Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Vem har nämnt “att piloter slutar utan att de ens har nya jobb?”
Braathens stänger ner crewbaser i Göteborg och Malmö. De från Malmö tar sig över bron till Köpenhamn men flera från Göteborg väljer andra alternativ. Mycket händer på BRA för tillfället och folk hittar nya jobb.
Jobbar inom flyget men ej pilot och att man tjänar bättre i CPH är inget unikt för piloter, jag har 2 ggr tidigare i mitt yreksversamma liv blivit erbjuden exakt samma jobb som jag hade på ARN för samma företag till bättre lön men tackat nej. En av orsakerna till att man tjänar bättre i Danmark är dom låga arbetsgivaravgiftern som nästan är ingenting medans det i Sverige är 32% på bruttolön istället så betalar arbetstagaren i Danmark sociala avgifter själv 8% av bruttolönen sen så är det så klart andra faktorer som spelar in men piloter har alltid en tendens att titta vad som står längst ner på lönespecen och jämföra sig med dom bäst betalda då missar man mycket väsentligt.
Men stämmer det att piloter slutar utan att de ens har nya jobb? Det är ju ändå jul snart!
Danskarna fick ett kollektivavtal på plats direkt innan basen ens öppnade. Deras fack stod redo och tog diskussionen direkt och vek inte ner sig, de fick behålla Xfly avtalet. Lönerna i Danmark är mycket högre än de Svenska. Visst, dels pga av den svaga svenska kronan, Men, en Styrman i Köpenhamn tjänar bättre än en Kapten på Arlanda, något är fel. Samma bolag, samma jobb.
Svenskarna står och kollar på medans BRA kör på som inget hänt, billig arbetskraft. SPF verkar måttligt intresserade.
@ @ ka
Kollektivavtalet löpte ut den sista Mars. Det var ingen rekonstruktion då, inte kommande 6-7 månaderna heller.
Däremot ett konstant motstånd från bolaget att teckna ett nytt avtal. Det som nu används är billigt och är anpassat för Bromma inrikes, INTE SAS/Austrian ACMI produktion. Man arbetar folk till bristningsgränsen.
Det är väl för att det inte finns några pengar till det, och rekonstruktionen hjälper väll inte till med detta problem riktigt. Hade det funnits pengar så hade ni ju haft ett sådant avtal, men jag tror man drar in för lite pengar på ACMI:n helt enkelt, vad skulle det annars bero på? Jag kan inte tänka mig att ledningen skulle hålla på så där av rent jävelskap, det beror ju på något helt enkelt.
De flesta BRA piloterna önskar sig ett nytt bättre kollektivavtal. Men det verkar vara en utopi med sittande ledning. Märkligt att det motarbetas när vi saknar personal och folk lämnar på grund av att detta inte får en lösning.
Förstår din sarkasm, men om du läser ordentligt ser du att de snackar om City Jet
Det blir hur som helst en spännande framtid! Det blir fokus på elektriska flyg och billiga biljetter som alla ska ha råd med! Det viktigaste just nu är att personalen får en fridfull jul!
Är någon här i november 2025?
En fråga till dig som svarade kl 16:22. Hur kan du bli så lättkränkt över att någon påpekar antal kommentarer och hur gammal diskussionen är?🤦♂️
Det betyder väl att det fortfarande finns behov att diskutera! Varför skulle ålder på en tråd spela roll??
All Reklam är BRA Reklam tänker nog ingen nere på Bromma Blocks varje gång det har kommit nya kommentarer i denna tråd. Detta är nog den mest besökta webbsidan på BRA kontoret.
Braathens Regional är inne på sin tredje rekonstruktion på 2020-talet. Så det finns en del att diskutera. BRA vägrar ingå nya kollektivavtal för sina Svenska piloter.
Utöver det har Braathens International (charter) nyligen gått i konkurs.
Denna tråd har verkligen spårat ur. 2 år gammal och över 1500 kommentarer🤣🤣
Står tydligt i vårat avtal vad som gäller ang inhyrning. Allt över 90 stolar är väldigt begränsad
Tipset gällande Cityjet är att deras SAS produktion sakta kommer minska när SAS Link börjar få nya Embraer 195 E2. Tror inte SAS behöver Cityjet alls på sikt om Link lyckas attrahera Piloter. Men det är några år kvar innan E2 leveranserna är på plats.
Braathens skrev SAS kontrakt på 7 år för 10-12 ATR. Ännu har ingen ATR underleverantör klarat att fullfölja sitt kontrakt ekonomiskt.
Jettime-FlyBe-Regional Jet/Xfly. Och ja, Braathens redan i rekonstruktion.
Klart att vi ska ha EMB och A220. Det har vi både råd med och kompetensen för. Ledningen har gjort ett sånt strålande arbete så det flödar pengar. Framförallt efter Airbus projektet och all den kompetens som är kvar sen man kört det i skiten. Detta klarar vi lätt!
Det finns fler kunder än SAS där ute…blir kanske en mix av 175 (90 stolar) och 195?
Har också hört A220 eller Emraber, så det där med 90 stolar verkar ju inte stämma? Vart står det, någon källa?