KopplingDenna forumtråd handlar om följande nyhet:

Billigare flygtrafikledning vid gemensam upphandling

Flygnyheter, Anders Carlsson, 2012-12-21
Fem flygplatser gör en gemensam upphandling av flygtrafikledning. Det är första gången ett så stort uppdrag ska genomföras och kommer att locka svenska LFV och ACR såväl som utländska företag att lämna anbud.

Läs hela nyheten (Öppnas i nytt fönster)

 Tråden startades av: HQ  2012-12-27 11:27:38
KopplingBilligare flygtrafikledning vid gemensam uppha ... 
Jag vill påstå att det inte är möjligt att ta över om personalen inte vill. Det visades tydligt i Västerås. Det fungerade med en del mindre rumsrena manövrar men än i dag är det inte optimalt på Västerås. En flygplats till som inte ställer upp och det är kört för ACR. Men jag tror och andra sidan att ACR har lärt sig ett och annat och inte sätter sig i den situationen igen. Nu med kollektivavtal...?
En hel del pensionsavgångar framöver kommer att sätta hård press på ACR att hitta nya flygledare. Ska LFV låta ACR plocka av de 30 som finns på EPN nu? Tror LFV anställer dom varken dom behövs eller ej. Annars är det nog raka vägen till Norge för dessa 30, där är behovet enormt! Även Tyskland har ett skriande behov.

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Magnus
2013-01-06 06:59:20
Måste vara en förlustaffär
Samtliga flygplatser dras med stora underskott. Finns det garantier för nya leverantörer att de får betalt för sina leveranser. Om jag tolkar situationen rätt så betalar flygplatserna idag bara en del av flygtrafiktjänsten. Kan någon förklara?
FL ESMM
2013-01-03 18:13:03
Finns mycket bättre forum för detta
Både svenska flygledare anställda i andra länder och elever på EPN kan bli medlemmar i SATCA och därmed ha tillträde till vårt forum. En debatt här om våra avtal och villkor är tämligen döfött. De finns så många "flygledare"...
En opinion mot allmänheten är meningslös och kontraproduktiv.
student
2013-01-03 17:36:48
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Jättebra inlägg från flyledare utomlands.
flygledare utomlands
2013-01-03 17:30:20
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Synd att ni kryper undan i eget forum. Är det inte bättre att redovisa operatörernas villkor öppet. Det måste ju gagna både er sjäva, flygledare som arbetar i grannländerna och flygledare i utbildning och om ni vill skapa opinion.
FL ESMM
2013-01-02 13:40:19
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
En tråd är startad på vårt eget forum. Fortsätt gärna där.
TWR
2013-01-02 13:38:29
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Innebär detta att ACR får ett liknande avtal som LFV med tariff osv?
Slut på trams med individuella löner och avtal man inte får prata högt om?

Kanske finns en chans för ACR trots allt då...
Lie mer Info
2013-01-02 11:18:14
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
FL TWR; det ryktades om, innan jul, att den fackliga organisationen är klara och har lämnat ett underlag till arbetsgivaren (kan ju vara bara ett rykte också). Någon som vet mer/något annat?
FL TWR
2013-01-01 23:41:51
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Några har nämnt det men är kollektivavtalen för ACR-anställda klara?
Lite mer Info
2012-12-31 17:07:58
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
FL ESOS; ja, det tror jag verkligen. Gör inte du och Dina kolleger det? Vem säger stopp hos er och i ert företag?
Jag kanske får sluta flyga helt? Om inte Luftfartslagen följs när det gäller tillräckligt bra för att vara operativ i position...ja, vad har vi då att lita på?
Då spelar det ju ingen roll vilken provider som leder flygtrafiken, om det ska vara optional att följa Luftfartslagen eller inte?
Vad jag vill minnas togs begreppet "egenkontroll" bort, och hänvisning till Luftfartslagen var det som blev kvar?
FL sedan många många år
2012-12-31 15:46:25
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Det som hände/händer i Västerås är beklagligt och jag hoppas verkligen att det aldrig händer fler gånger!
FL ESOS
2012-12-31 15:42:42
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
"Det är ju ändå en operativ chef med hjälp av Assessorn, som till slut säger stopp för fortsatt operativ tjänst, om inte individen själv gör det. Där är ju Luftfartslagen obarmhärtigt tydlig."

Tror du verkligen på det själv?!
Lite mer Info
2012-12-31 15:31:33
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
FL ESOS 14:38, nej det är inte tillrättalagt alls. Bara EN av de troligen 100 versionerna av vad som hände i Västerås, och förmodligen kan komma att hända igen.
Alla som jobbade i området; operativa (på och runt Västerås), tillsyns-myndigheten, flypgplatschefen, assessorer, arbetsgivaren; ALLA har sin egna version. Genom att lufta allas versioner KANSKE man kan göra sig en mer heltäckande bild.
Min mening är inte att försvara någonting, bara ge EN av många förklaringar.
Och JA, alla orsaker du räknar upp, till när åldern tar ut sin rätt, hoppas jag innerligt tas på allvar. Det är ju ändå en operativ chef med hjälp av Assessorn, som till slut säger stopp för fortsatt operativ tjänst, om inte individen själv gör det. Där är ju Luftfartslagen obarmhärtigt tydlig.
Lite mer Info
2012-12-31 15:31:14
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
FL ESOS 14:38, nej det är inte tillrättalagt alls. Bara EN av de troligen 100 versionerna av vad som hände i Västerås, och förmodligen kan komma att hända igen.
Alla som jobbade i området; operativa (på och runt Västerås), tillsyns-myndigheten, flypgplatschefen, assessorer, arbetsgivaren; ALLA har sin egna version. Genom att lufta allas versioner KANSKE man kan göra sig en mer heltäckande bild.
Min mening är inte att försvara någonting, bara ge EN av många förklaringar.
Och JA, alla orsaker du räknar upp, till när åldern tar ut sin rätt, hoppas jag innerligt tas på allvar. Det är ju ändå en operativ chef med hjälp av Assessorn, som till slut säger stopp för fortsatt operativ tjänst, om inte individen själv gör det. Där är ju Luftfartslagen obarmhärtigt tydlig.
FL ESOS
2012-12-31 14:38:16
Re: Lite mer info 13:19:30
Den beskrivningen du (Lite mer info 13:19:30) ger var extremt tillrättalagd! Det finns ju en annan version av vad som hände också.
HQ beskriver bra hur illa det kan gå när företag av desperation tar till åtgärder som ingen annan skulle gjort. Vad skulle man annars gjort?! Det hade ju inte gått att lösa annars.
Angående ålder, när tar den ut sin rätt? Här man själv tycker det, när fl omkring dig reagerar, när du har hjälpt en gammal kursare tillräckligt länge...
Det är utmärkt att det finns en specifik ålder (iofs oskriven) som förhindrar att man jobbar för länge. Man ska inte jobba för länge för att man känner press från ett desperat företag!
Att förklara händelserna är ok men inte att försvara! Många FL i Sverige är förfärade över hur urvattnat begreppet "checkning" har blivit. Det är tydligen bara att göra en "omstart"! :-(
Lite mer Info
2012-12-31 13:19:30
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
HQ; ja, platsen Västerås är samma, men drifthandboken är en annan. LFV:s operativa delar för Västerås "ärvdes", men omarbetades kraftigt, efter bl a krav från Transportstyrelsen. Så samma personer jobbar säkert vidare, men under andra förutsättningar och kravbild, enligt Ts beslut.
Vad gäller åldern, så är det troligen så att den så småningom tar ut sin rätt, men även här styr ju certifikatskraven från TS.
Sen blir jag lite bekymrad över en (felläst?) antydan att de instruktörer som utbildar och förordar checkning inom ACR inte vet vad de håller på med? Vad jag kan förstå, så har de exakt samma utbildning och krav på sig från TS och EU-direktiv som de instruktörer som utbildar inom LFV. Så även om ACR anställer en person, så måste ju den personen ändå godkännas i operativ position av en eller flera instruktörer....som ju utbildades av LFV en gång i tiden. Jag kan inte tänka mig att de instuktörerna skulle godkänna någon som inte uppfyller TS krav för ett flygledarcertifikat.
Så anställningen i sig, må väl kallas "desperat", men om eleven inte blir checkad så kan ju inte arbetsgivaren sätta hen i operativ position i alla fall. Då får väl hen vända papper eller något annat?
Rurick
2012-12-31 12:15:00
Färgstarkt forum
När skedde avregleringen i Sverige? Kan inte varit länge sen då rädslan bland flygledare verkar vara enormt stor för förändringar och effektiv utveckling.

Är det slutet för LFV när Swedavia går ut med sin upphandling? Relevant fråga!

Gott Nytt År och grattis ni fem flygplatser som valt att gå ut i upphandling och har billigare flygtrafikledning att vänta fr o m januari 2014.
HQ
2012-12-31 11:39:58
Ytterligare lite info
Ja, det har hänt tidigare när en elev inte klarat ett tjänsteställe med högre intensitet. Man har tagit ett beslut att eleven förmodligen skulle klara av ett annat tjänsteställe med lägre komplexitet. Jag tycker det är fel att göra så men tyvärr har det gjorts.
Den stora skillnaden är att när det gjordes av LFV var det inga desperata beslut som togs till skillnad från när ACR tog samma beslut. Man gjorde det för att man inte hade något annat val! Där finns stora risker! Ett litet desperat företag som, än en gång, tar en desperata "genvägar".
Samma desperata beslut som togs när man drev Västerås med flygledare som några månader tidigare inte klarade en checkning på exakt samma ställe.
På en hel del LFV-tjänsteställen har man en oskriven regel att man inte jobbar operativt över en viss ålder. Erfarenhet visar att det är lämpligast så. Den oskrivna regeln finns inte hos ACR...
Lite mer Info
2012-12-31 11:09:00
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Bertil, HQ och fl: ACR har inte anställt någon elev som varit avskiljd från EPN, trots att LFV personal ringt och "erbjudit" dem fler än en. Däremot elever som varit avskiljda från lokalt behörighetsskede. På precis samma sätt som LFV gör; man placerar om en elev som inte klarar sig på ett tjänsteställe men har goda förutsättningar att bli en kompetent medarbetare på ett annat ställe, men väljer ut de man "tror" på, och inte alla. Detta hände vid ett flertal tillfällen under 2012, och har även hänt under tidigare år.
Chansen att en elev direkt från skolan blir anställd med enbart genomförd utbildning från EPN, av någon annan än LFV, skulle jag bedöma som stor, med tanke på det behov som finns i närområdet. Så det är nog inte bara "fina ord" från lärarna på skolan. Men det blir ju spännande att se nu i vår/försommar när eleverna är klara på EPN, vad facit blir.
HQ
2012-12-31 10:52:38
Re: Bertil
Jo, tyvärr är det så. Avskilda elever anställs och blir checkade av ACR...
Bertil
2012-12-31 10:21:35
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
HQ, vad skulle det vara för mening för ACR att anställa avskilda elever? Dom kan väl aldrig hamna i FL position, eller vad skall man använda dessa till?
HQ
2012-12-31 09:55:20
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Jo, tyvärr är det nog så. Utbildningen har blivit sämre och kortare. Det var bättre för! :-)
ACR kommer nog att anställa, dom har ju till och med anställt avskilda LFV-elever. Fast då har dom ju fått acceptera sämre villkor! Tänk er för elever!
fl
2012-12-31 09:14:53
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Med tanke på hur stor andel av eleverna som aldrig lyckas ta upp en behörighet efter EPN så är chansen försvinnande liten att någon aktör skulle vilja anställa en elev med enbart elevcertifikat. I teorin en fin tanke men i verkligheten gäller det att ta upp en behörighet hos LFV, jobba några år, sen söka sig någon annanstans. Ledsen att behöva säga sanningen men ni elever på EPN är liksom jag själv var en gång totalt ointressanta på arbetsmarknaden tills ni kan visa att ni kan leverera, oavsett vilka fina ord era lärare säger.
Pappersvändare
2012-12-30 23:08:53
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Gentle men´s agreement i dagens EU...? Inte kan väl detta stämma? Skulle någon av Danmark, Sverige eller Norge våga att inte anställa en flygledarelev som inte betraktas som "deras"? Hur mycket skulle det kosta att bli dömd? Tror verkligen inte någon skulle våga neka någon anställning om behovet finns.

Man kan väl inte skriva avtal med någon nu för tiden på det viset?! Det tillhör väl en svunnen tid?
Kan tänka mig att lojaliteten mot LFV hos de elever som går ut nu inte är på topp! Hur tänkte man när man gjorde om utbildningen?!

En annan FL
2012-12-30 21:17:32
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
De länderna som är delägare i EPN, ( Norge, Sverige och Danmark) har en sk gentle men's agreement och det är att inte ta varandras "elever". Checkade FL är det fri marknad för dock. Tyskland lär inte anställa en icke checkad men det kan jag inte svära på.
Jag tycker att det är riktigt konstigt att LFV inte skrev avtal med EPNeleverna med tanke på hur många miljoner varje elev kostar.
FL ESOS
2012-12-30 20:06:25
Re: Kontraktslös ett tag till
Det var den bästa kommentaren i denna tråd! Helt rätt tänkt!
Dock ska du ta dig en funderare på vilka villkor som erbjuds. Inte bara grundlön och ob. Vilken pensionsålder gäller? Vilka förmåner gäller vid föräldraledighet, uppsägningstid, regler vid ev. övertalighet osv osv. Om inte ACR snart ingår ett kollektivavtal så är det mycket mer osäkert hos dem.
Söker du dig till andra länder så är det bara att gratulera! Problemet kan ju vara att få en tjänst utomlands om man inte har någon erfarenhet. Historiskt så har man krävt ca 5 år. Men om behovet är extremt (tex Norge o Tyskland) så är det säkert förhandlingsbart.
Helt rätt tänkt! Kan tänka mig att Allard inte riktigt tänkte att ni skulle tänka så här...! :D
Sektledare
2012-12-30 19:59:02
Re: Ivar
Du tjafsar mycket för att inte vara intresserad!
kontraktslös ett tag till
2012-12-30 19:42:42
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Jag funderar lite över formuleringen "ska LFV låta ACR plocka av...". Jag har inte skrivit kontrakt med en enda provider, än så länge. Vad jag kan förstå, så kan jag antingen välja att skriva mitt ex-arbete (efter EPN) och DÄREFTER söka tjänst hos LFV, eller söka tjänst hos Noviair, Avinor, eller ACR - och det UTAN att behöva göra mitt ex-arbete efter EPN. Jag måste ju inte söka tjänst hos LFV, per automatik, jag kan ju välja att söka tjänst hos den arbetsgivare/land/ort som passar mig bäst? Förutsatt att jag klarar all utbildning på EPN, vill säga. Dessutom behöver jag ju inte läsa alla delar ur ANS utbildning heller, då alla ovan nämnda provider lär ha egna drifthandböcker och utbildningsplaner för nationell utbildning, som följer det egna landets regler?
Ivar
2012-12-30 19:13:37
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Det finns väl ingen anledning att diskutera med sektmedlemmar? Framförallt då jag inte har något eget intresse i frågan , bara nyfiken eftersom jag är en flygintresserad ekonom.
Tjorvar
2012-12-30 14:52:03
Spelar ingen roll vilka fakta som presenteras
Jag tror ni talar för döva öron. Det spelar ingen roll vilka fakta ni presenterar för personer som Ivar. Han/dom har en bestämd åsikt som inte baseras på fakta utan känslomässiga/politiska känslor. Har hängt på en del forum och det har ALDRIG hänt att någon erkänner att de fakta som presenteras faktiskt gör att man ändrar åsikt. Det som brukar hända är att debatten urartar eller så tystnar "Ivarsarna". Det har här presenterats mängder med fakta som har svarat på Ivars första fråga. Ivar själv presenterar ingenting! Tyckande/tänkande utan fakta!
fl
2012-12-30 09:10:20
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Finns ingen som helst anledning att jämföra marknaden för flygtrafiktjänst med exempelvis tågmarknaden, telemarknaden eller elmarknaden. Eftersom en avreglering av flygtrafiktjänst aldrig någonsin kommer att påverka vanliga konsumenter. De enda som kan tjäna några kronor på detta är flygplatserna och vi flygledare som får större utrymme att påverka våra villkor. Det kommer inte ens att resultera i en endaste krona lägre biljettpris för passagerarna. Tycker för övrigt att det är väldigt klokt att dessa flygplatser slår sina kloka huvuden ihop för att reducera kostnaderna av en upphandling.
Observer
2012-12-29 23:45:08
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Har Ivar tillfört något! Han vet inget, han kan inget men klaga ska han. Om det nu verkligen inte är myndighetshat du har så tillför något mer konkret. Annars lägg ner.
Tjorvar
2012-12-29 19:48:49
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Det är inte konstigt att reagera på fenomenet "gapa på myndigheter". Det är ett känt fenomen där folk drar felaktiga slutsatser som man inte gjort om det var ett privat företag. Man (du) utgår från att något inte är bra utan att veta vad man pratar om! Jag vill påstå att flygtrafikledningen i Sverige är extremt bra och effektiv och till en låg kostnad. Anledningen till att Sverige (momentant) har en något förhöjd en-route-avgift är bla; låg eurokurs, återbetalning av skuld från flygbolag. Många andra länder statssubventionerar själva flygtrafikledningen och i många fall har andra länders providers inga kostnader för pension (en jättekostnad för LFV). Därför går det inte att jämföra enroute-avgiften rättvist så som det görs idag.

Telemarknaden...? Tja, nog har det blivit billigare men frågan är om det enbart är avregleringens skull eller också handlar om att tekniken har blivit billigare/bättre. En sak vet jag och det är att det inte sällan grävs ner 5-6 likadana fiberkablar bredvid varandra bara för att man inte kan komma överrens om att använda samma kabel. Helt onödigt och inte speciellt effektivt. Samma sak med mobiltelefonimaster!
Har du provat att ringa till Telia på sistone? Eller vilken annan bredbandsleverantör som helst! Det är standard med 25-30 minuters telefonkö och sen får man ofta helt okvalificerade svar av en kundtjänsanställd som har noll koll! Det är som vanligt när man pratar om avreglering; Billigt som som bara den men usel kvalitet!
Är det verkligen billigare att åka tåg nuförtiden?! Det kan inte vara sant. Spelar ju ingen roll hur turtätt det är om inte tågen går. Tågen går inte därför att infrastrukturen är för dåligt underhållen! Vänta, var känner jag igen detta? Jo just det ja, det är inte helt osannolikt att vi säger samma sak om en annan infrastruktur inom en snar framtid. Nämligen flygtrafikledningssystem!

Du har fått mängder med svar på din första fråga!
Ivar
2012-12-29 19:29:24
SV: tjorvar m fl...
Mycket intressant debatt teknik ni verkar besitta, att ge mig m fl personliga tillmälen som dålig koll, en som bara gapar på statliga instanser mm. Jag trodde vi diskuterade sakfrågan men eran debatt teknik är välkänd att ta till då argumenten är tunna, då är det lättare att ge sig på en inbillad fiende. Frågan är vem som vinner vad på en sån stil?
Ivar
2012-12-29 18:55:35
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Fortfarande är det ingen som svarat på min första fråga, ni får gärna upplysa mig som är så dåligt insatt...

Ang avregleringar så kan man ge exempel telemarknaden, väldigt lyckad och mycket utvecklande. Ang tåg och flygtrafiken så kan man välja att se problemen men man kan också välja att jämföra exv biljett priserna före och efter. Även tidtabeller kan man jämföra. Ingen kan väl opponera sig mot att det numer är billigare överlag och turtätare där efterfrågan är stor? Vad och vilka delar är misslyckade kontra lyckade? Man kan inte bara välja det som blivit sämre och säga att en hel avreglering är dålig, alla mynt har två sidor. Det finns för och nackdelar med avregleringar liksom det finns för och nackdelar med statliga styrda marknader!
Strandsatt
2012-12-29 18:33:34
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Hur många konkurrser och strandsatta flygresenärer har vi inte haft inom "föredömet" flygbranschen?
HQ
2012-12-29 18:30:37
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Jag får hoppas inlägget om taxi och inrikesflyget är ironiskt!
Taxi, var god dröj...
2012-12-29 18:14:34
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Utan att blanda mig i debatten i övrigt så får väl både avregleringen av taxinäringen och framförallt inrikesflyget anses ha fallit ut på ett för konsumenten huvudsakligen gynnsamt sätt...
Tjorvar
2012-12-29 18:01:25
Re: Ivar
Inlägget innan var riktat till dig Ivar.
Tjorvar
2012-12-29 17:55:59
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Riktigt så är det ju inte. Investeringarna behövs men "marknaden" skulle ta en större del av kostnaden.
Denna typ av samhällsviktiga funktioner tycker jag är fel att överlåta till Rajjan-företag som enbart tänker vinstmaximering och skiter i samhällsansvar.

Du får gärna ha åsikter men du ställer frågor som får en att inse att du inte har någon koll på vad LFV har gjort genom åren. Du låter som just en sådan som bara gapar på myndigheter för gapandes skull.

Coopans är ett ypperligt exempel på att LFV försöker maximera utvecklingspengarna. Tidigare har landsgränser och politik hindrat LFV att sammarbeta med andra länder.

Återigen, det är för stora projekt som inte "marknaden" klarar av utan garanter som tex LFV. Företag som Thales, Westinghouse, Selex mfl skulle ALDRIG kunna utveckla dessa komlexa system utan statligt stöd och subvenion. Därför spelar LFV, Naviair, Avinor, DFS, NATS osv en stor roll. Det funkar inte med Rajjan!
Rajjan och likande företag lever på framtida försäljning utan större framförhållning. Jag skulle inte vilja att vår infrastruktur lades i händerna på sådana parasiter.

Tycker du att övriga avregleringar har fungerat bra? Ge mig gärna ett exempel...

Man ska kritisera för att något är dåligt men inte för att man har en förutfattad mening om statliga verk eller myndigheter. Du verkar verkligen inte ha koll på just denna bransch och därför får du tåla lite kritik på dina inlägg.

Du tänker säkert att politikerna som tog beslutet om avreglering har full koll... Dom tog beslutet innan de gjort utredningen...! Tror du det är ett beslut som togs för att det var väl genomtänk eller för att det var ett politiskt beslut som skulle tas oavsett om det var bra eller dåligt?

Inte ens USA har ju avreglerat flygtrafikledningen! Det om något borde tyda på att det inte är en bra väg att ta. Inte för att USA är något föregångsland men för att man i detta land har konkurrensutsatt i princip allt annat. Några enstaka flygplatser är privata men annars är det under statlig kontroll.

Ivar
2012-12-29 16:39:43
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Svar till bl a "utveckling"

Om det nu är så lätt att få LFV att stoppa in pengar i projekt som sen nån annan drar fördelar och vinsterna av, är då LFV lämplig att handha dessa "utvecklingspengar"? Ur företagsekonomisk synvinkel kan det ju inte vara värst smart?

Varför skulle jag inte få ha åsikter och få ställa frågor på ett forum? Varför skulle det vara förödande? Att bara tillåta de som tycker lika som en själv leder väl knappast till nån utveckling? Om det var det som ni är så duktiga på?

Vem säger att privata aktörer inte kommer att driva någon utveckling? Varför skulle privata företag ha mindre intresse till smartare, effektivare system? Snarare är det väl så att med ökad konkurrens så ökar viljan att hitta smartare, effektivare och bättre lösningar. Så fungerar det i andra brancher, se exv på Ryan som smutskastas hela tiden på detta forum, har dom en dålig undermånlig flygflotta? Knappast! Har dom inte satsat på nya flygmaskiner?

Att sitta på ändan och hävda att alla andra är sämre och har fel blir säkert ett vinnande koncept för er, Lycka till!
Utb
2012-12-29 15:04:41
Re: Vänta bara
Som tur är så är flygledaryrket inte lika "häftigt" som pilotyrket så det kommer inte vara något överskott på personer som är beredda att göra vad som helst för att utbilda sig och skaffa jobb. Risken är obefintlig.
En pilotutbildning kan man ju i princip ha glädje av utan att flyga kommersiellt men en flygledarutbildning är har man ingen nytta av alls.
Vänta bara
2012-12-29 13:04:39
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Se till att flygledarna får riktigt bra vilkor, sedan släpper vi utbildningen fri så kreti o pleti kan starta en flygledarskola så att alla med pengar på fickan får lära sig leda flygplan. Sedan kan tornen o kontrollerna sälja flygledartimmar till elever så att de får upp sin erfarenhet! Då har vi både idioter i luften o på marken, vad kan gå fel;) Gott nytt år på er!
Pappersvändare
2012-12-29 11:12:42
Re: utveckling
LFV har, historiskt sett, inte varit speciellt smarta i sina upphandlingar så till viss del har du rätt.
Men det vi ser nu är att INGEN kommer att utveckla de system som kommer att behövas i framtiden. LFV kommer inte att lägga mer pengar på detta då man måste spara pengar för att kunna konkurrera. Vem blir vinnare på det? Nyliberaler tror att markanden ska lösa detta... :D Det är för stora och osäkra projekt som inga företag vågar satsa på utan att ha en den typ av garant som LFV har varit genom åren.
De nyliberaler som står och gapar om avreglering gapar inte för att det är det bästa utan för att det hör till att man ska gapa på myndigheter och verk, oavsett om det är rättvist eller ej.
Andra gapar om det för att dom tycker att flygledare har det för bra och tror att det blir sämre för flygledare om markanden avregleras...! Jantelagen gör återigen att vi svenskar tar fel beslut. Det dessa jantelagsfixerade personer inte fattar är att om det är någon som är vinnar på en avreglering så är det just flygledare!
Som vanligt styr tillgång och efterfrågan och det är bara och gratulera denna yrkesgrupp men jag tror inte det var det som var tanken med avregleringen!
utveckling
2012-12-29 10:53:06
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Problemen med LFVs utveckling av ATC-system är att de lägger ner stora resurser i dessa men sedan kammar företagen man samarbetar med hem hela vinsten. Det är inte direkt svårt att blåsa LFV på några miljoner med lite finstilt i kontrakten.
essa
2012-12-29 01:33:26
knut inge stolpskott...
ja inte jobbar du i "kontroll" tornet på arlanda.... i varje fall... :)
HQ
2012-12-28 23:51:30
Re: Ivar
Sådana som du är livsfarliga för branschen! Noll koll men massor av åsikter!
Ludvig
2012-12-28 22:13:59
Ivar...
Nya datorsystem för att effektivisera flygtrafikledningen, DK-SE FAB (för kortare flygvägare), Remote Towers (jo, det finns faktiskt några som efterfrågar det...) osv...

Hur tror du dagens trafikledning hade sett ut om inte något jobbat med utveckling?
Ivar
2012-12-28 22:07:04
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Det pratas mycket om att LFV driver utveckling, vad exakt är det LFV utvecklar som kunderna efterfrågar?
Seb
2012-12-28 17:10:10
Lärt sig en läxa
Man får väl ändå tro att dessa 5 flygplatser har tagit lärdom av de 4 flygplatser som redan drabbats av avregleringen. Nyttja tillfället och pressa ner priset från LFV men välj LFV för att det är det enda vettiga, långsiktiga alternativet.

De långsiktiga konsekvenserna av detta experiment där man har avreglerat innan man gjorde utredningen (!) vet vi inte men ska LFV spara pengar kommer inga pengar hamna på utveckling, utbildning och vidarutbildning. Bra eller dåligt? Kortsiktigt bra, långsiktigt förmodligen inte så bra.
FL
2012-12-28 12:36:23
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Varför ställer du då frågan? Du vet ju vad du gör för "fel". Du är elev, det är därför du tjänar 14,000 efter skatt. Späd? Nix, rätt trind faktiskt.
FL
2012-12-28 12:24:56
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Med 14,000 efter skatt är du inte en checkad FL. Och med din nosiga attityd så skulle det förvåna mig om du blir checkad om du nu mot förmodan är elev.
Knut-Inge Silferstolpe
2012-12-28 12:19:31
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Jag är ATC, men det tror jag inte att Du vet vad det är?

För övrigt så har man ett "kontroll"-torn på Arlanda. Det är där man sitter och "kontrollerar" luften och trafiken omkring.

Snabb definition som en försenad julklapp till Dig.


God fortsättning.
Bert-Inge
2012-12-28 12:17:34
Re: Knut-Inge
Du får nog bli Air traffic controller istället för bara controller. Ekonomer finns det 13 på dussinet.
Knut-Inge Silferstolphe
2012-12-28 11:32:28
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Jag tjänar iaf. bara 14.000 Efter skatt som controller på ESSA.

Vad gör jag för fel?

FL TWR
2012-12-27 23:23:38
Alla vet ju...
Alla flygledare vet ju nu att det är omöjligt för en ny leverantör att ta över om inte personalen följer med!
Vad ska man då välja? Trygga LFV eller trissa upp lönerna hos en ny leverantör?
Många andra yrkesgrupper som har det så men vi har ju tidigare bara haft en arbetsgivare. Nu ser det lite annorlunda ut. Kul!
Pappersvändare
2012-12-27 16:51:11
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
LFV;s kostnadsökningar...? Pga kronans kurs mot Euron...? pga LFV måste kompensera pensionsskulden för att räntan är låg just nu...? Pga. att skulden som har flygbolagen måste återbetalas...? Det finns rätt många skäl till den "sanning" som sprids här.
Dessutom är det så att LFV minskar sina kostnader hela tiden men följden blir att ingen kommer att utveckla flygtrafikledningen mot när kraven ökar med ökad trafik. LFV har hela tiden varit garant för just detta. Så blir det inte längre men det är som att kissa i byxan, det är skönt i början.
LFV får ta mycket skit just för att det är ett statligt verk, det hör liksom till att klaga på dessa oavsett om det är rätt eller fel. Mängder med "fakta" presenteras här som "fakta" men ofta är det bara tagit ur luften utan ett samband.
De som kommer att bli vinnare på detta är flygledare som redan idag har tämligen bra lön och villkor. Jag har inga problem med det men det kommer att väcka många jantelagsfixerade svenskar. :-)
Några enstaka flygledare kan nog komma i kläm när man inte "har något val" för att det lokala tornet upphandlades av en arbetsgivare som man anser är bra men de allra flesta kommer att kunna ställa stora krav och få ännu bättre villkor än idag.
Just för stunden finns det nog "rätt" antal flygledare i Sverige men Norge, Tyskland, Förenade Arabemiraten mfl lockar och de providers som inte sköter sig kommer att få svårt att rekrytera.

ACR verkar ju ha ett riktigt dålig rykte (oförtjänt?) men det verkar ändå som om dom tänkt om och kommer väl snart också med kollektivavtal (vilket nog hade varit bäst från början).

Ior
2012-12-27 13:11:53
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
Hur är det med flygledarutbildningen nu mera helt apprå på inget?

Är det fortfarande en apirantstjänst man får eller är den självfinasierad ?(vanlig högskola med CSN då, inte som för oss piloter som pyntar rubbet och ler)
Yngve
2012-12-27 11:46:06
SV: Billigare flygtrafikledning vid gemensam u ...
På kort sikt har du rätt HQ. Det är svårt eller nästan omöjligt att inte ha en líten specialist kår med sig vid en upphandling. Jag tror dock att flygplatser som ser på situationen över lite längre sikt har konstaterat att LFV inte är den långsiktiga lösningen. Detta pga en kostnadsökning som inte följer övriga ökningar i samhället. Och för den delen prissänkningarna som resten av flygbranschen faktiskt åstakommit (med undantag av bränslepriset). Jag tror därför att LFV måste göra något åt sina kostnader och ökningen av dessa. Och flygledare måste vara på det klara med att man säker kan vinna kortsiktiga vinster på flygledar bristen men att man på lång sikt får räkna med att dra åt svångremmen.
 

Tillbaka

Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev