Det finns 13 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
sv till Bobby
Skrivet av I.L, 2012-12-25 18:25:52
Västerås har snarare visat att det är fullt möjligt att ta över en flygtrafikledning för en ny provider om personalen inte vill gå över i verksamhetsövergång.
Att fortfarande sitta på forum och hävda att det är ett misslyckande när hela branchen vet om att det fungerar bra på Västerås, vad tjänar det till? Vad vinner du på det? Släpp Västerås nu och gå vidare i ditt liv, Bobby....
|
|
Tycker gringo det har blivit bättre?
Skrivet av Sonny, 2012-12-23 11:47:40
Du har inte märkt det alla andra har märkt?
|
|
Tåg ju blivit jättebra...
Skrivet av Bobby, 2012-12-23 11:46:07
Tågtrafiken i Sverige är en katastrof men ännu värre är underhållet av denna infrastuktur. Det har aldrig varit värre och vi ser inget ljus i sikte. Nyliberaler som står med sin foliehatt på svaj är livsfarligt för samhällsviktiga funktioner. Ingen garanti att det blir likadant för flygtrafikledningen men risken är stor. Vi har redan sett vad som hände/händer i Västerås.
|
|
Avreglering tåg
Skrivet av Gringo, 2012-12-22 22:51:36
@ATC, källa och vad mäter du?
|
|
Kund
Skrivet av Sicke, 2012-12-21 17:27:10
Ord och papper ger dig ett certifikat sen kan du ljuga och fuska hur mycket du vill. Det finns mängder med andra branscher som är genomsjuka där myndighter ger tillstånd på utan att ha möjlighet att följa upp. Helsjuk bransch att konkurrensutsätta. Vem blir vinnarna? flygledarna som trissar upp sina löner ännu mer! Helsjukt!
|
|
Avreglering och tågtrafik !?!?
Skrivet av ATC, 2012-12-21 16:15:45
allvarligt... Har tågtrafiken blivit bättre efter avregleringen ??? NOT
|
|
Prova själv att bli en godkänd ANSP
Skrivet av Joakim, 2012-12-21 15:06:53
Kravbilden för att bli en certifierad leverantör skiljer sig från det mesta. Du ska inte bara sitta på de formella kraven utan också ha en finansiell styrka med långsiktiga mål för att kunna verka inom flygtrafiktjänstmarknaden.
Om det vore enkelt så hade vi haft fler aktörer än idag som vill fightas om kontrakten.
Att jämföra päron och äpplen har alltid varit lätt!!!
|
|
Re: Joakim
Skrivet av Henrik, 2012-12-21 14:24:55
Har du koll på hur lite mandat och möjligheter att agera som TS har?! TS måste lita på att det som leverantörerna säger stämmer. Det kanske fungerar idag när vi har 2 seriösa (?) företag men när branschen ser ut som byggbranschen eller taxibranschen, ja då är TS helt chanslösa. Naiva nyliberaler som tror att alla är ärliga är problemet när man diskuterar avreglering eller ej.
|
|
Avreglering
Skrivet av Wisse, 2012-12-21 13:46:34
Avreglering och privatisering ligger nuvarande regering varmt om hjärtat. Ge mig exempel på där det blivit bättre för medborgaren och inte privata profitörer. Jämförelsen med tåg tycker jag är bra. Det kommer säkert att bli lika billigt och bra som tågtrafiken. Lycka till!!
|
|
Våga!
Skrivet av Den Tredje, 2012-12-21 13:32:21
Är det någon som vet var man hittar underlagen? När jag jobbade på LFV så var dessa fem flygplatser ägda och drivna av LFV. Gynnar säkerligen LFV och ett tecken på det är att flygplatserna först kommer ut nu och inte tidigare.
Jag hoppas det kommer in fler leverantörer än de två som finns idag. Även om både LFV och ACR är seriösa så är det bättre för marknaden om fler verkar.
Vinnarna blir de fem flygplatserna - lycka till!
|
|
Går inte att jämföra
Skrivet av Joakim, 2012-12-21 12:37:27
Flygtrafikledning är definitivt ett affärsområde som går att avreglera, jämför med andra områden. Ett mer reglerat uppdrag som flygtrafiktjänst finns inte och bara seriösa företag kan verka. Kommer hela Europa snart ha fördel av.
|
|
Lika bra som tågtrafiken
Skrivet av Samuel, 2012-12-21 12:26:10
Jag tror det här blir precis lika bra som tågtrafiken har blivit i Sverige. Allting blir bättre med avreglering.
|
|
Var hittar man upphandlingen?
Skrivet av Joakim, 2012-12-21 11:40:42
Är det någon som vet var man hittar underlagen? När jag jobbade på LFV så var dessa fem flygplatser ägda och drivna av LFV. Gynnar säkerligen LFV och ett tecken på det är att flygplatserna först kommer ut nu och inte tidigare.
Jag hoppas det kommer in fler leverantörer än de två som finns idag. Även om både LFV och ACR är seriösa så är det bättre för marknaden om fler verkar.
Vinnarna blir de fem flygplatserna - lycka till!
|
|