Tråden startades av: Olle S  2018-11-16 12:11:35
LFV står inför tuffa år iom personalflykt 
Avbruten utbildning under för många år.
Ryktet om utbildningsgången via Norrköping lever kvar.
Få sökande till utbildningen.
Höjd pensionsålder.
Folk slutar slutar jobba som flygledare iom flytten av arbetstillfällen till RTC i Stockholm.
Många flygledare säger upp sig och flyttar utomlands.
Sämre och sämre personalpolitik de senaste åren.
Pensionsavgångar ökar, fr.o.m 2020 eskalerar det och långt fler går i pension än man har möjlighet att utbilda.

Hos dom som finns kvar finns bara en uppgivenhet och man inser att vår generaldirektör är helt omedveten om dessa problem. Generaldirektören skyller allt på sina anställda. Precis som tidigare generaldirektörer så sitter dom en kort period och verkar strunta i de långsiktiga konsekvenserna av sitt agerande. Omgiven av ja-sägare blir det omöjligt att rätta till vad som gått fel.

Att folk flyttar för att dom vill ha ett äventyr och tjäna lite extra pengar några år kan vi aldrig hindra men nu flyttar folk för att man inte står ut med LFV som arbetsgivare längre. Det har inte hänt tidigare. 

Oavsett vad man tycker om ovanstående så är det ett faktum att enkäter visar att det är en överlägsen majoritet av flygledare i Sverige som inte rekommenderar LFV som arbetsgivare. 

Det här kostar enorma summor iom restriktioner och det faktum att man måste lösa personalbristen med dyr, beordrad, övertid. 

Ekonomin...! Tror de flesta har svårt att avgöra om RTC är rätt eller fel men det vi vet är att det kostar obegripligt stora summor. Det blir rätt många kronor per flygplats...! Hur många år hade man kunnat driva dessa flygplatser med traditionell flygtrafikledning för dessa miljarder...?! 100 år...? 
LFV hade ALDRIG räknat med att flygledare hellre slutar att jobba som flygledare än att flytta med till RTC men nu händer det! 

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

Olle
2019-03-09 12:37:49
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Fascinerande att läsa piloter ilska/upprördhet för lite förseningar igår. Hur ska det då bli om några månader när vi får se förseningar av en omfattning som vi aldrig har sett i Sverige?! Orimligt tyst om detta i flygsverige!
Henke
2019-03-01 22:34:25
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Hur många pass saknas i Stockholm? Nu får väl 0/50 vara historia!
S
2019-02-08 15:43:55
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Frågan är väl snarare hur STORA förseningar det blir. Inte OM.
Resenär
2019-02-08 10:38:50
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Blir det några förseningar att tala om under året?
FL ESSA
2019-02-06 17:57:24
Re:twr arn
Du menar som affärerna i öknen eller RTS har hjälpt ekonomin...? Jösses!
@FL ESSA
2019-02-06 11:03:13
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Ekonomin förbättras tex, är inte ekonomin en del av problemet som trådskaparen tar upp? Jösses!
Mvh
TWR ARN
Mango
2019-02-06 09:59:16
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Någon som vet hur många EPN-platser som är beställt till RTC?

Tycker det är fascinerande om det är ett flertal, vilket jag misstänker. För det finns inte pengar att anställa/utbilda FL till ATCC Malmö som beräknar ca 1000 vakanta pass i sommar. Lider med er flygande personal som trafikerar inom Europa och ska flyga genom svenskt FIR. Ni kommer få all försening eftersom restriktionerna inte funkar på interkontinentaltrafiken - och den ökar bestämt!
FL ESSA
2019-02-02 12:05:23
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Avtalet med Isavia påverkar problemet som trådskaparen tar upp på vilket sätt...?!
TWR ARN
2019-02-02 09:59:59
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
LFV har slutit avtal med Isavia, brajobbat.
Olle S
2019-01-28 16:25:08
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Du skriver: "Troligt med det inkomsttappet, nä det ser väldigt bra ut just nu med RTS, ska bli kul att få komma dit."
Fast det är ju det som händer! Hur många är kvar i Kiruna o Umeå...? Hur många flyttar med från Malmö tror du? Inte många som kommer att följa med! Du verkar inte ha koll alls!
Manschetten
2019-01-28 10:03:54
Re: 2019-01-27 23:03:03
Då tycker jag du ska fråga chefen för RTC Stockholm hur många han räknar med ska flytta till Stockholm och hur många flygledare han har beställt på EPN! :-)
I och med det stora antalet han tvingas beställa på skolan så blir det inga över till övriga torn och ACC där behovet är stort.
Det är uppenbart att du inte jobbar inom LFV för då hade du vetat allt detta.
@Manschetten
2019-01-27 23:03:03
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Troligt med det inkomsttappet, nä det ser väldigt bra ut just nu med RTS, ska bli kul att få komma dit.
Manschetten
2019-01-27 18:43:14
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
10 i Stockholm?
9 i Malmö?
4 som slutat i torn?
Heltid och deltidsstudier för ett gäng.
Börjar bli mycket nu!
PH
2019-01-25 19:27:06
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
LFV ledning har så sakteliga börjat inse att läget är riktigt illa och det blir bara värre. Styrelsen har godkänt neddragningarna på utbildning de senaste åren. Granska kompetensen hos styrelse och koncernledning.
Staffan
2019-01-22 21:38:59
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Det är Swedavia som har beställt detta system till de fyra just nu berörda flygplatserna. Självklart efter massiv övertalning av LFV som inte talat om de allvarliga nackdelarna. Swedavias ”specialister” är inte de vassaste knivarna i lådan och har svalt betet med hull och hår. Däremot är det Swedavias krav att centralen skall ligga på Arlanda. Glöm inte Swedavias roll i det här. De vill komma undan alla teknik- och tornunderhåll i och med detta. Tyvärr är resultatet ett system som blir mångdubbelt dyrare, skrämmande sårbart och högst tveksamt effektivt på något sätt. Bolagen får betala i form av höjda avgifter. Grattis!
Utomstående
2019-01-22 20:01:35
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Har försökt följa debatten om RTS ett tag nu. Som jag förstått handlar det om ”vanlig” flygledning som ska skötas på ett annat ställe än i tornen på flygplatserna, på exakt samma sätt som idag.

Den ekonomiska förtjänsten för infrastrukturen är väl då skillnaden mellan vad ett traditionellt torn kostar under ett antal år jämfört med vad RTS miljön kostar i drift under samma period. Kan även visa sig vara en ekonomisk förlust med RTS.

Vinsten vad gäller personal är svårare att begripa sig på, speciellt då det verkar som att det inte under överskådlig tid kommer att vara tillåtet att sköta flera flygplatser samtidigt för en och samma flygledare. Kanske går det att effektivisera schemaläggning och så, men det verkar inte gå att få fram en ekonomisk analys övr detta vad det verkar...

Till detta kommer frågor om redundans och annat. Som jag uppfattat det verkar det gå lite väl fort fram och har inte arbetats igenom ordentligt och kanske är det läge att bromsa processen en aning.

En annan undran jag har är varför centralen ska ligga i Stockholm, där det är dyras att bygga och leva? Varför inte Sundsvall eller Umeå?
Klantaren
2019-01-22 19:12:43
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Betamax är framtiden!
Lastaren
2019-01-22 18:28:17
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
RTS är framtiden och går ej att stoppa, släpp anti-teserna NU!
Pilutta
2019-01-22 00:48:55
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Fjärrstyrning kommer leda till ökade utsläpp. Vi kommer ta med extra bränsle så vi kan ta oss till en bemannad flygplats om tekniken strular. Vakna för tusan upp folkens!
Anders
2019-01-21 21:30:03
Re @X 2019-01-21 18:22:54
Är det inte bättre att du tar reda på vad RTS är innan du kommenterar?
@X
2019-01-21 18:22:54
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Precis, ARN styrs inte remote annars hade det fungerat ypperligt, ni flygledare som är anti motarbetar flyget.
Erik
2019-01-21 13:12:26
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Så länge LFVs chefer (på alla nivåer) ser de anställda som något nödvändigt ont så kommer det bara bli värre.
X
2019-01-18 10:47:38
SV: Till @Undrande
Vi såg på Arlanda idag hur bra backupsystem fungerar, tur att bara en flygplats styrs därifrån än så länge. Decentralisera mera!
Till @Undrande
2019-01-17 18:19:51
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Hört talas om backupsystem, vad händer om tornet välter?
@Undrande
2019-01-16 23:02:34
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Ta trappan och förbättra din hälsa. Vad händer om skärmen slocknar eller kabeln klipps?
Undrande
2019-01-16 20:34:17
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Vad händer om hissen fastnar?
@Marshall ARN
2019-01-16 17:57:54
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Varför? När hissen är billigare och säkrare?
Marshall ARN
2019-01-15 19:46:28
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Skulle inte tycka det var kul att flytta ned från utsikten i tornet till dataskärmar. Det är där skon klämmer på riktigt kan ni inte erkänna det?
Fredrik
2019-01-15 09:10:57
Re twr got
Du utgår från att dom inte vill jobba med RTS... Jag tänker att det bara handlar om att dom inte vill flytta till Stockholm och det får man väl själv välja..?
Inte sannolikt att du är flygledare.
FL twr
2019-01-15 00:56:03
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Det blir fler som säger upp sig i de berörda tornen när vi kommer närmre flyttdatumet. Vilket leder till att nyutbildade flygledare hamnar på RTC Stockholm istället för i andra torn eller på ACCerna där behovet är desperat.
TWR GOT
2019-01-14 23:20:48
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Låter bra, då kan vi få in personal som vill arbeta med framtidens flygledning i Sverige.
Inte naiv
2019-01-14 22:38:01
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
8 klara i Stockholm + eventuellt 2.
2 klara i Malmö + eventuellt 6.
Utöver det ganska många i olika grader av ansökningsfasen/tester.
Studier för några.
3-4 som sagt upp sig istället för att flytta med till RTC.
My
2019-01-14 22:25:39
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Om sammanlagt 4st väljer att säga upp sig från de fyra RTS-tornen motsvarar de knappt 10 procent av den tillgängliga personalen i de tornen. Alltså knappt 10 procent som inte följer med till RTC centralen i Stockholm. Att någon inte skulle vilja följa med finns inte som faktor i projektets kalkyler och är därför inte var sig budgeterat eller planerat för.
Thomas A
2019-01-14 22:15:08
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Fast nu råkar det ju vara sant. Men fortsätt du leva i ovisshet på något kontor någonstans. Vad menar du inte stämmer?
@Tomas A
2019-01-14 21:57:42
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Sluta sprid lögner det är så barnsligt.

FL ACC
Tomas A
2019-01-14 20:41:48
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Ser ut som om det blir värre än NUACs värsta scenario (att samanlagt 10-12 på två ACC) slutar... Hur i hela friden tänker dom lösa detta?! GD fortfarande på läktaren?
FL
2019-01-10 16:40:55
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Byt ut ledningen mot folk som har förmåga att jobba med och inte mot personalen så är många problem lösta!
Passagerare
2019-01-10 13:11:45
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Lägg ner bolag som inte sätter sätter kunderna i första rummet. LFV har snart inget på marknaden att göra. De vet och därför lämnar LFV oxå över ansvaret till SDATS att försöka konkurrera med övriga ANSP.
Kalle
2019-01-09 21:42:36
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Massiva restriktioner de närmsta somrarna! Kan inte LFV bättre?!
Kenneth J
2019-01-09 20:06:48
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Varför får man inte skriva om LFVs lösning på bemanningskrisen?! Har verkligen flygtorgets sponsorer ett problem med det? Det är ju ni som blir drabbade!
Tomas A
2019-01-03 20:41:50
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Nej det tror jag inte.
@Thomas A
2019-01-03 18:08:11
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Kan det vara så att flygledarna är usla på att kommunicera med NRK?
Thomas A
2019-01-03 12:31:28
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
ACC;erna vet, NUAC vet, alla som är i branschen vet men som vanligt vet huvudkontoret i Norrköping ingenting. Varför måste det bli så här varje gång?!
Olle
2019-01-02 15:37:29
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
6-8 från Stockholm, 5-7 från Malmö som drar under 2019, några som slutar helt (3-4st) i de torn som ska bli RTC. 2022-24 börjar de stora pensionsavgångarna. Utbildningen igång för sent. Var ska detta sluta?!
Anders
2018-12-11 09:26:56
Re: Linkan
Inte så mycket än så länge, 2-3 stycken per central men iom att det bara är två månaders uppsägningstid så kommer det inte att synas förens feb-mars när dom som ska börja i Dubai och Hong Kong säger upp sig. Utöver det kanske 2-3 stycken i de torn som berörs av RTC. Tror dom flesta inser att väldigt få följer med till Stockholm o RTC.
8-10 som lämnar Köpenhamn också vilket leder till att Nå har nog måste se sig om efter (svenska?) flygledare.
Följden blir att merparten av de flygledare som utbildas inte kommer till ACC som redan innan kommande befarade uppsägningar har ett skriande behov.
Lägg därtill en handlingsförlamad GD som skyller på regeringen och EU och väljer att inte agera alls.
2020 och framåt är väl egentligen då de riktiga problemen börjar med stora pensionsavgångar. Något man borde tagit höjd för redan.
Betänk att det är en ganska liten yrkeskår och det får stora konsekvenser även om bara 15-20 skulle falla ifrån och från ett redan svårt läge.
Linkan
2018-12-11 08:33:37
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Vad innebär det att uppsägningar börjar rulla in så smått! Hur många rör det sig om ca???
Olle S
2018-12-10 23:52:47
Re Tony Andréasson
Vem menar du då att dom ska anställa...?
Nostradamus
2018-12-10 15:53:22
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
LFV närmar sig undergången genom huvudlösa investeringar. Det sägs att råttorna är de första som överger ett sjunkande fartyg. Vi får se hur långt kaptenens heder sträcker sig.
Tony Andréasson
2018-12-10 13:29:38
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Men är det inte så att om en slutar anställd någon annan. Ingen är oersättlig! Vem skulle inte vilja ha ett jobb på LFV??
ACC
2018-12-10 12:47:26
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Då börjar uppsägningarna att ramla in så smått, både i Stockholm och Malmö. LFV är fortfarande helt oförstående! :-(
Vi har sett det förut!
Andersson
2018-12-04 22:50:18
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Hur ser det ut i torn-världen? Några som flyttar där?
Olle
2018-12-03 19:14:42
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Många som är klara för Hongkong nu! Och Dubai!
Olle S
2018-11-28 11:15:32
Re: Uppgiven
Om ens halva mängden flygledare du nämner flyttar får det stora konsekvenser! Antar att chefen för RTC är lite bekymrad nu. En attitydförändring på gång kanske...? 40-50 flygledare lär det ju krävas för att säkra driften (och under en övergångsperiod skuggkörning) på RTC. Var ska man hitta dom?!

Då går det inte att i klassisk LFV-stil köra den tuffa (lite småkorkade) stilen. Hur många har redan sagt upp sig eller påbörjat studier/startat eget för att slippa LFV?

En skriande brist på personal i övriga tornen och på ACC;erna får, återigen, stå åt sidan när alla resurser omfördelas till RTC.
Ska bli spännande och se när SAAB inte längre har personal att både förse Sundsvall och RTC Stockholm med kompetens...
allabolag.se
2018-11-27 09:46:54
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Enligt allabolag.se så visade LFV/SAAB gemensamma bolag SDATS en förlust om hela 20 miljoner kronor 2017. Blir intressant att se hur stor förlusten blir 2018 då den steg med hela 17 miljoner från 2016.

Hur hanterar Transportstyrelsen SDATSs certifiering när bolaget visar stora underskott i flera år. Ska flygbolagen plocka upp dessa underskott eller hur tänker Transportstyrelsen? Eller tänker man binda upp flygplatserna så att de i framtiden tvingas betala högre priser för flygtrafiktjänster än på en konkurrensutsatt marknad. Återstår att se - ligger det en hund begraven i systemet.
@Olle
2018-11-26 20:05:01
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Glöm inte dra av bidragen från EU.
Uppgiven
2018-11-26 19:34:56
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Ryktet säger att det är 9-11 i Stockholm, 7-9 i Malmö och 8 i Köpenhamn som sticker under våren eller redan har stuckit utomlands. Lägg därtill dom som säger upp sig för att slippa förflyttas eller för att dom har gett upp att tro att LFV någonsin igen kommer att bli en bra arbetsgivare. Några slutar innan pension för att dom inte orkar längre och tar jobb på flygtrafikledningsskolor ute i världen eller på EPN.
Ökande sjukskrivningstal är också fullt rimligt med tanke på de större kraven på medical samt en åldrande kår.
GD sitter fortfarande på läktaren och fattar/bryr sig inte om vad som händer.
FL RTC
2018-11-26 16:15:17
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Avtalet är villkorat till att SDATS får en certifiering vilket i säg bara är formalia och snart ett faktum.
Olle
2018-11-26 16:13:25
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
OS. Glöm inte att du har med LFV och Transportstyrelsen att göra. De ordnar för sig så att de håller tempot uppe för att glädja S-politiker. Ska Sundsvall och Örnskiöldsvik nu betala för all utrustning lokalt, investeringar i RTC och flygledning. 6+2 års kontrakt låter dyrt. De borde kräva minst 100 år då detta kommer att behövas för att få ekonomin att gå ihop. Dessa flygplatser plus centralen i Sundsvall har garanterat kostat minst 300 miljoner hittills. Jösses!!!
OS
2018-11-26 13:53:20
SDATS
SDATS skriver idag avtal om att ta över flygtrafikledningen för Ö-vik och Sundsvall från årsskiftet. Någon som kan förklara hur det är möjligt att få skriva avtal om man ännu inte har fått sin certifiering? Borde inte det vara ett grundkrav vid en offentlig upphandling att man är en certifierad leverantör?
Mrbrown
2018-11-26 09:17:12
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Ett ESOS gäng drar till Hongkong och emiraten och jobbar, vet inte hur många men minst 3 har jag hört.
Skyguide
2018-11-25 22:20:14
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Hur många blir det som lämnar LFV under 2019? 10-15? Ganska kännbart i en redan utsatt situation.
Andersson
2018-11-23 10:58:38
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Vad är det som får dig att skriva så...? Du har helt fel och har ingen koll på hur många som faktiskt är på väg att flytta och redan har flyttat.
Steffe
2018-11-23 08:28:42
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
@Knut varför är du fortfarande kvar i Sverige då? ;) Mycket snack och liten verkstad finns det ett gammalt talesätt som säger! Precis som luftiga vet om att det kommer vara bland sina FL och kan lugnt sitta kvar i båten och hånle.

Att lönen som du anger för tyskarna är överdriven, att du måste betala din kur själv samt att det är krav på att prata tyska för att jobba i Tyskland känner du ju säkert till då, du som har stenkoll på kontrakten ;)
RTC
2018-11-22 20:09:44
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Kul att bo i ett u-land (Tyskland)
Knut
2018-11-22 16:17:34
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Nån som skrev att Fl inte kommer flytta utomlands pga att det är så "jobbigt"...
Hallå! Bara i Tyskland tjänar man 7-8000€'s efter skatt och man får en 13nde månadslön i december. Att man sen får åka på 2-4 veckors "kur" vart 5e år är inte heller helt fel.
Vad kan LFV locka med? Högre pensionsålder? Lägre lön, mindre semester, mer övertid...
Kom in i matchen! Vi bor i Europa och kan bo och jobba nästan var vi vill. Varför stanna i ett kallt o mörkt "helvete"....
Pension vid 55, den ser jag fram emot ;) Med trippel pension jämfört med vad jag skulle haft i Sverige...
Nä varför flytta utomlands...
Anders
2018-11-20 09:09:17
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Många flygledare i de torn som ska anslutas till RTC säger upp sig och då hamnar nya FL från skolan där och inte på ACC. Slutar inte bra det här...!
HK
2018-11-18 16:46:57
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Många av de bästa har ju slutat på HK också, t.ex så började två erfarna procedurkonstruktörer på Swedavia i stället. De med mest kompetens slutar ju oftast först.
@arn rtc
2018-11-18 13:01:33
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Och hur mycket extra kostar det inte för att det ska "fungera" ännu ett tag till? Och hur länge kan man tillfälligt lösa problem med panikåtgärder?

LFV behöver en ledning som är trovärdig och ansvarstagande. Som kan stå för sin sak och inte skylla ifrån sig och mörka misstag. Som har förankring i kärnverksamheten snarare än allt krut på idiotprojekt som leder till dyrare och osäkrare tjänster.

Men det är trots allt roligare att glida runt på mässor och middagar och aldrig behöva tänka på morgondagen.
ARN RTC
2018-11-18 08:09:09
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
”Det kommer inte att fungera en sommar till”. Denna mening har man sett många år nu men ändå fungerar det. Verkar som majoriteten av flygledarna ändå tycker att det är okej.
Daniel A
2018-11-17 23:01:43
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Har det här något med radiostyrda torn att göera?
Umpa Lumpa
2018-11-17 22:41:07
SV: Ny fl
Det är just det som är huvudpoängen. Börjar du komma med synpunkter som avviker från chefernas märker du snabbt att karriären dragit i nödbromsen. Börjar du ifrågasätta delar av ekonomiska kalkyler eller frånvaron av flygsäkerhetsbedömningar i vissa fall (RTS) är det bara att söka sig någon annanstans. En duktig LFVare är en person som håller med oavsett vad. Tänker aldrig själv utan nickar gladeligen åt vad galenskap som än ploppar ur chefens mun. Antingen är du med oss eller emot, det är bara att välja.

På Hospitalgatan tänker ingen annan än chefen punkt slut. Försöker du med annat då har du satt din sista potatis inom LFV, "tack" och adjö.
Uto
2018-11-17 21:56:42
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Luftis, inser du inte att du är är en av de stora problemen inom vårt verk?
Ny flygledare
2018-11-17 20:57:30
Svar luftis
Blir du aldrig trött på att hålla med cheferna?
Kalle
2018-11-17 18:14:18
Re: Luftis
Det ser värre ut söderut pga att det i många länder inte finns övertidsskyldighet. I Sverige har LFV beordrat sina anställda hela sommaren och många har mått väldigt dåligt.
Det kommer inte att fungera en sommar till och det är LFV medvetna om.
Utlandsflyttar är en kul möjlighet för många men det är givetvis dyrt för LFV att utbilda nya.
Många av dom som flyttade förra gången kommer inte tillbaks utan inser att det är bättre att vara kvar och gå i pension vid 55-56 istället!
Jobbar du möjligen på huvudkontoret...? :D Där lyckas man alltid undgå att inse fakta
Anders
2018-11-17 00:01:32
Re: Luftis
Det här varit restriktioner på ACC hela sommaren pga staffing och kapacitet.
De flesta som flyttade förra flyttvågen kom aldrig tillbaks.
UQ
2018-11-16 23:11:24
SV: TP
Du säger att FM kommer sätta stopp för minst en till, vilken då och varför? FM har redan givit sitt medgivande till de fyra baserat på att man aldrig planerar att använda dessa (läs TLF-lösningen och enstaka militära rörelser=nollrate, en kulisslösning). Vad har förändrats, vad bygger du detta på?

Kan inte se att något kommer förändras förrän Swedavia själva involveras i totalförsvarsplaneringen. Av strategiska skäl arbetar starka krafter på att detta inte kommer ske förrän RTC Stockholm är i drift och det anses för sent att backa.
Luftis
2018-11-16 19:07:44
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Än så länge har väl LFV inte haft några restriktioner pga staffing? Läget är långt ifrån så illa som det är i övriga Europa! Och det känner såklart LFV till och vet att deras anställda kommer gnälla, men i slutändan ändå kommer att stanna kvar och göra sitt jobb. Att flytta utomlands permanent är ett bra mycket större projekt än vad många tror, och inget man gör i första taget för att man är missnöjd med sin arbetsgivare.
TP
2018-11-16 14:48:31
SV: LFV står inför tuffa år iom personalflykt
Det kommer att bli värre än vad ledningen vill inse. Men dödsdömda projekt som ingen efterfrågar prioriteras (läs RTC) som skadar verksamheten ytterligare. FM kommer att sätta stopp för minst en till utav de påbörjade utöver Visby. Viktiga projekt får stå tillbaka pga detta vansinnesprojekt. Ledningens och styrelsens inkompetens drabbar hela flygets infrastruktur och därmed hela landets ekonomi. Att ha en GD som inte förstår sitt jobb gör inte läget ljusare.
 

Tillbaka

Pilotshop
Air BP
Volflight
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev