Innehåll nr 4 - 2011
Utbudet av nyheter på allmänflygmässan Aero nyligen var stort och utställningen går av stapeln årligen numera mot tidigare år. Stick i stäv med detta överflöd av senaste nytt för privatpiloten så håller antalet privatcert i Sverige på att störtdyka . 1998 fanns 5 923 för att under förra året vara nere på 3 900. Och det finns ingen tendens till att utvecklingen inte fortsätter på samma vis även framöver. Ökad byråkrati, minskad tillgång till flygplatser och orimliga kostnader är en del av orsakerna till att allmänflyget är på väg att haverera. Något som i sin tur kommer att drabba flera samhällsnyttiga funktioner som är beroende av det lätta flyget.
Piloter med flygerfarenhet vid våra flygskolor kan däremot se framtiden an med tillförsikt. Med ett stort antal flygtimmar i bagaget kan de gå vidare i karriären. Den tyngre luftfarten kommer enligt de större tillverkarnas framtidsprognoser nämligen att behöva mellan 14 000 och 25 000 piloter varje år. Experter pratar om pilotbrist redan nästa år. Dessvärre har privatpiloten med sina kanske 500 ihopgnetade flygtimmar en lång väg att flyga innan han ens är i närheten av det yrke han kanske drömmer om.
Just nu tar jag hand om fyra katter. Det gäller att ligga i för att hålla dem på gott humör. Det sägs att man är herre över sin hund och tjänare åt sin katt. Något som jag med lång katterfarenhet kan instämma i. Just nu handlar det om logistik. Siamesbröderna vill ha sina timmar i kattgården. Hittekatten Stina som är inackorderad på redaktionen, under tiden som matte är på solsemester, behöver också lite sol. På tidig kvällskvist är det hennes tur att äta gräs och jaga småkryp i kattgården. Grannkatten Spiken, som jag har delad vårdnad om, har svårt att förstå varför hans skålar med den dagliga ransonen av ost och grädde helt plötsligt står på verandan i stället.
Dessutom har det dykt upp två småtaggade varelser som fullkomligt älskar kattmat. De glufsar i sig ivrigare än någon av katterna. Sedan lufsar de snabbt iväg, igelkottar rör sig fortare än man kan tro, mot syrenhäcken. Trots en regnig och kall maj månad blommar den äntligen. Och näktergalen har, flera veckor försenad, intagit sitt revir nere vid ån. Det ser ut som det blir en sommar även i år.
Christina
4 ... Fokker VII – Mikaels nya jägare
Tack vare tusenkonstnären Mikael Carlson, med många restaureringar på sin meritlista, har ett av första världskrigets mest lyckade jaktplan återuppstått. Mikael har redan genomfört ett 20-tal provflygningar, men han kan trots detta inte lova att den kommer att medverka vid årets flygdagar.
18 ... Felpackad fallskärm i Gripen
Under en rutinkontroll nyligen upptäcktes att fallskärmen i ett av flygvapnets Gripen var felpackad. - Risken är stor att det hade kunnat sluta riktigt illa, säger Christer Westerlund, flygsäkerhetshandläggare för Gripen vid Högkvarteret.
20 ... A380 – Ett under av logistik
Läs hela artikeln i PDF-format Att montera ihop alla delar till världens största passagerarflygplan är ett logistiskt pussel utan like. Delar kommer från över 500 underleverantörer världen över. Svenska Saab bistår med vingbalkar – en nog så viktig pusselbit.
30 ... Liberator – krigets tungviktare
Trots att Liberator inte var särskilt stryktålig byggdes den i fler exemplar än något annat amerikanskt militärflygplan. Den kom att användas på andra världskrigets samtliga fronter. Men planet blev aldrig särskilt populärt. Det skaffade sig snabbt ett delvis välförtjänt rykte som änkemakerska.
36 ... Technam P2002 – linjeskön italienska
Vår provflygare Stefan Löfgren konstaterar, efter att ha testat den tvåsitsiga VLA:n, att flygplanet är lättfluget, snyggt och roligt utan att bjuda på några sensationer.
46 ... Norska F-16 i Afganistan
"Gambler" är en av fem norska piloter som bombat talibaner i Afghanistan. Han berättar om uppdraget och hur svårt det var att träffa målet. Han har dock aldrig tvivlat på att han inte gjorde rätt.
50 ... AERO – småflygsmässa
För dig vars intresse är det lättare flyget är Aero i Friedrichshafen ett måste. Här trängs allt från affärsjetar och kolvmotormaskiner i varierande storlekar till segelflygplan, helikoptrar, ultralätta flygplan och fallskärmar.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se