Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Braathens ATR-piloter flyger fortsatt utan K-avtal och förväntas göra det till tidigast efter rekonstruktion vilket tar slut i april – om nu bolaget klarar sig igenom den, sen kommer det nog ett halvt ”klart” avtal kort därefter. Just nu har VD – som också är Head of HR och ansvarar för förhandlingarna, ganska fullt upp med att lyckas få ägarna att skjuta in mer pengar i bolaget. Man kanske lyckas skriva ett nytt kontrakt med ett flygbolag eller researrangör som är jäkligt billigt! Då är Braathens i rekonstruktion igen till hösten, no worries =)
Bara det att man som FO på BRA har ca 26-27k i ingångslön är ju ett skämt, får ju till och med SAS Links ingångslön att vara bra.
Ja visst var det härligt med lite onsdagsfika!
I princip alla erfarna och flygkunniga lämnade HQ i samband med BIX/charter konkursen, man förlorade mycket bra folk!
Trist. Vi är fler om lämnar inom kort.
Kan någon svara på om Braathens ATR piloter i Sverige har fått ett nytt kollektivavtal eller flyger man fortfarande runt utan ett gällande K-Avtal?
Roligt, spännande att se vad som mer kommer ske
Kul att så många kunde vara med idag på fikat. Bra uppslutning på spinningpasset också. Borgenärerna har godkänt rekonstruktionen. Nu kör vi! BRA 4.0
Det hette lite annorlunda när jag och många med mig var på intervju och infodag på BRA på deras kontor på Bromma.
Då , för dryga åren sedan hette det att ”vi kommer aldrig lämna Bromma”
Nej just det ..och vad hände ? Varför lita på dom nu då och framgent ?
Har varit annorlunda och ganska glest på hq sen charter konkursen
Flera BRA medarbetare har fått nytt jobb hos andra ag utanför flyget
Hur ser det ut framöver? Får alla gå hemma med lönegaranti nu? Eller flyger ni som vanligt?
@ @Pilot på BRA
Ni menar att Braathens går bra men ändå sätter sig i rekonstruktion för att tjäna ännu mer. Det låter inte helt lagligt.
Och ett riktigt svepskäl från ledningen.
Bolaget gör av med mer pengar än man får in. Alltså går det dåligt.
Man har sålt sig för billigt till SAS. Någon kunde inte göra kalkyler.
Samma sak med International.
Braathens okunskap har redan kostat TRE konkurser, Braathens International, NovAir och Xfly. Samt att Braathens är inne på sin tredje Rekonstruktion.
Enkelt att dumpa priser och ta kontrakt när någon annan betalar. Braathens har ställt till det rätt mycket på Svensk flygmarknad.
Ja dom lindar väl in det snyggt så att så många som möjligt stannar, annars blir det ju katastrof.
Konstigt att BRA behövde göra 2 st rekonstruktioner när de var 100% på BMA om det var så lönsamt där…
Affären var värd 6 miljarder, det stod ledningen och klappade sig för bröstet med. Däremot glömde de vad produktionen skulle kosta BRA. Det verkar som att man inte räknade med några utgifter alls. 6 miljarder plus bara så där.
Vi fick detta besked i onsdags
“Borgenärer är de som har fordringar på oss som företag. Mötet var mycket positivt och samtliga borgenärer gav sitt samtycke till att vi ska fortsätta vår rekonstruktion. Formellt kommer ett beslut från Tingsrätten till oss på måndag den 17 november.”
Ska BRA kohandla varje gång kassan är tom?
Såklart företaget går dåligt annars hade man betalat anställda löner själva. VD ger sken av sanningen
6 miljarder va väl SAS affären värd, var har dom slantarna tagit vägen?
Det kommer den nog göra. VD skrev ju i mailet ” Rekonstruktionen handlar alltså inte om att verksamheten går dåligt, utan om att skapa en mer hållbar och lönsam struktur genom kostnadsminskningar och omförhandlingar.”
Var det inte just rekonstruktion som är beviljat, är det inte det man har läst här och var?
Rekonstruktionen har tyvärr ännu inte gått igenom.
Några nyheter om Rekonstruktionen?
Och
Vad det här kravet med utsläppsrätter innebär för processen?
Det är inte BRA som sätter priserna, det är SAS som gör det. BRA är inte ett kommersiellt bolag utan endast en leverantör, de fick offra den kommersiella delen när de ingick avtalet med SAS.