Innehåll nr 1 - 2012
Att spaka en simulator är väl varje flygentusiast dröm gissar jag. Förresten gäller det nog även erfarna piloter, vilket ni kan läsa om i tidningen då Flygrevyn gör ett besök hos föreningen Swesim. I vilket fall som helst drar jag mig till minnes då jag för många år sedan var på besök hos Airbus för att göra en intervju med Axel Alegren, dåvarande instruktör hos Airbus. Utan min vetskap hade han bokat en timmes pass i en simulator. Väl på plats programmerade han snabbt in koden för en A340. Visst trodde jag att känslan i dessa sofistikerade simulatorer var autentisk, men inte så till den milda grad! Efter tio minuter var jag svettig och blicken var nitad på det elektroniska horisontgyrot. Axel uppmanade mig att titta även ovanför brädan. Jag kan garantera att den syn som mötte mig var väldigt illusorisk. Jag låg på final in emot Hong Kongs flygplats mitt bland alla skyskrapor. Under stor koncentration lyckades jag slutligen sätta flygplanet - tvärs banan!
Större delen av vintern har inte varit sig lik. Ingen snö, men desto mer blåst och regn. Och som det har blåst eller snarare stormat. Jag är tacksam att ekar och askar är stabila träd eftersom de omger större delen av min gård. Farligt nära alla hus. Däremot har ett par gamla björkar, av format större, fallit med rötter och allt. Även en rejäl gran gav till slut upp för vinden och föll olämpligt rakt över en väg. Får trösta mig med att behovet av ved i alla fall är säkrat för år framöver.
Efter stormen kom så äntligen snön. Vitt och vackert överallt. På vintern går inga djur spårlöst förbi. Det är alltid lika spännande att se vilka vägar rådjur, rävar och harar har trampat upp. Eller att iaktta vingarnas avtryck i snön efter någon rovfågel som slagit ett byte. Just nu har småfåglarna en strykande åtgång. Sparv- och Duvhök håller ett vakande öga på fågelbordet. Resterna ligger fjäderlätt på snötäcket. En grym verklighet kan tyckas, men helt naturlig.
Inte bara de vilda djuren lämnar tassavtryck efter sig. De små spårstämplarna runt huset skvallrar om att grannkatten Spiken är i antågande. Trots sina 19 år på kattnacken tar han sig över stock och sten en halv kilometer innan han dyker upp runt stugknuten. Dagarna fördrivs på katters vis med mat och sömn. De både siamesbrödeerna Movitz och Merlin däremot är så pass insiktsfulla att de redan i dörröppningen börjar skaka på tassarna som om de redan stod ute i snön. Annars har de samma livsfilosofi som Spiken bortsett från att de smågnabbas med varann emellanåt.
Trots att snö genererar extrajobb så tar det udden av mörkret och nästa gång ni läser spalten är det tidig vår - tänk på det!
Christina
4 ... Gripen till Schweiz
I hård konkurrens med sina tvåmotoriga konkurrenter Rafale och Eurofighter vann Gripen affären att leverera 22 Gripen till Schwiez. Nu väntar vidare diskussioner och förhandlingar mellan Sverige och Schweiz. Ett avtal förväntas vara klart innan årets slut.
16 ... Simulerad flygning
Föreningen Swesim i stockholmsförorten Årsta har byggt sina egna simulatorer. Förutom en 737-simulator finns även AJ 37 Viggen och en J 35J Draken som just nu är under renovering. Efter att piloten Klas Vikman kört ett pass i 737:an konstaterar han att realismen ligger på en mycket hög nivå.
24 ... Tomcat - en kärra med fräs
Jämfört med de maskiner av fjärde generationen som tas fram i dag gick utvecklingen av F-14 snabbt. Från det att Grumman fick kontraktet till dess flygplanet kom i luften tog det inte ens två år. Tomcat premiärflög i december 1970 och de sista flygplanen togs ur tjänst 2006.
46 ... Cabri G2 - liten men naggande god
Trots att Cabrin är en liten helikopter konstaterar vår testpilot att den känns fullvuxen. Den franska tillverkaren Guimbal har bland annat satsat på utformningen av rotorsystemet och kraschsäkerheten.
52 ... Buffalo Airways - livlina i norr
Läs hela artikeln i PDF-format Flygbolaget Buffalo Airways som operarar i norr Kanada möjliggör existensen för invånarna i den glest befolkade och väglösa landsänden. I tuff miljö och ofta under svåra vinterförhållanden opererar bolaget med en flotta i huvudsak bestående av DC-3,DC-4 och C-46 Commando med närmare 70 år på nacken!
58 ... Su35S - nytt ryskt superflygplan
I väntan på femte generationens PAK-FA satsar ryssarna på att ta fram en ny Su-35 som sägs tillhöra "generation 4++", vilket väl ska tolkas som att maskinen ligger snäppet över flygplan i generation 4 som Rafale, Eurofighter och Gripen. De 48 hittills beställda ska vara i tjänst till 2015.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se