KopplingDenna forumtrÄd handlar om följande nyhet:

Begränsa antalet JAA-certifikat

Debatt, Carl-Oscar Lawaczeck, 2011-03-23
Piloternas arbetsmarknad är i obalans och skapar motsättningar mellan piloter och arbetsgivare. Ett sätt att komma till rätta med tillgång och efterfrågan och därmed skapa en sundare arbetsmarknad, är att begränsa antalet JAA-certifikat i Europa. Det menar piloten Carl-Oscar Lawaczeck i ett debattinlägg.

LĂ€s hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 TrĂ„den startades av: PM  2011-12-07 09:53:13
KopplingBegrĂ€nsa antalet JAA-certifikat 
TÀnkte Äteruppliva Àmnet i ovanstÄende artikel. Jag hÄller med artikelförfattaren. BegrÀnsa antalet certifikat precis som antalet utbildningsplatser till lÀkare Àr begrÀnsat och reglerat.

Det har aldrig varit brist pÄ kommersiella piloter, Ätminstone inte i vÄr del av vÀrlden. Tycker artikeln Àr riktigt vettig. Nu nÀr flygmarknaden liksom pilotutbildningarna Àr helt avreglerade sÄ finns det ett stort överflöd med folk som har kommersiellt certifikat. Vem tjÀnar pÄ det? Jo, flygskolorna och flygarbetsgivarna. Vilka förlorar pÄ det? Jo, alla piloter förstÄs som i konkurrensens namn mÄste acceptera sÀmre och sÀmre villkor pÄ marknaden. Det Àr en aldrig sinande ström av folk som dras till flygyrket. I stort sett vem som helst kan köpa sig en flygutbildning idag. Flygskolorna vill tjÀna pengar och accepterera de flesta som vill gÄ en utbildning. Flygarbetsgivarna kan vÀlja och vraka och erbjuda allt sÀmre villkor till sina piloter.

Jag tycker jÀmförelsen med lÀkaryrket Àr intressant. Av vilka skÀl finns det inga kommersiella lÀkarutbildningar dÀr man kan gÄ en lÀkarutbildning mot betalning? Jag kan ju tÀnka mig flera argument mot det:
- kvalitetssÀkring i utbildningen
- oklart med lÀmplighet hos de studerande
- svÄrigheter att sÀtta upp en utbildning
- för fÄ som Àr beredda att betala

Av dessa sĂ„ borde vĂ€l alla utom det sista argumentet gĂ€lla Ă€ven för pilotutbildningsmarknaden. Nuförtiden vill nykomlingar pĂ„ marknaden till och med betala för sin typutbildning OCH line training. Man baxnar! Är detta verkligen rimligt bara för att fĂ„ spaka ett flygplan! SĂ„ fantastiskt Ă€r det inte nĂ€r man vĂ€l sitter dĂ€r.

Har sjÀlv flugit kommersiellt i nÄgra Är sÄ jag vet hur det Àr. Ledsnade dock pÄ bÄde sjÀlva jobbet och omstÀndigheterna och jobbar nu som projektledare i ett stort internatonellt företag. TjÀnar mer Àn en senior kapten pÄ bolaget jag var pÄ. Jag Ängrar vÀl inte direkt att jag gjorde hela resan med flygutbildning och som flygande, men det visade sig vara en ÄtervÀndsgrÀnd.

Som jag lÀste nÄgon annanstans hÀr pÄ Flygtorget: "Det finns bara en bransch i samhÀllet dÀr det vimlar av upphetsade nördar som Àr villiga att betala dyrt för arbetsgivarens kostnader - flygbranschen!"

Talar inte detta för att det Àr ett otroligt överskott av piloter pÄ arbetsmarknaden? TÀnk pÄ det ni som funderar pÄ att köpa en svindyr utbildning bara för att bli en i mÀngden pÄ marknaden!

Svar pĂ„ ovanstĂ„ende inlĂ€gg (Senaste lĂ€ngst ner). Ändra sortering

Emil frÄn Lönneberga
2011-12-07 10:13:24
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
VÀl skrivet min bÀste PM!
Ungdomar som inte skyr nÄgra som helst medel för att fÄ spaka ett flygplan. Det finns ju Viagra!

Dessutom, i dagar nÀr en pilotutbildning kostar runt miljonen, vÀljer man ofta det billigaste alternativet för sin flygutbildning och resultatet blir dÀrefter. Detfinns FTO och TRTO som skiter fullstÀndigt i kvaliteten pÄ utbildningen, huvudsaken de fÄr in pengarna. Sen undrar kontrollanten vad det Àr för skit de har skickat pÄ skill test. Har man lite bakom pannbenet och en aning fallenhet för flygning kanske man grejar det. TyvÀrr finns de som inte har det ena eller det andra, eller rent av bÄda. DÀrför Àr det lÀmpligt att sÄlla agnarna frÄn vetet redan frÄn början.
Sunt förnuft
2011-12-07 11:21:42
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Varför inte angripa det verkliga problemet? Det Àr pÄ tok för enkelt att lÄna pengar idag. BelÄningen bara ökar och kan man kontrollera den slipper man Àven skenande bostadspriser och allt som kommer med det.
nisse hult
2011-12-07 13:23:37
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Jag hÄller ocksÄ med. Antalet nyutexamierade borde begrÀnsas. Men hur?

Bara lite snabbt tÀnkt finns det kanske följande möjligheter:
- Utbildningarna görs mer omfattande och dÀrmed dyrare.
- Högre timkrav för tung luftfart (kanske 1500)
- Facken gÄr in och begrÀnsar vilka flygskolor de olika bolagen fÄr anstÀlla frÄn.

TyvÀrr kÀnns inte nÄgot av mina förslag vÀldigt troliga. Att göra utbildningarna mer omfattande Àr ju raka motsatsen mot vad som sker med MPL.
Högre timkrav för tung luftfart fÄr jag frÄn staterna och Àr kanske det bÀsta sÀttet. DÄ skapar man en flaskhals.
Facken Àr ju svagare Àn nÄnsin och lÀr inte kunna Ästakomma nÄgot.

Har nÄgon annan bÀttre förslag?
TĂ€nk till...
2011-12-07 16:55:02
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Fly Logic hade över 600 ansökningar.
DÄ finns det vÀldigt gott om folk utan jobb.
De har 4 flygplan i storleken PA-31.


KĂ€lla: http://www.fly-logic.com/se/uncategorized/600-ansokningar/
FaberCastell
2011-12-08 12:53:15
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Jag mÄste sÀga att det hÀr var det mest horribla försök till skrÄtÀnkande jag hört talas om. Efter varje inlÀgg sÄ tÀnker jag att nu mÄste snart knorren komma. Den som talar om att det hÀr var satir och ironi men sÄ verkar inte vara fallet. Finns det ett problem med sÀkerheten sÄ Àr det tÀtare och bÀttre kontroller som behövs. Sannolikheten att fÄ tag pÄ en kompetent pilot ökar inte för att det finns 10 att vÀlja bland istÀllet för 100.

Det mÄ kÀnnas hemskt att se glamouren och förmÄnerna försvinna i sitt drömyrke men det har drabbat Ätskilliga branscher genom Ären och det kommer Àven drabba flygyrket. Vid förra sekelskiftet var lokförare det hetaste jobbet som alla barn drömde om och Ätskilliga unga pojkar slet inom jÀrnvÀgen för att fÄ in en fot i branschen. Ser ni likheten? Idag Àr det ett jobb som entusiaster uppskattar men som knappast Àr vÀlbetalt eller har nÄgra fina förmÄner. Inom nÄgra tiotals Är sÄ kommer pilotyrket ha gÄtt samma vÀg.
Emil frÄn Lönneberga
2011-12-08 14:05:06
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Som Faber Castell formulerar det var det i Flygvapnet pÄ 40- och 50 talen. Man tog in i stort sett alla som sökte och sen var det bara de som var lÀmpliga som överlevde. Idag tar man bara ut de allra bÀsta och frÄgan Àr om inte civilflyget ocksÄ skulle gÄ tillbaka till den modellen. Alla Àr inte lÀmpliga att vara piloter. Inse det!
EFL
2011-12-08 14:12:47
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Det rÀcker med att du skriver Emil, blir det inte tjatigt att skriva hela namnet varje gÄng?

Men Emil, betyder det att det finns flygande piloter som inte lÀmpliga, eller pratar du om blivande piloter som inte Àr piloter som inte Àr lÀmpliga trots att de faktiskt inte Àr piloter.
RockStar
2011-12-08 14:58:31
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Är det ok om jag lĂ„nar den hĂ€r idĂ©n till min bransch? Det finns nĂ€mligen en j-vla massa ungar dĂ€rute som tror att det Ă€r sĂ„ j-vla coolt att spela i ett rockband. Musikgymnasierna spottar ut ungar som inte kan ta ett riff ens och varsomhelst kan man köpa en gura och börja plinka lite. NĂ€, begrĂ€nsa antalet gitarrer pĂ„ marknaden sĂ„ kanske vi RIKTIGA musiker ocksĂ„ kan fĂ„ ett jobb!
Episteme
2011-12-08 15:03:08
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Branschen begrÀnsar sjÀlv pilotantalet. Jag tror att toppen har nÄtts och passerats och vi Àr nu i en nedgÄende spiral för piloterna med sÀmre löner, förmÄner osv osv (ni kan de dÀr). Detta kommer att fortgÄ tills det balanseras ut. DÀr personer inte lÀngre tycker det Àr vÀrt och lockas dÀrav inte att söka sig till ett sÄdant yrke. Artikelförfattaren Àr ett exempel och sÀkerligen flygintresserade som funderar pÄ yrket i detta nu.

NivÄn pÄ antalet piloter stabiliseras sÄledes genom gemene mans vÀrderingar över yrket. Antalet certifikat kommer att balanseras ut med tiden och marknadens normer. Urvalet blir mindre och sÄledes kompetensen.

Att infoga begrĂ€nsningar över antalet certifikat Ja kanske. Men de enda skĂ€let som jag i detta nu kan komma pĂ„ för att göra detta. Är att just kompetensen ska kvarhĂ„llas. I övrigt begrĂ€nsar marknaden automatiskt antalet certifikat pĂ„ sikt.
F/O
2011-12-08 15:32:34
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Den stora skillnaden mellan rockstjÀrnor och piloter Àr vÀll kanske att om KvaliteŽn tunnas ut sÄ blir rockstjÀrnorna bara sÀmre pÄ att sjunga och lyssnaren kan stÀnga av radion.

Är piloten kass sĂ„ dör 300 passagerare och ytterligare 100 personer pĂ„ marken brinner upp.

TÀnkvÀrt?
Tekniker
2011-12-08 16:55:57
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
JÀmförelsen med att man inte kan skaffa sig en lÀkarutbildning om man inte kommer in pÄ de begrÀnsade antal platser som finns i Sverige hÄller inte.
MÄnga svenska lÀkarstuderande gÄr sin utbildning utomlands tex i Polen, Ungern eller RumÀnien.
Dom studenter jag pratat med sÀger att det Àr lÀttare att komma in men svÄrare att fullfölja.
I och med EU:s grÀnslösa utbildningssystem blir det dÀrför svÄrt för svenska lÀkarfacket att begrÀnsa antalet nya lÀkare.

TÀnk om vi flygtekniker skulle göra likadant och med fackets makt begrÀnsa antalet teknikerplatser pÄ landets skolor.
Sverige exporterar idag flygtekniker. Jag har trÀffat svenska tekniker i Schweiz som direkt efter avslutad skolgÄng Äkt utomlands.

Varför Àr piloter sÄ speciella?: Man kan lÀra en apa att cykla men mig veterligen har det aldrig funnits nÄgon apa som har kunnat laga en cykel.
Tekniker
2011-12-08 18:34:46
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Ni som har JAA-certifikat och tycker att antalet borde begrÀnsas, varför inte föregÄ med gott exempel och lÀmna in era egna?
Det lÄter vÀl rimligt?
Varför krÀva att andra skall göra uppoffringar som ni sjÀlva inte Àr beredda att ta?
Pilot
2011-12-08 19:36:33
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Svar till Tekniker: Haller helt med dig. De som tycker att det finns for manga JAA certifikat kan borja med att dumpa sina egna!
Emil frÄn Lönneberga
2011-12-09 07:21:52
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
@EFL
Emil frÄn Lönneberga Àr mitt alias, sÄ Emil kan vara vem som helst.

BetrÀffande din andra frÄga Àr jag mest oroad över de som Àr mindre lÀmpade aim piloter och faktiskt har skaffat sig flygcert och type ratings. Sm nÄgon sÄ trÀffande skrev, om en musiker Àr kass kan man bara stÀnga av radion. Om en pilot Àr kass riskerar han/hon att ha ihjÀl 300 personer plus ytterligare ett hundratal pÄ marken. TyvÀrr Àr det sÄ att det finns ett antal plioter som inte fattar vad de hÄller pÄ med. LÄt oss slippa dem i framtiden, tack!
OlÀmplig?
2011-12-09 07:47:08
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Emil, nu blir jag förgrömmad.

Det mÄste nog till en bÀttre definition pÄ olÀmplig pilot. Listan kan göras milslÄng pÄ olÀmplig person i cockpit.

Jag har sjÀlv suttit med otroligt intelligenta, snabbtÀnkta, teoretiker, (lÀmpliga) enligt cirkuskonstens alla regler som inte lyckats landa i simulatorn nÀr F/D har slagits av. Det bara gick inte.
Nu pratar vi kaptener som Àr i lufthavet.

SÄ, nÀr tycker du att jag ska vara rÀdd?

Tvekar jag att flyga med familjen? Svar: Nej
Är jag en mĂ€stare sjĂ€lv? Svar: Nej
Emil frÄn Lönneberga
2011-12-09 08:15:25
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
@OlÀmplig?

Det Àr exakt den kategorin jag syftar pÄ. Det funkar i teorin men inte i praktiken. Det finns minst lika stor andel olÀmpliga kaptener som olÀmpliga styrmÀn!
Shepard
2011-12-09 08:42:14
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Vad Àr det för kommunistsnack?

SÄ lÀnge nÄgon Àr villig att betala för en tjÀnst eller utbildning sÄ skall det gÄ att sÀlja den. Marknaden kommer att reglera vilka som Àr lÀmpliga eller ej. Jag tycker snarare tvÀrt om att man borde avreglera lÀkarutbildningarna av samma skÀl som ovan. Marknaden kommer att reglera vilka som bör fÄ jobb eller inte. Jag tror dessutom att den svÄgerpolitik som genomsyrar flygbranchen skulle gynna lÀkarbranchen. Folk som sitter pÄ höga poster har sjÀlvklart bÀttre insikt och kÀnner sina slÀktingar och vÀnner bÀst och vet vad de gÄr för.

Att reglera antalet JAA-cert skulle vara att skjuta sig i foten rejÀlt. Det Àr ju som du sjÀlv antyder en ÄtervÀndsgrÀnd. Men för att folk skall förstÄ det sÄ mÄste fler uppleva det innan det kan bli en nedgÄng, reglerad av naturliga marknadskrafter. NÀr yrket inte lÀngre Àr attraktivt sÄ kommer inte folk att söka sig dit och vi nÄr en vÀndpunkt. Det Àr som med fiskeriverksamheten. Det gÀller att fiska fort och ordentligt innan nÄgon sjögrÀskramande vegetarian fÄr upp ögonen för att sjön Àr utfiskad sedan hoppar man pÄ nÀsta verksamhet medans fiskarna fÄr ÄterhÀmta sig. SÄ funkar mÀnniskan och det Àr det naturliga och har varit sedan vi uppfann industri och kapitalism.
Shepard
2011-12-09 08:56:24
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
SÄg att flera hade skrivit bÀttre formulerade versioner av mitt tal nedan först efter jag skickat detta.

Att det pÄ nÄgot sÀtt skulle behövas högre löner inom flygyrket för att fÄ bÀttre piloter Àr ju en emotsÀgelse i sig sjÀlv. Bara för att man Àr girig och söker ett statusyrke sÄ garanterar ju inte det kompetensen. Att vissa inte fattar det Àr skrÀmmande. Gör yrket sÄ oglamoröst och vanligt att bara de som verkligen brinner för det söker sig dit. dÄ fÄr man folk som bryr sig om det de gör.

NÄgon drog en bra liknelse med lokförarbranchen. Samma sak kan sÀgas om alla före detta statusyrken. Och bara för att lÀkarbranchen Àr reglerad sÄ har ju det uppenbarligen inte garanterat kvaliteten med tanke pÄ att man dagligen kan lÀsa om lÀkare som begÄtt misstag med dödligt utfall.

NÀ. LÄt marknaden sköta det dÀr och sluta upp med barnsliga försök att hÄlla fast vid en svunnen era...
Episteme
2011-12-10 14:00:09
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Vllka intressanta tankar och liknelser med lÀkare, rockers och fiskindustrin : )

Rockstar: Jag antar att just Du har en glÀnsande gitarr dÀr hemma. Det hör jag det : )

OlÀmplig?: Oj oj ooj.. Det dÀr var en ruggig historia det "Jag har sjÀlv suttit med otroligt intelligenta, snabbtÀnkta, teoretiker, (lÀmpliga) enligt cirkuskonstens alla regler som inte lyckats landa i simulatorn nÀr F/D har slagits av. Det bara gick inte." Det Àr Inte en enskild hÀndelse utan en Äterkommande och av sjÀlvaste kaptenerna, som sÀkerligen har gjort det scenariot sÄ mÄnga gÄnger tidigare i simulatorn. Det var en "historia" det. Det var det : ) Bra i alla fall att du lyckades . Jag gissar att det var sidvindslandningar som var pÄ tapeten? I vilket fall sÄ fÄr vi hÄlla tummarna att dessa kaptener kan sin sak idag eller inte flyger passagerare alls.. Inte sant? : )

Emil frÄn Lönneberga: Ja vaad menar du egentligen med inte lÀmpade? Du verkar vara aktiv inom yrket och jag antar att du sÄklart Àr lÀmplig. Skulle vara kul att höra vad definitionen Àr och Àr det okej om du skaffar en type rating och linjetrÀning pÄ egen hand. Eller Àr det dÄ man inte Àr lÀmplig? : )

Shepard: Jag hÄller med om att marknaden begrÀnsar certifikaten. DÀremot förstÄr jag inte logiken i att det skulle vara bÀttre med svÄgerpolitik. Vi fortgÄr med liknelsen lÀkare som du var inne pÄ. Jag tror att sjÀlvaste chefslÀkaren pÄ lÄt sÀga Karolinska inte har nÄgra problem att ta in sin son i branschen. Sonen Äker utomlands och lÀkarstudierna gÄr inget vidare. Han mÄste genomför samtliga prov minst tio gÄnger innan han tar sig igenom kurserna. En vacker dag Àr han klar. Kunskapen saknas men Karolinska chefslÀkaren tar sÄklart in honom. Nu ska jag vara sÄ pass frÀck att jag kommer att tala för Àven dig. : ) Jag Àr hundra procent sÀker. Att nÀr du eller nÄgon av dina familjemedlemmar lÀggs upp pÄ operationsbordet sÄ vill ni ha den BÀsta lÀkaren. Inte nÄgon som lyckades ta sig igenom utbildningen. UppstÄr det komplikationer ska dessa kunna lösas dÀr och dÄ.

Men vad vet jag. Jag kan varken lira gura, se blod eller Äka nyckelpigan pÄ grönan utan att bli Äksjuk : )
Emil frÄn Lönneberga
2011-12-10 17:05:59
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
@Episteme

Naturligtvis har jag ett förflutet som pilot, kapten, instruktör och mentor.

Ja du, vad Àr en olÀmplig pilot? Förmodligen en utprÀglad teoretiker. Det finns ett talesÀtt dom sÀger: "Snacka gÄr ju, men snacka sÄ det gÄr gÄr inte!" De klarar helt inte av de mest fundamentala i tvÄpilotssystemet, dvs CRM. HÀnderna gÄr som kollibrivingar överallt för att sedan inte ha en aning vad de har gjort och varför de gjorde det, nÀr man ber om en upodatering vad de nyss gjorde. Genomförandet av hela flygningen saknar en röd trÄd utan det blir som det blir.

Ska jag sen gĂ„ in och peka pĂ„ vad utkomsten blir om man behöver anvĂ€nda nödchecklistor blir det samma röra dĂ€r. Överanalys av varenda checklistpunkt riskerar ju att medföra att man "gĂ„r bort sig" i checklistan och inte klarar av att lösa problemet. Är det tidskritiskt kommer det att gĂ„ Ă„t h-e! TyvĂ€rr finns deten uppsjö av bĂ„de kaptener och styrmĂ€n dĂ€r ute, som sorterar in under denna kategori.

Är det i deras hĂ€nder du vill överlĂ€mna ditt liv?
Shepard
2011-12-12 08:47:54
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Till Epistome:

Tack för dina synpunkter.
Om killen har gjort 10 omprov pÄ varje tenta sÄ mÄste han ju kunna det utantill vid det hÀr laget? :) Men skÀmt Äsido. Det Àr ju naturligtvis inte sÄ jag vill ha det. Men att göra en utbildning dyrare Àr inte en lösning dÄ det skulle exkludera Ànnu fler med stor potential. En lösning Àr att göra utbildningarna mer krÀvande. SÄ att det krÀvs mer engagemang och intresse för att ta sig igenom.

Till Emil i Lönneberga:

Du har ju rÀtt i en del du sÀger men att begrÀnsa antalet cert Àr inte lösningen. Att jÀmföra pilotkÄren med lÀkarkÄren Àr för övrigt helt bisarr. Visst har bÄda hand om mÀnniskors liv men kunskapsnivÄerna Àr ju frÄn skiljda vÀrldar och sÄ Àven hur komplicerade yrkena Àr.

Episteme
2011-12-13 20:39:11
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Emil frÄn lönneberga: För att svara pÄ din frÄga. Absolut inte.

Men dÄ jag nu verkar ha tillfÀlle att kunna byta ett par rader med en sÄdan inrotad i branschen som farbror Àr ;) Kan jag inte annat Àn att ta tillfÀlle i akt och frÄga med tanke pÄ dina tidigare rader. DÄ du "mötte" dessa personer i luften. Gav du svaret vid briefingen att dessa inte bör rikta in sig mot pilotyrket, som en sann och rakryggad instruktör ska göra? : ) SjÀlv kan jag tro att det Àr vÀldigt svÄrt att ge sÄdana ord av flertalet skÀl (krossa drömmar, inkomst för dig osv osv).

Samtidigt Àr det hyckleri och jag slÀnger Àven in ordet dubbelmoral i denna mening om du nu inte gav det svaret till dessa individer. Just med tanke pÄ dina tidigare inlÀgg
..the truth shall set you free : )

Jag Ă€r pĂ„ intet sĂ€tt nĂ„gon individ som pĂ„stĂ„r att pilotyrket passar alla. Även om de kanske ter sig sĂ„. Men ur mitt perspektiv tycks det frĂ€mst vara piloter med erfarenhet likvĂ€l som utan, som gör gĂ€llande att det finns ett överskott av piloter pĂ„ marknaden och det blir en snedvridning gentemot arbetsgivaren. SĂ„ Ă€r sĂ€kerligen fallet. Men Ă€r man vuxen nog att handha ett flygplan med passagerare, anser jag att man Ă€r vuxen nog för att veta vilka premisser som gĂ€ller pĂ„ marknaden innan man stegade upp i flygplanet.

Jag tror dock att en privatfinansierad pilot inte behöver vara sÀmre Àn nÄgon annan och marknaden reglerar certifikaten utmed tiden.

Shepard: Ja precis. Eller sÄ var det en sÄdan kille eller tjej som lÀste astrologi i tron pÄ att det var anatomi. Inte undra pÄ att det krÀvdes 10 försök.
Tror inte pĂ„ att utbildningarna kan göras dyrare. Snarare tvĂ€rt om. Är priserna för dyra pĂ„ den egna orten söker sig individen till andra orter/lĂ€nder.


Men vad vet jag. Jag kan varken instruera och en gÄng lÀste jag astrologi i tron pÄ att det var anatomi: )
TT
2011-12-13 23:08:21
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat


@Shepard (förhoppningsvis var hela ditt inlÀgg ironiskt men ÀndÄ)
"Gör yrket sÄ oglamoröst och vanligt att bara de som verkligen brinner för det söker sig dit. dÄ fÄr man folk som bryr sig om det de gör. "
Hört jÀnkeuttrycket - talent follows the cash? Testa att ge bankchefer 17000 i mÄnadslön och se om du fÄr in proffsen som gör jobbet bÀst (lade upp bollen lite med just bankchef men ni fattar kanske :-) )

"Marknaden kommer att reglera vilka som bör fĂ„ jobb eller inte" Nja inte ens nĂ€ra. Det Ă€r enbart dĂ„ det börjar ramla ner ett gĂ€ng plan frĂ„n himlen och passagerarna vĂ€ljer bort bolag med dĂ„liga piloter marknaden kommer reglera vilka som BÖR fĂ„ jobben. Innan dess Ă€r billigast bĂ€st.

"SÄ lÀnge nÄgon Àr villig att betala för en tjÀnst eller utbildning sÄ skall det gÄ att sÀlja den."
NÀstan för lÀtt att visa fel, lagboken Àr full av saker som Àr förbjudna trots att folk vill köpa just den tjÀnsten. Guantanamo Àr full av folk med olÀmplig utbildning..

AngÄende fiskeriet hoppas jagverkligen att du var ironisk, annars Àr det mest skrÀmmande. HÄller med om att vÀrlden fungerar sÄ allt som oftast men att det skulle vara nÄgot bra med grov rovdrift och bete sig som ett virus hÄller fÄ med om.

@OlÀmplig och Emil busungen
"Jag har sjÀlv suttit med otroligt intelligenta, snabbtÀnkta, teoretiker, (lÀmpliga) enligt cirkuskonstens alla regler som inte lyckats landa i simulatorn nÀr F/D har slagits av. Det bara gick inte. " samt "Ja du, vad Àr en olÀmplig pilot? Förmodligen en utprÀglad teoretiker. "
Kan det vara sÄ att du fallit för myten att alla som Àr smarta omöjligt kan ha talang för praktiskt handlag samtidigt som teoretisk kunskap? Eller var du en underpresterare teoretiskt och nu vill mÄ bÀttre för att du egentligen kan flyga bÀttre Àn de smartare enligt dig sjÀlv? Finns ju dÄliga i alla kategorier men att intelligens skulle vara en nackdel som pilot kÀnns ju rÀtt bakvÀnt.


Ett och annat övrigt som mest lÄter som propaganda för att sÀnka pilotstatusen och ge billigare piloter skrivet av arbetsgivare under pseudonym Àr sjÀlvmarkerande.

Har det inte framgÄtt redan sÄ hÄller jag med PM och Carl Oscar i deras resonemang, hoppas att det blir en debatt utanför detta censurerade forum ocksÄ.

Mvh TT
Shepard
2011-12-14 09:00:14
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
VĂ€lkommen i diskussionen TT.

SÄg att du lÀst ett av mina första stycken dÀr. Jag kommer aldrig erkÀnna om jag Àr ironisk eller ej.

Du verkar hÄlla en sansad nivÄ pÄ ditt tÀnkande men jag förstÄr inte delar av ditt resonemang.
Bara för att jÀnkarna har ett ordsprÄk sÄ gÄr inte det att universellt applicera pÄ alla situationer. Visst Àr det sÄ att i det systemet vi byggt upp dÀr pengar Àr det centrala sÄ styr vissa mÀnniskor kosan mot pengarna. Men sÄ Àr ju lÄngt ifrÄn fallet jÀmt. DÄ skulle vi ju inte ha nÄgra andra yrkeskategorier Àn de vÀlbetalda. Det Àr ocksÄ ett mycket obehagligt uttalande vilket förutsÀtter att alla som har nÄgot innanför pannbenet jagar pengar. Jag tror och hoppas att du har fel för annars skulle utvecklingen i samhÀllet stannat för lÀnge sedan.

Att marknaden inte skulle reglera hur mycket piloter den behöver Àr ju ocksÄ befÀngt. SÄ funkar det. Har du X antal piloter till Y antal jobb sÄ kommer det förhÄllandet alltid att vara i förÀndring och aldrig hamna i eqvilibrium. Det Àr heller inte önskvÀrt frÄn nÄgon sida av spektrumet dÄ det Àr bra med perioder av pilotbrist men för att branchen skall funka behövs det oftare ett överskott av arbetskraft. Kapitalismen bygger pÄ ett överskott av arbetskraft.

Visst finns det saker som regleras i lagtext men statens inblandning Àr inte alltid bra. Visst, kurser i hur man meckar ihop schyssta heroinsprutor kanske Àr olÀmpligt men de flesta utbildningar syftar till att lÀra ut nÄgot produktivt. Just för att pilotyrket Àr sÄ mytomspunnet och för att flygning har en sÄdan dragkraft sÄ kÀnns det hjÀrtlöst att inte öppna möjligheten för sÄ mÄnga som möjligt. Folk som saknar fallenhet kommer inte fÄ jobb. men de bör fÄ möjligheten att pröva lyckan.

Jag kommer inte att skjuta den upplagda bollen i mÄl...:) Bankdirektörer gör sÀkert ett bra arbete?



PM
2011-12-14 12:47:30
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Till TT, Shepard, Emil i Lönneberga och övriga!

GlÀdjande att detta Àmne fortfarande engagerar sÄ mÄnga. I egenskap av trÄdskapare kastar jag mig Äter in i debatten. Jag börjar med frÄgan om vem som Àr en lÀmplig pilot i betydelsen sÀker, kapabel och pÄlitlig i normala som onormala situationer. FrÄgan Àr egentligen felstÀlld eftersom svaret endast kan ges som ett ja eller nej. Ja, den personen Àr lÀmplig. Nej, den personen Àr inte lÀmplig. Detta binÀra synsÀtt Àr naturligtvis inte relevant.

Jag vill pÄstÄ att man inte mÄste vara av Top Gun-kvalitet (en allegori för "rÀtta virket") för att kvala in och duga som trafikpilot. Det finns vÀldigt mÄnga personer, kanske de flesta av alla innehavare av ett kommersiellt certifikat, som Àr Good Enough! Skalan för lÀmplighet Àr ingen entydigt definierad skala utan varierar mellan skolor, uppflygningskontrollanter, arbetsgivare och arbetsledare (kaptener). Det finns ett spann av lÀmplighet som Àr Good Enough dÀr mÄnga kvalar in. Dom individer som trots allt inte Àr Good Enough kan eventuellt med mera trÀning och utbildning bli det. Men i dagens arbetsmarknad Àr det inte dom som ligger högst upp pÄ lÀmplighetsskalan som alltid fÄr chansen dÄ det Àr andra kriterier som avgör vem som fÄr jobbet; tillgÀnglighet i tid och rum, villighet att acceptera de usla villkoren samt kanske lÄg "walking power", d v s begrÀnsat med alternativ till andra och bÀttre jobb (lÀs: lÄgutbildade styrmÀn med begrÀnsad erfarenhet (lÄgutbildade i betydelsen utan annan och bÀttre yrkesutbildning)). En grundförutsÀttning Àr dÄ förstÄs att man Àr Good Enough.

För att sedan beröra det ursprungliga förslaget i artikeln att begrÀnsa eller reglera antalet certifikat som utfÀrdas sÄ menar jag att detta Àr nödvÀndigt för att upprÀtthÄlla en sund och rimlig arbetsmarknad för trafikpiloter. NÄgra debattörer hÀr tycker att djungelns lag ska rÄda dÀr var och en fÄr skylla sig sjÀlv om man "Àr sÄ dum" att man satsar pÄ detta "överglorifierade och överbetalda" yrke. "Det Àr rÀtt Ät dom dumskallarna, lÄt dom lida, ha ha!". och sÄ vidare i mÀngder. Antingen representerar man flygarbetsgivarna med en sÄdan instÀllning eller sÄ avskyr man piloter generellt. (Undrar om den sistnÀmnda kategorin Àr speciellt avog mot just piloter eller mot alla med kvalificerade yrken, sÄsom lÀkare, advokater, ingenjörer. Vill samtidigt poÀngtera att pilotyrket inte Àr ett akademiskt yrke med stor frihet och möjligheter till kreativitet och intellektuell stimulans utan snarare ett manuellt arbete som ska utföras enligt fasta och stÀndigt Äterkommande rutiner. Blir rÀtt trÄkigt och enahanda med tiden.)

Dom som stÄr i begrepp att köpa sig en pilotutbildning för dyra pengar vill jag uppmana att verkligen tÀnka efter före! LÀs i andra trÄdar hÀr pÄ Flygtorget och annorstÀdes och bilda er en uppfattning om hur illa det faktiskt Àr pÄ pilotmarknaden. Prata med folk i branschen. Det Àr verkligen en djungel dÀrute och antalet lediga flygjobb Àr en brÄkdel av hur mÄnga piloter som Àr Good Enough. Det sÀger sig sjÀlv vad som hÀnder med anstÀllningsvillkoren i konkurrensens namn. Att slÄ sig in som ny i yrket Àr förenat med STORA uppoffringar. Akta er för att bli en sorglig figur med skulder upp över öronen och spruckna drömmar, akta er! Jag har hört och lÀst om sÄ mÄnga sÄdana fall att det Àr tragiskt. Bli inte ett fall för LyxfÀllan i TV3! Livet mÄste innehÄlla mÄnga andra kvaliteter förutom det man gör i jobbet pÄ dagarna (och nÀtterna som sÄ ofta för piloter). Som tröst för den som motvilligt lÀgger pilotplanerna pÄ hyllan vill jag sÀga att jobbet blir trÄkigt, repetitivt och enahanda inom ett par Är. Detta blev min erfarenhet men Àr det ocksÄ för mÄnga aktiva piloter jag mött. Skaffa dig dÀrför en annan utbildning med större framtidsutsikter och om du ÀndÄ mÄste bli pilot - ta det lÄngsamt under flera Är och skuldsÀtt dig sÄ lite som möjligt! Och tÀnk pÄ att du ocksÄ vill ha kÀrlek i ditt liv. Pilotyrket Àr överrepresenterat vad gÀller skilsmÀssor och separationer. ;-)
Emil frÄn Lönneberga
2011-12-14 13:02:11
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
@Episteme, TT, Shepard m fl

Det beror pÄ var problemet fÄngas upp, om du Àr lÀmplig eller olÀmplig som pilot. Vissa fÄngas upp vid urvalet, om det nu finns nÄgon urvalsprocess att tala om. Sen börjar det kÀrva ihop sig.

Om det visar sig att den blivande piloten passerat nÄlsöga 1, dvs urvalsprocessen (om den finns) och pÄbörjat sin pilotutbildning och det visar sig att han/hon borde hÄlla pÄ med nÄgot annat Àr det FTO's skyldighet att inte lÄta eleven passera (Àven om han/hon har betalat för utbildningen. Samma sak gÀller vid MCC.

Är det frĂ„ga om att problemen visar sig vid en typutbildning ligger skyldigheten hos TRTO.

Har LIFUS (det heter sÄ eftersom trÀning inte fÄr förkomma med passagerare ombord) pÄbörjats Àr det upp till flygchefen att besluta om vederbörande fÄr fortsÀtta eller inte, Àven om instruktörerna och chefspiloterna sagt nej.

Visst har jag sagt NEJ till flertalet piloter, men nÀstan alla har slunkit igenom i alla fall pga att besluten fattas över mitt huvud. De skickas till instruktörer med lÀgre krav (mer companyminded) och slinker sedan vidare. Till sist fick jag nog och sade upp mig, tog en akademisk examen och sitter nu som personalchef i ett företag och Ängrar inte en dag mitt beslut, sÄ nu Àr det jag som definitivt inte passar som pilot lÀngre!

Vad jag tycker kĂ€nnetecknar en olĂ€mplig pilot har jag beskrivit tidigare. Det Ă€r nĂ€r teorin inte kan omsĂ€ttas i praktik. Vissa har handlaget andra inte, sĂ„ Ă€r det bara. Alla kan heller inte bli snickare pga att de saknar handlaget. Det var vĂ€l dĂ€rför nĂ„gon snillrik politiker för 10-15 Ă„r sedan kom med förslaget att skolan skulle införa TEORETISK SLÖJD!! FTO-erna kanske skulle införa TEORETISK FLYGNING ocksĂ„?

Att blanda in lÀkaryrket i resonemanget tycker jag inte hör hit eftersom intagningarna till det yrket först och frÀmst grundar sig pÄ gymnasiebetyg (30p) eller 2,0 pÄ högskoleprovet. LÀkarlinjen pÄ KI har Àven infört aptitude tests för de sökande dÀr fokus ligger pÄ högt EQ och SQ. Kanske fler följer efter.
FaberCastell
2011-12-14 16:38:47
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
Fattar inte riktigt det dĂ€r med "Talent follows the cash". Är det nĂ„gonstans talent inte behöver lockas med cash sĂ„ Ă€r det vĂ€l i flygbranschen? Och jag flyger mycket hellre med nĂ„gon som lever för att flyga Ă€n nĂ„gon som valde branschen för att den var högavlönad. SĂ„ svĂ„rt Ă€r det inte att flyga sĂ„ att man mĂ„ste locka in folk som egentligen hade tĂ€nkt forska pĂ„ NASA eller bli kirurg istĂ€llet.

Att koppla kompetensen till lönen tycker jag lĂ„ter vĂ€ldigt konstigt. Antingen klarar man testerna eller sĂ„ gör man det inte och dĂ„ Ă„ker man ut. Man borde inte behöva ge vederbörande extra hög lön för att han ska kĂ€nna incitament att klara av testerna. Är det brist pĂ„ piloter som klarar testerna sĂ„ stiger lönen. Är det tvĂ€rtom sjunker den.
TT
2011-12-15 11:42:07
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat

Ovanligt sansad debatt pÄ denna trÄd, trevligt.

Ska skriva om mer snart men har en liten som stökar sÄ tar bara den om "talent follows the cash".

Visst Àr det bra om man enbart har eldsjÀlar som bÄde Àr fantastiskt duktiga och bryr sig föga om pengarna. Man i lÄgavlönade yrken utgör de en liten del bara sÄ det blir mest som en vacker dröm om den godhjÀrtade talangfulle Biggles i cockpit.
Med högre lön kommer högre anseende och respekt frÄn omgivningen, naturligtvis inte den enda faktorn men ÀndÄ en stor. I stort sett alla vill ju ha mer prylar och bekrÀftelse pÄ sig sjÀlv för att mÄ bÀttre. I vissa fall kanske t.o.m. man börjar komma upp i översta steget pÄ Maslows behovstrappa med ett jobb som man bÄde trivs med samt ger uppskattning och pengar (form av makt och sjÀlvförverkligande).
AlltsÄ kommer fler som har högre kapacitet Àn lasse i ledet för att kunna vÀlja yrke vÀlja just pilot istÀllet för nÄgot annat. Skulle jag fÄ en hög lön och stor respekt för att vara xxxx (sÀtt in valfritt yrke) sÄ skulle jag iallafall byta redan imorgon för att kunna fÄ mer tid hemma och ett bra liv istÀllet för vad jag har nu trots att jag fÄr spaka fina flygplan i nulÀget. Ballfaktorn slÀpper efter nÄgot Är och sen Àr det livskvalitet som gÀller. Jag skulle följa pengarna/fördelarna till iallafall en rÀtt stor utstrÀckning. Skulle inte ni?

Detta om detta sÄ lÀnge Àven om jag kom av spÄret en smula i slutet.

/TT
Episteme
2011-12-16 23:32:59
SV: BegrÀnsa antalet JAA-certifikat
PM:Delar helt din uppfattning vad gÀller de tvÄ inledande styckena och kommer dÀrav inte gÄ in och peta bara för sakens skull.

DĂ€remot skulle jag vilja poĂ€ngtera att texten inom citationstecknen Ă€r dina ord och ingen annans. Även om sĂ„dan tolkning sĂ€kerligen kan göras. : )

Jag förstÄr varför somliga vill införa en begrÀnsning i certifikatsantalet. BÀttre villkor, tryggare arbetsnormer och dylikt som fler varit inne pÄ. Tror dock inte att det kan bli en realitet idag och det Àr blott det jag gör gÀllande. Jag Àr pÄ intet sÀtt nÄgon att övertala för att hamna i konsensus med, dÀr saker och ting kommer att förÀndras.

Stega ut lite frÄn "Jag-perspektivet" och försök se objektivt pÄ situationen, En större helhetsbild tonar dÄ upp sig. Jag Àr av annan Äsikt pÄ en del saker men jag delar Àven mycket som skrivs av andra.

Jag tror inte de bÀsta piloterna uteslutet Àr dessa som "lever för att flyga" utan snarare ser det som ett yrke att trivas med. Allt kretsar inte kring flyg utan de har intressen vid sidan om. Som de flesta yrken Àr. Tekniker, lÀkare, advokater. SÄdana mÀnniskor som trivs att gÄ till jobbet men tycker Àven de Àr skönt att komma ifrÄn. Arbetsvillkor, lön, semester osv Àr en del av det valet och jag förstÄr att individen söker sig till andra yrkesomrÄden om de inte lockas av det. Marknaden kan sÀkerligen styra upp Àven detta men dÄ blir det en efterslÀpning pÄ kompetensen i samma grad som villkoren.

Jag kan dÀremot sÀtta en slant. Att skulle det införas en begrÀnsning hade mÄnga piloter varit av en helt annan Äsikt i frÄgan om dom hade stÄtt i startgroparna av utbildningen. Och varför skulle inte dessa fÄ göra ett försök? De betalar för utbildningen och jag antar ÀÀr minst lika lÀmpade som dessa som genomfört den tidigare, om samma steg utförts. Jag ser inget hinder i detta och personerna Àr stora nog att fatta sina egna beslut om de vill ge sig in i marknaden.

Nu tror jag dock personligen att det gÄr mot scenariot att marknaden helt dikterar villkoren. SÀmre löner, lediga dagar, fler kontraktsjobb osv. Antalet certifikat tenderar dÀrav att minskas med tiden varpÄ allt stabiliseras ut pÄ en viss nivÄ. Detta kommer att genomsyra samtliga bolag med vissa variationer. Men nerÄt. Det gÄr det.


Men vad vet jag.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev