
Det stämmer bra vad som skrevs, det va helt klockrent skrivit! Med den utveckling Bromma har idag, dröjer det inte länge förrän Bromma lägs ned. Nå låt Bromma vara som det varit. Annars står det strax grävskopor på banan.
Krille.
2012-04-29 21:33:14
Till Haha
SAS flyger Visby-Arlanda.
Haha
2012-04-29 13:45:48
SV: Bromma växer som nav
Varför? Om jag åker från visby och ska till malmö. Varför skulle jag då åka till bromma, sen buss till arlanda och ett nytt flyg där? Kanske inte finns ngt flyg till arlanda.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev