Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Jag flyger ATR. Klart sämre villkor än Airbusen. Dessutom så är det klart sämre lön.
Finns många yrkesgrupper som inte har den status som de en gång hade – Bara att acceptera det nya faktum och att man är öppen med villkoren för de som söker sig till branschen nu!
Om lönen skulle vara där den behöver vara, hur kommer det sig att SAS Link inte hittar kaptener? Att BRA också har sökt folk i flera år och saknar crew på sina typer. Båda bolagen skriker efter folk och sänker sina krav för att fylla sina säten.
Den Svenska/Skandinaviska modellen med livstidsanställningar för att få en vettig lön är förlegat. Att man ska ha listor med 25 lönesteg är förlegat.
Lönen kontra grundutbildningen är ganska ointressant. En pilot är aldrig färdigutbildad, dessutom är det ansvaret man har betalt för, fattar man fel beslut “downroute” kan det kosta miljoner.. svårt att fatta för en som värsta fall kan ha sönder sin Lenovo…
Kan inte svara för ATR piloterna men lönen på airbus är väldigt baserad på hur många blocktimmar man ligger på. Flyger man mycket så blir det ganska bra lön samt mer ledighet än förra avtalet.
Lönen har utvecklats till där den behöver vara, finns ingen anledning just nu att betala mer. Kan ej bekräfta vad Linjeflyg kaparna hade i lön förr men tidigare sågs ju närmast piloterna som ngn slags övermänniskor och så är inte fallet längre, pilot yrket är ett yrke i mängden med hyfsat betalt med tanke på utbildnings insatsen.
År 1991 hade en Linjeflygskapten ca 55000 kr /mån. (Inrikes Commuter F28)
Det motsvarar idag en lön på ca 100 000kr per månad.
Idag får en Link kapten ca 60k per månad
Hur menar du att lönen har utvecklats?
Lönerna är inte lägre, det stämmer inte.
Löner och villkort för Svenska flygjobb är en riktigt tråkig historia.
De har minskat otroligt mycket senaste 10-20 åren. De har minskat i kronor och ören. Lönerna är alltså lägre än de var för 10 år sedan, trots inflation och sevanliga löneutveckling i samhället.
SAS och Braathens står långt fram i denna utvecklingen.
Även jag sitter på air balle och har ratat BRA för deras usla pröjs och dåliga roster.
Som jag har hört så jobbar dom 5/2, gärna 5 dagar borta på slinga och har halva lönen mot oss fattiga baltikum slavar som har möjlighet till 5/4/5/3.
@Jögga
Försökte få till en ny tråd om löner för övriga som jobbar på flygbolag, men den blev visst censurerad av FT. Kunde ha blivit en bra diskussion dock.
Tur man jobbar som tekniker, våra löner går framåt i alla fall.
Jobbar som skeppare på AirBaltic. Vi sitter på €10k+ per månad.
Balterna är inte så snåla med löner.
Sökte till SAS Link men halva lönen var inte så attraktivt. Braathens erbjuder inte mer heller.
Glöm det. Nya tider nu.
Snarare SAS Links löner man eftersträvar nu från SPF. Dvs runt 58.000 i månaden för en Kapten. [SAS Links DEC Lön om man räknar på 11månader, med de sk PR-dagarna] Eller strax därunder för en TurboProp kapten.
En styrare lär hamna runt 30k Sek.
Sverige har blivit ett riktigt U-Land inom flyg gällande löner och villkor. Skrämmande utveckling.
Hur går det med pilotavtalen, vad förväntas? En copy paste på Xflys gamla avtal med 83000:- ish i grundlön?
Eller satsas det högre än vad de fattiga balterna (som drog ner villkoren) fick?
Kom igen nu SPF, nu kör vi!
Bara split duty, inget annat på schema.
Split Duty finns både på SK, Connect och Link, dvs i alla SAS-bolagen. Det är godkänt i avtalen och sådan scheduleding är helt i enlighet med EASA FTL.
Absolut används de, men på SK Main/Connect/Link får inte Split Duty användas flera dagar i följd. Reglerat i kollektivavtal för piloter.
Det menades nog med info från “SP”.
Måste säga att det är ganska roligt att läsa saker som split duty och hemska avtal på de svenska flygbolagen när vi på rajjan fått så mycket skit igenom åren…hoppas alla på split duty rapporterar fatigue varje gång ni får split duty så detta inte sprider sig till oss andra bolag.
Kortnatt/Split duty finns och används även på SAS main.
Så sluta uttala dig om saker du ej vet.