KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

TFHS genväg in till flygbolagen

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2010-02-18
Femhundra sökande till 12 platser.
Kampen om att komma in på Trafikflygarhögskolan i Lund är stenhård.
Men det är en kamp som lönar sig. De utexaminerade piloterna får sin typerating redan på skolan och kan sedan gå direkt till de flygbolag som samarbetar med skolan.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Kejsarens nya kläder  2010-02-23 16:55:54
KopplingTFHS genväg in till flygbolagen 
"En universitetsutbildning, ledande till en kandidatexamen med Aviation Management och Human Factors som tilläggsämnen.". Låter dyrt för att vara en pilotutbildning!
Det kan inte vara många flygbolag som eftersöker piloter dessa kompetenser? Eller det är klart man gör om man som bolag får dem gratis!

Någon skulle göra en djupdykning i vad det en plats hos TFHS kostar. Staten står idag för utbildning hos både TFHS (12 st) och SAA (ca 150 gymnasieelever och 25 påbyggnadselever). Hur ser statistiken ut, vilka får jobb? Vilken väg är mest effektiv? Tur att nya myndigheten för yrkeshögskolan skall titta på detta.

Givetvis ska Sverige fortsätta att erbjuda friutbildning, styrd efter markandens behov.

I regeringens proposition 2008/09:68 Yrkeshögskolan, s.36 kan man läsa följande:

”Utbildningen till pilot är en av de mest reglerade yrkesutbildningarna i utbildningssystemet. Utbildningen styrs både till innehåll och till tid av internationella överenskommelser. Detta innebär att utbildningen passar dåligt in i den akademiska traditionen.”

Tycker synd om de elever som går hos TFHS som inte vet att de kommer att behöva köpa sig en Type Rating om de inte får jobb på den typ som ingår i MPL utbildning.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

ZHR
2010-02-26 01:37:33
SV: TFHS genväg in till flygbolagen
Jag har själv varit med att utbilda piloter på MPL TFHS. Resultatet är fantastiskt. Alla ni som inte kom in där, kan ta och vara ty.......sta.
Svenskar är ju avundsjuka.......
Boeing
2010-02-24 17:02:18
SV: TFHS genväg in till flygbolagen
Ankdamm!!! Ta en titt hur det fungerar i den riktiga världen
Rolle
2010-02-23 17:27:41
SV: TFHS genväg in till flygbolagen
Jag tycker såhär:

Ta bort allt gymnasietjafs!! Varför i hela friden ska man utbilda småkids till SE/SP/CPL? Vem fan vet vad man vill bli såpass väl att man kan nischa sig vid 16 års ålder? Dessutom så finns det inte på långa vägar tillräckligt med påbyggnadsplatser så de som vill kan fortsätta hela vägen ut.... Allt eller inget tycker jag, helt klart.

Jag anser däremot att det inte finns någon anledning att pilotutbildning MÅSTE kosta pengar. Staten ska finansiera utbildning till piloter likväl som till andra yrkesgrupper. TFHS och Ljungbyhed är ett perfekt ställe att utbilda piloter på. Sen kan man ju tycka vad man vill om att man ska läsa hittan och dittan akademiska studier men det tror jag är ett måste just nu eftersom det är ett universitet som håller i det. Kandidatexamen = 180p...

Slopa allt som heter flyggymnasium och satsa allt på att utbilda färre totalt sett men hela vägen istället!

Det du skriver angående TFHS-elever som inte "vet" att dom måste betala en type rating om dom inte får jobb på MPL-typen är lite skumt skrivet. Om det är någon som har koll på vad som gäller så lär det vara TFHS-eleverna själva. Det är ju inga rikspuckon som kommer in där.

Jag tror inte heller, som du skriver, att flygbolag söker några human factors och aviation management kompetenser. Däremot så får bolaget tillgång till kvalitetssäkrade piloter + att de är med under utbildningens gång vilket betyder att dom inte köper grisen i säcken så att säga.
Läder Erik
2010-02-23 17:18:04
SV: TFHS genväg in till flygbolagen
Jag tror nog dessa nyutexaminerade piloter är väl insatta i hur läget ser ut på marknaden och kan ta ställning därefter om hurvida dom vill köpa en rating eller ej.

får dom inte jobb direkt och de får rätta in sig i ledet..Le...Och alltid tappa tvålen då man duschar ihop med chefer från flygbolag ;)

Gick jag för långt?..........Näääääeee
 

Tillbaka

Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev