Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Braathens gör alltså en intern rotation i ledningsgruppen och tillsätter VD och styrelseordförande från Braathens International.. [konkurs] direkt i Braathens Regional nu.
Om man vill ha andra resultat kanske man borde kolla på en ny ledningsgrupp.
Är du ens förvånad? Braathens kommer ALDRIG våga sätta ned foten och rensa i leden, det är därför de hamnar i den här situationen hela tiden. Nya VD:n är ju också den som är ansvarig för att BRA hamnade i den här situationen från första början så ja, det ser ju inte ut som de lärt sig något överhuvudtaget. Så skattebetalarna får väl återigen bereda sig på att casha in när Braathens går mot sin fjärde rekonstruktion inom kort
Va lugn. Biljetterna köps hos SAS.
Bra säljer inga biljetter längre. Går BRA omkull så står SAS att ordna resan. Förmodligen sätts en A320/CRJ/EMB in på sträckan med några färre avgångar per dag.
Jag har en lite fråga: Om man bokar en resa mellan Visby och Arlanda så visas ungeför varannan avgång som SAS och övriga som BRA. Så är det exempelvis på SAS egen bokningssida, mem även andra resesidor på nätet. Innebär det någon skillnad i risk att boka en avgång med BRA jämfört med SAS.. Jag tänker på att BRA är under rekonstruktion eftrer att varit nära att helt gå in konkurs. Anta att rekontuktionen inte lyckas, vad händer då med kunder som köpt biljett? Dessa är väl helt oprioriterade när eventuella tillgångar fördelas. Eller kommer SAS att gå in som en garant?
Ny dröm-VD på Braathens, med hans track-record kan det här bara bli…
Många piloter har lämnat för andra bolag det senaste året. Jag tror att många hade varit villiga att komma tillbaka till BRA, om ledningen hade bytts ut och det blivit lite ordning på affärerna.
BRA sitter i en position där se behöver anställa massor med ny crew för folk lämnar och man har inget kollektivavtal på plats. Dumt att skriva på för ett bolag i denna situationen; rekonstruktion och ett motstånd mot ett nytt avtal.
Svenskt flyg är verkligen på dekis.
Braathens ATR-piloter flyger fortsatt utan K-avtal och förväntas göra det till tidigast efter rekonstruktion vilket tar slut i april – om nu bolaget klarar sig igenom den, sen kommer det nog ett halvt ”klart” avtal kort därefter. Just nu har VD – som också är Head of HR och ansvarar för förhandlingarna, ganska fullt upp med att lyckas få ägarna att skjuta in mer pengar i bolaget. Man kanske lyckas skriva ett nytt kontrakt med ett flygbolag eller researrangör som är jäkligt billigt! Då är Braathens i rekonstruktion igen till hösten, no worries =)
Bara det att man som FO på BRA har ca 26-27k i ingångslön är ju ett skämt, får ju till och med SAS Links ingångslön att vara bra.
Ja visst var det härligt med lite onsdagsfika!
I princip alla erfarna och flygkunniga lämnade HQ i samband med BIX/charter konkursen, man förlorade mycket bra folk!
Trist. Vi är fler om lämnar inom kort.
Kan någon svara på om Braathens ATR piloter i Sverige har fått ett nytt kollektivavtal eller flyger man fortfarande runt utan ett gällande K-Avtal?
Roligt, spännande att se vad som mer kommer ske
Kul att så många kunde vara med idag på fikat. Bra uppslutning på spinningpasset också. Borgenärerna har godkänt rekonstruktionen. Nu kör vi! BRA 4.0
Det hette lite annorlunda när jag och många med mig var på intervju och infodag på BRA på deras kontor på Bromma.
Då , för dryga åren sedan hette det att ”vi kommer aldrig lämna Bromma”
Nej just det ..och vad hände ? Varför lita på dom nu då och framgent ?
Har varit annorlunda och ganska glest på hq sen charter konkursen
Flera BRA medarbetare har fått nytt jobb hos andra ag utanför flyget
Hur ser det ut framöver? Får alla gå hemma med lönegaranti nu? Eller flyger ni som vanligt?
@ @Pilot på BRA
Ni menar att Braathens går bra men ändå sätter sig i rekonstruktion för att tjäna ännu mer. Det låter inte helt lagligt.
Och ett riktigt svepskäl från ledningen.
Bolaget gör av med mer pengar än man får in. Alltså går det dåligt.
Man har sålt sig för billigt till SAS. Någon kunde inte göra kalkyler.
Samma sak med International.
Braathens okunskap har redan kostat TRE konkurser, Braathens International, NovAir och Xfly. Samt att Braathens är inne på sin tredje Rekonstruktion.
Enkelt att dumpa priser och ta kontrakt när någon annan betalar. Braathens har ställt till det rätt mycket på Svensk flygmarknad.
Ja dom lindar väl in det snyggt så att så många som möjligt stannar, annars blir det ju katastrof.
Konstigt att BRA behövde göra 2 st rekonstruktioner när de var 100% på BMA om det var så lönsamt där…
Affären var värd 6 miljarder, det stod ledningen och klappade sig för bröstet med. Däremot glömde de vad produktionen skulle kosta BRA. Det verkar som att man inte räknade med några utgifter alls. 6 miljarder plus bara så där.