Offentligt ägt flygbolag men piloterna anställda via bemanningsföretag. Det nya svenska ambulansflyget ska enligt planerna vara i luften redan till sommaren. Därmed tappar Babcock uppdraget. Läs mer
Övervintring. Det är läget för Finnair just nu. Långlinjerna flygs på sparlåga och därför skjuts leveransen av nya A350 framåt i två år. Läs mer
Fler linjer så snart pandemin tillåter det. Air Leap räknar med att expandera linjenätet i både södra och norra Sverige. Och det är Bromma som gäller. Läs mer
nget statligt ägande men väl lån för att säkra flygbolagets framtid. Norska staten ställer nu upp för Norwegian och vill att flygbolaget ska vara en viktig del av branschen i Norge. Läs mer
I mars förra året flögs de sista Avro RJ som flugit för BRA ut ur Sverige. Sedan dess har en efter en av de elva maskinerna funnit nya ägare. Läs mer
Pengarna är på väg in och flottan ska bestå av Boeing 737-800. Allt mer faller nu på plats när det gäller det nya norska flygbolaget Flyr som enligt planerna ska vara i luften inom ett par månader. Läs mer
Skellefteå – Gdansk nonstop. Det är den stora batterifabriken i Skellefteå som drivit på den nya linjen som Wizz Air ska flyga året runt. Läs mer
Lös Brommafrågan nu. Då kan det svenska inrikesflyget får bästa möjliga förutsättningar efter krisen. Det säger Per G Braathen i en intervju med Dagens Industri där han ser en framtid för BRA också på Arlanda. Läs mer
Amapola tappar uppdraget att flyga den upphandlade linjen till Örnsköldsvik. Air Leap tar över och sätter in en Saab 340 på sträckan. Läs mer
Långlinjerna bort och med dem alla Dreamliners. Istället är det Norden och Europa som nu blir basen i det framtida Norwegian och de ska trafikeras med B737-800. Läs mer
Norge är det land i Norden som klarat nedgången i flyget bäst. Det gör bland annat att tre av de största nordiska flygplatserna nu är norska. Läs mer
En aning upp under december tack vare helgerna. Men sammantaget stannar antalet passagerare på 9 miljoner för helåret 2020. Och det är inrikestrafiken som är den lilla ljusglimten i mörkret. Läs mer
Tio miljoner passagerare. PÅ ett helt år. Det visar siffrorna från Swedavia för 2020. Det motsvarar antalet passagerare i början på 1980-talet. Läs mer
Swedavia har beslutat om en strategi för elflyg med målsättningen att Swedavias samtliga tio flygplatser ska kunna hantera elflyg och att en första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk kring 2025. På Åre Östersund Airport planeras för att en testarena för elflyg ska driftsättas under hösten. Läs mer
SAS VD och koncernchef Rickard Gustafson har beslutat att lämna SAS efter tio år. Han lämnar företaget senast den första juli 2021 och går till SKF. Det innebär också att han säger nej till posten som ordförande för IATA. Läs mer
Vilseledande information, bedrägeri och ren mörkläggning. Amerikanska justitiedepartementet riktar svidande kritik mot Boeing och slår till med 25 miljarder i böter. Läs mer
December blev ännu en bister månad: Knappt 130 000 passagerare. Nu förbereds också utfasningen av flera flygplan ur flottan. Läs mer
Den temporära trafikplikten förlängs. Men det gäller fortsatt ett fåtal flygplatser. Nu måste regeringen stötta också de flygplatser som idag står helt utan flygtrafik. Det menar Sveriges Regionala Flygplatser. Läs mer
Hälften estniskt, hälften polskt. Så var det tidigare. Men nu är Nordica åter ett helägt estniskt flygbolag sedan LOT sålt innehavet i produktionsplattformen Xfly. Läs mer
Staten ställer ut en kreditgaranti till BRA. Det gjordes en av de sista dagarna förra året och strax innan garantoprogrammet löpte ut vid årsskiftet. Läs mer
Två destinationer och en Boeing 737-800. Till att börja med. Ambitionerna är att flottan ska växa med ytterligare två maskinen när Northern Airlines etablerar sig på marknaden under nästa år. Läs mer
Flygrevyn 7-2020 nu i butik - Sveriges största Flygtidning. Läs mer