KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige

Flygnyheter, Redaktionen, 2016-05-27
Sverige är fortfarande först i världen med remote tower. Erfarenheterna av ett års verksamhet i Sundsvall öppnar nu för att fler flygplatser i Sverige ska styras från en helt ny anläggning i Stockholm.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: Christer Öhgren  2016-11-15 15:12:58
KopplingFler fjärrstyrda torn på väg i Sverige 
Att plocka bort flygledare från flygplatser med mer än 10000 rörelser /år är knappast välbetänkt . Styrning av IFR - trafik/ linjefart är till viss mån möjlig men allmänflyget kommer att bli lidande. Möjligheterna till "smidig" trafikavveckling försämras p g a teknikens begränsningar och operatörernas minskade lokalkännedom (Jfr. Polisen nya larmcentralsorganisation och dess problem att hamna rätt ). Men när ekonomiska vinster är i fokus så kan vad som helst ske . Flygbolag och övrig luftfart lär knappast få ta del av ev. vinster. Nästa steg blir väl att sköta TWR från någon asiatisk stat.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Digital flygledare
2017-01-29 15:09:53
@Daniel K
Utprovad och godkänd ja det kan jag lova men vad betyder det om ekonomiska vinster uteblir och riskerna/sårbarheten ökar? Ö-vik är ett projekt som blöder ekonomiskt, LFV behöver sälja rts till fler flygplatser än vad som är möjligt för att räkna hem pengarna igen. Det är här Swedavia kommer in med gammal SAAB personal i högsta ledningen och Olle S gammal Swedaviachef lovar lägre pris än nuvarande om de köper rts. Sedan får LFV och deras andra kunder står för kostnaderna men LFV/SAAB har fått enorm marknadsföring det är därför ett "beslut" nu har fattats. Ett beslut som till följd av alla oklarheter är väldigt osäkert och skapar en hel del förhöjt blodtryck i LFV nu det kan jag intyga.

Styrelsen i LFV är dessvärre inte det orakel du målar upp dem som tvärtom att man gav GD mandat bygger på pinsamheten i åratal av felinvesteringar i rts och att man gavs en respitperiod till oktober för att kunna riva upp beslutet.
Bobby
2017-01-29 14:38:22
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Ingen av flygplatserna som har RTS systemet idag (Sverige) har betalt en enda krona för antingen tekniken eller leverans av flygtrafikledning hittills. LFV/SAAB står för notan fortfarande då de testar och utvecklar systemet. Hade dessa flygplatser upphandlat tjänsterna i konkurrens så hade LFV fått bita i gräset. LFV/SAAB ska vara glada så länge man har vänner kvar i det politiska systemet. Annars adjöss för verket och RTS. Inga kunder utomlands är intresserade. Pratar man inte om offentligt för då riskerar man projektet även på hemmaplan.
Conny
2017-01-29 13:36:57
RE: CFIT o Daniel K
CFIT:
Fort men fel... Det är personer som du som blint litar på teknik. Teknik är bra... om den är bra...! Inte annars!
Överlägsen eller ej, du har fel.
Teknikutvecklingen inom flygledning har varit enorm de senaste 10-15 åren, så teknikfientlighet är inte problemet! Men vissa projekt måste man ändå inse att det är fel väg att gå. RTS är ett sådant.


Daniel K: Säljer till vem...? Utprovad av vem...(av dom som måste tycka att det är bra annars försvinner deras jobbtillfällen)?
Utprovad på under vilka förhållanden...? 4000 timmar på en i stort sett otrafikerad flygplats med två totalavbrott som följd!!! Helt orimligt!
GD Olle Sundin har tyvärr stort mandat i denna fråga inom både ledning och styrelse just därför att han är gammal avdankad flygledare. Att det inte betyder något är det ingen som vågar uttala.

MrBrown
2017-01-29 09:51:13
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Säljer? Så vitt jag vet så är det väl bara ö-vik och Linköping som köpt systemet, Irland sa nej, vilka mer har har blivit lurade att införskaffa systemet ?
Daniel K
2017-01-29 00:25:16
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Tekniken utprovad och godkänd, samt den säljer. Enkelt, vad mer krävs?

Tror det är ett gäng personer som driver denna rätt tysta kampanj mot RTS som inte vill flytta dit jobben finns.

Ni får inte glömma att generaldirektören på LFV inte fattat beslut om denna satsning, de har han inte mandat för, det är styrelsen!
CFIT
2017-01-29 00:11:00
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
@ Conny. Det är precis just sådana som du som Sverige är absolut minst betjänt av just nu om vi ska ha någon chans att överhuvudtaget kunna bibehålla nån form av värdig välfärd i detta land framöver. Du tror dig uttrycka dig överlägset samtidigt som du med ett naivt leende sågar av den gren du själv sitter på...
Conny
2017-01-28 15:01:37
RE: Daniel K
Hehe! Daniel, du ger dig inte! Imponerande! Aktier i SAAB...?
Du verkar läsa någon form av alternativ press, du ser något som ingen annan (utom möjligen Olle) ser...?
Det blir allt lite fånigt.
Digital flygledare
2017-01-28 14:44:07
@Daniel K
Ytterligare ett populistiskt inlägg utan substans. Jag väntar fortfarande på seriösa och sakliga argument från dig. RTC är för privatägda flygplatser utan vare sig samhällsansvar eller samhällsfunktion typ Ö-vik om man kan få ekonomin att gå ihop dvs se tråden för argument mot rtc för en mer utförlig argumentation. Men SAAB och LFV ska hålla tassarna borta från flygplatser som definierats som ryggraden i svensk infrastruktur. Bra att fler och fler politiker börjar inse det nu. Tragiskt att infrastrukturministern läser inantill från LFV och SAABs propaganda utan att kritiskt kunna granska vad lobbyisterna matar henne med.
Insatt
2017-01-28 14:30:43
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Idag sköter två flygledare som standard både inflygningskontroll i Terminalområde och flygplatskontroll i Kontrollzon till varsin flygplats. I ett fjärrstyrt torn kan snart, men inte än, en flygledare sköta flygplatskontroll till två flygplatser samtidigt. Emedan en annan flygledare då får ta hand om inflygningskontrollen till de båda flygplatserna samtidigt. Det sistnämnda har vi klarat i 30år utan fjärrstyrda torn?? Så med fjärrstyrda torn kan snart två flygledare ta hand om två flygplatser. Det blir ju samma personalårgång. Och har vi inte redan gjort samma sak i 30år? Utan att betala för kameratorn.
Och ingen har ens nämnt ännu att någon skall betala för fjärrstyrningscentralen RTC också.
Eller ska kanske Mexico betala det också? Ekonomi på hög nivå :-)
Pilot
2017-01-28 14:17:37
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Varför inte fjärrstyra Arlanda från någon landsortsstad!

Det vore väl mest ekonomiskt. De lokaler som blir lediga på Arlanda kan man hyra ut och tjäna pengar. Lokaler i landsorten är betydligt billigare.
Daniel K
2017-01-28 11:15:50
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Roligt att se att det nu börjar rullas ut i bred omfattning nu då den tekniska inkörningsperioden visat att det fungerar bra och är driftsäkert.

Grattis LFV och SAAB till ett fint projekt, vi kan verkligen vara stolta över allt som Sverige producerar och sätter på marknaden. Visar att Sverige fortsätter vara på topp.
BBC
2017-01-28 08:43:11
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Fler och fler börjar vakna nu. Direkt oansvarigt av infrastrukturministern att svälja första bästa argumenten som någon matar henne med utan att titta på andra sidan av myntet.

http://www.folkbladet.nu/1774197/stoppa-flygledningsflytten-till-stockholm-mikael-damberg?mobil
(L)
2017-01-25 21:18:55
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
http://www.publikt.se/artikel/luftfartsverket-ska-flytta-jobb-till-stockholm-19714

Helon
2017-01-25 17:57:54
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Verkar vara klart att det blir fjärrstyrt nu på ett antal flygplatser. Åtminstone här i Umeå enl. lokalmedia idag. Med start 2019. Har dock inte sett någon pressrelease från Lfv.
By
2016-11-27 23:06:25
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
@e Du skriver som att du redan vet att dom har beslutat att inte genomföra detta. Har du någon insider information? Och vad beträffar att "muta" personalen tror jag inte en chans på de kommer att göra.
@E
2016-11-26 21:44:08
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Tvärtom behöver LFV muta sin personal ganska rejält om man vill få igång sin central. De som vill flytta med idag kan räknas på en hand, lite tungt för dessa att driva 5 flygplatser. All övrig personal säger blankt nej. Men nu behöver vi inte oroa oss för det. Kostnaden för centralen slår död på hela konceptet, det blir helt enkelt billigare att bygga 5 nya torn. Men nu har saken utretts ordentligt och det är bra det inför framtiden.
E
2016-11-26 19:28:12
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Det borde inte kosta LFV någonting att flytta flygledare eller familjer, man varslar pga av arbetsbrist på orten och, låter de flygledare som vill flytta till ny ort, på egen kostnad om det finns behov av personal.

Självklart ger man inga bidrag pga "högre kostnader" utan betalar en avtalslön.
CIFT
2016-11-25 23:51:59
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Profetia 526i VERSIO: Snart kommer det bara finnas en handfull "storflygplatser" kvar. Resten av landet nås bara med via väg eller räls. Allmänflyget kommer frodas gott på åkrar och ängar med hjälp av ideella eldssjälar helt utanför Transportstyrelsens kontroll......
Tomas
2016-11-24 11:11:16
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Tyvärr har LFV inte den kompetensen idag att de inser att RTS är för dyrt och sårbart. Finns inga ekonomiska fördelar utan bara tvärtom. Snart kommer domen från Irland. Kunderna (flygplatser) får bli de som stoppar detta när beställningarna uteblir. Kameraövervakning över områden lokalt kan bli hjälpmedel till befintliga operativa torn.

Snart en halv miljard som flygbolag direkt och indirekt fått ersätta LFV, SAAB m fl i utvecklingsarbetet. SAS m fl går på knäna...
Insider
2016-11-15 18:53:38
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Irland har lagt ner sina fjärrstyrningsplaner eftersom de inte fann några ekonomiska vinster med det hela. Det dröjer inte länge förrän LFV drar samma slutsats. Först får man mjölka det som mjölkas kan ur alla EU-bidrag som kan sökas.
Jonas
2016-11-15 17:36:34
SV: Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige
Vad kostar det LFV/SAAB att flytta flygledare och deras familjer? Förutom högre ersättningar och olika bidrag för att uppmuntra ett dyrare boende. Har kommuner m fl räknat på hur stora skatteintäkter de förlorar årligen om de blir av med en högavlönad yrkesgrupp? Även går förlorat en stark köpkraft i regionen/städerna.

Inte bara ställningar, kameror, ledningar, el, bredband, underhåll, avancerade centraler, fjärrflygledning med många flygledare, mm som riskerar kosta flygplatser och samhället dyra pengar.

Inte en lätt kalkyl - och dyrare blir det när flera flygplatser tvingas stänga samtidigt pga driftstopp mm.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev