KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Nextjet får nya ägare

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2016-07-12
Det blir en helt ny, finsk ägarkonstellation som tar över Nextjet. Målet är att garantera flygförbindelserna med Österbotten och samtidigt öka kraften i flygbolaget.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: X  2016-07-18 12:41:33
KopplingNextjet får nya ägare 
Standardpilot:

Till att börja med kan man inte förtala en juridisk person i Sverige, i laglig mening. Men visst, det är inte snyggt att kasta skit på företag heller om man inte håller sig till sanningen.

Men, av de uppgifter som finns tillgängliga (årsredovisningar m.m.) kan man se att förra ägarna knappast gjort någon superaffär. Nu vet jag inte hur mycket Backman köpte Nextjet för, men ryktena säger väl i princip att han tog över bolaget mot att lösa skulderna. När han tog över fanns ett underskott på omkring 40 mkr som behövde lösas. Hade ingen investerare gått in 2011, hade Nextjet gått i konkurs. Bara under 2014 skickades det in 36 mkr till Nextjet via aktieägartillskott (25 mkr) och koncernbidrag (11 mkr). Utan dessa hade företaget återigen haft negativt eget kapital, själva definitionen på konkurs...

Fakta är att Nextjet aldrig gått med vinst. De små överskotten 2004-2009 är försumbara i sammanhanget då de inte ens når upp till 1 mkr. Vinsten på sista raden 2012 är efter skatt, där förlustavdrag från tidigare år överförts till just 2012. Verksamheten, driften, har aldrig gått med vinst.

Läser man årsredovisningar sedan HKF tog över ser man att det behövts omkring 100 mkr för att hålla företaget från konkurs. Detta fram till 2014, som är den senaste årsredovisning som finns tillgänglig (Nextjet har varit notoriskt dåliga på att skicka in ÅR i tid, flera gånger efter sista datum vilket renderat vite från Bolagsverket). Även under verksamhetsåret 2015 drogs Nextjet med problem, vilket man kan se i ÅR från 2014 då det under året lånades ut 18 miljoner kronor från ägaren till Nextjet för att klara likviditeten. Detta var i juni förra året och sett till hur hösten såg ut med strulet med Estonian, inhyrning av Carpatair och mer eller mindre en avveckling av ATP-trafiken lär knappast kassaflödet ha påverkats i positiv riktning.

Innan HKF köpte Nextjet hade man ackumulerat en vinst på ca 15 mkr när Golden hyrdes in. Efter förvärvet har vinsten minskat och vänt till förlust istället. Att ägarna nu även säljer varumärket Höga Kusten Flyg tillsammans med Nextjet och Sweport, till en summa som är småpengar i sammanhanget, tyder på att ägarna inte har något som helst förtroende kvar för att företaget ska kunna göra vinst, åtminstone inte i nuvarande skepnad.

Fördjupar man sig lite mer i årsredovisning 2014 kan man se att kortfristiga skulder (betalningar som ska ut inom 12 månader från redovisningsdatum) ökat betydligt från 2013 till 2014. 178 mkr förföll till betalning under 2015 vilket företaget i driften inte klarade av, varför det inte är konstigt att ett lån (likviditet) togs i juni (se ovan).

Investerarna från Ö-vik har helt enkelt fått nog. Man tror inte längre på linjen OER-ARN och inte heller på Nextjet. Att man ens får betalt för Nextjet får väl anses vara positivt, men det gör knappast att man tar hem de miljoner som förlorats sedan förvärvet 2012.

Nu kommer så en ny investerare från Finland som tänker sig att vända bolagets utveckling. Det blir intressant att se om det finns något intresse av att flyga från mindre orter i Sverige till Helsingfors eller andra mindre orter i Finland. Detta görs samtidigt som BRA och Finnair inleder ett samarbete med mer feeder till Helsingfors (UME-HEL till att börja med). Man kan ju fråga sig vad kunder väljer, resa med Nextjet (oklart kring interline/codeshare än så länge) till Finland eller resa med Finnair/BRA och samla bonuspoäng?

Man kan också fråga sig varför ett bolag som ackumulerat knappt 130 mkr i förlust sedan starten ändå inte bytt ut VD. Det är anmärkningsvärt.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

thomas
2016-07-29 19:32:59
SV: Nextjet får nya ägare
Flög TLL-ARN med Nextjet det var full storm vid inflygningen till ARN. planet kastades som en vante, vreds hårt en 35 grader i längdaxeln, (att styrverket höll) men piloterna gjorde ett fantastiskt jobb, alla vi 18 pax satt tysta som musar trots att vi befann oss ombord på den flygande berg och dalbanan från en ca1000 ft.
Bolaget har i varje fall två duktiga piloter
@ Berra och X
2016-07-29 16:19:37
SV: Nextjet får nya ägare
Håller med det du skriver, men NJ är faktiskt ett bra bolag. Ett av de få som tar in lowtimers.

Det jag tror är att bolaget inte är tillräckligt effektivt. Kolla på Hummingbird, där får man flyga och göra annat. Efficiency, det är A och Å.

Sen tycker jag de siffror du tar upp (2014) är för gamla för att bedöma bolaget.
Berra
2016-07-19 19:51:55
SV: Nextjet får nya ägare
Tråkigt att det finns folk som hellre sitter och beklagar sig över att NextJet finns kvar i stället för att glädja sig med att vi som jobbar och trivs där fortfarande har jobbet kvar. Varför är du så sur och upprörd över det? Gläd dig med oss i stället så kommer du att må bättre!! Glad sommar?
Daniel K
2016-07-19 12:50:13
SV: Nextjet får nya ägare
Bra skrivet, håller med det du skriver om. Tror många av problemen sitter i att de inte utvecklat sin produkt efter vad kunderna efterfrågar. Ta bara linjen till Kramfors som tidigare under skyways tiden hade över 50000 pax och 5 dagliga avgångar. Nu har den två och bara runt 15000 pax.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev