Finnair flög strax över en miljon passagerare i september, en ökning med 10,2 procent. Det visar på en stigande trend eftersom tillväxten i augusti var 9,5 procent. I september kunde Finnair också fira 70 år av flygningar mellan Helsingfors och London. 1954 var restiden till London åtta timmar och krävde en mellanlandning. Läs mer
International Air Transport Association (IATA) har rapporterat rekordbeläggning för passagerarflyget i augusti. Biljettförsäljningen i maj till juli för resor i augusti till september visade en ökning med 6,6 procent jämfört med föregående år, vilket IATA säger, "bådar gott för ytterligare stark tillväxt för resten av 2024." Läs mer
Sälens flygplats svävade i ovisshet ett par veckor, men nu är det klart att flyglinjerna till och från Stockholm respektive Ängelholm blir kvar under den kommande vintersäsongen. ”Det blir fler avgångar än vad som tidigare var planerat”, säger flygplatschefen Gunnar Lenman. Läs mer
Nu kommer Swedavia att till största del samla inrikestrafiken på Stockholm Arlanda Airport. ”Ett starkt Arlanda är viktigt”, säger Swedavias vd Jonas Abrahamsson. Under september reste drygt tre miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser, vilket är två procent högre jämfört med september föregående år. Läs mer
I september hade Norwegian 2 263 270 passagerare, vilket är en ökning med 11 procent jämfört med samma månad förra året. Men trots bra siffror säger Norwegian att de ska ”vidta kostnadsåtgärder”. Norwegian är liksom många av världens flygbolag drabbade av Boeings leveransförseningar som nu förvärras ytterligare av den pågående strejken i Boeings fabriker på den amerikanska västkusten. Läs mer
Lufthansa fasar ut 50 äldre flygplan, polska LOT ska växa till 135 flygplan och Air Baltic går in på Londonbörsen. Flygbolagen sparar, rustar upp och knyter nya band. Flygtorget skummar flygnyheterna efter trender, tendenser och nya grepp. Läs mer
Nya linjer och ökad kapacitet från januari, det lovar Anko van der Werff. Sundsvall, Ronneby och Ängelholm som inte trafikeras i november och december kommer tillbaka till inrikesnätet igen och tre nya inrikesrutter lanseras. Antalet avgångar till Visby ska öka med hela 389 procent. Läs mer
Berlin Brandenburg Airport döper om två av sina landningsbanor på grund av förändringar i jordens magnetfält. Den norra banan 25R/07L kommer att bli 24R/06L, och den södra banan 07R/25L kommer att döpas om till 06R/24L. Läs mer
USA har bötfällt ett flygbolag med 250 000 USD för att ha flugit med United Airlines flygbolagskod (IATA-kod UA) i luftrum som är förbjudet för amerikanska flygbolag. Läs mer
Icelandair återvänder till Göteborg/Landvetter den 19 juni 2025 med två MAX-turer i veckan. Men nu är det inte bara som en flyglinje till Island. När spelplanen för SAS ändrats till förmån för nästan all långdistans från Köpenhamn ser Icelandair ökade möjligheter att knipa transatlantisk trafik från Sverige till framför allt USA, med ett kort stopp eller en stop-over på Island. Läs mer
SpaceX:s Starlink internettjänst fortsätter att ta fart bland flygbolagen. De senaste månaderna har flera flygbolag, inklusive United Airlines, meddelat att de kommer installera Starlink över hela sin flotta från och med 2025. Air France är det senaste flygbolaget som väljer Starlinks wifi-tjänst med start nästa år. Läs mer
Xfly söker nya ACMI-affärer efter SAS-smällen. Xfly slutar flyga för SAS redan i november, vilket innebär att SAS får brist på flygplan fram till årsskiftet då BRA tar över inrikestrafiken. Resultatet är att SAS ställer in flyg mellan Stockholm och Sundsvall, Ronneby och Ängelholm under november och december. Enligt estnisk media kom beskedet som en överraskning för Xfly. Läs mer
När Ryanair bjöd in till pressträff var förväntningarna höga. Nu var det väl läge för Ryanair att presentera ett återinträde på den svenska inrikesmarknaden? Men nej, tio nya utrikeslinjer från Arlanda och Landvetter var allt som Ryanair hade att bjuda på, så det blev en missed approach på den pressträffen. VD:n Eddie Wilson passade i alla fall på att kritisera SAS och i förbifarten nämndes två möjliga framtida inrikeslinjer – på ett villkor: att Swedavia inte höjer flygplatsavgifterna. Läs mer
Forskare vid Chalmers tekniska högskola har jämfört en Pipistrel Alpha Electro med en bränsledriven version av samma flygplan och gjort världens första livscykelanalys. Studien visar att elflygplanets klimatpåverkan är signifikant lägre, men batterierna kräver sällsynta metaller. Läs mer
De nya ägarna gick som avtalat in med 13,7 miljarder SEK i det nya SAS. Ironiskt nog är det lika mycket som svenska skattebetalare förlorat på SAS det senaste decenniet. Nu har SAS också lyckats få in BRA i sitt nät. Vad kommer det innebära för Bromma? En storstad med överlevnadsinstinkt behöver två flygplatser. Det anser Jan Ohlsson i en krönika om det nya SAS. Läs mer
Demonstrationsflygplanet XB-1 Baby Boom från Boom Supersonic har slagit hastighetsrekord under sin fjärde testflygning. XB-1 banar väg för den fullstora Overture som ska ha plats för mellan 64 och 80 passagerare och ha en marschhastighet på Mach 1,7. Nu är frågan om Boom Supersonic kommer klara det som Concorde inte gjorde; att erbjuda miljömässigt hållbara flygresor i överljudsfart. Läs mer
Airbus är övertygade om att vätgas är en av de mest lovande teknikerna för att minska flygets koldioxidutsläpp. Målet är att vätgasdrivna flygplan ska tas i bruk senast 2035. Tekniken som krävs för att bygga vätgasdrivna flygplan är på god väg, men tillgång och distribution av vätgas på flygplatser är minst lika viktigt. Nätverket Hydrogen Hubs at Airports har idag medlemmar från 13 länder; i Sverige representerade av SAS, Swedavia och Vattenfall. Läs mer
Efter en svacka ökar flygfrakten, som Flygtorget rapporterat tidigare. Men alla fraktbolag ökar inte, några har haft en tuff tid. Den reguljära bukfrakten är tillbaka och konkurrerar med de fraktbolag som blomstrade under pandemiåren. Jan Ohlsson tittar närmare på vad som händer på flygfraktsmarknaden och vilka flygplanstyper som är populära. Mest otippat är kanske SAS gamla DC-10-30 Haakon Viking som efter 49 år fortfarande är i tjänst. Läs mer
Fyra orter blir utan flygförbindelser och fler riskerar att försvinna.– Beskedet att BRA lämnar Bromma är en verklig varningsklocka. Om vi inte börjar flyga igen i Sverige kommer fler linjer försvinna och hela flygnäringen riskerar till slut utarmas. Det säger Peter Larsson, VD Svenska regionala flygplatser. Läs mer
Den femte leveransen kompletterar Förenade Arabemiratens Saab GlobalEye-flotta. De tre första flygplanen levererades 2020 och 2021, den fjärde i april i år. Samtidigt arbetar Saab med de två första av tre GlobalEyes på beställning till det svenska flygvapnet. Läs mer
BRA har ingått ett avtal som innebär att bolaget efter årsskiftet kommer att flyga på uppdrag av SAS, primärt med Arlanda som bas. Uppdraget är värt omkring sex miljarder och sträcker sig över sju år. Läs mer