Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Göran Adolfsson: Massflykt till vad? SAS använder väl BRA:s ATR:er på små marknader där det inte är någon annan som flyger?
Nej, nu menade jag närmst att de inte är nöjda med BRA faktiskt.
Inte talat med någon som varit nöjd numera.
Förut däremot när dom hette Malmö aviation, det var helt annorlunda!
Det stämmer att det inte vill flyga med SAS, men det har inget med BRA att göra. BRA:s kunder var nöjda men eftersom de nu ligger under SAS måste de också följa SAS riktlinjer så det du påstår saknar underliggande fakta. Kunderna var nöjda med BRA, den service som erbjöds, den tidtabell som låg men framförallt att det kom till BMA. Full förståelse för att personalen på BRA inte är nöjda eller vill jobba kvar, tre rekonstruktioner och en konkurs talar väl sitt tydliga språk, ett företag som kommer få ett medlemskap i den mindre smickrande klubben Transjet, Easyjet, Xfly, Sterling m.fl
Varför en ”sammanfattning av en tråd”!? Vad ska det tjäna till? Och ja, jag är en av många som tror på SAS! Det finns inget annat bra bolag.
Jag har hört av många som flyger (pendlar) och andra, både piloter och andra passagerare och “förståsigpåare” att ingen nu vill flyga med BRA längre. Massflykt. Även undan SAS eftersom BRA ligger under SAS.
Precis som det står i annan tråd ska flygbussarna mjukstarta på BMA också med två avgångar per dag. SAS/BRA´s ATR som inte direkt är på gångavstånd i terminalen lär få hård konkurrens.
Tror folk fortfarande på SAS?, det är häpnadsväckande!,
Forumtråden på Flygtorget, med rubriken “Slutet för BRA?”, startades efter nyheten om att Air France och KLM köpt SAS. Trådstartaren spekulerar i om detta innebär att BRA (Braathens Regional Airlines) kommer att få svårt att konkurrera på den svenska inrikesmarknaden.
Huvudteman i tråden inkluderar:
BRA:s framtid: Många inlägg handlar om BRA:s ekonomiska situation, inklusive att bolaget och bemanningsbolag kopplade till dem befinner sig i rekonstruktion (vilket väcker oro för konkurs).
Personal och avtal: En stor del av diskussionen rör personalen, särskilt piloter och kabinpersonal. Det talas om att många BRA-anställda har sökt sig till andra bolag, framför allt SAS, men även Norwegian, Cityjet och Jettime. Det diskuteras även huruvida BRA:s ATR-piloter har fått ett kollektivavtal på plats.
Flygplansflotta: Det är diskussioner kring övergången från större jetflygplan (Airbus A320) till mindre turboprop-plan (ATR och Saab 340/2000), och att många piloter föredrar att flyga jet framför turboprop.
Branschsvekulaton: Flera inlägg spekulerar i hur konkurrensen kommer att se ut i Sverige, speciellt med det nya ägarskapet i SAS och hur det kommer att påverka BRA:s position.
Sammanfattningsvis handlar tråden om osäkerheten och oron kring BRA:s framtid, dess rekonstruktion, personalflykt till konkurrenter, samt de utmaningar bolaget står inför på den svenska inrikesmarknaden.
Det här är tredje gången Braathen försätter bolaget i rekonstruktion. Liknar mer ett system och strategisk planering än externa faktorer. Det som också är anmärkningsvärt är att styrelsen och VD sitter kvar, trots uppenbara brister i affärsplanen och den ekonomiska uträkningen. Verkligen synd att de anställda ska behöva drabbas för att ledningen inte har förmågan att driva företaget på ett lönsamt sätt.
Inget nytt K-avtal på plats än. Folk är bittra. Men det finns mycket arbetslösa piloter i Sverige efter Braathens Internationals konkurs så folk sitter stilla.
Nu rekryteras det för fullt på ATR:en igen.
Hur ser det? Kollektivavtal på plats? Hur är lön? Schema? Hur trivs ni som är kvar på detta bolag?
Har BRAs ATR piloter inte fått sitt kollektivavtal på plats än?
SAS har krav på sina underleverantörer att de ska ha Gällande kollektivavtal i sin inhyrningsklausul med SPG (SAS Pilot Group) vilket ska säkerställa sjyssta villkor för inhyrda piloter. Om BRA inte har fått sitt kollektivavtal på plats än så är det hög tid att agera. Att BRA ligger i rekonstruktion ska inte påverka. Inte personal som ska betala för bolagets existens.
Det här arbetet med bättre avtal är satt på paus igen? Ni som jobbar kvar, vad säger ledningen till er? Är det något nytt på gång alls?
SAAB är lika mycket turboprop som ATR förutom att gamla Saab går lite fortare MEN inte lika fort och högt som en a320.
Där förlorar gamla saaben 😂😂😂
Vad menas med att hela bolagen ligger i rekonstruktion? Risk för konkurs?
Varför så tråkig ton mot alla? Det verkar vara du som tycker mest här på forumet. Låt folk få göra som dom vill och fokusera på ditt eget istället? Det blir roligare då! Lovar!
@@CC. Har du själv jobbat på BRA? Är det inte du som ställt majoriteten av frågorna i denna tråd?
Handlar inte om att vara emot prop iallafall för oss piloter. Vi går ner väldigt mycket i lön om vi skulle hoppa över till ATR och mycket sämre schema
Konstig inställning, jag har själv flugit propeller innan jag började flyga jet och skulle mitt bolag gå i konkurs så skulle jag söka det mesta.
Vad bra att du lämnar plats till annars att söka! Vänta tills du står utan jobb några månader så skulle även du t.om flyga en SF34… Trevlig helg!
@Wingefors
Men snälla har man flugit a320 vill man inte tuffa runt i en gammal SAAB.
@VK tech, det säger väl nästan sig självt, dela ut bonus när det ska sparas för att man inte har några pengar, jag vet inte.