Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Nej, Braathens har inget giltigt kollektivavtal för Svenska piloter.
Just nu arbetar man under en så kallad ”fortsatt tillämpning” av det gamla avtalet – man hedrar indirekt det gamla avtalet tills ett nytt är på plats. Det löpte ut sista Mars.
Ofta får man retroaktiva löner från avtalets utgång, men i det här fallet verkar det osannolikt. Bolaget förhalar aktivt ett nytt avtal.
Att kalla EASA FTL för ett kollektivavtal… är på gränsen till chockerande.
Sv fackmedlem , jasså vad har IF metall fått ut av sin Tesla bojkott..
Fiasko, ingenting annat..
Om lastare, tankare m.v. vägrar betjäna BRA.
Vad tror du då händer..
BRA kan gå i konken, massor med folk förlorar jobbet.
Du verkar likt Tanten Andersson önska dig tillbaks till 80 talet..
@Daniel
Finns inga som helst interna rykten om A220 eller E195, visst hade det säkert varit jättekul men finns varken ekonomi eller rimlighet bakom ens en sådan spekulation, och jag har aldrig någonsin hört det varken på linjen eller någon annanstans.
Problemet är väl att vi jobbar efter ett kollektivavtal. Så det går nog inte att bojkotta av någon.
Sen att man vill skaffa ett nytt avtal det är ju tråkigt…
SAS har svårt att att hitta piloter för att de har ett så uselt avtal. Därför verkar enda möjligheten att ta in BRA, deras piloter flyger utan avtal och till varje pris.
Finns inga sådana rykten.
Jag jobbar själv som kapten inom bolaget.
@Ja
Enligt interna rykten så ska vi antingen ta in A220 eller EMB 195, det beror på vad SAS vill då det verkar vara svårt att hitta folk till deras egna EMB flotta.
Dags för andra fackförbund att bojkotta SAS och framförallt BRA flygningar/avgångar. Man utgår från att alla bolag som vägrar kollektivavtal ska behandlas lika som Tesla.
Så IF Metal och deras medlemmar bör avstå SAS-flygningar som utförs av Braathens. Kanske kan tankmännen vägra tanka BRAs ATR.
@Pilot SK
Kollektivavtal är den mest omtalade frågan på jobbet, folk är luttrade. Men när det är möte så sitter alla tysta, ingen säger något.
Alla väntar på facket som inte tar någon action.
Februari
När är det sagt att rekonstruktionen ska vara klar?
Skulle inte förvåna mig om BRA går omkull eller tas över av Cityjets nya ägare. Kanske tom gör sig av med CRJ och fortsätter med ATR istället då Link lär ersätta CRJ i framtiden
Hur kan BRA piloterna acceptera att flyga vidare utan K-avtal? Vågar ingen säga ifrån.
Hur kan Svenska Pilotkollektivet på BRA tillsammans med SPF fortsätta utan ett nytt kollektivavtal.
Det tidigare löpte ut sista Mars.
Anmärkningsvärt att man inte agerar.
Avtalet med SAS kräver gällande kollektivavtal för alla underleverantörer.
I större svenska bolag är det kutym att VDn inte sitter med i styrelsen. En anledning är att Svensk kod för bolagsstyrning betonar vikten av en oberoende styrelse, vilket gör att många börsbolag väljer att hålla rollerna isär. Det anses helt enkelt ge en tydligare ansvarsfördelning och bättre styrning.
BRA = Flygklubb
Hade jag varit i ledningen hade jag aldrig skrivit under ett k-avtal för piloterna. BRA piloterna gnäller visserligen men gör inget för att få det bättre vilket gör det riskfritt att fortsätta som vanligt. De är duktiga, kommer i tid och gör det till Europas lägsta löner.
Kan t.ex Jettime ägaren Lars Thusen gå in och lägga ett bud på Braathens Regional likt han gjorde på Cityjet och ta över företaget under nuvarande rekonstruktion. Det vore nog den bästa lösningen för Braathens. Få in kunniga personer.
Enligt bolagsregister har Braathens Regional Airways AB, följande ledning; (öppen information)
Verkställande direktör:
Johan Gauerman
Styrelse:
Ordförande: Geir Stormorken
Ledamot: Jimmie Bergqvist
Ledamot: Geir Stormorken
Suppleant: Johan Gauermann
Rekonstruktion inledd 2025-10-03
Vem är VD på BRA idag och vilka sitter i Ledningsgruppen?
Nya ledningen kör vidare på att fördröja ett nytt kollektivavtal så länge det bara går. Betala så lite som möjligt för de Svenska Piloterna verkar vara den tänkta lösningen för att Braathens ska kunna fortsätta sin verksamhet. Medans nya hittepåtjänster skapas på Bromma Blocks så kompisarna får vara kvar på kontoret.