Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Men som rubriken lyder, betyder det här slutet för BRA som bolag om det blir strejk? Eller är den svenska modellen för mesig?
Absolut,
Vi borde ta in lastbilsförare från utlandet för att bolagen i Sverige inte har råd och betala löner.
Samma gäller ica kassörskan!
Varför inte göra det till förskolepedagoger, lärare, läkare varför inte byta ut hela svenska folket inom alla yrkesgrupper?
Vad är det du inte fattar att du underminerar för alla med ditt tänk!
Piloterna ber om marknadsmässiga löner där reallönen anpassas till 2025.
XFLY’s avtal var sådan.
Märkligt att det inte nämns i media att Bra’s Airbus Kabin fortfarande inte har ett kollektiv avtal, 2 år efter dom starta upp, känns oerhört oseriöst från arbetsgivarens sida att motarbeta detta och dra ut på det.
Är väl det enda seriösa bolaget i Skandinavien som inte har ett kollektiv avtal?
Om inte bolaget har råd att betala marknadsmässiga löner och villkor för sin personal så får vi väl tänka att de försvinner precis som alla andra av SAS underleverantörer (ATR) har gjort.
Finns väl ingen anledning att jobba gratis för att vara snäll mot herr Braathen.
Nu har man skrivit avtal med två stora bolag i Europa. Finns det inte pengar till marknadsmässiga villkor då har man ju bara gjort bort sig och kommer försvinna med tiden när ingen vill jobba där.
En fråga bara, är det marknadsmässiga löner man pratar om eller kan man se det som fackligtmässiga löner när man pratar om piloters löner?
Alla har såklart rätt att tycka vad vi vill.
Men: “Utan SAS-avtalet hade bolaget varit i konkurs”
är såklart en ren spekulation utan något stöd från er sida.
Att det inte skulle finnas några pengar till marknadsmässiga pilotlöner är väl också rent nonsens. Självklart försöker BRA så långt det går att hålla nere kostnaderna. Men man kan börja med att skala av det administrativa när man nu blivit en ren ACMI-leverantör. Då behövs inga fina kontor på nya Bromma Blocks tillexempel, eller dyra mellanchefer. Börja där. Liten effektiv admin.
Självklart har BRA räknat på SAS kontraktet och förhoppningsvis gjort det med vettiga villkor för sin personal. Annars blir det svårt att behålla kompetensen inom bolaget.
Ser att BRA tar in fler ATR för SAS och produktionen i Wien. Det kan väl ändå inte genomföras om det inte finns några pengar i bolaget.
Självklart ska piloter och cabin crew hos BRA ha marknadsmässiga löner och vettiga villkor.
Eftersom BRA inte längre har hängt upp sin verksamhet på ett varumärke mot egna passagerare så ligger nog en rekonstruktion nära till hands om piloterna bråkar för mycket. Vem tror att en ägare vill betala löner ur egen ficka när bolaget inte bär sig?
@FO BRA. Att så många inte verkar förstå att BRA var på gränsen att behöva genomgå en ytterligare rekonstruktion när de lyckades få SAS-avtalet. Utan SAS-avtalet hade bolaget varit i konkurs. Att pilotlöner skulle kunna höjas för att återigen sätta BRA under konkurshot är naturligtvis hål i huvudet. De närmaste 2-3 åren handlar om överlevnad och då finns noll utrymme att höja pilotlöner. BRA är ingen statlig institution som Trafikverket eller MSB. BRA är ett aktiebolag som lyder under aktiebolagslagen och verkar i en konkurrensutsatt marknad. Undrar när vissa yrkesgrupper accepterar detta?
Hvis det er sandt som du skriver, at en dansk FO tjener mere end en svensk FC i samme selskab og samme produktion så er det strejkekortet! Og det er med det samme! – denne form for virksomhedssplittelse er enhver luftfartsleders våde drøm og en cancer tumor for din og på sigt andres arbejdsforhold.
Don’t mourn, organize 👍
@Andreas
Danska BRA piloterna fick behålla kollektivavtalet som Xfly tidigare hade för samma produktion i Köpenhamn. Det är fullt rimligt att Svenska piloterna ska få liknande avtal som Xflys piloter hade tidigare på Arlanda.
BRAs nuvarande avtal ligger långt efter lönemässigt vilket är rimligt att strejka för.
Danska styrmän tjänar bättre än Svenska kaptener. Där är något fel.
Svenska pilotlöner är körda i botten. Dags att få tillbaka det som BRA sänkte i avtalen under pandemin.
Av alla anledningar, varför skulle det vara en anledning till strejk? Om det vore rimligt så skulle väl alla svenska anställda strejka på företag som finns i både Danmark och Sverige? Genomsnittslönen i Danmark är trots allt 38% högre än i Sverige.
Jag ser att BRA rekryterar i Danmark. Kan anställda i Sverige söka tjänst där istället om danska villkor är det som lockar?
@RWY 25
Stämmer bra det
Stämmer det att en styrman på BRA i Köpenhamn tjänar mer än en kapten på BRA i Stockholm? Då borde det nog bli strejk snart!
Det är roligt att det går så bra med det nya kontraktet! Det måste ju innebära högre lön för crew framöver!
Brukar sluta med att ena parten (piloter) hotar med strejk vilket leder till lite medling och man möts på märket. Ingen har vunnit något och piloterna fortsätter klaga på dåliga villkor. Samma visa om och om igen.
BRA vann när man kunde kapa piloternas avtal under pandemin.
Ni bör stå på er och ta tillbaka det nu.
Många hotar med att man ska sluta om det inte blir bättre, men vart ska ni gå? Det vet arbetsgivaren.
Det går långsamt. BRAs ledning är nog för snälla för att förstå sitt eget bästa i det här läget. Antingen går man med på det personalen önskar, eller så står man snart utan personal.
Hur går det med BRAs nya kollektivavtal?
Vet inte vad du lever i för kretsar men känner väldigt många som har en lön långt under 50k i månaden som har väldigt bra liv med hus, bil och höga ambitioner..
Svenska pilotlöner har verkligen rasat och framstår mer och mer som ett riktigt dåligt första april skämt.
Hoppas ni BRA piloter står på er ser till att få vettiga löner i ert nya kollektivavtal.
Lönerna måste upp!
@9-5
Är inte det det handlar om, 50 000 sek är inte en marknadsmässig lön för en pilot idag, sen är 50 000 sek inte en bra lön i dagens Sverige om du har ambition att någon gång köpa hus eller skaffa familj men ekonomisk säkerhet.
@Alla er piloter på Braathens
Jag tjänar i snitt 65 000 sek som styrman på Arlanda med några års erfarenhet, det är mer eller nära inpå än vad en kapten på BRA tjänar efter flera år.