Innehåll nr 7 - 2010
Vid senaste flygresan blev jag oupphörligen påmind om passageraren som satt i stolen bakom mig. Med jämna mellanrum sparkade han nämligen i min stolsrygg. Och just ryggsparkar visade sig vara det som medpassagerare störde sig allra mest på enligt en undersökning British Airways gjort nyligen. Även störiga barn låg nästan lika högt på resenärernas irritationslista. Därefter kom de som stökar runt med bagaget innan flygplanet knappt har satt hjulen i landningsbanan. Efter en timmes flygresa kände jag att undersökningen hade kommit sanningen väldigt nära. Vidare framkom det att likt de flesta är man tyst och lider hellre än att påpeka olägenheten. Även detta stämde kunde jag konstatera när jag utan att ha sagt ett ord steg av vid min slutdestination.
Snart är det bara eken som inte fällt sina löv. I eget majestät står den på vakt intill redaktionstorpet. Nötskrikan hälsar på då och då i jakt på ekollon och trädkryparen kilar uppför den ofantliga stammen. Eken är livsviktig för bortåt femhundra olika insektsarter och ett sjuttiotal lavar. Ett träd som verkligen bidrar till den biologiska mångfalden. Men inte bara träden utan även jag börjar förbereda mig för kallare tider. Havrekross till rådjuren och allehanda frön till fåglarna är redan på plats i förrådet. I jordkällaren har årets potatisskörd fått sällskap av en liten fladdermus. Han, likt ett stort antal dagfjärilar, har gått i dvala i väntan på varmare tider. Just nu ser jag fram emot vintern, dock inte den vargavinter vi fick i fjol...
Christina
4 ... Antonov 225 - En rysk bjässe
Läs hela artikeln i PDF-format En natt i början av oktober fick Arlanda oväntat besök av världens största flygplan. På grund av en sent planerad mellanlandning var bara ett fåtal åskådare på plats - och Flygrevyn förstås!
16 ... Teknik med förhinder
Trots all förfinad teknik kraschar flygplan till synes helt oförklarligt. Inte sällan kommer haveriutredningarna fram till att olyckorna är pilotrelaterade. Sofistikerad teknik finns för att förhindra tillbud, men problemet är kanske att vi människor fortfarande är av stenåderskonstruktion.
18 ... Luftens lyxlirare
Den nya generationens helikoptrar kan vara början på en spännande utveckling. Hastighetsrekord sätts i rasande fart och tillverkarna tar fram maskiner som kan ta allt fler passagerare. Kanske kan teknikutvecklingen på området få helikoptern att attrahera fler än de välbeställda.
22 ... Pilot - Ett bristyrke
Både flygtillverkare och organisationer flaggar för ett stor brist av piloter inom en 20-årsperiod. Nästan en halv miljon piloter kommer att behöva utbildas för att tillgodose trafikflygets behov världen över.
24 ... YAK - En maskin med krut
När de tyska jaktflygarna under andra världskriget mötte Yak-3 för första gången fick de en smärre chock. Det sovjetiska flygplanet visade sig vara fullt i klass med vad de övriga krigförande staterna kunde ställa upp med. Konstruktören Yakovlevs maskiner överlevde kriget och tillverkas fortfarande, om än i liten skala och till kunder med fet plånbok.
30 ... Ximango - Plan i dubbel roll
Vi har tittat närmare på en brasiliansk motorseglare, TMG. Ett intressant alternativ till ett motorflygplan i tider då allt färre flyger på grund av höga kostnader.
36 ... Tiger Moth - En katt med klös
Få maskiner är så älskad som Tiger Moth. Trots att vår testpilot är engelsman och hjärtat borde klappa extra för denna lilla veteranklenod så är han måttligt förtjust när han försöker tygla vad han anser är en bångstyrig best.
40 ... Flygkrig i norr
Varje vecka tränar norska, svenska och finska jaktflygare luftkrig i norr.
... Plus mycket, mycket mera ...

 

Mer information: Flygrevyn.se