Skriv ut  

Billigare flygtrafikledning vid gemensam upphandling

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 december 2012
Fem flygplatser gör en gemensam upphandling av flygtrafikledning. Det är första gången ett så stort uppdrag ska genomföras och kommer att locka svenska LFV och ACR såväl som utländska företag att lämna anbud.

Sedan hösten 2010 är marknaden för flygtrafikledningen i Sverige avreglerad. Fortfarande dominerar LFV som i princip har alla flygplatser i landet utom Växjö, Trollhättan, Västerås och Örebro, där svenska ACR är leverantör.
           
Men nu har ytterligare fem av de icke-statliga flygplatserna i landet slutit sig samman i en upphandling av flygtrafikledning ATS och meteorologisk observationstjänst. Jönköping, Kalmar, Karlstad, Norrköping och Skellefteå räknar med att en gemensam upphandling minskar kostnaderna för samtliga flygplatser

– Flygtrafikledningen är ofta en av de tyngre kostnaderna på en flygplats. Därför är det här ett viktigt projekt som vi arbetat på ska komma till stånd. Samtidigt kan det bli vägledande för framtiden eftersom det utmanar den dominerande ställningen som LFV hittills haft i Sverige, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser, SRF.
           
Idag är det LFV som står för ATS på samtliga de fem flygplatserna som nu ska upphandla. Ingen säger sig vara missnöjd med kvaliteten men upphandlingen ger en möjlighet att se över avtal och kostnader.

– Jag tror inte att det är många av de regionala flygplatserna som höjt priserna till flygbolagen på många år. I vissa fall skulle det vara som att såga av den gren vi sitter på. Istället gäller det för oss att sänka de fasta kostnader vi har, säger Robert Lindberg, vd på Skellefteå Airport.
           
Storleken på upphandlingen kommer med all sannolikhet att locka också utländska företag att lämna anbud. Engelska Nats, som bland annat levererar flygtrafikledningstjänster till Spanien, har tidigare visat intresse för Sverige. Det är en konkurrens som inte skrämmer ACR.

– Jag förutsätter att de och andra kommer med, säger Lars Rörick på ACR. Öer huvud taget är det en spännande utmaning, vi har fått fäste på marknaden nu med våra flygplatser. Skulle vi få in ytterligare en leverantör av ATS i Sverige får vi också en bättre fungerande marknad.
           
Inte heller LFV är oroliga för den kommande upphandlingen.
– Alla som ger sig in i en tävling vill vinna, det gör vi också. Vi har en bra portfölj med konkurrenskraftiga tjänster, säger Per Fröberg, presschef på LFV.
           
På sikt kommer det att bli fler upphandlingar av flygtrafiktjänster när gällande avtal går ut allt eftersom på de drygt 35 flygplatserna i landet med regelbunden linjetrafik. Av dem är det bara en, Arvidsjaur, som själva tagit på sig ansvaret och håller sig med egen flygledning.
           
I Norge pågår en utveckling liknande den i Sverige som delade det tidigare Luftfartsverket i Swedavia och LFV. Norska motsvarigheten Avinor ska med all sannolikhet också delas i två delar vilket kan öppna en marknad också i Norge.
           
Anbuden för Jönköping, Kalmar, Karlstad, Norrköping och Skellefteå ska vara inne den 1 mars nästa år och uppdragen på de fem flygplatserna löper sedan fyra år från den 1 januari 2014.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

sv till Bobby
Skrivet av I.L, 2012-12-25 18:25:52
Västerås har snarare visat att det är fullt möjligt att ta över en flygtrafikledning för en ny provider om personalen inte vill gå över i verksamhetsövergång.

Att fortfarande sitta på forum och hävda att det är ett misslyckande när hela branchen vet om att det fungerar bra på Västerås, vad tjänar det till? Vad vinner du på det? Släpp Västerås nu och gå vidare i ditt liv, Bobby....
Anmäl inlägget
Tycker gringo det har blivit bättre?
Skrivet av Sonny, 2012-12-23 11:47:40
Du har inte märkt det alla andra har märkt?
Anmäl inlägget
Tåg ju blivit jättebra...
Skrivet av Bobby, 2012-12-23 11:46:07
Tågtrafiken i Sverige är en katastrof men ännu värre är underhållet av denna infrastuktur. Det har aldrig varit värre och vi ser inget ljus i sikte. Nyliberaler som står med sin foliehatt på svaj är livsfarligt för samhällsviktiga funktioner.
Ingen garanti att det blir likadant för flygtrafikledningen men risken är stor. Vi har redan sett vad som hände/händer i Västerås.
Anmäl inlägget
Avreglering tåg
Skrivet av Gringo, 2012-12-22 22:51:36
@ATC, källa och vad mäter du?
Anmäl inlägget
Kund
Skrivet av Sicke, 2012-12-21 17:27:10
Ord och papper ger dig ett certifikat sen kan du ljuga och fuska hur mycket du vill. Det finns mängder med andra branscher som är genomsjuka där myndighter ger tillstånd på utan att ha möjlighet att följa upp. Helsjuk bransch att konkurrensutsätta. Vem blir vinnarna? flygledarna som trissar upp sina löner ännu mer! Helsjukt!
Anmäl inlägget
Avreglering och tågtrafik !?!?
Skrivet av ATC, 2012-12-21 16:15:45
allvarligt...
Har tågtrafiken blivit bättre efter avregleringen ???
NOT
Anmäl inlägget
Prova själv att bli en godkänd ANSP
Skrivet av Joakim, 2012-12-21 15:06:53
Kravbilden för att bli en certifierad leverantör skiljer sig från det mesta. Du ska inte bara sitta på de formella kraven utan också ha en finansiell styrka med långsiktiga mål för att kunna verka inom flygtrafiktjänstmarknaden.

Om det vore enkelt så hade vi haft fler aktörer än idag som vill fightas om kontrakten.

Att jämföra päron och äpplen har alltid varit lätt!!!
Anmäl inlägget
Re: Joakim
Skrivet av Henrik, 2012-12-21 14:24:55
Har du koll på hur lite mandat och möjligheter att agera som TS har?! TS måste lita på att det som leverantörerna säger stämmer. Det kanske fungerar idag när vi har 2 seriösa (?) företag men när branschen ser ut som byggbranschen eller taxibranschen, ja då är TS helt chanslösa.
Naiva nyliberaler som tror att alla är ärliga är problemet när man diskuterar avreglering eller ej.
Anmäl inlägget
Avreglering
Skrivet av Wisse, 2012-12-21 13:46:34
Avreglering och privatisering ligger nuvarande regering varmt om hjärtat. Ge mig exempel på där det blivit bättre för medborgaren och inte privata profitörer. Jämförelsen med tåg tycker jag är bra. Det kommer säkert att bli lika billigt och bra som tågtrafiken. Lycka till!!
Anmäl inlägget
Våga!
Skrivet av Den Tredje, 2012-12-21 13:32:21
Är det någon som vet var man hittar underlagen? När jag jobbade på LFV så var dessa fem flygplatser ägda och drivna av LFV. Gynnar säkerligen LFV och ett tecken på det är att flygplatserna först kommer ut nu och inte tidigare.

Jag hoppas det kommer in fler leverantörer än de två som finns idag. Även om både LFV och ACR är seriösa så är det bättre för marknaden om fler verkar.

Vinnarna blir de fem flygplatserna - lycka till!
Anmäl inlägget
Går inte att jämföra
Skrivet av Joakim, 2012-12-21 12:37:27
Flygtrafikledning är definitivt ett affärsområde som går att avreglera, jämför med andra områden. Ett mer reglerat uppdrag som flygtrafiktjänst finns inte och bara seriösa företag kan verka. Kommer hela Europa snart ha fördel av.
Anmäl inlägget
Lika bra som tågtrafiken
Skrivet av Samuel, 2012-12-21 12:26:10
Jag tror det här blir precis lika bra som tågtrafiken har blivit i Sverige. Allting blir bättre med avreglering.
Anmäl inlägget
Var hittar man upphandlingen?
Skrivet av Joakim, 2012-12-21 11:40:42
Är det någon som vet var man hittar underlagen? När jag jobbade på LFV så var dessa fem flygplatser ägda och drivna av LFV. Gynnar säkerligen LFV och ett tecken på det är att flygplatserna först kommer ut nu och inte tidigare.

Jag hoppas det kommer in fler leverantörer än de två som finns idag. Även om både LFV och ACR är seriösa så är det bättre för marknaden om fler verkar.

Vinnarna blir de fem flygplatserna - lycka till!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev