Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Tror ordern på Embraer bara kommer gynna BRA. ATR behövs på kortare inrikesturer för att kunna upprätthålla frekvenser.
Embraer kan i Stockholm användas på mindre rutter som SAS tidigare flugit men inte längre. Exempelvis Stuttgart, Munchen, Gdansk, Warszawa och Krakow.
SAS fördel mot lågprisbolagen är anslutningar för passagerare till övriga skandinaviska nätet, där behövs ATR.
@Johan
Man kan inte stirra sig blind på enbart bränslet.
Kostnaden för tekniker, manualer, leverans av catering osv är densamma.
Så om du då räknar på antal passagerare en CRJ/EMB kan transportera under en dag, inte bara passagerare per flygning, utan antal turer per dag. Eftersom hastigheten är högre så kan man med bra planering potentiellt få ut fler flygningar/dag.
Säger inte att det är så, men totalt sett så kan den lägre bränslekostnaden pga låg fart innebära en högre kostnad för ATR.
Vet du vad en ATR drar?
Du bör kolla upp det omgående.
Försök motivera varför en ATR inte är mest optimal på en kortdistansrutt.
Flögs en hel del CRJ till både kalmar och ronneby med bra beläggning så ser inte att det ”måste” gå i en AT7
ATR flyger bara Malmö, Göteborg etc när det är sommar eller som utfyllnad på lördagar etc.
ATR kör annars Kalmar, Sundsvall, Ronneby etc vilket inte kommer att ersättas av en EMB.
Och även med EMB kommer ATR köra vissa lunchturer och annan utfyllnad till större städer
Kanske inte till Kalmar eller liknande men tex till GOT eller större dest dit ATR flyger i dag. Klart det finns en plan att ta marknadsandelar med EMB. Nytt plan drar mindre osv. ATR är är ohållbart i längden förutom på småorter.
Jag kan precis som du bekräfta detta. Så du har rätt inte de andra!
Jag jobbar också på BRA. Oklart varför vissa inte vill se detta. Nej de kommer inte ersättas helt till en början nej. KLMAirFrance är också intresserade nu så.
Ja inte kommer den ersätta ATR i alla fall. 40 pax till Kalmar eller Sundsvall kommer man självklart inte köra med en EMB.
Och inte heller en CRJ för den delen så klart.
Du har ingen aning vilken den ska ersätta ingen vet förutom de högsta hönsen. A320 ceo + A319 och de äldre E1orna kan ligga före.
Precis, men nu pratar vi först och främst performance.
Alla här nedan har rätt om dålig performance under isiga förhållanden eller vid hög värme på höga höjder.
Även som med Voepass ja, och risk för flatspinn vid mer akuta lägen.
Jag flyger ATR till vardags dock inte till sådana breddgrader som det talas om.
ATR känns dock billig på många andra sätt också.
Plus för att den är enkel att handflyga.
Embraern ska ersätta CRJ i det långa loppet. ATR är en helt annan typ av trafik.
Om inte Braathens bedriver flottan så kommer någon annan att göra det en ganska god tid framöver.
Mycket snack som inte ger hela bilden. Braathens klarar inte bemanna full produktion enligt avtal. Initialt fick vi skala ner produktionen med 2 kärror under våren och nu under semestertider ytterligare 2 kärror, dvs 4 kärror mindre går under sommaren. Planen är när, och OM, kapacitet finns att återuppta full trafik.
Om man gör sin research ang de 3 kärror som “redan är borta” så framgår snabbt att de ska fortsätta gå i trafik för BRA. Abelo köper kärrorna mot att BRA leasar tillbaka dem. Verkar som ett snabbt sätt att få lös pengar om man inte har några…
Planen är att braathens ska utöka sin flotta och därmed ACMI verksamhet. Hur det går får framtiden visa…….
Ja samma sak som gör ATRen så ekonomisk gör också att den inte orkar bära omkring på en massa is. Därav att man inte opererar den till ställen som inte funkar prestandamässigt, ex. Braathens som skippar Klagenfurt om vintern.
Gäller att vara försiktig och ta sig ur isförhållanden så fort det börjar bli problem (som ex Voepass senast inte gjorde). Hjälpsamt såklart då om man inte har “Cumulus granitus” under sig.
Ser att BRA söker piloter till Vienna igen, vilket man gjort i över 1år.
Är lönen så dålig att ingen nappar?
Ja det stämmer.
Tre maskiner redan borta och SK vill ju satsa på EMBen som det skrivs om i en annan tråd.
Fler piloter också på väg bort.
Till er på BRA. Ligger det någon sanning att ni ska skala ner redan för SAS?
Möjligtvis gör den sig “fin”, men du kan inte jämföra flygsäkerheten.
Berätta gärna om single engine performance i icing-conditions på en ATR, det är jag sugen på att veta mer om vad du anser? single eller double. Även vad gäller för performance i hög värme + hög altitude. Vilket vi kanske inte just har här i Sverige. Men spekulativt.
Gissa varför ATRen haft så mycket problem på vintern i Sverige.
72 säten och mindre än halva bränsleförbrukningen av en jet gör sig väldigt fint på många destinationer, inte minst på nya regionala satsningar. Behövs bara ca 30 biljetter för att gå +/- 0. Finns en anledning till att ATRen är så populär världen över, och hos SAS får den säkert stanna ett bra tag till.
Det ser ut som BRA just blev ersatt av den nya embraer flottan… Grattis till sas och den gör sig fantastiskt i sas livery!
@OP
Tror tyvärr att BRA är mer påväg i konkurs än Cityjet då man på Irland inte ens påbörjar en examination av ett bolag som inte har förutsättningar att klara den, så tyvärr så får du nog säga tack och hej till ditt BRA.