Tråden startades av: Greger  2019-02-08 07:55:27
Hur ser flygindustrin ut om 2030? 
Att det redan startats en form av utrensning av svagare aktörer är klart. Air Berlin och en massa mindre flygbolag är borta. Nu har bl.a. Ethiad i problem , Norweigien är troligtvis snart borta Ryanair gör förlust?!?!?!.Klimathysterin gör inte saken lättare och när lågkonjunkturen sätter in med en eventuell finanskris blir det än svårare och hur utvecklas priset på bränsle? Den som sitter med låg belåning vinner..

Svar på ovanstående inlägg (Senaste högst upp). Ändra sortering

@Charleston citizen
2019-02-13 16:01:53
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Jobbar du pa Boeings 787 fabrik i S.Carolina?
Charleston citizen
2019-02-12 17:41:59
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Hörde att man kommer behålla kvailtetsinspektörerna så länge man inte kommer upp i sina uppsatta mål, det har varit på tapeten att cutta ner på de tjänsterna ett tag nu.
@Flygare
2019-02-12 01:36:03
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Referens?
Flygare
2019-02-11 18:33:41
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Det stämmer, Boeing har ett krav att 95% av arbete som utförs per månad skall vara felfritt men den senaste mätningen låg på 93%. Detta värde sammanställs månadsvis.
@@Skattebetalare
2019-02-11 13:24:31
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Kan du referera till en internet link?
@Skattebetalare
2019-02-10 16:58:36
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Konstigt att Boeing själva går ut med att de ligger under sitt egna kvalitetsindex då.
Läser du inte intranätet?
@bonus
2019-02-10 13:24:32
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Samarbete mellan eller sammanslagning av Norwegian och Ryanair skulle ha en mycket positiv effekt och öka deras konkurrenskraft ännu mera.
Skattebetalare
2019-02-10 13:13:30
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Boeing har inga problem med kvalitet. Efterfragan pa Boeings flygplan ar sa stort att produktionen maste hojas igen pa 737 och 787. Nyligen gick Boeing aktien over $400/share.
@Skattebetalare
2019-02-09 21:11:50
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Vi får se om Boeing klara av att bättra på sina interna kvalitetskrav först.
bonus
2019-02-09 18:21:59
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Mina gissningar:

- Tror liksom skattebetalare att lågkostnadskonceptet är här för att stanna. Antalet flygbolag i Europa kommer vara färre och förmodligen även antalet arbetsplatser, åtminstone i Sverige/Skandinavien. Kinas betydelse kommer ha ökat.

- Arbetsvillkoren kommer fortsätta att depreciera.

- På global nivå kommer efterfrågan på flygresor fortsätta öka. I Sverige har sannolikt medelklassens köpkraft minskat och svenskarna i allmänhet kommer inte ha råd att åka utomlands i riktigt samma utsträckning som idag.

Världsekonomin i allmänhet är dock en 10000-kronorsfråga.
CFIT
2019-02-09 03:15:25
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Mer intressant/relevant fråga: Hur ser världsekonomin ut 2030?
Thor
2019-02-08 21:35:42
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Jag tror Nextjet har kommit tillbaka starkt då. Förmodligen har man runt fem ATR 42 och kanske någon SAAB på de tunnare linjerna till Kramfors och Övik.
Skattebetalare
2019-02-08 16:28:23
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
2030:

Lagkostnadsbolagen Norwegian och Ryanair kommer att ha storre marknader an idag, hogkostnadsbolag har konkat, i synnerhet i Europa som idag har alldeles for manga flygbolag.

Den mesta langlinjetrafiken flygs av 777 och 787, medel/kortdistans av 737. Boeing 797 ar ett populart flygplan pa Nordatlanten till mindre destinationer som Stockholm och har ersatt 757. De enda fyrmotoriga flygplan i trafik ar cargo versioner av 747. A380 har gatt ur produktion.

Embraer och andra flygplan i den storleksklassen flyger pa sma marknader. Pga alldeles for manga tillverkare av dessa smaflygplan kommer en del inte att overleva.

Det enda supersoniska passagerarflygplanet ar en Boeing business jet.

Det ar mojligt att de forsta forarlosa fraktflygplan har satts i trafik.

Tack vare okad effektivitet och produktion har biljett priserna inte stigit i takt med inflationen och flera manniskor har rad att flyga vilket innebar mera flygplan och mera trafik. Den storsta okningen kommer att vara i lagkostnadslander som tex Kina.

Kalle
2019-02-08 15:53:39
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Då har vi i Sverige återgått till 1800-talet. Inga flygplan, ånglok och häst och vagn. Miljöpartiet ljublar medans resten av världen har gått framåt i teknikutvecklingen och flyger med biobränsle.
Tina
2019-02-08 10:33:04
SV: Hur ser flygindustrin ut om 2030?
Då finns nig bara BRA kvar. Dom äger ju alla sina flyg sägs det. 0kr kostar deras avro flyg!
 

Tillbaka

Air BP
BAM
Volflight
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn